groentehap maken

Discussie in 'Voeding' gestart door sassie1980, 11 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Hey meiden,
    Ff dom vraagje (ik ben niet zo'n kokkin zal ik maar zeggen): als jullie erwten gebruiken... Waar halen jullie die dan vandaan? Ik heb nl altijd erwten uit pot en heb begrepen dat dat niet goed is vanwege het zout? En dan nog wat: diverse groentes hebben ze ingevroren bij de AH, waaronder bijv bloemkool: maar stel nou dat ik een combi van verse broccoli en diepvriesbloemkool maak, dan mag ik dan toch niet meer invriezen of wel?
    (Sjongejonge... voel me echt een btje simpel hoor :-D)
    groetjes, Marit

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Erwten uit de diepvries zijn veel verser, smakelijker en bevatten veel minder zout dan die uit een pot.

Voordeel van gevroren groentes is dat je een heel kleine portie uit de zak kunt halen om aan je kind te geven. Dan is invriezen ook niet nodig (en inderdaad, dan kan dan ook niet). Overigens is het beter om groentes niet te mengen, maar gewoon puur te geven. Bloemkool en broccoli zijn ideaal om zonder te pureren in het handje te geven. En dan zijn die diepvrieszakken helemaal handig, je haalt 1 of 2 roosjes uit de zak, kookt ze gaar, laat ze een beetje afkoelen en klaar!

3. laatje

laatje Fanatiek lid

5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Mijn dochertje is nu 4,5 maand. Ik heb van de week ook voor het eerst zelf groente klaar gemaakt. Heb een zak verse gemengde groente gehaald bij de supermarkt (zat bloemkool, brocoli, sperciebonen en worteltjes in). Samen gekookt en daarna gescheiden van elkaar. Ook wat rijst gekookt. Rijst met groente samen in de hakmolen / staafmixer en daarbij wat nat van groente om het wat natter te maken. Per portie van 125 gram ingevroren. Nu haal ik in de ochtend een zakje groente uit de vriezer, maak het warm, doe er nog wat water en een schepje flesvoeding bij (maakt het wat zoeter) en mijn meisje smult ervan! Het is niet zo glad gepureerd als in een potje, maar Noortje heeft er geen moeite mee dat er hele kleine stukjes in zitten. Zo kan ze alvast wennen aan wat vaster voedsel. Ik heb nu in een keer voor een hele week voeding en toch 4 verschillende groentes / smaken.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar juist in het begin kun je beter niet met verschillende groentes werken! Drie dagen achterelkaar hetzelfde is beter. Puur, geen mengsels. En per keer hooguit 2 a 3 theelepels, 125 gram is heel veel voor zo'n jong kind. Pas als 1 groente goed valt ga je met een volgende beginnen. Pas als 3 of 4 groentes goed gaan ga je dingen als rijst toevoegen.
    Melk kan wel, om de smaakovergang gemakkelijker te maken.

Overigens hoef je pas met 6 maanden te beginnen hoor. Maar dat is het makkelijke van de vriezer, je kunt het rustig tot die tijd laten liggen.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Bij AH hebben ze bij in het groentevak (bij de voorverpakte verse groenten, sla etc.) ook doperwtjes, dus niet ingevroren of in pot, gewoon gekoeld. Die haal ik wel eens.
    Ik vries haar hapjes in in van die Avent Viabekertjes, echt ideaal, ik heb 1 vriesla vol met allerlei hapjes. Verder vergeet ik die bakjes er altijd 's ochtens ofzo uit te halen, dus doe ze gewoon in de magnetron. Je kunt het geloof ik een maand of 2 bewaren ingevroren, maar zolang doe ik er niet over voor het voorraadje weer op begint te raken.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O ja die verse, die zijn heerlijk!

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm dat hebben z bij ons in de supermarkt niet...

maar die avent bekers zijn wel ideaal ja

overigns.. als haar dochter nou oz'n heel bakje leeg wil eten... dan kan je dat toc moeilijk tegen houden?

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, dan geef je gewoon. Maar ik zou bij kinderen die net beginnen gewoon de bakjes niet zo vol maken.

9. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Nog een vraagje.
    Ik had worteltjes, maar het lijkt dat hij de structuur iets te grof vindt? Hij ging vandaag dus huilen na het eerste hapje. Nu had ik hem dus gewoon een fles gegeven en daarna wilde ik nog wat hapjes proberen. Er was nog wat flesvoeding over en dat heb ik door de worteltjes gedaan. Nu wilde hij wel wat eten.
    Wat ik me dan afvraag, kan ik dit ook doen als ik de hapjes wil invriezen? Dus flesvoeding aan de gepureerde worteltjes voegen en daarna invriezen?

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die kv die je erdoor deed gaf het een wat vertrouwder smaakje. Je kunt het er het beste doordoen nadat je de groente ontdooid hebt.

11. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    esmee krijgt ook elke dag wat anders, paar dagen het zelfde wil ze niet dan wil ze het niet eten.elke dag een andere groenten vind ze wel weer lekker.
    hier krijgt ze ook 125 gram ,bord gaat schoon leeg.

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou het er ook indoen nadat je het hebt ontdooit. Geen idee wat flesvoeding doet in de vriezer, maar het is er vast niet voor gemaakt..

Kindjes verwerken de groente/fruit nog niet echt in het begin. Het gaat er wel in, maar komt er bijna hetzelfde weer uit. Dat begin is vooral om te oefenen met de lepel en een andere smaak dan zoete melk. (dus liever ook geen melk erin)
    Dus veel geven in het begin hoeft nog niet. 1eetlepel is wel genoeg. vanaf 5,5 of 6 maanden kun je grotere hoeveelheiden aanbieden als echte bijvoeding.

Hier heb ik laatste gedroogde bruine bonen gebruikt. dingen moeten 8 uur wellen, en 1,5 uur koken, maar wel gezonder dan uit pot :)

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik heb van de week kaassaus gemaakt met flesvoeding voor door de macaroni met broccoli. Tja, het werden 3 porties en ik heb die overige twee gewoon ingevroren. Ik vries wel vaker iets in waar ik een beetje flesvoeding doorheen heb gedaan. Maar goed, het blijft bij mij hoogstens een maandje in de vriezer voor het weer opgegeten wordt.
    Meestal maak ik het wat papperiger met wat kookvocht.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heeft ze dat ook met melk?

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

elke dag andere melk? :)

16. laatje

laatje Fanatiek lid

5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Ik heb ook genoeg porties om twee a drie dagen achter elkaar te geven. En waarom is 125 gram te veel? In potjes (vanaf 4 maanden) zit ook 125 gram. Ze is begonnen met half potje en toen mocht ze een hele van CB, ze had niet genoeg aan halve. Ze eet het niet altijd helemaal op. Als ze genoeg heeft stop ik. Gaat prima zo.. Heeft geen krampjes, geen last van de buik en ontlasting is normaal. En ik heb hievoor ook al potjes gegeven, dus ze heeft alle groentes al uitgeprobeerd. En in sommige potjes zit ook rijst (vanaf 4 mnd). Hoe verklaar je dat dan? Als ik haar eerst aan groente moet leren wennen en dan pas rijst mag geven? Verder vind ik het op deze manier beter omdat dit niet helemaal glad is (zitten hele kleine stukjes in) en dus went het sneller om straks wat vaster voedsel binnen te krijgen.

Deel Deze Pagina