te veel eten en te weinig melk bij 9 maanden?

Discussion in 'Voeding' started by Druif78, Nov 25, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Mijn zoontje eet en drinkt t volgende:
    smorgens: 200cc papfles
    fruit (1 of 2 stuks)
    1,5 boterham met boter en beleg + 100-135cc melk
    150 thee met tussendoortje (broodkorst/ ontbijtkoek/ eierkoek oid)
    avondeten: 250-300 gram groenten met aardappel of pasta of rijst + 100cc yoghurt
    Voor de nacht: soms 100cc melk

totaal dus: 300-400cc max aan melk
    ca 400-450cc aan zuivel
    ca 500-600cc totaal aan vocht

De avondfles drinkt ie al lange tijd maar matig of hij spuugt t weer uit. gisteren niet gegeven en hij sliep gewoon door, hij lijkt m dus niet nodig te hebben voor het doorslapen.
    Vanavond wel weer gegeven omdat ik er toch niet zeker van ben of ik m al mag weglaten. Toen heeft hij de helft weer uitgespuugd.

Nou kwam, ik er laatst per toeval achter dat ik dus zoveel avondeten geef. Ik maak t altijd zelf maar had laatst een olvarit ala carte bakje wat ik had "hergebruikt". Zodoende ontdekte ik dat mn zoontje wel 1,5 keer zoveel eet!! Logisch dus dat hij zn avondfles niet meer moet!
    Hij eet t in vlot tempo op en met smaak, net als zn yoghurt die er nog achteraan komt...

Maar hij is net 9 maanden. Ik weet dat het aanbevolen is om 500cc aan opvolgmelk te geven maar dit lukt echt niet!
    Of moet ik nu weer minder eten geven en terug naar de fles?
    Geef ik teveel aan eten? Vanaf 12 maanden is de aanbevolen hoeveelheid 250 gram dacht ik, daar zit ik nu al overheen...
    Mn zoontje is gewoon echt een lekkerbek :)
    Hij is overigens niet te dik!!! Maar wel lang...

Wat zouden jullie doen? Meer melk en minder eten?
    Of zou ik me geen zorgen hoeven te maken, aangezien hij genoeg eet krijgt hij zn voedingsstoffen ook via zn eten?

2. Nadia77

Nadia77 Actief lid

Dec 24, 2007
    286
    0
    0
    He Druif, ik zou me er niet druk om maken (zolang je vitamine D geeft). Volgens mij is het alleen maar goed om je kind zo snel mogelijk van de melk af te hebben, uiteindelijk geeft ie zelf aan wat goed voor hem is en blijkbaar is dat bij hem normale voeding en niet melk. Natuurlijk is het goed om hem minstens nog zo'n 300 cc aan melk te geven, maar dat doe je. Als hij goed groeit en geen klachten heeft zou ik echt vooral zo doorgaan. Sterker nog: ik wil dat ook zo snel mogelijk proberen hoor. De laatste fles schijnt namelijk heel slecht te zijn omdat ie vlak voor het slapen gaan wordt gegeven en nauwelijks door het lichaam kan worden verwerkt, die gaat er bij Timo hopelijk dus snel af (moet alleen nog kijken hoe want hij eet ook zoveel bij de warme maaltijd, maar ook het laatste flesje van 200 cc gaat er zonder blikken of blozen in :(). En daarna bouw ik de lunch af tot 1 beker (die ik na zijn 1e verjaardag vervang door gewone halfvolle melk) en de ochtendpap wordt ook gewone melk of misschien wel brood. Ik zit nu te denken om hem 2 boterhammen te geven tussen de middag, wat denk jij? Is dat te veel voor hun leeftijd? En dan gewoon 100 cc melk?

3. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Mijn dochtertje krijgt dit per dag

7 uur pap 160cc+4 scheppen opvolgmelk +5 scheppen bambix
    10 uur fruit 1 stuk
    12 uur 1 boterham +flesje 160cc+4 scheppen
    15 uur diksap met liga of rijstewafel
    18 uur avondeten 200 gram +100ml yoghurt

Avondeten is idd erg veel vind ik, hier kom ik op 200 gram uit als maaltijd. Ben sinds ze 8 maanden is ook gestopt met BV na het eten.

Op het CB zeiden ze vanaf 7 maanden minimaal 300cc aan zuivelprodukten en maximaal 500cc. Dus daar valt alles onder,melk yoghurt etc.

4. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    @ Nadia, jouw reactie stelt me wel gerust! Ik zie dat mn zoontje het goed doet, maar zie natuurlijk niet of hij wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt enzo?
    Het CB adviseerde me ook om de papfles smorgens te vervangen voor een boterham met 150 melk, maar dan zou ik NOG minder melk geven, liefst had ik dat namelijk al wel gedaan omdat ik het idee heb dat hij dat qua verzadiging beter kan hebben,. Die papfles tikt hij echt in 2 minuten weg :) en dan gefrustreerd piepen dat ie al op is...
    vlg week ga ik weer naar het CB dan zal ik het eens voorleggen.
    Ik ben met ca 7,5 maand overgegaan naar 1,5 boterham + 100/135cc melk. (was eerst 1 boterham met 200cc melk). Voor mn zoontje is 1,5 boterham wel genoeg. Hij eet t vlot op, maar zn melk drinkt ie daarna minder goed (net 100, heel soms 135cc). Dus 2 boterhammen zou denk ik teveel worden of gaat dan ten kosten van de melk. Je kan het hem wel aanbieden, kijken wat hij doet?

Die laatste fles kun je ook wel minderen hoor, gewoon proberen. Mij zoontje geeft de fles weer op, dus ik neem m tegen zichzelf in bescherming om maar 100cc aan te bieden. Je zou ook 100cc met 100 water (of thee) kuinnen aanbieden of helemaal thee van maken, zien wat hij erop doet.
    Mn zoontje had dat heel erg toen we nog 5 flessen gaven. De fles van 23 uur dronk hij heel gulzig weg dus ik had verwacht dat we het nooit zouden kunnen afbouwen. Op een keer weggelaten en hij sliep meteen door! dat hij m dus goed opdrinkt hoeft nog niet te zeggen dat ie het nog echt nodig heeft?

Ik maak me vooral zorgen om de hoeveelheid melk of dat dat niet te weinig is? Of mag ik gewoon 300cc zuivel aanhouden omdat hij ook de hoeveelheid avondeten eet van 12 maanden???
    Ik geef trouwens al vanaf 7 maanden vit d!

5. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Dit is wat anders als dat ze bij mij zeiden?
    maar dit past wel beter in mn straatje ;)!

6. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Ja dat kan, had al gemerkt dat de CB's daar erg verschillende adviezen in geven. Iets wat ik niet vind kunnen maar goed. Dit hebben ze hier gezegd dus ik ga er maar vanuit dat het goed is;)

7. wwjc19

wwjc19 Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    3,202
    1
    0
    Call Center Medewerker
    Eindhoven
    Hier op cb zeggen ze weer min. 400 bij volledige bijvoeding. En dan telt idd ook alle zuivel mee.

8. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    In dat geval zit mn zoontje wel goed! Fijn die reacties, stelt me gerust!
    vanmorgen had ik expres 220+7 melk (pap) geprobeerd zodat ik met een geruster hart de laatste fles weg zou kunnen laten, maar het werd spugen. Hij moet gewoon echt niet meer! Maar niet erg dus?

9. Nadia77

Nadia77 Actief lid

Dec 24, 2007
    286
    0
    0
    Mijn nichtjes werken beiden als verloskundigen en geven hun kindjes uitsluitend nog sojamelk en geen gewone- of opvolgmelk omdat ze van mening zijn dat koemelk sowieso niet goed is, dus ja... meningen verschillen, zoals adviezen, etc. ik heb hier van geleerd dat je vooral moet doen wat jij denkt dat goed is voor je kind... dat voel je zelf als moeder snel genoeg aan (jij zeker Druif, dat lees ik aan al je onderwerpen :)).

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe kom je aan 500cc opvolgmelk?
    Met 9 maanden is 400cc ZUIVEL (dus alles bijelkaar) genoeg. En dat krijgt je kind.
    Heerlijk dat ie al zo lekker eet joh!

