1,5 liter drinken per dag, is dat niet teveel?

Discussie in 'Voeding' gestart door Druif78, 22 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ons zoontje heeft altijd al zeer ruim gedronken en nog.
    Ik geef hem ook altijd 150cc of meer per keer want met minder neemt hij geen genoegen en gaat hij zeuren als het op is.
    Maar hij lijkt ook erg dorstig aangezien hij het vaak in 1 (of 2) teug(en) opdrinkt.
    Soms denk ik: je KAN gewoon geen dorst hebben en dat klopt dan ook, want dan bij de tweede beker geeft hij een gedeelte terug.
    Waarom geeft hij dan toch steeds aan dat hij drinken wil?
    Kan het zijn dat hij eigenlijk geen dorst maar honger heeft? (toch eet hij nu niet (meer) buitensporig veel.)
    Of dat hij nog een zuigbehoefte heeft? (Gebruikt een speen alleen in bed)
    Of dat hij het gewoon lekker vindt?
    Ik denk eerder dat laatste want als ik hem thee of water geef (wat hij niet zo lekker vindt) dan drinkt hij maar een paar slokken.
    Maar om hem nu aldoor aangelengde sap te geven vind ik ook niet goed in deze hoeveelheden. Ook poept hij zo'n 3/4 keer per dag wat vlgs mij ook gewoon komt door al dat drinken (van sap).
    Wat te doen? Vaker kleine porties geven? Of niet toegeven aan zn vraag? Of stug volhouden met een aantal bekers te vervangen voor thee/ water?

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind anderhalve liter ook wel heel veel voor zo'n klein mannetje. Ik zou idd niet anderhalve liter limonade/sap geven, maar een deel vervangen door water. Als hij echt dorst heeft, drinkt hij dat ook wel.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Anderhalve liter is wel veel.

Ik zou hem op vaste momenten gewoon sap/melk aanbieden, bij de 5-6 eetmomenten. Met 5x150cc zit je al aan het minimum van 750cc. Tussendoor gewoon een (tuit)beker water. Als hij dan nog dorst heeft drinkt hij dat ook wel.

Mijn jochie kon ook wel doordrinken, maar alleen van sap. Met deze manier dronk hij weer normale hoeveelheden..

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik geef ook geen 1,5 liter limonade hoor! Sowieso is 300cc melk en de rest zeer dun aangelengde diksap (alleen de bodem met ca 150-180cc water) en een enkele keer sinaasappelsap aangelengd met water.
    Misschien moet ik ook gewoon vaker thee aanbieden en drinkt hij het niet op en gaat ie huilen jammer dan. Als hij idd echt dorst heeft dan drinkt hij dat ook wel op?

5. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ik zou gewoon geen sap geven, maar ik ben nogal conservatief.
    Hier staat de hele dag een beker water/rooibosthee en verder krijgt hij afgekolfde mamamelk.
    Misschien dat je op vaste tijden (1 of 2 keer per dag) een bekertje sap kunt geven en de rest thee of water, en dan zijn melk nog natuurlijk?

6. adi

adi Niet meer actief

Ik vroeg me inderdaad ook af waarom je zoveel sap geeft. Ik geef mijn kindjes sap op momenten dat ik zelf sap of fris zou pakken, en dat is echt niet de hele dag door. (dat kan toch ook nooit goed zijn voor de tanden?)

Als ie dorst heeft kun je hem melk, water of thee geven, en dan kijken hoeveel die drinkt als ie echt dorst heeft.

7. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

hoi, ik heb eind april (toen ons kleintje 1 jaar en 3 maanden was, net zo oud als jouw kindje) het volgende antwoord gekregen van de kinderarts:
    je kindje mag ongeveer 1 liter per dag drinken,
    door de dixap kan je kindje meer gaan poepen. en ook doordat hij veel drinkt. door het zuur van het sap kan je kindje ook luieruitslag krijgen.
    Ons kleintje bleek ook anderhalve liter te drinken (had er zelf niet zo bij stilgestaan, maar de kinderarts vroeg het ons hoeveel hij dronk)
    wij hebben dixap gedeeltelijk vervangen door roosvice en geprobeerd thee te geven maar dit lustte hij niet zo. we geven nu wat minder sap en wat vaker een paar slokjes water, op gezette tijden. om 10 uur sochtends en om 3 uur smiddags. bij het avondeten altijd water.
    wat ook hielp is hem uit een tuitbeker laten drinken, maar ik begrijp dat je kindje al uit een beker kan drinken? bij ons was het zo dat hij zijn flesje zo lekker vond drinken, en de tuitbeker wat moeilijker en daarom drinkt hij er minder van. Succes

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    oja, welk sap geef je trouwens? Eentje met appel erin?
    Wij hebben destijds een poosje dixap van peer gegeven. Van appel kunnen sommige kindje wat diarree krijgen. Dus misschien komt dat vaak poepen wel door een reactie op de appel in het sap..

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik geef alleen diksap appel, perzik en tropische vruchten en zoals al eerder is gezegd: bodempje met ca 150/180cc water (echt water met een smaakje dus). Ik probeer max 1xd diksap appel tegeven omdat mij de laxerende werking bekend is!
    Verder voor de afwisseling heel sterk aangelengde roosvicee bosvruchten multivitamine. (Dacht trouwens dat roosvicee "slechter" was dan diksap?? Ivm toegevoegde suikers?)
    verder dus af en toe fruit welness thee, en afgekoelde rooibos thee. Anders lust hij dus niet of drinkt hij een paar slokken van en gooit hij huilend de beker weg.
    En zeker met dit weer geef ik hem liever een extra beker diksap dan dan een paar slokjes thee....

10. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

tja als hij huilt om het drinken dan is het een ander verhaal.

11. adi

adi Niet meer actief

Elke smaak is aan te leren vind ik. Als ik weet dat ik dat lekkere krijg als ik huil, zou ik het ook doen :p
    Je geeft hem toch dagelijks ook geen chocola als ie zijn boterham huilend weggooit?

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    En wat doe je als je kindje weigerd tot uitdrogen aan toe? Zo een heb ik er nl. Wij waren heel stellig in dat ze alleen water en thee mocht maar keer op keer werd dat geweigerd, uitgespuugt en idd tot uitdrogen aan toe.
    Hierword nu ook alleen maar melk en sap wat wordt gedronken.
    En dan ook ruim 1,5 liter. Ze is echt heel dorstig, vraagt er zelf om en drink dan ook direct de hele beker leeg die ze krijgt.
    Heb het er met het CB over gehad en met de HA. Veel drinken kan een teken zijn van suikerziekte maar dan zouden ze ook lusteloos en moe moeten zijn. Dat meot je dus wel in de gaten houden.
    Verder zeiden zowel cb als ha dat sterkt vermengde diksap prima is, dat is minimaal wat calorieen betreft en als ze uit een rietje drinken (of gewoon uit de beker natuurlijk) het liefst zoveel mogelijk in 1x is het voor tandjes ook geen probleem

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Een kind dat met dit weer geen beker water pakt, vind ik wel een beetje verwend!

Gewoon aanbieden en het sap niet, zo simpel is het!

Je hebt het over zuigbehoefte, maar jouw zoontje is toch al groot genoeg om uit een beker te drinken?

Sap (welke dan ook) heel de dag uit een speenfles/tuitbeker is vragen om tandenellende!

14. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Oordeel aub pas als het je eigen kind is ;)
    Misschien bovenstaande nogeens lezen?

15. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hier ook 1 hoor, die haast geen thee of water lust/drinkt. Ik geef mijn dochter dus ook diksap of roosvicee. Sap wil ze wel uit een gewone beker en en tuitbeker drinken, maar melk drintk ze alleen uit de fles. Nou, ja prima dan Ze moet toch melk hebben.

Ikzelf wilde vroeger ook niets drinken, dit tot wanhoop van mijn moeder, met als resultaat een ziekenhuisopname wegens uitdrogingsverschijnselen.

Dan drinken ze maar aangelengde diksap, da's altijd nog beter dan uitdrogen! Goed tanden poesten is dan wel belangrijk natuurlijk.

Als het weer wat minder warm is zou je er wat strikter in kunnen zijn.

16. zogelukkig

Mijn kind is dan vast heel zielig, want die drinkt enkel thee en water.
    Heb hem nooit diksap laten proeven, dus hij weet niet dat er iets anders is dan water en thee.
    Kinderen hebben net als wij nu met dit warme weer gewoon dorst en natuurlijk is het niet de bedoeling dat een kind uitdroogt, maar als het minder warm is, zou je best kunnen proberen ander drinken dan (dik)sap te geven. Zal best moeilijk zijn in het begin, maar ik weet zeker dat het went.
    Wat je niet aanleert, hoef je ook niet af te leren.
    Of je moet er gewoon niet mee zitten dat je kind zoveel (dik)sap drinkt. Jij bent de moeder, jij bepaalt!

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    jou kind is absoluut niet zielig. Maar ik ben dus begonnen met water en thee en dat nam ze simpelweg gewoon niet. Totdat ze uitgeroogt was. En ja, toen pas ben ik diksap gaan aanbieden.

18. zogelukkig

Dat is heel vervelend en als mijn kind op punt van uitdrogen stond, had ik wsl ook wel ander drinken dan water en thee aangeboden.
    Toch maar blijven proberen water aan te bieden , want het is zo handig; (flessen)water kan je overal krijgen.

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Tsja, hier dus allemaal herkenbaar. En nog steeds!
    Ik probeer nu een aantal bekers te vervangen met afgekoelde/ lauwe fruit welness thee. Warm vindt hij sowieso niet lekker en ik geef hem geen ongelijk met dit hete weer. Maar daarvoor dronk hij het ook slecht hoor. Afgekoelde thee krijgt ook altijd een ietwat wrange smaak, maar goed daar kun je aan wennen. Wat dat betreft vindt hij rooibos of zoethout dan nog wel gaan.
    Maar ik geef hem liever roosvicee of diksap heel dun aangelengd. Die drinkt hij ook in een teug leeg. Liever zo dan een muizenbeetje thee of water. Terwijl ik mezelf altijd voorgenomen had om zuinig aan te doen met sap en dat soort dranken. En ja, ik heb m vast verwend, maar hij krijgt van mij daarentegen nauwelijks tussendoortjes met toegevoegde suikers erin zoals koekjes, snoepjes of dat soort dingen dus dat compenseert. Enkel fruit, rozijntjes, en heel soms een droog volkoren biscuitje.

20. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Wij hadden ook dat probleem dat kindlief niets anders wilde drinken dan extreem waterige diksap. Maar sinds onze vakantie en de warmte probeerde wij hem weer water aan te bieden en in eens lust hij dat en dat geldt ook voor koude melk wat hij echt niet wilde/lustte. Ik zou zeggen blijven aanbieden zo af en toe en in ene lukt het!

Deel Deze Pagina