Wat geven bij KMA?

Discussion in 'Voeding' started by Emmaatje, Jan 18, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Emmaatje

Emmaatje Actief lid

Jul 12, 2006
    426
    0
    0
    Secretaresse
    Emmen
    Hoi!

Sinds een maand of 2 zijn we erachter dat Daan KMA (koemelkallergie) heeft. Hij krijgt nu Pepti2, brood zonder koemelk, koekjes zonder koemelk en diksap te drinken. Van de week heb ik een sojatoetje geprobeerd en dat gaat goed, hij vond hem lekker :D .
    Nu vraag ik mij af wat ik hierna nog es extra zou kunnen geven. Hij wordt straks een jaar en het lijkt me leuk hem aan meerdere smaakjes te laten wennen. Zijn warm eten vind hij heerlijk, zijn broodjes ook, maar het enige beleg wat hij nu krijgt is appelstroop en af en toe een beetje leverpastei. Met zoet wil ik liever nog even niet beginnen, maar zijn er andre opties?En kan ik hem alle sojaproducten wel aanbieden?

Liefs Emma

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je kind een KEA heeft moet je wel voorzichtig zijn met sojaproducten. De eiwitten van soja lijken namelijk erg op die van koe, en je kunt er kruisallergieën mee kweken.

Smeerworst bevat trouwens meestal ook koemelkproducten, en is so wie so niet zo goed voor babies.

Ja en verder: er zijn zo ontzettend veel dingen waar geen koe aan te pas is gekomen! Wij eten al jaren koe-arm, en ik geloof nou niet bepaald dat we iets te kort komen hoor.

3. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    de smeerleverwordt en de smeerworst van livera bevatten geen koemelk en soja
    als je kindje al een KMA heeft dan moet je heel erg voorzichtig zijn voor soja want hier kunnen ze veel sneller een allergie op bouwen en een soja allergie is voor altijd en ik heb het en het is een ramp.

verder kun je eens een langer vinger geven daar zit in sommige producten geen koemelk in.

om een heel duidelijke manier van wat hij wel mag kun je bij het voedingcentrum een lijst kopen meer een boek maar daar staan alle producten in die je mag geven. Let er wel op dat er ook in bijv veel soepen knakworsten ook koemelk in is verwerkt.

Daan eet trouwens boterhamworst op zijn brood hij is peper duur maar hij is super lekker

4. Bij kma mag je toch ook fruit eten? Daar zit toch ook geen km in?

5. Emmaatje

Emmaatje Actief lid

Jul 12, 2006
    426
    0
    0
    Secretaresse
    Emmen
    Pfff...toch maar es een dietist raadplegen?Dacht dat Soja juist wel mocht..kan je nagaan...blonT hè :) ...

Fruit krijgt hij natuurlijk ook...

6. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Als je kindje niet allergisch voor soya is, en als hij tot nu toe geen klachten heeft , zal ik daar niet van uitgaan, mijn zoontje krijgt altijd nutrilon soya en soyatoetjes, veel fruit, broodjes pindakaas (ja ik weet dat dat niet "mag" voor een jaar) , appelstroop, jam, je kan trouwens ook geitenkaas kopen bij de meeste supermarkten voor op brood of door zijn pasta etc.
    Verder krijgt hij diksap, thee, veel water, stikjes tomaat, komkommer (mijn zoon heeft al behoorlijk veel tandjes) volkorenkoekjes, want in "de meeste babykoekjes zit van allerlei extra, wat ik onzin vind.
    Ik zou als je kindje geen last blijkt te hebben van soya gewoon lekker geven, dan heb je veeeel meer om uit te kiezen.
    Wij eten hier trouwens allemaal veganistisch/vegetarisch en niemand heeft hier tekortkomingen of gebreken, je moet gewoon goed opletten dat wat je je kind geeft ook voedzaam is, best simpel eigenlijk.

Dirksmama, wat zijn dan verschijnselen van soya-allergie?

7. Emmaatje

Emmaatje Actief lid

Jul 12, 2006
    426
    0
    0
    Secretaresse
    Emmen
    Hey, geitenkaas is een goed idee, ben ik zelf ook dol op!Zal het eens proberen!

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geitenmelkeiwitten lijken nog meer op die van een koe als soja. Bij een echte KEA echt eerst overleggen met allergoloog of dietist of het wel verstandig is om te nemen!

Van Belgische site:
    Soja allergie
    Wat is allergie? - Een voedselallergie is een overreactie van het immuunsysteem op een voedingsstof, waarvan het lichaam denkt dat het schadelijk is. Zodra het immuunsysteem besluit dat een bepaalde voedingsstof schadelijk is, geeft dit aanleiding tot de vorming van specifieke antilichamen. De volgende keer dat het individu deze voedingsstof eet, zal het immuunsysteem een grote hoeveelheid chemische producten produceren, met inbegrip van histamine, om het lichaam te beschermen. Deze chemische producten veroorzaken een cascade van allergische symptomen die het ademhalingssysteem, maagdarmkanaal, huid of cardiovasculair systeem kunnen beïnvloeden.

De meest voorkomende allergenen - Voor volwassenen kunnen de volgende voedingsmiddelen allergische reacties veroorzaken: schaaldieren, pinda's (kan strenge anaphylaxis veroorzaken), noten, vissen en eieren. Bij kinderen is het patroon enigszins verschillend. Hier zijn het vooral eieren, melk en pinda's die problemen kunnen veroorzaken.

Symptomen van soja allergie - De gekende symptomen van soja allergie zijn o.a.: acne, angioedema, rhinitis, anaphylaxis, astma, atopische dermatitis, colitis, bindvliesontsteking, diarree, eczeem, enterocolitis, koorts, hypotensie, jeuk, pollinosis en braken. Als u denkt dat u of uw kind soja allergie heeft, kunt u zelf een test uitvoeren door soja volledig te elemineren gedurende enkele dagen. Daarna kan je opnieuw sojaproducten introduceren en zien of ongunstige reacties terugkomen.

Kruisreactie - Personen die allergisch reageren op soja kunnen ook kruisreacties vertonen met bepaalde voedingsmiddelen, zoals pinda's, erwten, lima bonen, snijbonen, tarwe, rogge en gerst.

Hoe allergie voorkomen? - Indien mogelijk, geef uw zuigeling voor de eerste 6 maanden enkel de borst. Geef geen vast voedsel voor de leeftijd van 6 maanden. Vermijd koemelk, tarwe, eieren, pinda's en vis tijdens het eerste levensjaar van uw kind.

9. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    als je kindje een koemelk allergie heeft word ieder ander soort melk ter strengste afgeraden omdat het allemaal op elkaar lijkt.

Daan heeft ook een soja allergie en uit op dezelfde manier als een koemelk allergie.

als een kindje een koemelk allergie heeft wordt ook het eerste jaar kiwi, aardbeien , annanas, tomaten afgeraden en ook met eieren moet je oppassen.

Het is niet vanzelf sprekend dat je kindje hier dan allergische voor is maar het zijn allergenen.

je kunt trouwens een hele makkelijk teste doen voor soja. want ik dacht dat het wel mee viel bij Daaan maar hij has best veel uitslag en exceem ik deed hem 2x per week in bad met balneem en balneem is 1 grote soja bom.
    heeft je kindje exeem enzo zet ze een week in een bad met slaolie en alles is weg

10. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Dat wordt dus mooi kut als een hier dat heeft, mijn zoontje blijft diarree houden ondanks de soyamelk, maar ik merk dat zijn diarree erger is als hij bambix pap heeft gehad? heel apart. Dan ziet zijn poep eruit als bambix vlokken soep haha :p

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Aanhoudende diarree is wel verdacht ja.
    Kun je de soja een weekje laten staan?

12. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Dat kan wel, maar ik zou niet weten waar het mee te vervangen, hij heeft lactose intolerantie.

Share This Page