Bijvoeden 4 maanden met koemelkallergie?

Discussie in 'Voeding' gestart door Carino, 1 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik kom er niet uit.

Mijn zoon is 4 maanden en heeft koemelkallergie. Hij drinkt nutramigen en komt sinds twee weken elke dag over de 1000 nl heen (niet heel veel trouwens).
    Verder is hij een flinke kerel die lekker actief is en veel energie verbruikt. Hij heeft nu elke 2,5 uur echte honger en krijgt dan 150/5. Meer kan hij niet hebben ivm reflux.
    Hij toont erg veel interesse in eten. Ik vond dat voorheen de grootste onzin maar ik kan er niks anders van maken.

De kinderarts zegt te wachten met bijvoeden tot 6 maanden. Het consultatiebureau zegt dat het nu kan. Ik was ervan overtuigd te wachten tot 6 maanden ivm allergieën maar kwam verschillende meningen tegen net.

Op borstvoeding.com staat dat baby's zeker wel interesse kunnen tonen in vast voedsel en dat ze dat mogen hebben vanaf 4 maanden, zeker bij flesvoeding. Bij borstvoeding is het niet nodig. Ze geven aan dat een kind zelf aangeeft wanneer hij bijvoeding wilt hebben.

Op voedselallergie.nl adviseren ze te starten met 4 maanden en geven aan dat de wetenschap bezig is met het veranderen van de huidige richtlijnen.

Wat vinden jullie?

2. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
  3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je gaat hier dezelfde twee stromingen tegenkomen :)

Mijn dochter kreeg Neocate en ging ook vlot over de liter. Wij zijn ook met 4 maand begonnen met bijvoeding. Op advies van de kinderarts trouwens, die zei dat dat net beter zou zijn ivm latere allergieën.

We hebben alles wel voorzichtig gedaan: pure groente, 4 dagen na elkaar hetzelfde, fruit pas op 6 maand (bleek ook de grootste uitdaging ivm reflux) en alle allergenen pas na een jaar geïntroduceerd.

En dat ging prima. Mét bijvoeding was ze een veel gelukkigere baby.

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik neig nu ook naar jouw manier, had zoiets in gedachte. Ga er eens een nachtje over slapen :)

5. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Doe wat voor jullie goed voelt; als je het idee hebt dat hij er aan toe is, maar je bent nog wat huiverig, begin dan gewoon lekker rustig met een beetje wennen aan een hapje van een lepel. Je hoeft niet meteen hele bordjes leeg te lepelen met allerlei groentes en vruchten; rustig beginnen met een pure, milde groente, en gewoon een klein beetje de eerste dagen. Dan zie je vanzelf hoe hij reageert; krijgt hij bv krampjes of obstipatie? Dan laat je het weer rustig en probeer je het later nog eens. Maar wie weet helpt 't 'm juist wel met de reflux, dat hoor je ook wel eens.

Qua allergieen zijn de meningen verdeeld; de een zegt juist wachten tot 6 mnd, de ander zegt juist met 4 mnd beginnen met introduceren. Dus ja, daar word je ook niet veel wijzer van :p

6. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou zeggen van héél rustig aan te beginnen met groenten.
    Het fruit zou ik echt wel nog minstens een maand achterwege laten.

Begin met een paar hapjes en kijk hoe hij reageert.
    Is het niks, dan kan je over een maand of over 2 maand terug proberen.
    Vreet hij de lepel mee op, dan zou ik heel voorzichtig de hoeveelheid verhogen.

Ga er overigens niet vanuit dat de groenten gelijk een melkmaaltijd vervangen. In groenten zitten overigens minder calorieën dan in melk.

7. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Mijn dochter heeft geen KMA maar wel reflux en was ook érg hongerig. Ik ben dus ook met 4 mnd begonnen. Zonder bijvoeding was ze tussen de fles van +/- 15.00 en 19.00 erg ontevreden en tijdens ons eten alleen maar aan het huilen. De bijvoeding geven wij tijdens ons eten en sindsdien gaat het super. Ze hapte meteen goed van de lepel en nu pakt ze zelf de lepel vast (ik heb hem ook vast natuurlijk ;)) en trekt hem naar haar mondje. Kortom, hier heel goed uitgepakt! Terwijl ik bij de oudste echt pas met 5,5 mnd begonnen ben met rapley

8. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    824
    441
    63
    Een vriendinnetje van mij heeft een dochter met koemelkallergie, en zij had van haar kinderarts juist gehoord om met 4 maanden te beginnen.. wel vers bereiden of potjes waar letterlijk opstaat koemelk vrij.. Dus het verschilt blijkbaar ook per arts..

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Bij mijn oudste (2011) moesten we wachten tot 6 maanden. Nu bij de jongste vertelde onze kinderarts (dezelfde als toen) dat inzichten nu veranderd zijn en ook het hele stap voor stap met schema's opbouwen in verschillende groepen ook achterhaald is. Dus ja ik ben van het andere kamp en inzichten kunnen veranderen. Jij zit met een zoon die enorme honger heeft dus begin rustig met enkele soorten groenten als wortel, broccoli ed.
    Daar ben je wel een laar weken zoet mee en dan is hij ondertussen zo 6 maanden.

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
  11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38