Wanneer gewend aan fruit/groentehap?

Discussie in 'Voeding' gestart door AlRe, 1 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AlRe

AlRe Bekend lid

8 mrt 2007
    803
    0
    0
    Rijen
    Afgelopen zondag ben ik begonnen aan fruit en groente hapje voor mijn dochter. Nou houdt ze als ze het potje en de lepel ziet haar lippen stijf op elkaar, draait haar hoofd weg en begint te jammeren. Ze wil niet van de lepel eten.

Hoe lang duurt het voordat ze eraan gewend zijn? En heeft iemand tips om het eten van een lepel te stimuleren?

2. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, Belgiƫ
    In jouw plaats zou ik het nu enkele dagen of een weekje laten rusten. Zeker niet forceren, want dit heeft meestal een averechtse uitwerking.

Het ene kindje heeft het al rapper door dan het ander hoe je van een lepeltje moet eten.

Mijn kindje hadden er eigenlijk al vanaf de eerste moment geen probleem mee.

3. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Je zou eens kunnen kijken of je alleen het lepeltje kan geven om mee te laten spelen. Misschien raakt ze er dan wel vertrouwd mee

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Inderdaad, niet forceren.
    Je kunt haar als je zelf eet een lege lepel geven om te spelen, zodat ze wat aan de lepel went.
    Verder kun je een klein beetje eten op je vinger doen en haar dat laten aflikken. En je kunt ook kijken of ze misschien wel gewoon een stuk groente wil vasthouden en afsabbelen. Dan heeft ze zelf de regie, waardoor ze minder bang wordt.

5. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Bij ons heeft het ook heel wat weken geduurd je moet vooral geduld hebben. Het komt echt wel.

Anne at met 8 maanden eindelijk goed groente en fruit maar wel zo gemalen nodig potjes van 6 maanden ging goed. 8 maanden niet daar zitten stukjes in. Nu is ze bijna 11 maanden en het eten gaat super maar soms heeft ze van die dagen dat ze niet wilt eten.

Wat je ook kan doen. Wortel heel lang koken zo dat het bijna uit elkaar valt als je tussen je vingers houd en als jullie gaan eten haar dat geven, Laat haar er maar mee spelen met de wortelstukjes. Zo leerd ze ook de smaak kennen...

6. randi

randi Niet meer actief

is het mischien niet beter om voor jullie de rapleymethode aanbevelen de ts er eerst de nodige info over bezorgdt en laat lezen :( zo kan ze dan zelf beslissen of dit iets is dat haar ligt lijkt me

7. appeltje

appeltje Niet meer actief

Hier gaat het na ruim 3,5 week aanbieden eindelijk ergens op te lijken met het eten van een lepeltje. Het kan dus even duren... :)
    Niet forceren is belangrijk.

Over het wennen aan de lepel door emee te laten spelen. Dat heb ik ook vanaf 5 maanden gedaan, met het gevolg (zeker weten doe ik dat natuurlijk niet) dat mijn zoontje het als speelgoed zag. Na het happen pakte hij de lepel vast, spuugde of blaasde hij zijn eten uit en begon hard op de lepel te bijten en mee te spelen en wilde hij hem absoluut niet loslaten. Misschien dat hij door dat spelen een verkeerde associatie heeft gekregen. Aan de andere kant kwamen ook tandjes door, dus ik weet het niet....

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    wat je kunt proberen is een beetje van het fruit op haar speen doen (of speen van de fles) en haar daaraan laten "proeven"

een lepel is soms best wel "vreemd" (hard) voor ze waardoor ze soms idd niet willen...ik zou niet "forceren" door de lepel erin te duwen, maar haar aan de smaak laten wennen dmv je speen-vinger of wat dan ook...

je hebt ook (als de kleine een fopspeen heeft en gebruikt) van die spenen waarin je bijv. "medicatie" in kan doen wat ze dan naar binnen zuigen, zo zou je het ook kunnen doen met fruit, dat ze dat op die manier naar binnen zuigen en daaraan wennen...grote kans dat als ze het lekker vindt en jij komt later met die lepel dat ze het dan wel "wil"...

gr.smoekie

Deel Deze Pagina