4,5 maand oud en 5/6/7 x per nacht aan de borst willen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door renee85, 22 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. renee85

    renee85 Actief lid

    7 apr 2012
    208
    1
    18
    Mijn zoontje is 4,5 maand oud en doet het hartstikke goed.
    Enige 'probleempje' dat wij hebben zijn de nachten. Hij slaapt in een cosleeper naast ons bed en wordt soms wel 6 á 7 keer per nacht wakker. Hij wil dan geen speen maar aan de borst. Ik vermoed voor troost, al heeft hij ook wel last van scheetjes 's nachts. Even drinken is dan zijn manier om zichzelf te troosten en te sussen. Op zich niet erg maar de wallen onder mijn ogen zijn donkerblauw inmiddels, en ik slaap nooit langer dan 2 uur achter elkaar, zo ongeveer. Wellicht heb ik hem dit gedrag zelf aangeleerd. Ik laat hem vaak inslapen aan de borst. Vind ik gezellig en wel zo makkelijk. Iemand ervaring? Hoe ik die nachten iets beter kan krijgen?
    Dank alvast!
     
  2. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Heeft hij overdag iets waarmee hij zichzelf "troost"? Je zegt dat hij snachts geen speentje wilt, wilt hij die overdag dan wel? Onze dochter moet niets van de speen weten, maar we zijn erachter dat ze heel graag een hydrofiel doekje vastpakt en op sabbelt om zich te troosten. Sindsdien leggen we er gewoon zo'n doekje bij en slaapt ze zalig. Ze slaapt ook naast me in een cosleeper, en soms hoor ik wel eens dat ze wakker is, maar dan zit ze rustig wat te tutten met haar doekje, en niet veel later slaapt ze weer.
    Misschien eens op zoek gaan wat zijn ontspan-dingetje is zonder de borst? Ik weet niet hoe je het een kind aan kan leren, maar misschien dat hij al zoiets heeft?
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Herkenning ja, hier ook een periode gehad. Volgens mij was hij toen wel ietsje ouder.
    Maar hij werd echt elke anderhalf uur wakker en sliep alleen met borst weer verder.
    Met 10 maand op eigen kamer gelegd, en sliep toen direct 3 uur achter elkaar ipv anderhalf. Hij werd niet meer wakker volgens mij slaapcyclus.
    Maar met 4,5 maand is het nog wel jong om al op eigen kamer te leggen.

    Je kunt kijken of savonds laten clusteren helpt. Dus lekker samen op de bank kruipen, aan de borst, kopje thee en Netflix erbij en genieten.

    Overdag vaker aanleggen kan misschien ook helpen.

    En anders zou je toch kunnen kijken of je hem kan leren zonder borst in slaap te vallen.
     
  4. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Op zich is het normaal borstgedrag. Slaap je zelf snel weer in?
     
  5. renee85

    renee85 Actief lid

    7 apr 2012
    208
    1
    18
    Ik slaap vrij snel weer in. Maar dan nog is de effectieve slaap wel erg weinig. Misschien 4/5 uurtjes in blokken. Daar red ik het niet nog een paar maanden op.

    Overdag heeft hij inderdaad wel een speen, al moet ik een betje aandringen. 's Nachts wil hij echt borst en duwt de speen vastberaden weg. Zo van: nee ik wil aan de borst.

    Clusteren deed ik altijd, maar hij gaat sindskort om 7 uur á half 8 naar boven in zijn bedje. Dat vind ik wel fijn, dat ik nu weer een klein beetje avond heb. Al ga ik zelf ook om half 10 slapen, vanwege de korte nachten.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ging met dit soort nachten tegelijk met m'n dochters naar bed, scheelt toch weer een paar uur slaap. En hier waren het fases :) Ging dus ook weer over!
     
  7. palala

    palala Lid

    29 mrt 2016
    76
    18
    8
    Volgens mij hebben ze met die leeftijd ook een slaapregressiemoment en misschien een sprongetje?
    Heeft je kindje geen reflux dat hij wil drinken om het te verzachten?
     
  8. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Als je hiervan af wil (begrijpelijk!), kan dat waarschijnlijk niet op een aardige manier. Dus de vraag is of je dat wel wil, of dat je hem nog te jong vindt voor ferme maatregelen.
    Ik denk dat je het patroon moet zien te doorbreken, dus om te beginnen niet meer co slapen maar op zijn eigen kamer. En dan kijken wat hij doet: als hij dan ineens 4/5 uur achter elkaar door slaapt kun je hem de borst aanbieden als hij wakker wordt. Als hij zich dan nog steeds elke 1,5 uur meldt, zal hij het moeten doen met de speen, of hij dat nou leuk vindt of niet. Ik ga er tenminste vanuit dat hij nauwelijks drinkt maar dat het steeds een paar troost slokjes zijn.
    Wat misschien ook nog wel verbetering zou kunnen geven is zijn co sleeper aan de kant van je man te zetten, en dat hij dan de speen geeft.
     
  9. Jeda80

    Jeda80 Bekend lid

    25 sep 2014
    798
    24
    18
    Hier exact het zelfde gehad, had ook een beetje te maken met het sprongetje. Ook worden ze gewoon wat sneller wakker van de geluiden die ze horen. Echt iets aan doen is lastig, tenzij je hem op zijn eigen kamertje wil laten wennen. Ik kom dat niet ondanks ik echt kapot was, maar gelukkig kwamen er tussendoor regelmatig redelijke nachten, en ik heb hem een keer bij mijn moeder laten slapen om weer is een hele nacht te hebben. Verder slapen waneer het kan, dus in het weekend als je partner er even bijtanken.
    Hier wilde meneer opeens niet meer in de co-sleeper omdat ie heel beweeglijk is, slapen werd gelijk beter en sinds twee nachten slaapt ie door, geduld dus. Sterkte meid is echt pittig!
     
  10. Chocochippie

    Chocochippie Niet meer actief

    Dat was hier ook zo.
    Doodvermoeiend maar ik ging er wel in mee. Vaak viel ik zelf in slaap tijdens een voeding.

    Nu slaapt ie ineens door sinds 2 nachten :eek: en Omg wat is dat genieten zeg!
     
  11. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Google eens op de 4-mnd-dip dan kom je heeeeeeeeel veel herkenning tegen ;)

    Is idd normaal BV-drinkgedrag passend bij deze (lastige) leeftijd (flinke lichamelijke en mentale groeispurt). Ik ben hier altijd in meegegaan en idd met kindje 'mee naar bed' in de avond. Ze zijn nog zo jong...

    Het is hier iedere keer vanzelf weer beter geworden. Maar vermoeiend is het wel o_O...
     
  12. Bloembloem

    Bloembloem Bekend lid

    21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Het enige wat je er aan kunt doen is je baby zo dicht mogelijk bij je leggen en het loslaten. Het veranderd vanzelf!
     
  13. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Baby is slechts 4,5 maanden en het is normaal en natuurlijk borstvoedingsgedrag! Het regelt zich allemaal vanzelf. Dat wou jij dus "afstraffen"? Het is tot 1 jaar oud normaal dat baby's voor een nachtvoeding komen en bij borstvoeding komen ze veelal nog vaker 's nachts. (Helaas).
    Zou je advies aan niemand aanraden, sorry. Als je wilt stoppen met borstvoeding, is dit wellicht wel een advies om op te volgen trouwens.

    Ik ging destijds op kinderbedtijd naar bed zoals meerderen hier adviseren. Dan pak je toch even wat extra slaap.
    Anders wellicht overdag wat vaker aanleggen of juist 's avonds met hem gaan clusteren. Op de bank zitten en lekker aan de borst laten.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  14. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Ik vind het advies van Zohra geen afstraffen, maar keuze van een moeder wat bij haar overtuiging en opvoedingsstijl past. Zij geeft haar advies vanuit haar eigen ervaring of gedachtengoed. Gelukkig zijn we allemaal anders.

    Ik vind het voor mezelf persoonlijk een afstraffing dat je je kind leert, om maar continu in jouw nabijheid te moeten slapen en continu aanleggen nodig heeft,om in slaap te komen.
    Je mag dit bij BV kinderen vinden horen, maar daar denkt niet iedere ouder hetzelfde over. Ik vind het super knap van de dames, die zich uren opofferen en overleveren aan de grillen en wensen van hun kind, maar ik zou dat echt niet kunnen. Echt daar maak je mij een hele ongelukkige mama van.
    Betekend niet dat de een beter is dan de ander. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Misschien bij het advies geef je er aan over en leg lekker veel aan juist de frictie, waardoor een BV moeder uitgeput raakt en stopt. De een kan zich overgeven en de ander niet.

    TS geeft aan dat ze de nachten beter wil krijgen. Zij moet doen wat bij haar past.
     
    Sammie2017, Grietjenb en Adrianna vinden dit leuk.
  15. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Sorry maar je draait de zaken echt een beetje om...

    Je "leert" je kinderen dat niet, het is iets dat een mensenbaby is zijn genen heeft zitten!
    Mensenbaby's behoren tot de zoogdieren die nog immatuur zijn bij de geboorte. Voor zijn eigen
    veiligheid en garantie tot snel groter worden, is de nabijheid van mama dus heel belangrijk. Wij vallen onder de "dragers" categorie. Dat zie je ook terug in onze melk (veel suikers en vetzuren).

    Heeft dus niets met verwennen te maken, of opofferen. In de wereld van tegenwoordig, mag dit dan wel niet zo uitkomen, een opoffering zijn, daar hebben veel baby's natuurlijk totaal geen boodschap aan. Een baby van 4,5 maand is precies dat: een kleine afhankelijke baby. Ik heb mama nodig is gewoon ik heb mama nodig.

    Dit wil overigens niet zeggen dat zo'n fase (want dat is het) niet rete vermoeiend is en het absoluut belangrijk is om te zoeken naar oplossingen. Zodat mama deze periode ongeschonden doorkomt.
     
    Fuddey en bozoe vinden dit leuk.
  16. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Ik zou niet weten wat ik om draai Zoe. Ik vind het nogal wat dat er zo wordt geduwd op continu beschikbaar zijn en het advies om continu aan te leggen.

    Ik zeg niet dat je kind moet laten liggen en zijn honger naar geborgenheid moet negeren. Ik zeg alleen dat er meerdere wegen leiden dan rome en een kind daar niet continu een borst voor nodig heeft. Alles gaat in stappen en in fasen. Maar je veranderd alleen iets als je er zelf last van hebt en het graag anders wilt.
    TS geeft aan dat ze de nachten graag anders wilt. Vervolgens krijg ze het advies van diversen, gewoon aan overgeven.... en ik geef aan niet iedere moeder kan en wil dat. Dan zal je als mdr een keuze moeten maken.

    Zohra geeft aan dat het misschien kan door kind in eigen bed te leggen? Dat wordt direct ontkracht door de visie van een andere mdr. Je mag het er niet mee eens zijn, maar wil niet zeggen dat het voor dat kind en die moeder niet passend is.

    Je kan een baby niet verwennen, maar wel gewennen.
    Belangrijkste goed is dat je als moeder moet doen wat bij jullie beiden past.

    Ik vind dat ik mezelf voor mijn kind op meerdere manieren kan opofferen en niet alleen met een troosttiet, dat past niet bij mij. Scheelt dat mijn eerste geen borst kon drinken in ruil daar voor heb ik der uren gedragen.
     
  17. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Ik ben het toch (in ieder geval grotendeels) met zohra eens.
    Ik heb 7x een jaar BV gegeven. Alle kinderen hebben vanaf het begin op hun eigen kamertje gelegen. Waarom? Omdat wij niet konden slapen met een baby erbij die constant geluidjes maakt.
    Natuurlijk moesten ze daar aan wennen. En dat hebben we ook rustigaan gedaan. Dus huilden ze? Dan pakte ik de baby. Troostte, voedde als dat nodig was. Maar daarna weer in hun eigen/ledikant.
    Het ene kind was sneller van de nachtvoedingen af als het andere. Maar als je kind zo dicht bij je ligt dat zodra het half wakker is je ruikt/hoort...ja dan kiest hij voor lekker de borst. Vind ik een logisch gevolg. Maar zou dat dus echt niet zien zitten.
    Ik heb nog nooit mijn kinderen 6/7 x per nacht hoeven voeden. Gelukkig niet, want dan had ik het niet volgehouden.

    Mijn advies is dus ook: probeer eens hoe het gaat als hij op zijn eigen kamertje slaapt.

    Veel moeders vinden het ideaal om hun kind 's nachts bij zich te houden. 'zodat ze het Hij het eerste kreetje kunnen pakken' dat klinkt heel goed, maar niet elk kreetje betekent honger. Grote kans dat het na een paar kreetjes gewoon weer lekker verder slaapt. En jij dus ook;)
     
  18. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Dit deed ik ook (no way dat er een kind in mijn bed mocht slapen!), maar ik heb echt wel periodes gehad dat ik 6-7 per nacht moest voeden bij mijn kinderen. Heb ook bij mijn oudste, die flesjes kreeg, periodes gehad dat ik 5-10 keer per nacht er heen moest omdat hij huilde.

    Ik kan me zeker voorstellen dat het uit kan maken of je kindje in eigen bedje ligt of niet en TS moet het ook zeker proberen als ze dat ziet zitten, maar het is geen garantie dat het dan beter gaat. Een gedeelte van het nachtelijke gedrag zit ook gewoon in een kind... Er zijn nu eenmaal goede en slechte slapers, kindjes die veel mama nodig hebben en kindjes die minder mama nodig hebben, etc...
     
  19. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Sorry maar gewenning is bij een baby van 4,5 maand echt niet aan de orde.

    Mijn dochters hebben zo'n periode gehad van 6.5 maand tot 13 maanden. Elke nacht 4 tot 5 keer willen drinken. Ze sliepen overigens gewoon in hun eigen bed, voor mijn eigen gemak naast ons bed.

    En ja, het is vermoeiend maar toen ze 13 maanden waren ging mijn man ze troosten. Dat was misschien twee keer nodig, en vanaf ton sliepen ze door. Nog altijd heel goede slapers.

    Iets forceren voor 1 jaar heeft volgens mij totaal geen zin.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  20. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Gewenning is zeker wel aan de orde! Conditioneren van gedrag begint al bij het pasgeboren kind.
    Er worden vanaf geboorte al referentiekaders aangeleerd op basis van sensitiviteit. Baby's leren op basis van gevoel en comfort. De beloning bepaald waar het zich comfortabel bij voelt. Als je je kind bij huilen steeds aan legt, geeft dat het gevoel van heerlijke geborgenheid. Helemaal prima als je dat als moeder heerlijk vindt en graag doet.
    Maar je kind went aan deze manier van comfort en zal dit blijven vragen. Wat ik zeg helemaal prima als jij als mama dit graag doet.
    Alleen zijn niet alle moeders die bv geven zo en lijkt mij wel belangrijk dat iedereen moet doen wat bij jou of je kindje past. Hier ben ik daar geen mdr naar. Ik troost mijn kind liever op andere manieren.

    Flessenmoeders doen er niet continu een fles in. En ook zij kunnen hen troosten zonder een borst. Tis een keuze of je steeds wil aanleggen.

    En wat je zegt nescio het zijn periodes. Bv of flessenkind voor allen fasen dat ze wakker worden en even extra kroeltijd willen. Dan geef je dat. Maar mijn dochter werd niet 4/5 x pn wakker voor een fles. Dan werd ze wakker voor een knuffel en troost.
    Mijn mening is dat je kind niet al die keren een borst nodig heeft. Dat is wat een mdr een kind aanwent. Nogmaals niet erg als je dit zelf prettig vindt.

    Maar ik kan vanuit ervaring en opleiding vertellen, dat je een kind al vanaf jongs af aan positieve of negatieve stimuli kan aanleren.
     
    JongetjeM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina