groentepotje invriezen - hoe grote porties?

Discussie in 'Voeding' gestart door adi, 7 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Ik wil voortaan in het weekend aan de kook gaan voor de groentepotjes voor de rest van de week.
    En deze vervolgens invriezen in ijsklontjes-bakjes (heb ik hier als tip gelezen).

Maar dan vraag ik me af hoeveel 'klontjes' ik moet ontdooien om bijv aan 100gram groente te komen? En hoe laten jullie groente ontdooien? Dag van te voren in de koelkast, of meteen in de magnetron of zo??

Ik ga snel aan de slag, maar dit is nog even onduidelijk en alle tips zijn welkom!!!

2. veertje

veertje Fanatiek lid

Ik heb geen antwoord op je vraag maar wel een tip.
    Ik vond ijsblokzakjes echt heel erg vervelend.
    Bij de xenox verkopen ze bakjes met inhoud 200 gram, die heb ik gekocht en daar vries ik het in in :D

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Persoonlijk ben ik niet kapot van hapjes invriezen, omdat het veel meer werk is en de kwaliteit achteruit gaat, en omdat mijn kinderen antipuree zijn dus alleen maar stukken eten, maar wat handiger is bij het invriezen zijn die flexibele siliconen ijsblokjesbakjes. Je vult ieder hokje met prut, vriest het in, en doet dan de bevroren blokjes in een plastic zakje.
    Portioneren is dan veel handiger, je kunt elk kind zoveel blokjes geven als het op kan (en dat zal met 3 stuks nog best pruzzelen zijn!)

4. Maccy

Maccy Bekend lid

26 dec 2008
    513
    0
    0
    Het lijkt mij dat als je even wat blokjes op een keukenweegschaal legt, je er snel genoeg achter komt hoeveel blokjes 100 gram is. Maar ik weet niet zeker of dat klopt, ik ben niet zo'n scheikunde genie helaas...

Die siliconenbakje waar dirksmama het of had zijn echt heel handig, veel beter dan die 'harde' bakjes!

Ik ontdooi het meestal de avond van te voren in de koelkast, maar heel soms als ik dat vergeet doe ik het in de magnetron op de ontdooistand. Wel goed checken of het te heet is geworden, alle magnetrons zijn weer anders.

5. adi

adi Niet meer actief

Bedankt voor de tip, dit klinkt mij ook veel makkelijker! Die ijsklontjes-bakjes vind ik ook maar een raar idee, maar ik wist echt niet hoe anders...

Ik ben ook geen fan van invriezen, maar door de weeks moet ik helaas kiezen tussen eigen diepvries-potje of potje uit de winkel, ik heb dan gewoon geen tijd om te werken, zorgen voor een drieling en ook nog elke dag koken. (voor ons kook ik tegenwoordig ook 2-3x per week en dan invriezen) Het is voorlopig even niet anders.
    's avonds als zij in bed liggen is ook geen optie, want dan moet ik bergen was afwerken, en ook ooit een keer slapen en douchen.

6. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Er is op zich helemaal niets mis met het invriezen van eten. Wij koken één keer in de 2 weken groente vooruit. We hebben dan wortels, snijbonen, bloemkool en broccoli. Ze krijgt ook bruine bonen, bietjes en spinazie. Die laatste 2 mogen ze niet zo vaak hebben, dus die krijgt ze max. 2 keer in de week en dan als wij het eten.
    Wij vriezen rond de 180 gram in per bakje. We gebruiken de gekleurde kunststof bakjes van Nuby. Er zitten er 6 in een verpakking voor rond de € 5,00. Te koop bij het Kruidvat. Super handig, want ze mogen in de vriezer, in de vaatwasser en in de magnetron. De avond tevoren halen we het uit de vriezer en de volgende dag is het ontdooit. Even in de magnetron en smullen maar!
    Het enige nadeel bij ons is dat onze dochter nu geen potjes meer lust :D

7. sofie28

sofie28 Fanatiek lid

30 okt 2008
    2.290
    0
    0
    ik gebruik de vriesbakjes van beaba!
    zijn zo van die ciliconen -vormpjes van 60gr het stuk,maar er "hangen" zo 7 vormpjes aan elkaar en het is gemakkelijk in gebruik!
    heb even een linkje er bij gedaan!
    BEABA

groetjes

8. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

9. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Wij hebben zo'n digitale keukenweegschaal en ik doe de hapjes dan per 75 gram in diepvrieszakjes. Ik pureer het idd dus zie niet in waarom ik niet zou invriezen, altijd nog beter dan Olvarit potjes.

Maar ik vraag me wel altijd af wat de verhouding Olvarit-potje van 125 of 150 gram is tov vers gekookte groenten zonder extra water en/of rijstebloem... Dus die 75 gram is maar ontsproten uit mijn geniaal moederbrein :D. (maw: compleet natte vinger werk :))

10. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Ik vries ook in in ijsblokjes houders en dan in boterhamzakjes met daarop geschreven wat erin zit, wanneer het gemaakt is en hoeveel blokjes 1 portie is. Rob Geus zou trots zijn :D

Ik heb de ervaring dat het ongeveer 40gr per blokje is. Ik zet mijn nuby potje op de weegschaal en doe in verhouding 2/3 groenten en 1/3 aardappelen of rijst. van sommige groenten kan hij wel 150 gr eten (zoals bloemkool), van anderen amper 120 gr en van broccoli tot nu toe nog niets :p maar we blijven proberen he :D

11. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Ik heb ook een hele stapel plastic diepvries bakjes (van o.a. hema en marskramer). Ik zet bakje op keukenweegschaal en doe er ongeveer 200 gram in.

Deel Deze Pagina