Groentehapje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Juffie26, 27 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snowy82

Snowy82 Actief lid

19 apr 2012
    354
    0
    0
    Studeer
    Zweden
    Je kunt makkelijk met 4 maanden je kind wat fruithapjes/lichte pap laten proeven, kijken hoe het bevalt. En dan zo langzaam opbouwen in 1/2 maanden tijd zodat de baby echt overstapt. Zie daar echt geen probleem in.

Iedere ouder kent zijn kind het beste! De een vind dit en de ander vind dat. Als het echt zo slecht was voor babys dan was het er niet al voor 4 maanden.

Toen mijn moeder mijn zusje had gekregen, had zij extreem veel last van reflux en spuugde gewoon hele flessen uit, ze kreeg niks van voedsel in. Mijn moeder is toen ook al met 3 maanden over gegaan en sinds dat kreeg mijn zusje ook eindelijk voedsel binnen.

2. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Toen ik je onderwerp zag dacht ik al "aiiii gaan we weer" hahah;) Voor sommige moeders hier op het forum is dit een erg gevoelig onderwerp en er zijn al veel discussies over geweest.
    Ik adviseer je om te doen wat jezelf het beste lijkt voor jouw kind.
    Handje sabbelen en kwijlen hoeft idd niet persé te betekenen dat ze meer honger heeft.
    Bij mij dochtertje herkende ik het aan de volgende punten:
    *huilen als de fles 'al weer' leeg was en dan zuigbewegingen blijven maken met haar mondje
    *Zodra wij aan het eten waren en ze zag dat begon ze ook te huilen tot je haar ook wat gaf. (ik gaf in het begin dan alleen een beetje water, maar een poosje later vond ze dat niet meer lekker en pikte ze dat niet meer)
    *Hele poos achter elkaar huilen en niks hielp, behalve wat extra voeding. Gaf ik extra dan was ze weer even tevreden.

Sinds ik bijvoeding geef is ze veeeel makkelijker en echt een tevreden baby.
    Ik begon ermee toen ze op 4 dagen na 4 maanden was, maar heb het met moeite zolang uit kunnen stellen omdat ze er wel al aan toe was met ruim 3 maanden.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mijn ervaring is dat als ze toe zijn aan bijvoeding, ze zich gewoon veel vaker gaan melden, echt een beetje onverzadigbaar zijn enzo.
    Oudste kreeg volledige BV en meldde zich met 5,5 maand overdag elke 1,5 uur en 's nachts elke 2 uur. Dacht eerst dat het tandjes waren, maar toen die door waren, bleef dat vaak komen om een voeding en ben ik met bijvoeding begonnen. 2 weken later zaten we qua BV weer rustig op elke 3 uur, overdag en 's nachts.

Bij de jongste met 4 maanden geprobeerd vanwege de refluxklachten, maar ze kreeg er enorme darmkrampen van nog. 3 weken later poging 2 en weer enorme darmkrampen en nu zijn we net 2 weken weer onderweg met bijvoeding en gaat het wel goed. Ging nu ook gepaard met zich vaker melden voor een fles, meer willen drinken enzo...

Zolang ze tevreden is met 5x180 zou ik met handjes sabbelen niet aan honger denken, maar gewoon de normale ontwikkeling van de wereld ontdekken en dat doen baby's nou eenmaal door alles in hun mondje te stoppen ;)

4. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik heb de site van de groene vrouw gelezen. Ons kind krijgt flesvoeding en mijn man is voor het bijvoeden vanaf 4 manden. Ik vind het vroeg. Onze kinderarts is allergoloog en hun bureau zegt dat we wel vanaf 4 maanden kunnen starten, je zou toch zeggen dat zij er verstand van moeten hebben?
    Maar wij hebben al hypoallegene flesvoeding ivm dat mijn man allergieën heeft. Ik wil dat niet aanwakkeren.

Maar goed... ik zou ook wat willen wachten omdat een kindje nog niet goed kan zitten met 4 maanden. Dat is toch belangrijk ivm verslikkingsgevaar.

Zijn er nog andere sites die wachten aanbevelen? Zou het liefst een site hebben van een arts ipv een natuurpersoon zoals de groene vrouw. Heeft toch meer invloed op mijn man denk ik.

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

:)

--------------------------------

Wij zijn overigens met bijvoeden begonnen met 5 maanden...ze zijn nog zo klein en moeten al zoveel en de moeders, niet persoonlijk bedoeld maar algemeen genomen, willen in mijn ogen ook vaak té veel té snel...wat is in het geval van bijvoeden nou bijvoorbeeld twee/drie weken wachten tot in ieder geval de vier maandengrens, voor jou niet lang en voor je kindje kan het een hele hoop schelen...bemoei me eigenlijk nooit met dit soort topics want ik vind dat ieder het voor zich moet weten hoor, geef alleen aan wat ik zou doen en zeg niet wat iemand zou móeten doen ;)

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    hier adviseerde het CB ook bijvoeden met 3 maand ivm veel honger. Alsof die paar happen iets zouden helpen. heb ik overleg met de nutrilon lijn eerst forte geprobeerd en daarna nog johannesbroodpitmeel. Daarmee hebben we rustig de 5,5 maand gehaald (wel rijstebloem vanaf 4,5 maand).

Darmpjes hebben gewoon tijd nodig om te rijpen. En daar wordt tegenwoordig minimaal 4 maanden voor gegeven. Als ouder ken je je kind misschien het beste, maar hoe weet je dat het hongersignalen zijn, hoe maakt een kind duidelijk dat het toe is aan vaste hapjes als het niet kan praten. Sabbelen en kwijlen is typisch iets voor 3-maand oude baby's, regelen ook, heeft naar mijn idee weinig met eten te maken. Dus ik heb die 4 maand aangehouden als minimum.

