Magnesium?

Discussie in 'De lounge' gestart door Achterkantvandemaan, 29 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    #1 Achterkantvandemaan, 29 mrt 2024
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2024
    Ik hoor dat magnesium een positieve bijdrage kan leveren als je vermoeid bent en sport.
    Nu kan ik er online niet heel makkelijk wat over vinden door alle (sluik)reclame dus ik wilde hier wat ervaringen vragen, of misschien heeft iemand er veel verstand van?

Ik ben ook geneigd de huisarts te bellen en te vragen naar mogelijkheden maar weet dat nog niet zeker.

In ieder geval zou ik het willen gebruiken voor (over)vermoeidheid. Ik slaap heel slecht, heb nog veel gebroken nachten maar ook zonder kind slaap ik slecht. Ik merk dat ik nu op een punt gekomen ben waarop ik redelijk 'op' aan het raken ben. Áls magnesium kan bijdragen aan iets meer energie? Dan graag. Maar is dat echt zo?

Daarnaast sport ik 3x in de week intensief, dat is een win-win situatie denk ik? Qua spieren.

Ik weet niet wat ik al aan magnesium binnen krijg door voeding. Ik eet heel gezond. Zet het dan nog zoden aan de dijk om aan te vullen? Kan je teveel magnesium tot je nemen?

En dan hoor ik ook nog over poeder of olie ipv tabletten. Wat is daarin wijsheid? En hoe weet je of je een goede, pure (?) variant te pakken hebt of dat het namaakzooi is?

Ik heb graag wetenschappelijk bewezen antwoorden op mijn vragen :p iemand die hier verstand van heeft?

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Voor wetenschappelijk antwoord zul je toch je huisarts moeten bellen voor raad :) Maar ik slik al lang magnesium omdat ik ook vitamine D slik en dat helpt dan bij de opname. Schijnbaar helpt magnesium ook tegen spierspasmes, dus als je wakker ligt met bijvoorbeeld restless legs. Het helpt niet voor spier opbouw of herstel na training, dan moet je wat extra eiwit eten na je training.

Als je magnesium gaat slikken is magnesium citraat makkelijker op te nemen door je lijf en ik slik die van Lucovitaal.

Maar ik zou toch bij de huisarts langs gaan. Je klachten klinken niet alsof ze oplosbaar zijn met wat magnesium slikken. Altijd goed om te laten kijken of ze een oorzaak kunnen vinden.

Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ik slik magnesium, maar de wetenschappelijke antwoorden kun je denk ik beter ergens anders zoeken.

Let er sowieso even op dat er verschillende soorten magnesium zijn. Ik slik bijvoorbeeld magnesium bisglycinaat. De wat standaard verkrijgbare magnesium oxide werkt vooral op je darmen volgens mij dus even zoeken wat jij nodig hebt.

https://www.goldennaturals.nl/blog/magnesiumcitraat-bisglycinaat-wat-is-verschil

Achterkantvandemaan en Chillin vinden dit leuk.
  4. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.541
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Achterkantvandemaan en suus1983 vinden dit leuk.
  5. Smoothie123

Smoothie123 Actief lid

7 apr 2016
    222
    67
    28
  6. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.562
    3.897
    113
    Vrouw
    Ik slik het ook maar ook voor de wetenschap er achter heb je aan mij niks ;)
    Ik merk vooral dat mijn spieren minder samen trekken als ik heel moe ben. Als ik het een paar dagen vergeet gaan m'n spieren weer een soort van spastisch doen (soort van schokken)
    Voor vermoeidheid of doorslapen merk ik dan weer geen verschil.

7. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.672
    18.743
    113
    Vrouw
    Hier ook gekregen omwille van spierkrampen en uitstralingspijn.
    Vermoeidheid en slaap helaas ook geen verandering.

8. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.562
    3.897
    113
    Vrouw
    Welke slik jij ? Heb nu een potje van de dm maar is bijna leeg

9. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.672
    18.743
    113
    Vrouw
    Nu is het van pharma nord ( mijn melatonine is ook daarvan).
    De vorige kan ik mij de naam niet van herinneren maar toen was het een terugbetaal actie als je een voorschrift had ( ik kreeg dit zo mee van de arts die de EMG had afgenomen).

Zo zaken wisselen altijd nogal bij mij.

artie vindt dit leuk.
  10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.383
    30.688
    113
    Vrouw
    Wanneer je magnesium op peil is dan zal extra slikken geen zin hebben denk ik.
    De klachten komen dan van iets anders.
    Ik sta dus vrij sceptisch tegenover vrij proberen van supplementen. Zeker als er bijwerkingen zijn.

Ik zou dus met je klachten naar de huisarts gaan. Die zal ws bloedonderzoek gaan doen. Dan weet je of het mss wel/niet kan helpen supplementen te nemen. Of mss heeft je huisarts nog andere opties.

Ben met name sceptisch omdat, zoals je zelf ook al aangeeft, er eigenlijk alleen informatie te vinden is van verkopende partijen. Blijkbaar kan er goed aan verdiend worden.

Achterkantvandemaan en ClaireDeLune vinden dit leuk.
  11. Zazoo21

Zazoo21 Actief lid

12 feb 2024
    398
    398
    63
    Vrouw
    Ik ben geen wetenschapper of arts, dus wetenschappelijk is mijn antwoord niet. Maar ik hou me graag bezig met voeding en supplementen en heb ook vriendinnen die er opleidingen in gevolgd hebben.
    De stelregel die ik ken is: bisglycinaat voor je hersenen (vermoeidheid, concentratie), malaat voor je spieren

12. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Eens met @Mamafiets.

Ik probeer het terug te zoeken, maar ik kwam laatst een goed onderbouwd stuk tegen dat magnesiumtekort eigenlijk niet voorkomt. In ons voedsel zit meer dan genoeg. Een teveel kan zelfs schadelijk zijn.

A gevonden: Hoe groot is de kans dat je een magnesiumtekort hebt? Experts geven antwoord op veelgemaakte claims | KRO-NCRV.

De kans op een tekort is dus klein. En bij een tekort lijkt het me goed dat de oorzaak gevonden wordt. Ze noemen in het stuk ook het placebo-effect.

Van dezelfde onderzoeker:
    Vijf vragen over magnesium aan Jeroen de Baaij - Wat klopt er van de gezondheidsclaims van influencers op sociale media? - Radboudumc

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    De meningen zijn verdeeld.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5637834/

Pas als je heel hoge dosissen inneemt kan het kwaad, dus als je je er beter door voelt (in mij geval zeker zo) zie ik het probleem niet.

14. ClaireDeLune

ClaireDeLune Fanatiek lid

12 okt 2021
    1.156
    1.962
    113
    Nederland
    #14 ClaireDeLune, 29 mrt 2024
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2024
    Ik slik geen magnesium. Ik sport veel, ben personal trainer, en raad het mijn klanten ook niet aan.
    Veel maag en darmklachten kunnen er vandaan komen en als je voeding op orde is heb je het niet nodig.
    Toevallig afgelopen week volgens mij, zaten er wetenschappers? Of internisten? bij Beau die over de gevaren van multivitaminen en supplementen spraken. En ook specifiek over magnesium en de gevaren daar van.
    Nu vind ik dat sowieso kwakzalverij en onnodig als je geen bloedtest heb laten doen waarin duidelijk naar voren komt wat je tekorten zijn.
    Vitaminen en supplementen kunnen namelijk wel degelijk kwaad ( b3 overschot kan zenuwschade bijvoorbeeld veroorzaken.

15. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Ik ben zelf weer fanatiek gaan sporten en zag allerlei dingen langskomen op m’n tijdlijn etc. Dus letterlijk de wetenschappelijke artikelen gaan opzoeken omdat ik dan nieuwsgierig ben. Maar eigenlijk bij alles de conclusie als je gewoon gezond eet en eventueel als je spieropbouw wil vooral eten met veel eiwitten eet je niks extra hoeft te nemen. Alleen als je bijv aan een bodybuilder bent, dan zou het eventueel wel helpen. Zelfs topsporters hoeven geen supplementen te gebruiken.

16. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.593
    1.051
    113
    Hier
    Ik zou naar de huisarts gaan en kijken wat die voor je kan betekenen.
    Toen mijn kleine een jaar was en ik net gescheiden was zat ik er ook doorheen.
    Ze heeft mij goed geholpen. Bloedgeprikt en ik had allemaal te korten, magnesium en vitamine d. via mijn werkgever/ziekte wet naar een psycholoog, want die kon het sneller regelen dan mijn huisarts.

Soms komen er meerdere factoren bij, dus ik zou echt ff langs gaan ipv zelf dokteren.

Succes.

17. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Bedankt voor jullie meedenken! Deze artikelen en nog wat andere artikelen die ik vond hebben me overtuigd :thumup:. Je moet wel goed zoeken hoor, om wat objectiefs te kunnen vinden.
    Misschien kan ik nog nadenken over het placebo-effect, maar denk dat ik m'n brein niet kan foppen. Een rollertje met olie leek me namelijk een fijn idee, maargoed, het wordt sowieso niet door de huid opgenomen dus dat valt af.

Ik denk overigens ook niet dat ik tekorten heb. Ik wilde gewoon iets ontdekken waardoor ik mogelijk wat meer energie zou krijgen of me minder moe zou voelen. Zonder enige moeite er voor te doen zeg maar :p

ClaireDeLune en Siepie85 vinden dit leuk.
  18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Welke zoektermen heb je gebruikt?

Ik heb op google gebruikt: kun je een teveel aan magnesium hebben.

De link van het radboud stond bovenaan. Iets verder naar onderen was het Pointer en die volg ik op fb. Denk dat ik het daar tegenkwam dan.

19. Cobon

Cobon Niet meer actief

Same. Laat me weten als je het vindt (en het legaal is :roflmao::o:)

20. ClaireDeLune

ClaireDeLune Fanatiek lid

12 okt 2021
    1.156
    1.962
    113
    Nederland
    Hahaha vroeg naar bed gaan, minimaal 8 uur slapen. Nee leren zeggen tegen allerlei activiteiten en soms even niks doen. Elke dag minimaal 30 minuten buiten komen en een goed voedzaam voedingspatroon met genoeg eiwitten, vetten en koolhydraten.
    En wachten tot de kinderen groter zijn, dan krijg je sowieso weer meer slaap hahaha.

citroenrasp en Juul75 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina