hallo, iemand tips om de eerste groentepapjes te geven? het gaat hier niet zo vlot vooruit. na een halfuur ben ik nog niet halverwegen. denk wel dat hij het mag ,maar dot er niet zo gemakkelijk zen mondje voor open zoals bij zijn flesje. soms duurt het zo lang dat ik wil opgeven. hij drinkt ook per dag te weinig melk,darmee die bijvoeding en ook omwille van reflux. moet hij het van het lepeltje afnemen of mag ik hem helpen? en wat als de helft er terug uitkomt,nemen jullie dit dan terug voor in het mondje of niet meer. hoe voeden jullie? op de schoot of in de relax? veel vragen voor een onzekere mama
lunaatje hoeveel geef je hem dan ? Starten met 1 eetlepel is voldoende. Ik geef Julia op mijn schoot een paar hapjes. In de wipstoel doet ze haar handen in haar mond en zit alles onder. Ik laat haar zelf van het lepeltje eten. Ze slurpt het eraf. En als ze niet wil dat is het ook goed en proberen we het de volgende dag weer.
Persoonlijk vind ik 4 maanden te jong, ook al zeggen bijna alle CB's dat het kan. Ik ben pas met ruim 5 maanden begonnen en toen was Siem er ook echt aan toe. Maar ja, jij hebt dus nog andere redenen. Ik heb eerst alleen groente gegeven, dus nog geen aardappelen. Beginnen met 1 eetlepel, opbouwen naar 2. Ik rasp de wortelen en prak de bloemkool en broccoli. Sperzieboontjes pureer ik kort, zodat er structuur blijft. Siem heeft prima houvast aan die structuur en werkt het makkelijker naar achteren, dan die fijne purees. Hij zit thuis al in de TripTrap (extra omklemt met handdoeken). Bij opvang zit hij in de wipstoel. Succes!
hey, was dus al een paar weken aan het proberen met een paar hapjes. en sinds vandaag heeft hij 150gr binnen,hehe. ik zo fier op men zoontje! hij deed zen mondje goed open nu,en slurptte het er echt vanaf. moest wel het lepeltje goed recht naar boven houden,maar hij deed het zelf. ben echt zoo fier. ja,ik weet het...het is omwille van de reflux. hij kreeg al motilium en gaviscon en dit hielp al niet. woon wel in belgie,daar is het de gewoonte om met 4 maand te beginnen. van k&g mocht ik op 3/5 maand al beginnen. maar heb het toch echt geprobeerd om uit te stellen naar 4 maandjes.
Ik geef ook de hapjes die ze er half uitdrukt tussen haar lippen, dan wip ik zo weer terug in haar mond. In het begin deed ik mijn pink om de zoveel hapjes erbij, zodat ze het makkelijker weg kon zuigen/slikken. Zolang dat mondje opengaat als ze de lepel ziet, krijgt ze wat, als ze geen zin meer heeft of het vies vindt, eet ik de rest zelf op. Ik voed haar in de wipstoel.
Hij is nog wel erg jong. Dat hij het niet wil kan ook een teken zijn van er nog niet aan toe zijn. Juist bij reflux kun je beter niet vroeg met bijvoeden beginnen, omdat reflux vaak samengaat met een overgevoeligheid of allergie voor voedsel. Vaste voeding maakt het erger.
wel, hij heeft toch alles opgegeten. en hij had er plezier in. het is toch beter dan de melk. want daar krijgt hij teveel last van. in belgie beginnen ze normaal met fruitpap,maar voor allergieen raden ze aan om met groentepapjes te beginnen dirksmama. en zolang dit geen probleem geeft en men zoontje lust het graag...no problem. ja...150 gr,hij had in de voormiddag wel weinig melk gedronken,misschien daardoor. we zullen morgen zien.
Fruit is allergener dan groente, en daarom is het het beste om als je kind 6 maanden is met groente te beginnen. Ook omdat groente veel voedzamer is. Toch verbaas ik me hierover, afgelopen maand sprak ik toevallig een kennis die in Belgie in de gezondheidszorg werkt, en die wist mij te vertellen dat er toch op meerdere plaatsen echt bijvoeden met 6 maanden geadviseerd wordt.
Je moet wel oppassen dat de bijvoeding niet ten koste gaat van de melk, op deze jonge leeftijd is de melk echt nog het belangrijkste.
Motilium en Gaviscon doen bij fikse reflux niet zoveel. Heeft je arts niet het gebruik van Zantac of Losec met je besproken?
Fijn dat je zoontje het heeft opgekregen. We mogen natuurlijk allemaal onze mening geven, maar mama's bepalen uiteindelijk zelf hoe en hoeveel, toch? Mijn vriendin is ook Belgische en voor haar dochter werd idd ook al veel meer vaste voeding vanaf 4 maanden aangeraden. Zij vindt het dus raar dat wij zo 'laat' begonnen zijn én met groente en niet met fruit. Ach ja, als jouw kereltje er wel bij vaart, is er toch niets aan de hand. Succes en plezier! Oh ja, voor de meelezers: fruit bevat ook meer zuren en dat is voor krampgevoelige darmpjes lastiger verteren. Daarom hier dus groente eerst.