Nu had ik net een discussie met moeder en schoonmoeder over het invriezen van groentehapjes. ik had me bedacht om verschillende groenten te koken en die dan in te vriezen in kleine bakjes. ( wij zijn zelf niet zo van de groente vlees en aardappels). Maar nou kreeg ik te horen dat ik dat voor een baby echt niet moet doen, want dan is het niet vers meer. Natuurlijk ga ik dan niet voor iedere dag doen, als wij op die dag groenten eten wat zei ook mag, dan krijgt ze die dag gewoon verse groenten van ons. wat is jullie ervaring / mening over het invriezen van groenten hap ( kant en klaar gekookt en gepureerd)
ik zou niet weten waarom niet invriezen. Ben erg blij met de vriezer. Als we aardappels en groente overhebben dan maak ik een prakje en zet ik in de koelkast voor de volgende dag. Maar ook gerust in de vriezer. Als we een keer wat eten wat zij nog niet mag haal ik een bakje uit de vriezer. Of wij eten een keer later dan zij, hup bakje uit de vriezer. Paar maanden geleden maakte ik op 1 dag meerdere groentebakjes klaar, dan had ik voor een week of langer in de vriezer. Kan prima hoor!
Ik maakte voor mijn kinderen altijd groenten en vruchtenhapjes vooraf en deed dat dan in de vriezer. Dit is geen probleem hoor. En zeker als je het kookt,af laat koelen en daarna direct in de vriezer doet is het gewoon vers.
Ik maak een heleboel hapjes in 1 keer klaar en vries het in. Dan heb je een flinke voorraad. Het hapje voor de dag zelf en de dag erna gaan dan in de koelkast. Verder haal ik dan sochtends of smiddags de groentehap voor die avond uit de vriezer. Heel makkelijk! En inderdaad als wij groente over hebben (zonder zout en kruiden gekookt) dan pureer ik dat en vries ik ook in. Ik maak kleine porties en grote porties. De kleine porties zijn voor het begin, het oefenen. Want eerst mogen ze maar een paar hapjes per keer. En de grotere porties krijgt hij dan later. Ik zet op hele kleine etiketjes de datum en wat voor groente er in het potje zit. Je kunt het geloof ik een paar maanden invriezen. Maar ik ben pas net begonnen dus zo lang ligt het er nog niet in. Je kunt volgens mij zelfs fruit invriezen, maar dat heb ik nog niet gedaan. Dat maak ik gewoon vers anders wordt het bruin
Mijn zus doet dat ook voor haar dochtertje. En ik ben het van plan om ook te gaan doen, heb daar ook discussies over met mijn schoonvader. Hij vindt ook dat alles vers moet zijn. Ik ben van mening dat wanneer de groenten vers zijn als je ze bereid, er niks aan de hand is.
Ik heb ook een flinke voorraad ideaal en dan de avond ervoor of dezelfde dag laten ontdooien in de koelkast. Niks mis mee. In het kookboek van AH Opperdepop staat bij bijna alles dat je het 2 maanden in de vriezer kan bewaren. Gewoon doen dus!
Gelukkig dat jullie het met me eens zijn. Ik werd hier thuis al voor gek verklaard. Ik vries voor onszelf ook alles in. Ik vind een olvaritpotje wat al een jaar in de kast staat toch echt minder vers dan mijn eigen broccoli/worteltjes/bloemkool uit groententuin. Dus wat maakt het uit als je het klaarmaakt en invriest. Ik ben ook net begonnen met groentehap en het is idd maar een heel klein beetje ik vind het zo zonde om dan 3 kwart van die olvarit potjes weg te gooien. Kan ik ook al meteen met zelf bereide groenten beginnen of moeten ze juist in het begin die olvarit potjes hebben.
Ik ben gewoon meteen begonnen met eigen groenten. Dan weet je wat je geeft en kun je gewoon de porties aanpassen en de rest invriezen. Je moet immers beginnen met een paar theelepeltjes per dag, dan is zo'n kant en klaar potje veel te groot en gooi je dus veel weg. Ik weet niet hoe het zit met de smaak van die potjes. Ik heb groentepotjes nog niet geprobeerd. Wortel heb ik bijvoorbeeld al zo'n 5x gegeven, maar mn zoontje gaat meteen kokhalzen, vindt het dus niet lekker. Courgette gaat er juist prima in, vindt hij heerlijk! Ik heb wel potjes fruit gebruikt. Als hij naar de gastouder gaat geef ik weleens een potje fruit mee. Ik maak het ook 's ochtends wel vers (pureren) maar dan wordt het wel eens bruin. Ik weet niet hoe lekker het dan nog is. Thuis krijgt hij altijd vers fruit en naar de opvang ongeveer de helft van de keren vers en de helft van de keren een potje.
Ik had het ook gedaan voor onze oudste, maar ze moest niet weten van die vooraf ingevrozen groentenprakjes. Hebben meermaals geprobeerd en ze vertikte het om te eten. Dan maar geprobeerd met net klaargemaakte groentjes en alles ging erin. Tot zover m'n goeie bedoeling om tijd te sparen
ik ben eerst begonnen met potje, eerst om te kijken of ze er aan toe was, daarna al snel met vers begonnen. maar je kan meteen met vers beginnen hoor