11. EmyD

EmyD Niet meer actief

Hey Druif, ik zat er van de week aan te denken om deze vraag ook hier te stellen. Hier namelijk ook een kindje wat liever vast voedsel heeft en enigszins uitgekeken is op de melk. Ons schema op dit moment;
    -Ontbijt met ongeveer 200cc pap (op basis van opvolgmelk).
    -Lunch met 1 boterham en een klein beetje melk (60cc ofzo).
    -Avondeten ook zo'n 250-300 gram en daarna een toetje (yoghurt ofzo).
    -Voor het slapen gaan proberen we er nog wat melk in te krijgen, gaat de ene dag beter dan de andere dag. Gemiddeld zo'n 100cc. Maar ze heeft em niet meer nodig om de nacht door te komen.
    -Tussendoor 1-2 stuks fruit, water, thee, soepstengeltje.

Vorige week ben ik naar het cb geweest. Onze meid is aan de lichte kant, zeker vergeleken bij haar lengte. Ze is ook enorm bewegelijk dus het is niet zo vreemd. De verpleegkundige daar had het over 400-500cc opvolgmelk tot een jaar. Daarna 300cc zuivel per dag. Dat zou betekenen dat onze meid teruguit zou moeten wat betreft vaste voeding en daardoor meer melk drinkt. Maar ja, dat lijkt mij ook niet de bedoeling. Je wilt juist naar de eerste verjaardag toe steeds minder melk geven en meer vaste voeding.
    Beetje verwarrend dus, maar hier dus hetzelfde 'probleem', en dus geen oplossing ofzo.. Behalve, naar je eigen gevoel blijven luisteren natuurlijk!

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor een kindje van 9 maanden is 400cc zuivel al genoeg en zeker als het al lekker ander eten goed eet. Dat toetje yoghurt dat je geeft telt ook mee, dus volgens mij zit je meisje wel goed hoor. Inderdaad niet logisch om op deze leeftijd weer terug te gaan naar meer melk.

13. EmyD

EmyD Niet meer actief

Nee, dat vond ik ook al.. Veel mama's en papa's worstelen dagelijks met hun kindje om er wat groenten enzo in te krijgen. En dan zouden we hier weer teruguit gaan.. ;)

14. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Nou precies! Je slaat de spijker op zn kop! Precies hetzelfde probleem hier. Ons CB adviseert ook 400-500cc tot 1 jaar daarna 300 zuivel per dag. Wat dat betreft zou ik blij zijn als het zover was! Ik zie het ook niet zitten om terug te gaan naar minder vast voedsel en meer melk, dit lijkt me ook niet de bedoeling. Je wilt toch straks van de flesvoeding af??
    Aan de 400 zuivel zit ik ook wel.
    Mn zoontje kruipt nu ook sinds 1 week en ik merk dat daardoor zn eetlust nog meer is toe genomen, Tis verder ook een behoorlijk beweeglijk kind, altijd al geweest.
    Nu net naast 1 + 3/4 e boterham ook nog 150+5 melk gehad, dit was een tijdje terug nog 1,5 boterham + 100-135cc. Gelukkig nu dus iets meer melk erbij.
    Maar vanmorgen wilde hij die extra melk niet??
    Ik bied t maar aan, maar zou opgelucht zijn als ik volgende week op het CB hoor dat t niet meer hoeft!

15. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ben erg benieuwd wat jullie cb erover zegt. De laatste keer dat ik ben geweest (zo'n 2 weken terug), dronk onze meid nog redelijk haar flessen (+- 400cc). Vanaf toen is het heel erg minder geworden. Het is dat we 's ochtends pap geven en geen boterham, anders zou er bijna geen opvolgmelk in gaan.
    Laat je nog even weten wat ze hebben gezegd??

16. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Kom net bij het CB vandaan. De arts die ik sprak vertelde over een richtlijn van 500cc opvolgmelk tot 1 jaar...
    MAAR toen ik vertelde dat ik daar al maanden niet meer aan zit, en dat ik nu op ca 365cc zit en daarbij wel yoghurt geef en vitamine d druppels en dat mn zoontje ruim eet toen was het goed. Ze benadrukte ook dat het richtlijnen zijn en dat je ook per kind moet kijken naar wat ze eten, hoe ze groeien etc.
    Ik mocht zelfs s morgens brood gaan geven (en dan een kleinere fles erbij)?!
    Het kijkt dus helemaal niet zo nauw, althans bij ons CB!
    Ik ben gerustgesteld en doe gewoon mn eigen ding!

17. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ha, mooi zo! Hier kun je ten minste wat mee. Maar je zoontje is goed gegroeid dus begrijp ik. Tjah, je eigen gevoel volgen is uiteindelijk ook niet verkeerd lijkt me..
    Hier krijgt onze meid sinds een week 's ochtends pap (200cc) en dan probeer ik 's middags na de boterham nog een fles. Deze drinkt ze meestal niet meteen op, maar als ze aan het spelen pakt ze ondertussen vaak nog wel een slokje. Dit geldt ook voor de laatste fles voor het slapen gaan. Zo krijgt ze ook nog 2x 100cc binnen. Deze manier heeft niet mijn voorkeur, maar je moet iets he, haha. En dan ook nog een toetje na het avondeten (ongeveer 100cc denk ik). Lijkt me dus wel voldoende.

Bedankt dat je het hier nog even kwam melden en tot een volgende topic..;)

18. efina

efina Actief lid

Jul 13, 2008
    283
    0
    0
    thuishulp
    emmen
    Hier is ons schema als volgt

07.30 200cc opvolgmelk plus groeiontbijt
    10.30 1 stuk fruit
    13.30 1 broodje plus 200cc opvolgmelk
    15.00 rijstewafeltje/lange vinger of beetje fruit wat over is van smorgens plus beetje thee of diksap
    17.30 200 gram warm eten
    19.00 pyama papje of 200 cc opvolgmelk

hier dus nog drie dikke flessen, en ze gaan allemaal op! krijgt isabella te veel?

ze is overigens 8 maanden en 6 dagen dus nog geen 9 maanden...

19. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    @ efina,
    ik denk dat je niet teveel geeft hoor, als ze het zo opdrinkt en ze spuugt niet en ze is niet te zwaar...? Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld de lunch uitbreiden qua brood en de fles iets kleiner maken? Bijv 1,5 boterham met 120+4 of 150+5?
    Ook kun je bij het avondeten yoghurt geven en de laatste fles kleiner maken. Maar het advies is toch ca 500cc opvolgmelk te geven dus het HOEFT niet! Maar als je meer naar vaste voeding zou willen zou je dat kunenn proberen?

@ EmyD
    Toevallig is mn zoontje tov de 7,5 maand afspraak maar 100 gram aangekomen en 1 cm gegroeid... maar hij zat de vorige keer boven de groeilijn en nu er weer op. Maar prima op het gemiddelde dus ze maakten zich geen zorgen!
    Vanmorgen heb ik een boterham gegeven en 120+4 erbij.
    Dan bij de middag geef ik 150+5 en deze gaat altijd wel op. En dat was het dan.... 300cc opvolgmelk per dag. Wel geef ik 100cc yoghurt bij het avondeten en daarnaast nog thee tussendoor.
    Ondanks de goedkeuring van het CB vind ik het wel vreemd hoor, bijna alsof ik iets fout doe ofzo??
    Jij geeft dus nog 400cc, lijkt me ruim voldoende haha!
    Hier trouwens ook niet meer vlgs strikt schema. Thee bied ik ook de hele dag door aan omdat hij niet zomaar ineens 150cc wegtikt. Vaak 60cc per keer. Soms doe ik er een schepje opvolgmelk doorheen (mooi meegenomen dan..) en zo rommel ik wat aan 8)

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je kindje eet al lekker van de bijvoeding; brood, fruit, groente, rijst en pasta; daar haalt hij allemaal goede voedingsstoffen uit!

Een kindje van die leeftijd heeft alleen wel nog 900cc vocht nodig (=6 tot 8 plasluiers). Ik tel 435cc kunstmelkvoeding en daarnaast 250cc aan ander vocht als thee en yoghurt. Kom ik op 685cc. Yoghurt kan je wel meerekenen als vocht, groente niet helemaal; ga maar eens stronkjes broccoli uitpersen, daar zit wel vocht in, maar niet dusdanig veel dat je het aantal grammen van de groente als vocht mag meerekenen.
    Je kindje heeft nog wel veel eiwitten nodig, dus zuivel is prima, maar over het algemeen wordt koemelk voor de leeftijd van 1 jaar afgeraden, tenzij verdund (2 delen volle melk/yoghurt op 1 deel water).
    Ik weet niet hoeveel kv je kindje mag hebben naast behoorlijke bijvoeding? Anders ander vocht aanbieden als water/slappe thee.

Share This Page