schema 10 maanden (3 plakjes brood ok?)

Discussie in 'Voeding' gestart door Luvv, 6 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Dit is het schema van onze dochter..

7.30/8.00 uur: plakje brood met flesje 150 + 5
    9.30 uur: half potje fruit
    slapen
    12.00 uur: plakje brood en wat thee
    slapen
    15.30 uur: half potje fruit en soms ook een koekje
    17.30 uur: groente en toetje
    19.00 uur: fles 150 + 5

Sinds de fles er tussen de middag af is heb ik het idee dat ze niet genoeg heeft aan 1 plakje brood. Is het ok om 2 plakjes brood te geven op deze leeftijd? Ze krijgt s ochtends brood, omdat ze pap niet lekker vindt.

Ze is redelijk zwaar voor haar leeftijd (10 maanden, 10,5 kilo bij 74 cm) dus ik ben soms een beetje bang om haar teveel te geven.

2. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    3 sneden brood op een dag lijkt me wel wat veel. Geeft ze zelf aan dat ze echt honger heeft? Als ze echt nog honger heeft dan moet je daar wel in mee gaan denk ik. Maar ik zou dan wel opletten met het beleg. Bijvoorbeeld alleen halvarine. En misschien dat je het toetje 's avonds beter kunt laten zitten dan?

Hoe is haar groeicurve verder? Ik zou anders eens met het CB overleggen wat zij ervan vinden.

Mijn zoontje is ruim 10 maand en ook een flinkerd ( 76 cm + 11 kilo) en zijn schema is als volgt. Misschien heb je er wat aan:

6.30 - 7.30: fles opvolgmelk 120 ml
    11.00: fruit (meestal een appel en een banaan)
    14.00: 1 boterham met halvarine en soms appelstroop
    17.00: avondeten (met de pot mee of 1 potje Olvarit)
    19.00: papfles: 180 ml opvolgmelk + 4 scheppen pap

Drinken: thee of zeer aangelengde roosvicee
    Tussendoortjes: rijstewafeltjes of soepstengel en soms een maria biscuitje

Succes!

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

2 -4 boterhammen wordt gezien als normaal op deze leeftijd. Geef vooral de korsten dan is vaak één boterham WEL genoeg. Je kunt de boterham ook gewoon (dun) beleggen.
    Verder lijkt het me een prima schema en zolang je je kindje geen extra vette of gesuikerde zaken geeft dan is dat gewicht gewoon het gewicht wat bij haar hoort. Wacht maar tot ze gaat lopen e.d. dan vliegt het er weer af!

Ik ga er wel vanuit dat er tussen de 150 en 200 gram warme maaltijd gegeten wordt (samengestelde maaltijd met 10 maanden: aardappelen, groenten en optioneel vlees of vis. pasta of rijst etc etc.. alleen groenten is onvoldoende)

@Stefanie.. ik neem aan dat die eerste fles 210 is en niet 120??? Anders is de hoeveelheid opvolgmelk voor de leeftijd wel erg gering. Ook met 210 neem ik aan dat je vitamine D bijgeeft?

4. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Cygnet: we bieden hem 's ochtends altijd 150 of 180 aan, maar hij drinkt niet meer dan 120 ml. En 's avonds gaven we hem tot voor kort altijd 240 ml maar sinds een paar weken drinkt hij dat ook niet meer op en neemt hij hooguit 180 ml. Hij krijgt inderdaad vitamine D erbij.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou die papfles 's avonds maar eens terugbrengen naar alleen melk. Goeie kans dat hij beter gaat ontbijten en dat is OOK voor een kind de belangrijkste maaltijd van een dag.

6. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Gister bij cb geweest en max 2 boterhammen 'sochtends en max 2 'smiddags is gadviseert alleen geef ik 'sochtends pap. verder gaven ze aan toch nog wel 300-500 cc melk per dag. vanaf 1 jaar gewone melk. ik heb het volgende schema:

7.00 180/6 melk + 5 scheppen pap
    9.00 1 - 1,5 stuk fruit
    11.30 1 boterham incl. korsten met boter en smeerbaar beleg en 90/3 melk, ik denk dat ze langzaam naar 1,5 boterham gaan
    15.00 120 cc diksap en een koekje,soepstengel of rijstewafeltje
    16.30 200 gr groente en 50 gr yoghurt
    19.00 150/5 melk + 4 scheppen pap

7. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    volgens mij was het 300-500 cc melk vanaf 1 jaar nu nog wel rond de 500 geloof ik

8. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik ben afgelopen dinsdag naar het CB geweest, en daar gaven ze aan, dat als ze overdag gewoon eet (ontbijt (pap of boterham), fruit, lunch, tussendoortje, avondeten) 300 CC genoeg is.

Dit is ons schema:
    * Ontbijt : Boterham (met korsten) waarvan ze een halve tot een hele opeet met een flesje van 180+6. Heel wisselend wat ze hiervan drinkt
    * Tussendoor : Stuk fruit (+ beker drinken)
    * Lunch : Boterham (met korsten) waarvan ze een halve tot een hele opeet met een flesje van 180+6. Heel wisselend wat ze hiervan drinkt
    * Tussendoor : Beker met thee/roosvice/ + soepstengel, rijsewafel, nijntje koekje, etc
    * Avondeten : met de pot mee + yoghurt na behoeften (+ beker drinken)
    * Avondfles : 180+6

Het is heel wisselend wat ze op een dag eet. Zo heeft ze een paar dagen erbij zitten dan lijkt ze net een bouwvakker, en dan eet ze ook rustig een paar dagen een stuk minder.
    Uit haar beker drinkt ze over de hele dag ongeveer 100cc.

9. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    ach, toevallig, allemaal bekenden hier :p Linda, Gwenolyn.

@ LInda; fijn je schema weer een keer te lezen! Toch handig, een beetje vergelijk :)

ons schema is nu:

7.00u 180/6 melk + 1.5/2 eetlepels rijstebloem
    12.00 1 boterham met boter en beleg en 180/6 melk
    14.30u fruit 200 gram
    17.00u groenten 100 gram
    19.00 180/6 melk, waar ze meestal rond de 50cc van laten staan.

Hier dus nog 550cc melk. Misschien de middagfles maar wat verminderen, want die gaat ook maar moeizaam op meestal.
    Maar ze drinken het nog graag.
    Maar mijn schema is verder niet handig voor anderen, omdat de kids hier sochtends na hun 1e fles lang slapen. Ze worden pas rond half 11 wakker en na het verzorgen zijn ze rond 11 uur beneden. Aangezien ze kort daarna brood krijgen eten ze verder niets. Ze lijken dit ook niet nodig te hebben; huilen niet ofzo.

Alleen groenten eten ze nog niet zo heel veel..dat spugen ze uit als ik meer geef dan 100 gram. :(

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Het eerste jaar is de melk toch het belangrijkst? Ik zou 500cc aanhouden tot een jaar en vanaf dan 300cc.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

3 boterhammen is prima. Brood bevat alleen wel veel zout, let dus een beetje op met wat je erop doet. Ik zou vleeswaar en (smeer)kaas vermijden.

En wissel eens af met ontbijtgranen met yoghurt, een volkorenbeschuit of volkorencracker.

En lust je kleintje geen verse stukken fruit?

12. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Komt (denk ik) vanzelf. Je geeft zelf aan dat ze tevreden zijn, en bij hun laatste fles laten ze ook melk staan. Klinkt mij alsof ze genoeg hebben aan 100 gr.

13. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Dat dacht ik ook, daar mijn dochter regelmatig niet aan de 500 komt.
    Dinsdag dus nagevraagd, en als ze rond deze leeftijd 3 volwaardige maaltijden eten met een yoghurt toetje, fruit en tussendoortje, mag de melk minder worden daar ze steeds meer voedingstoffen uit hun "gewone" eten halen.
    Eigenlijk geeft ze het zelf al aan door zelf al melk te laten staan.

Klinkt mij logisch.

14. zogelukkig

Als de bijvoeding echt al uit 3 volwaardige maaltijden bestaat + een yoghurttoetje dan kan je wel toe met 300cc melk.

Een potje vind ik echter geen volwaardige maaltijd.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

waarom niet?

16. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Wat een grote onzin.

17. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Alle vitamine en mineralen in de juiste verhouding zitten erin.

18. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Ik zie een potje ook als een volwaardige maaltijd hoor alleen kook ik ook regelmatig.

Ik zat dus te twijfelen over die hoeveelheid melk maar inderdaad dat hangt dus af van de hoeveelheid volwaardige maaltijden. Toen wij de middagfles minder hadden gedaan vonden ze dat ook niet leuk haha maar nu zijn ze er aan gewend daardoor eten ze volgens mij ook beter hun groente, ze hebben echt honger.

19. zogelukkig

Of het iets minder kan?

Je kan ook zeggen: "ik vind van niet", dan houden we het gezellig en netjes.;)

20. zogelukkig

Dat zal best zo zijn Gwenolyn, maar wij vinden dat een volwaardige maaltijd met nog een aantal andere factoren te maken heeft dan alleen eten met vitamines en mineralen in de juiste verhouding.

Ik wil je wel uitleggen waarom, heb alleen geen zin om daarop aangevallen te worden (door anderen), want het is een persoonlijke mening en geen oordeel.;)

In willekeurige volgorde vinden wij, dat:

Je op eten moet kauwen. De enzymen die erbij vrijkomen zorgen voor een goede spijsvertering. Als je kauwt eet je rustiger en komt het seintje van 'voldoende' hebben op het goede moment aan in de hersenen.
    Bovendien kan een kind van 10 maanden gewoon kauwen.

Eten is een feestje met iedere dag ander eten op tafel. Anders van smaak, geur, kleur, vorm en textuur. Ieder potje smaakt hetzelfde (volgens de blinde test die ze de smaakontwikkelaar van Olvarit lieten doen) en ziet er hetzelfde uit en bevat dezelfde samenstelling qua vitamines en mineralen. Hier bevatten de bietjes, spruitjes, broccoli of worteltjes een heel ander scala aan vit. en min. Afwisseling is goed.

Verder kan een potje wel vit. en min. bevatten, maar ik vind (persoonlijke mening) dat vers beter is. Potjesgroente wordt eerst doodgekookt, dan verhakseld en omdat daardoor alle vit/min er dan uit zijn, worden die er later kunstmatig weer aan toegevoegd. Verder bevat een potje een hoop water, nauwelijks vezels en wat ik niet oke vind in babyvoeding: zout, smaakversterkers en conserveringsmiddelen. Want zo'n potje moet wel een jaar op de plank kunnen staan.

Ik vind potjesvoeding dus verre van 'eet compleet'.

Deel Deze Pagina