hey, hoe gaan jullie hier mee om? mijn zoontje doet het regelmatig.. als hij geen zin meer heeft of als hij het niet lust. probeer dan dikwijl te zeggen..geef maar aan mama,dank u.. en hij geeft dit dan ook. of hij echt genoeg heet met eten dan,dat weet ik niet. hij heeft nog geen half sneetje op dan.. vind het wel vervelend en heb dan soms het gevoel dat ik als mama verkeerd bezig ben..
Hier gaat het ook steeds op de grond. Ik besteeds er geen aandacht aan, als jij reageert is dat natuurlijk hartstikke leuk. Ik haal wel haar bord weg als ze het op de grond blijft gooien, meestal stopt ze er dan mee en eet verder. Bij oma is het nog erger want daar lopen 2 honden dus dan is het helemaal leuk om het op de grond te gooien want dan eten ze het natuurlijk op. Je bent echt niet verkeerd bezig hoor, het is gewoon erg leuk om te zien wat er mee gebeurd als je het laat vallen. Ik probeer ook nog wel eens af te leiden of iets anders in haar handen te geven zodat ze het gewoon netjes opeet.
mijn zoontje is jonger, maar hij doet het ook. hier werkt alleen dat hij ondertussen zijn tuitbeker met melk in zijn handen heeft. als het te erg wordt, zet ik ook zijn bordje weg, meestal heeft dat wel effect. hoe harder ik erop reageer, hoe harder hij gooit groetjes, Miranda
Anders leg je de stukjes brood toch per keer voor zijn neus? Zo doe ik t op mijn werk ook (kdv) bij kindjes die anders constant hun broodjes/bordjes op de grond gooien. Hebben ze t broodje op, leg ik er weer een nieuw stukje neer. Gooien ze dat weg, waarschuw ik...doen ze t weer dan geef ik niks meer want dan hebben ze blijkbaar genoeg gehad. En zo niet dan laten ze t wel merken...maar goed ze moeten t natuurlijk gewoon leren het is vaak ook een spelletje wat ze doen..actie-reactie!
Hier gooit C ook met zijn brood. Ik geef het meestal per stukje, soms per 2. Dan gaat het meestal wel goed. Totdat hij genoeg heeft gehad. Dan hou ik even op met stukjes geven, probeer het een minuut (of 2) later nog een keer. Als hij dan nog gooit, gaat het eten aan de kant. Dan heeft hij meestal ook wel genoeg op..
Kindjes van ca. 8 -14 maanden gooien graag alles op de grond. Zo leren ze dingen als zwaartekracht, hoogte en oorzaak-gevolgrelaties kennen (als ik dit doe, gebeurt er dat). Dit is een normale fase in de ontwikkeling en ze doen het dus ook met eten. Eerst in de mond stoppen (proeven/voelen/ontdekken wat het is... oh eten!) en dan op de grond gooien (wat gebeurt er dan...?). Maar echt handig is het niet natuurlijk! Idd hoe meer je erop reageert hoe leuker het is (als ik mijn brood op de grond gooi wordt mama boos/pakt ze het op/kijkt ze naar mij/krijg ik nieuwe stukjes/etc). Dus niet teveel op reageren. Je doet het als moeder zeker niet verkeerd en zie het niet als afwijzing van jouw klaargemaakte eten! Het met eten gooien is ook niet altijd een teken dat een kindje genoeg heeft gegeten, dus dat zou wat kort door de bocht kunnen zijn om hem dan niks meer te geven (misschien toch nog honger?). Probeer idd stukje voor stukje en laat hem lekker gooien. Tussen het gooien door gaat er vast wel wat naar binnen, stop zelf voor de zekerheid ook wat naar binnen bij hem en laat hem lekker ontdekken. Als je er geen spelletje van maakt is de fase sneller voorbij! Succes!
hier ook een broodgooier, maar reageer wel erop, ook op een boze toon. Nu twee weken later reageerd hij meteen zodra ik nee zeg, af en toe gebeurd het nog wel, maar stukken minder. Ook lust hij zijn korstjes niet echt. Die geef ik nu als eerst met lekker beleg (danheeft hij nog echte honger) en daarna als "toetje" het binneste van het brood. Denk wel dat je duidelijk moet maken dat het niet mag, want op die leeftijd begrijpen de meeste kinderen een boze toon(niet te, natuurlijk best en het woordje nee meestal ook wel.