De jongste wel ook al met 3 maand aan het smakken en eten van ons bord kijken. Maar toen hij met 4 maand mocht, had hij toch geen interesse in eten, alleen in het bord. Uiteindelijk begon hij pas bij 7 maand zijn bijvoeding te eten!

7. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    De darmen van jongere kindjes zijn nog niet zo goed ontwikkeld om eiwitten enzo goed te verwerken . En onverwerkte eiwitten ziet het lichaam als allergie , dan maakt het lichaam antistoffen aan daardoor zal een kindje vaak zijn hele leven allergische zijn terwijl hij/zij dat anders nooit was geweest . Dat zou erg zonde zijn

8. Koon

Koon Niet meer actief

Dat 'eten uit de mond kijken', gaan kinderen volgens mij ook veel later pas echt doen.
    Als ze zo klein zijn, observeren ze gewoon wat jij aan het doen bent. Dat doen ze bij álle bewegingen die je maakt. Immers, alles is nieuw voor ze.
    Ze snappen echt niet dat je een lekkere boterham met kaas zit te eten.

Mijn zoontje heeft pas sinds kort echt in de gaten dat ik iets eet wat hij ook wel zou willen. Zijn mondje gaat open op het moment dat ik iets in de mijne stopt en soms gaat hij zelfs zitten smakken :D
    Als ik iets anders aan het doen ben, stofzuigen/computeren etc, dan is zijn interesse zo weg en gaat hij verder met spelen.

9. Krullebos

Krullebos Actief lid

31 aug 2011
    334
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    noord nederland
    #29 Krullebos, 28 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2013
    Hier precies hetzelfde verhaal. Dochter kreeg ook nog forte voeding, dus kon echt niet meer geven. Iknheb contct gezocht met het cb. Zij zeiden, de een is wat eerder de ander wat later, je kunt wel beginnen, dan zie je wel of ze t echt wil. Ze al meteen een half potje leeg en na een paar dagen hele potjes. Al snel ook fruit gaan geven. Dit alles via t 5 stappenplan van olvarit. Docher lief froeg op dat momentsteeds om een 6e fles..... en dat kan atuurlijk niet.

10. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Waarom kunnen 6 flessen niet dan? Minder vol en minder tijd er tussen?

Blijf het heel maf vinden dat cb's deze adviezen geven

11. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Meid, soms zijn de dagen ook echt rot! Is moeilijk en ik snap dat je dan gaat twijfelen.

Je geeft fv op verzoek toch? Ik heb dat ook gedaan, maar dan ook echt bijna nooit dezelfde hoeveelheden gegeven. Dat scheelt zo, als ze binnen 2 uur al kwam kreeg ze gewoon maar een klein flesje. Op deze manier zorgde ik dat we bijna altijd binnen die liter bleven, maar dat zij ook tevreden was en haar flesje kreeg wanneer nodig.

12. Krullebos

Krullebos Actief lid

31 aug 2011
    334
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    noord nederland
    Als ons dochter een fles kreeg met minder voeding, was het meteen na de fles huilen. We deden er ook al 20cc extra water in.... echt een hongerlapje. Die 6e fles wou ze snachts, terwijl ze al prima door sliep. Haar vader was vroeger net zo....

13. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Rijtjes ik heb een schema en geef inderdaad fv. Ze krijgt nu 5x 180 wordt dus 200cc voeding en met 5 keer zit ik dan al op de max van 1 liter per dag, dus meer mag niet en ze krijgt al forte voeding.
    Vandaag lijkt het prima te gaan, gister hadden we baaldag denk ik......

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je kunt ook nog johannesbroodpitmeel gebruiken voor je met groente begint. Hier hielp het ons van 6-7 flessen forte naar 5..

Jbpm valt niet onder bijvoeding, maar moeten ze wat harder voor werken. Daardoor kunnen ze qua zuigbehoefte wat meer tevreden zijn.

15. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    ik doe al een dikke week rijstebloem door haar laatste fles, maar zie dat je al forte geeft daar zit het geloof ik ook al door. Hier heeft het me van de onrustige nachten af geholpen. Ze sliep al heerlijk door, maar met 3,5 maand begon ze snachts onrustiger te worden en lichter te slapen. Nu is het weer als voorheen snachts. :) ik probeer iig zo lang mogelijk te wachten met groente en fruit, vind het nu gewoon nog niet nodig. En tja, dat handje sabbelen, leuke reclame van de nutricia, en verwarrend voor mama's en papa's die er in trappen ;) is gewoon ontdekken met het mondje wat die gekke friemeldingen aan het uiteinde van haar armpjes zijn :D

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Heel verstandig dat je wacht. Sabbelen en interesse tonen in wat jij eet zijn geen tekens van toe zijn aan bijvoeding. Met 4 maanden op zijn eerst is het darmsysteem er pas rijp voor, met vroeg beginnen kan je ook kwaad ermee doen en dat lijkt me niet de bedoeling.

Als ze zo hongerig is werkt wellicht vaker mogen drinken,maar kleinere hoeveelheden.

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    sabbelenn ,kwijlen is niet omdat ze toen zijn aan ander eten..
    dat is gewoon de ontwikkeling...
    van de speeksel klieren en het ontdekken van de handjes...

dus nee ik zou niet beginnen

Deel Deze Pagina