Groenten

Discussie in 'De lounge' gestart door Achterkantvandemaan, 24 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Oh ja, groente uit pot moet ik ook niet. Man af dat vroeger thuis altijd, die wist niet beter. Nu na jaaaaren lang vers eten, hoeft hij het ook echt niet meer.

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Wij eten vooral veel standaard Hollandse groenten zoals brocolli, bloemkool, spruitjes, ĺlboerenkool, wortels, andijvie, boontjes, spinazie. En courgette, doperwten, paprika zijn ook favoriet. Dat staat 4 a 5 dagen per week op tafel, altijd vers.

Mijn man is geen fan van zuurkool, zoete aardappel en pompoen. Aubergine, venkel, prei, rode kool, witte en bruine bonen eten we nooit. En blikgroente ook niet.

Witlof en asperges eten we weinig maar vinden we wel lekker.

Spruitjes zijn we alle vier dol op!

3. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Wij hebben echt zoveel gemeen :o:
    Geen chocola lusten, ogen, you name it :roflmao:

Linda86 vindt dit leuk.
  4. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Ik had ooit een Marokkaanse collega en die zat een keer te mopperen toen we het over eten hadden. ‘Jullie Nederlanders (grappig bedoeld hoor) zijn zo gek met groenten. Jullie zetten water op, koken die dingen erin en vinden het nog lekker ook. Sowieso zijn jullie gek op water. Vlees in boter bakken. Vlees eruit, water erin en tadaaaa je hebt jus’
    Ik heb zo moeten lachen.

citroenrasp, Neuzeke en Adje vinden dit leuk.
  5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Wat zijn krootjes? Echt nooit van gehoord.

6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.275
    25.746
    113
    Ze heeft helemaal gelijk :roflmao:
    Ik denk dat ik dan ook niet meer zo nederlands ben in dat opzicht. Ik maak mijn jus (als ik al jus maak) ook nooit met water :D

Iertje81 vindt dit leuk.
  7. ZsaZsa

ZsaZsa Fanatiek lid

10 mei 2019
    2.003
    1.834
    113
    Vrouw
    Krootjes zijn bieten

Jessi79 vindt dit leuk.
  8. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.227
    4.457
    113
    Vrouw
    Wij eten veel groenten. Ik krijg alleen andijvie niet weg. Verder niet echt fan van rode biet en bleekselderij.

Heb echt mijn best moeten doen om meer groente te eten. Inmiddels heb ik in de ochtend als snack een bakje met tomaat/paprika/wortel. Dan in de middag vaak nog wat bij de lunch (boeren omelet, broodje met roomkaas en komkommer etc). Daardoor hoef ik voor mijn gevoel s avonds niet nog een berg groente weg te eten.

Ik bestel wekelijks een groente pakket van een boer verderop. Daar zitten ook regelmatig vergeten/oud Hollandse groente bij.

9. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Ik hou van groenten maar dan wel lekker gemaakt. Mijn oma zei altijd: ‘je moet eten lekker maken. Zo rauw of zo hard of zo uit water is het niks’
    Altijd in gedachten gehouden. Broccoli, boontjes, etc, uit water gekookt? Niks an. Maar blancheer je ze even en gooi je er daarna kruiden bij of wok je ze even: heerlijk.
    En met Indisch of Indiaas kun je me alles geven, als het maar met een boemboe is of in een curry.
    Maar spruitjes? Nee echt nee. En ik hoor telkens van mensen: ‘o maar die van mij lust je wel hoor!’
    Nou eh, ‘die van mij’ lust ik ook echt niet.

Neuzeke vindt dit leuk.
  10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik ben niet zo'n groente-eter.
    Ik houd niet van:
    Spruitjes
    Rode kool met appeltjes
    Witte kool
    Spitskool
    Witlof
    Aubergine
    Artisjok
    Boerenkool

Witte en rode kool vind ik rauw in een salade dan weer wel te eten, maar dan niet in de winter. :oops:

Het komt er dus eigenlijk op neer dat we vooral sperziebonen, bloemkool, broccoli, spinazie en erwtjes+worteltje eten. In de zomer ook salades.
    En soms courgette, Chinese kool, bruine/kidney bonen, paprika en maïs. Best nog wat verschillende groenten al zeg ik het zelf.

11. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.659
    27.306
    113
    Vrouw
    Ik kreeg t op mijn werk, kwam vanuit de groothandel. De jeugd van vroeger werd vaker verblijdt met de vergeten groenten en ouderwetse maaltijden. Heb wel veel geproefd daardoor.

12. Linda86

Linda86 VIP lid

Haha idd, en mijn dochter heet ook Ies :D, wel met "Le" er nog achter, maar dezelfde uitspraak.

Iertje81 vindt dit leuk.
  13. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    O echt? Nou wat grappig zeg ❤️

Linda86 vindt dit leuk.
  14. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Ik lust alle groente behalve rabarber ieuwwww

15. Caithxxx

Caithxxx Fanatiek lid

27 mrt 2019
    2.378
    2.264
    113
    Vrouw
    Ik vind mezelf echt een moeilijke groente eter :oops:
    Ik eet wel graag sla, tomaat, komkommer, rauwe wortel. Verder eten we alle soorten bonen, linzen, spruitjes, paprika en spinazie. Andere groenten eten we ook al maar met veel tegenzin (van mijn kant). Ik hou meer van fruit:D

16. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.659
    27.306
    113
    Vrouw
    Die was ik helemaal vergeten!
    Vroegah toen ik echt jong was hadden we dat uit eigen tuin. Had je echt zo'n rabarber periode. Bah. De geur alleen al als mam weer zo'n rabarber prutje aan t koken was voor op t toetje :| bah bah bah.

Spectre vindt dit leuk.
  17. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Mijn moeder maakte vroeger koolraap met een melksausje. Daar ging ik echt van over mijn nek. De koolraap schilde ze niet goed waardoor er soms ineens van die harde draden inzaten. Echt bah. Bonen werden tot snot gekookt.

Lust alle groente behalve die koolraap. Venkel vind ik in een kleine hoeveelheid lekker maqr niet te veel.

Fruity90 vindt dit leuk.
  18. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.853
    18.598
    113
    Vrouw
    Ik lust best wat groenten niet, of ik eet het wel, maar vind het gewoon niet zo lekker.
    Witlof vind ik echt vies.
    Spruiten eet ik ook niet (tenzij het door een stamppot zit). Preischotel hou ik ook niet van. Maar stukjes prei door de nasi vind ik dan weer niet erg.

19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.413
    21.801
    113
    Ik denk niet dat ik kan beoordelen of ik alle groenten lust, er zijn vast zoveel groentensoorten die ik niet ken. Voordat ik emigreerde had ik bijvoorbeeld geen idee van wat kardoen was. Of het groen van knolraap. Überhaupt knolraap heb ik nog nooit in de supermarkten gezien in Nederland, geloof ik.
    Van de groenten die ik ken lust ik eigenlijk alleen andijvie écht niet. En in sommige gevallen ligt het er aan (zoals @Fruity90 al aangaf) hoe het is bereid. Zoals bij bleekselderij: ergens doorheen vind ik prima maar gewoon gestoomd zonder iets, dan kauw ik wel met lange tanden.

Wel probeer ik echt alles van de groenten te bereiden omdat het m.i anders gewoon (verkapte) voedselverspilling is. Dus niet alleen de venkel zelf, maar ook het groen ervan. De peulen/schillen (of hoe je het ook noemt?) van tuinbonen kan je ook prima eten, smaakt een beetje naar snijbonen. Enz.

20. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.716
    18.811
    113
    Vrouw
    Ja zo kookt mijn schoonzus.
    Als we daar bbq gaan eten zijn de groenten super saai.
    Komkommer schijfjes, boontjes gewoon gekookt, tomaten in partjes, bloemkoolroosjes gewoon gekookt en dan een blikje van die macedoine groentjes.

Geen smaak, geen kruiden.

citroenrasp en Iertje81 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina