Groentepap VS nieuwe aardappelen

Discussie in 'Voeding' gestart door NatasjaaD, 2 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NatasjaaD

    NatasjaaD Actief lid

    24 okt 2018
    170
    100
    43
    Vrouw
    Hallo Dames

    Sinds een grote week zijn wij gestart met de groentepap voor onze kleine meid (4maand). Het is niet het grote succes die we verwacht hadden, want deze start gaat gepaard met heel wat buikkrampen.

    Ik lees op het internet dat het gebruik van nieuwe aardappelen in de groentepap kan zorgen voor deze buikkramp. Echter, is het vinden van oude aardappelen ook niet echt een optie deze tijd van het jaar.

    Hebben we hier te maken met een fabeltje of is dit echt zo?
    Mocht het geen fabeltje zijn, want zouden eventuele oplossingen kunnen zijn, heeft er iemand tips?

    Alvast bedankt!
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    De oplossing is om gewoon weer even te stoppen.
    Je mag met 4 maanden beginnen maar het hoeft natuurlijk helemaal niet. Je schrijft het zelf al, ze is nog klein.
    Met 6 maanden is ook prima. Blijkbaar zijn de darmpjes van je kindje er nog niet klaar voor en dat is volkomen normaal. Aardappel, groenten...Het is geen (moeder) melk.
     
    Ansel, nizzie86, Ella1988 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    En de aardappelen weglaten en alleen puur de groente geven.
     
    NatasjaaD vindt dit leuk.
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Twee mogelijke oplossingen:
    1/ Gewoon stoppen. Het is nog niet nodig om nu groenten te geven. En krampen betekenen dat het een te grote verandering is voor de darmen, dus geef het nog wat tijd.
    2/ Als je wil doorgaan, of ook als je weer start na een pauze: geef enkel groente, geen aardappel. Eigenlijk is aardappel óók een groente, een smaak die ze moeten leren kennen. Niet een standaard aanwezige. Het is sowieso beter pure groente te geven, en slechts eentje per keer. Zo leren ze de smaak goed kennen, maar vooral: weet je je duidelijk als je baby niet kan tegen een bepaalde groente.
     
    Ansel, Ella1988, NatasjaaD en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Ik zou even stoppen en het over een dikke maand nog eens proberen. Ik zou ook niet beginnen met gemengde dingen maar voor 1 smaak. Deze geeft je dan 3 dagen achter elkaar een paar hapjes om te kijken wat de reactie hierop is.

    Mijn zoon was met 4 maanden er wel klaar voor, hapte goed van de lepel, er waren geen reacties en meneer werd echt boos als ik na een paar happen stopte.

    Dit succes verwachte ik ook met mijn dochter, niet dus. Die wilde niets van de lepel weten, duwde het ding weg. Wij zijn toen ook gestopt en met 6 maanden weer geprobeerd, nog steeds geen groot succes ze vond dat gepureerde maar niets, ze had liever stukken waar ze van af kon happen.
     
    NatasjaaD vindt dit leuk.
  6. NatasjaaD

    NatasjaaD Actief lid

    24 okt 2018
    170
    100
    43
    Vrouw
    Bedankt voor alle reacties!

    Wij zullen het dan meer even voor bekeken houden ..

    Wij denken wel dat onze meid er klaar voor is. Uiteindelijk eet zij wel patatjes en neemt ze gemakkelijk van de lepel. Maar zijn achteraf de krampjes die uiteraard niet fijn zijn ..
    Het is niet de bedoeling dat het papje geassocieerd wordt met krampen ..

    Alvast bedankt voor jullie reacties ..
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Als je kindje nu een ijsje geeft, zal ze dat ook graag opeten. Dat is wat baby's op die leeftijd graag doen, alles in de mond stoppen. Maar dat zegt niets over wat er zich aan de binnenkant afspeelt en dus ook niet of ze er "klaar" voor zijn.
    Geen haast toch? Ze heeft nog alle tijd.
    En de komende maanden is melk toch nog de belangrijkste voedingsbron.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  8. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Patatjes? Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar hier is ze echt te jong voor. Sowieso voor aardappels. Probeer het eens met enkel groentje. Wortel, pompoen evt :)
     
    Youtan vindt dit leuk.
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Patatjes = aardappels ;) Geen frietjes dus :)
     
    Youtan, Malbec en NatasjaaD vinden dit leuk.
  10. NatasjaaD

    NatasjaaD Actief lid

    24 okt 2018
    170
    100
    43
    Vrouw
    We zitten duidelijk met een taalbarrière :)

    Ik geef mijn kind van 4 maand geen frietjes .. :thumup: o_O

    @Fuddey; bedankt voor de verduidelijking :D
     
    Lies1611, Youtan, Ansel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. NatasjaaD

    NatasjaaD Actief lid

    24 okt 2018
    170
    100
    43
    Vrouw
    Ik ga persoonlijk niet helemaal akkoord met de stelling dat baby’s alles eten, gewoon omdat zij alles in hun mond stoppen .. Er zijn tal van baby’s die ook gewoon weigeren van eten .. Ik vind van een lepel eten geen reflex ..

    Maar ik begrijp wel waar je naar wilt met uw voorbeeld & hou het zeker in mijn achterhoofd :)

    Zoals vermeld in vorige post, zullen we het met de aardappelen even voor bekeken houden ..
     
    Malbec vindt dit leuk.
  12. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    aaaah! Haha bedankt ;)
     
    NatasjaaD vindt dit leuk.
  13. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Kan zijn dat het onderhand alweer veranderd is hoor maar bij mijn zoon ( nu 13) gaf de diëtiste toen juist aan om te starten met alleen aardappel omdat dit de minste kans op een reactie zou geven.
     
    NatasjaaD vindt dit leuk.
  14. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    De darmen zijn volgens verscheidene onderzoeken pas rond 6 maand rijp voor vaste voeding.
    Lekker stoppen dus.
     
  15. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Kramp is gewoon stoppen lijkt me. Waarom die haast, een baby van 4 maanden functioneert volledig op melk. Maar goed. Zelf weten.
     
    nizzie86 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  16. NatasjaaD

    NatasjaaD Actief lid

    24 okt 2018
    170
    100
    43
    Vrouw
    Bij consultatiebureau’s raden ze steeds aan om met ongeveer 4 maanden te proberen met aardappelen. Bij het ene kind zal het aanpakken & bij het andere niet ..
    Maar als je het niet probeert, kan je het ook niet weten :)

    Ik heb nergens in mijn post aangegeven dat ik haast heb bij het geven van groentepap.
    Wat ik wel meld, nu voor de deze 3de maal, dat wij gestopt zijn en het later opnieuw proberen .. Ons meisje kan terug volledig gaan voor haar melk :thumup:

    Ik vraag de mening van anderen, jij hebt deze gegeven, ik heb daarvoor respect. Maar je hoeft niet je mening op te dringen, nog met een vinger te wijzen naar anderen die het wel proberen voor de 6 maand :) ..
     
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Ik reageerde niet op jouw post...
    En je moet het ook helemaal zelf weten, dat schrijf ik toch?

    Met 4 maanden beginnen met aardappelen...
    Serieus, als ik nu een kleintje had en ik kwam bij een cb die dat zegt?
    Ik geloof niet dat ik daarna naar ook maar 1 advies zou luisteren.

    Het gaat vast beter als je weer een poging doet. Paar weken kan een enorm verschil maken, wellicht heeft ze dan nergens meer last van :thumup:
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  18. NatasjaaD

    NatasjaaD Actief lid

    24 okt 2018
    170
    100
    43
    Vrouw

    Ahja, ieder zijn mening :)
     
  19. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Pas met 6 maanden en dan starten volgens de lijst van stefan kleintjes. Beginnen met 20 gram of via rapley (als het goed rechtop kan zitten). Gaat echt om proeven dus iets van 20 gram.

    https://www.borstvoeding.com/files/kleintjes-voedselintroschema.pdf

    Daarin staat dat aardappel mag. Maar nieuwe aardappelen geven krampjes, ben op platteland op gegroeid.
     
    zonnetje2015, Nummer4 en Zoe123 vinden dit leuk.
  20. NatasjaaD

    NatasjaaD Actief lid

    24 okt 2018
    170
    100
    43
    Vrouw
    Daarin staat dat aardappel mag. Maar nieuwe aardappelen geven krampjes, ben op platteland op gegroeid.[/QUOTE]


    Super, dat was het antwoord waar ik naar op zoek was. :thumup:
    Bedankt.
     
    aicirtap vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina