groentehap?

Discussie in 'Voeding' gestart door ccwomen, 20 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Mijn zoontje krijgt sinds een weekje een fruithapje s'morgens en vind het heerlijk!
    Sinds gister heb ik voor het eerst voor het slapen een papfles gekregen(2 eetlepels).
    Nou vroeg ik me af wanneer ik dan groentehap mag gaan geven?
    Op de potjes staat 4 maanden en aangezien hij ook al fruit krijgt, kan ik hem dan s'avonds gewoon een groentehapje erbij geven?
    Hij eet een half potje fruithap, hoeveel mag zou ik vazn de groentehap mogen geven?
    Ook een half potje?
    En wat is dan handig kwa schema/tijden?
    Dit is zijn schema nu: (ongeveer he!)
    Wissels wel eens een half uurtje ongeveer.

8.00 uur fles:180/6
    Hierna slapen tot 10.00
    10.15 uur half fruithapje
    12.30 uur fles 180/6 (laatste dagen 210/7)
    Hierna slapen tot 15.00 ongeveer
    16.30 uur fles 180/6
    Hierna slapen en dan maken wij hem wakker rond 19.00u
    20.30 uur fles 180/6(laatste dagen 210/7)

Zoals hierboven al staat krijgt hij de laatste dagen 2 flessen van 210/7 omdat hij ontevreden was na de fles.
    Hij drinkt ze helemaal op!
    Wanneer zou ik dan het beste de groentehap kunnen geven???

2. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Ik ben vanaf de 4e maand begonnen met het introduceren van groente en heb pas daarna fruit geprobeerd. Met ca. 5 maanden kreeg Jasmine zowel groente als fruit.
    Het schema van Jasmine ziet er nu als volgt uit:

7.30/8.00 fles 180+6
    10.30 fruithap
    12.00 fles 210+7
    15.30 fles 180+6
    17.30/18.00 groentehap
    20.00 fles 210+7+ 3 eetlepels rijstebloem

Per dag krijgt Jasmine ongeveer 100gr fruit en 100gr groente.

3. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Oke dank je!
    Hoe deden andere mama's dat?
    Gaven jullie ook al vanaf 4 mnd gelijk de groente?

4. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    ja wij ook.... maar ze vond de groente echt minder lekker dan het zoete fruit.... dus wij wisselden flink af op advies van het cb omdat het na weken lekker zoet fruit wel een lastig overgang is naar de reaatief muffige groentesmaakjes.

ik weet niet of je het wel eens geproeft hebt maar het is echt een heel verschil...

gr Jose

5. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    Hoe doen jullie dat dan met slapen tussen de laatste 2 flessen?
    Mijn dochter redt het niet om dan geheel wakker te blijven, maar ik wil ook nog een groente hapje geven.
    hoe doen jullie dat?

6. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Oke nou er werd me vandaag weer op t cb verteld dat ik eerst maar lekker fuit moet blijven geven en dan met 5,5 maand ongeveer de groente erbij....
    Ja heb het geproefd bahhhhh echt niet lekker!

Ja ik vind t ook rot hoor tussen de fles door....maar na de fles van 16.00/16.30 u gaat mijn zoontje altijd naar bed en dan maak ik hem normaal om 19.30 wakker en dan lekker ff wakker houden en dan 20.00/20.3o de laatste fles, maar nu heb ik hem om 17.45 ook wakker gemaakt voor de groente, maar goed ik ga alleen even fruit geven de aankomende tijd dus hoef hem ok niet meer op zo'n rot tijd wakker te maken! haha

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Apart dat je CB dat adviseert.
    Normaal gesproken wordt tegenwoordig juist geadviseerd om eerst met groente te gaan beginnen en pas als ze 4 groentes met smaak eten fruit te gaan introduceren. Dat voorkomt dat ze eten gaan weigeren.
    Maar ja, het advies is ook om niet met 4, maar met 6 maanden te beginnen, ook raar van je CB dat ze je dat niet verteld hebben...

8. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Ik mocht van het cb wel met fruit en/of groete beginnen, omdat bij ons in de familie gen allergien voorkomen...
    Finn heeft vandaag voor het eerst fruit gehad, en ik ga eerst een tijdje afwisselen, en daarna, als allebei goed gaat, beide geven

9. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    (idd je ukkie is nog klein, voorkeur heeft met 6 mnd te beginnen en anders heel rustig aan doen)

Ligt ook wel erg aan het kindje, het ene eet gelijk goed fruit en/of groente en de andere veel minder. Zou gewoon even kijken hoe t gaat met je kindje, melk blijft voorlopig toch de belangrijkste voedingsbron.
    Tis toch bijvoeding dus gewoon lekker vanalles aanbieden, hoe meer ze krijgen hoe beter zeggen ze.

Veel plezier/suc6 ermee

10. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    Ik ga idd rustig aan beginnen. Ik maak het zelf en geef bijv een kwart peertje. En als het een dag niet 'lukt' doen we het gewoon niet. Geen probleem.
    Maar ik vind het moeilijk hoe ik dat straks moet gaan doen als mn dochter savonds groente krijgt met het slapen. Ze slaapt tussen de laatste 2 flessen altijd (niet heel de tijd, maar opgegeven moment is ze wel moe) Ik vraag me dan af hoe ik dat moet gaan doen.... Rond 17.00 groente geven en daarna naar bed en dan nog wakker maken voor de fles?
    Ik vind dat niet echt logisch.... Op gegeven moment 'moeten' ze toch rond 17/18 groente krijgen, daarna lekker wakker zijn en dan rond 19/19.30 naar bed met een fles? Als ik het doe zoals ik hierboven heb beschreven ligt ze dus al op bed voor ze haar laatste fles krijgt, vind dat niet echt logisch....

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je begint, liever eerst alleen groente geven. Groente is veel milder en veel voedzamer. En je hebt veel meer keuze. In het begin altijd 3 dagen hetzelfde geven, 2 dagen pauze en dan pas iets nieuws weer 3 dagen geven.

De eerste tijd kun je groente ook het beste ergens in de ochtend geven. Valt het dan slecht dan heb je geen slapeloze nacht met je kind.

Tegen de tijd dat ze groente EN fruit krijgen ben je al weer een stuk verder, dan zit je na de 6 maanden en dan is het de bedoeling dat je flessen gaat minderen. Kinderen zijn dan ook langer wakker, dus je hebt vanzelf meer tijd om alles te geven.

Deel Deze Pagina