Geen eten met meer structuur willen

Discussie in 'Voeding' gestart door Diesel82, 12 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Diesel82

Diesel82 Actief lid

26 mrt 2009
    390
    0
    0
    Hoi Dames,

Even een vraagje; Onze dochter weigert de potjes van 8 maanden te eten. Er zit meer structuur in deze potjes. Na 1 hap kijkt ze heel veel vies en na een paar happen houdt ze stijf haar kaken op elkaar.
    Hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken??
    Tevens compenseer ik dat met haar laatste fles. Als ze dus niet zoveel groente heeft gegeten krijgt ze voor de nacht een fles van 235 ml ipv 200 ml.

Alvast bedankt!

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ging dat ook niet goed, al kreeg mijn jochie voornamelijk vers. Maar dat kwam omdat hij problemen had met de structuur. Aan de ene kant glad, dus direct slikbaar, aan de andere kant toch stukjes..

Het ging beter toen ik zelf prakjes ging maken. Dan ben je dat gladde een beetje kwijt, en moeten ze alles wel "kauwen"..

In principe kun je wel die 6 maand potjes blijven geven, maar je kunt ook gaan proberen met een vers prakje, een halve aardappel door een 8-maanden potje (neemt vocht op), of gewoon hele stukken groente (gewoon uit het knuistje)

3. Diesel82

Diesel82 Actief lid

26 mrt 2009
    390
    0
    0
    Helaas weigert madame het vers ook. Sinds ze ziek is geweest wil ze alleen nog maar potje.
    Heel gek vind ik het wel dat ze stukjes fruit en brood met gemak op eet. Maar groente is ineens een drama geworden.

4. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Ik had het ook hier dus ik heb gewoon tot 11 maanden gepureerd en potjes van 6 maanden gegeven. Af en toe proberen maar hij wilde het niet. Op het CB zeiden ze gewoon doorzetten hij gaat vanzelf wel eten als hij echt honger heeft. Nou dat ga ik niet doen hoor, nu eet hij wel gewoon stukjes en krijgt hij de 12 maanden potjes. We hebben 8 maanden gewoon over geslagen. Ook prima toch? Elk kind is anders en ik dring niks op aan Tygo...

5. Loontje4

Loontje4 Niet meer actief

O hier op dit moment hetzelfde probleem!! Maar ook de 6 maanden potjes vindt ze niet allemaal goed meer. Het gaat vanzelf goedkomen zeggen ze. Laten we het hopen!!!

6. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

11 feb 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Onze prelogopediste gaf aan dat veel kinderen moeite hebben met de 8 maanden potjes.

Het is niet duidelijk wat ze moeten doen. Ze denken dat ze gewoon kunnen doorslikken en dan worden ze verrast door een stukje. Volgens haar kun je het beste of glad aanbieden (en de inhoud dus pureren) of eten in grove stukken aanbieden.

Dan is het voor de kleintjes ook duidelijk wat er van hun verwacht wordt.

7. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Heb voor Emiel destijds bij een 8 mnd potje de staafmixer er eventjes opgezet. De stukjes worden dan iets kleiner. En dan steeds de staafmixer wat korter erop, zodat je steeds meer grotere stukjes overhoudt. Vervolgens helemaal geven zo uit het potje.

Met Ymke zitten we nog bij de 6 mnd en gaan we binnenkort de 8 mnd proberen. Volgens mij heeft zij er niet zoveel problemen mee.

8. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik geef 6 en 8 maanden potjes door elkaar heen.
    Wat ik merkten is dat ze het in het begin erg lastig vond omdat ze het eerst zonder problemen door kon slikken, en nu toch "moet" kauwen. De ene hap zitten veel stukjes in, en de andere hap amper tot niks. Dat snapten ze niet. Gevolg kokken, en na een paar happen haar mond dicht houden. Ik ben het gewoon blijven aanbieden, zelf laten doen, en nu snapt ze het, en kauwt nu alles, ongeacht of er gekauwd moet worden, of niet.:D

9. Diesel82

Diesel82 Actief lid

26 mrt 2009
    390
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!!
    Maar wat ik dan niet snap, waarom gaat het kauwen van brood en fruit (ook de 8 maanden potjes maar ook vers) goed en de groente niet? Zowel vers niet als de 8 maanden potjes niet.

10. Maidin

Maidin VIP lid

24 jan 2008
    8.121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    Hey,

mijn meid is nog lang niet zover, maar zij vind juist meer structuur lekkerder. Bizar...

Ik denk dat het heel veel te maken heeft met de verwachting. Al die tijd makkelijk gehad met de potjes dan blijft er een herinnering en verwachting van over.

Brood dat kennen ze alleen in dat structuur. Fruit is zoeter (favo bij veel kids, de mijne vind worteljes met appies toch het lekkerste (bizar kind)) en willen ze er misschien meer moeite voor doen. Banaan is overigens normaal ook zachter dan sperziebonen en worteltjes.

Wat ik me ook zit te bedenken is of de smaak van vlees niet iets is. Nu weet ik niet of A vlees krijgt, maar het is een andere smaak.

Okay succes er mee!

11. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    En als je iets probeerd wat ze super lekker vind?
    Hier vind ze bv bruine bonen erg lekker. Ik had al een paar keer de potjes van Friso geprobeerd (6-12 maanden, en die hebben geen bruine bonen) daar zitten alleen maar stukjes in. Vervolgens van Olvarite de 8 maanden potjes van bruine bonen, en dit vind ze zo lekker dat ze het begon te snappen.

12. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Aaron heeft dit ook gehad met de 8 maanden potjes. Die heb ik dus overgeslagen en heb 12 maanden potjes gehaald en dit ging prima.

Het weigeren van groenten kan overigens ook een fase zijn (sprongetje, tandjes of iets dergelijks). Aaron heeft dit ook wel eens gehad. Ook een fase van fruit weigeren en een fase van brood weigeren.
    Gewoon blijven aanbieden. Wat er in gaat, gaat er in. Ze gaat het vanzelf wel weer eten.

Ik gaf Aaron gewoon een iets groter toetje dan normaal als hij in zo'n fase zat of een papfles ipv melkfles voor het slapen.
    (Nu overigens niet meer, maar op die leeftijd nog wel).

13. kiddie

kiddie Niet meer actief

Hier wordt maar af en toe een potje gegeten, de meeste potjes krijgt ze last van, huilerig en dunne poep. snap het ook niet. Ze hoeft er ook niet veel van, dus hier altijd 4maanden potje wortels met aardappel. mmm!

14. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Ik geef vers en sinds dat hij 8mnd is geworden (net 1 week) prak ik zijn eten met een vork, nou hij kijkt me bij elke hap die hij neemt van zijn geprakte eten alsof ik van mars kom, en de hele tijd nee schudden en maar grommen, hij vind het maar niets al die stukjes en wil zijn gepureerde eten terug. Denk dat ik weer terug zijn eten ga pureren want zo krijgt hij veel minder binnen, of moet ik door zetten dat hij eraan moet wennen?, vind het zo zielig dan

15. kiddie

kiddie Niet meer actief

Ik heb trouwens nooit gepureerd, an af 6 maanden met de vork geprakt. maar ieder kind is anders toch?

16. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    @ Ts: Hier een kindje die ook nooit 8 maanden potjes wilde en nooit geprakt vers eten. Ik dacht dat komt echt helemaal nooit goed!!
    Hij heeft tot 15 maanden 6 maanden potjes op. Die gaf ik dan heel vroeg van te voren om 17.00 en wij at ongeveer half 7. Elke dag probeerde ik weer met ons mee te laten eten een paar happen, maar steeds wilde hij het niet..
    Tot opeens hij het wel wilde.. En nu eet hij sinds een maandje met de pot pas mee.
    Het komt echt vanzelf!!
    Je moet het gewoon naast je neerleggen.
    En lekker de 6 maanden potjes geven..

@ Yach: Gewoon lekker pureren.. En als hij zijn eten op heb kan je gewoon elke dag oefenen of hij wat van jullie wil. Kom ooit een keer goed!! :D

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Dat komt gewoonweg omdat die 8 maanden potjes een heel vervelende structuur hebben. Vloeibaar met brokjes. Dat vind geen mens een prettig gevoel in de mond, denk maar aan vla met klontjes, dat voelt en smaakt vervelend. En kinderen voelen zich genept. 't Is vloeibaar, dus denk je te kunnen slikken, maar dan heb je die nare klontjes die je moet kauwen.

Gewoon zelf een aardappeltje prakken, en eventueel door een potje doen, of prakken met je eigen groente, geeft een steviger substantie die het ook veel makkelijker maakt om te kauwen (want met brood lukt het ook, dat geeft ook net wat meer weerstand in de mond).

18. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Mijn dochter is bijna anderhalf en eet nog steeds gepureerd. Die wil ook geen stukjes. Wel brood & fruit maar de groente moet glad zijn. Ik heb al tip gekregen om de groente te pureren en dan een aardappel erdoorheen te prakken.

19. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje is bijna 16 maand en weigert ook potjes met stukjes.
    Van de week weer een 12 maanden potje geprobeerd, maar bij de eerste hap begon hij al te huilen.
    Hij krijgt alleen op de opvang potjes en dan dus die van 6 maand die eet hij wel.
    Thuis eet hij met de pot mee, maar hij eet weinig tot niks.
    Alles al geprobeerd, soms eet hij ineens wel weer goed zoals maandag hadden we broccoli met kaas sausje en aardappeltjes die had ik in stukjes gedaan en die at hij ineens, gisteren aten we spaghetti en dat spuugde hij uit.
    Hopelijk komt het nog goed, het gaat al maanden zo, dus best vermoeiend.
    Brood eet hij wel en fruit eet hij op de opvang wel stukjes, maar thuis alleen de banaan en verder wil hij het alleen gepureerd

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

't Is de gewenning en de verwachting. Het beste kan je dat patroon doorbreken door echt grovere stukken eten aan te bieden of echt grof geprakt, dus niet vloeibaar met stukjes, dat is ook niet lekker! En dat kan makkelijk bij 8,5 maand, ook zonder kiezen!;)

Deel Deze Pagina