Dreumes te licht

Discussie in 'Voeding' gestart door tompoes, 29 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Ik heb het niet op het cb, wel de arts (nadat ik haarfijn heb uitgelegd dat verborgen reflux wel echt bestaat). De huppeltr*t die daar zit kijkt altijd met grote zorgen naar mijn kind, alsof ze een blank 3e wereldkind is. Ze is zo'n 85cm en bijna 11kg.
    Regelmatig bunkert ze er op los.
    voorbeeld schema:

Ontbijt: kwark 150ml en beker sinaasappelsap
    T: 2 bekers water, 2 stuk fruit, mini ontbijtkoekje of rijstwafel
    Lunch: 2 boterhammen met beker karnemelk
    T: stuk fruit met 2 rijstwafels, koekje
    (Ze mag altijd komkommer)
    Avondeten: bord eten zo'n 150/200 gram met beker water en toetje

Ik weet dat sommige kindjes meer eten maar dit vind ik al best wat :p en ze weegt nog amper 11kg! Wel beweegt ze veel, wil niet in de buggy, loopt bijna dagelijks naar de winkel heen en weer (1,4km).

Ik geef al best volle producten (franse kwark). Zo'n assistente kijkt altijd zorgelijk en was het alarmfase 3 toen bleek dat ze met 9 maanden was afgevallen (achteraf gewoon niet goed gekeken op de weegschaal!! :x ) ik moest mij toen verantwoorden wat ze at en of ze ziek was etc.

Het kan haar "lijntje" zijn hoor maar kan ik nog wat verbeteren bijv.?

2. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik denk dat je dochter het prima doet. Is ze vrolijk en gezond? Zo ja nou prima dan toch!

Mijn zoon is 26 mnd 87cm en 11.6 kilo en ook te licht vlgs gemiddelde. Maar bij mijn cb kijken ze naar het kind. Is hij vrolijk, gezond en ziet hij er goed uit nou prima dan. En ik denk dat je dochter prima eet mijn zoon eet veeeeeel minder.

3. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Mijn neefje is 88cm en 9.5 kg. Die is echt wel dunnetjes.
    Dus ik vind het gewicht van jouw dochtertje wel mee vallen hoor!
    zeker gezien je verhaal zou ik het lekker naast me neerleggen en je niet onzeker laten maken!

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Mijn dochter is 79cm en 10,9kg. (Heb een.kleintje want ze is al 2)
    ze krijgt nog een soms twee flessen van 120/4 op aanraden van de kinderarts. Hij gaf aan dat ze dit tot 2jaar echt nog wel nodig hebben en erna kan ook geen kwaad (mits geen overgewicht)

5. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Hier zitten ze echt wel te piepen bij zo'n gewicht.

6. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Mijn middelste is ook altijd een licht gewichtje geweest,

Bij 1 jaar woog ze 8 kilo bij 2,5 jaar 10 kilo en nu bij net 4 jaar bijna 15 kilo

Doordat ze redelijk lange benen heeft lijkt ze heel smal, maar ze bunkert er lekker op los en eet best wat, ik heb het cb laten weten dat ik mij geen zorgen maak en ik zelf ook altijd zo iel was ( nu helaas niet meer haha )

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Sorry maar ik moet zo lachen omdat ik die blik ken. Mijn dochter is klein en ze eet als een bootwerker.

Nu met 3 jaar is ze vandaag gemeten 88,5 cm en 10750gram. En hier zegt de kinderarts ach ze volgt haar lijn komt wel goed.

8. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Ja dat denk ik ook...

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik snap dat gejammer over gewicht echt niet, als je kind gewoon netjes haar EIGEN lijn volgt. Dat betekent dat zij perfect gezond is. Meer wegen is echt niet beter en zelfs dom van het CB om zo te kijken. Pff... gelukkig hier nooit gezeik. Ik heb een peuter van 2,5 die net 10,6 kg weegt en 87 cm meet...

10. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Aahhhh het consternatiebureau.

Ik word aangezien voor een moeder die haar baby voedt met milkshakes, chips, patat, pannenkoeken.
    En dat omdat ze een flinke baby is.

Ik laat het dossier van m'n dichter vernietigen en ga er nooit meer heen. Prutsende kwakzalvers die zichzelf jeugdarts mogen noemen!
    Die tegenstrijdige rare adviezen vanzelf ze steeds.
    Toen ze aangaven dat mijn dochter om 12:00 1 stuk fruit mocht en pas om 18:00 weer 200 gram avondeten en daarna niets meer, brak m'n klomp.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Groot gelijk heb je. Ga je dit ook zo zeggen, want ik denk dat, gezien de uberslechte adviezen die sommige CB's geven, ze eens goed met hun neus op de feiten gedrukt moeten worden.

Hoe meer klachten, hoe beter... hoe meer ruimte er komt voor verbetering.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben het met je eens wat betreft het eigen lijntje volgen, maar er zijn wel dreumesen en peuters die al echt overgewicht ontwikkelen...van sommige kinderen schrik je je echt dood hoor.. en bewezen is dat kinderen die op jonge leeftijd al overgewicht ontwikkelen daar nooit meer vanaf komen. Ik vind dat veel ouders daar te gemakkelijk over praten: "mwah dat kruipen/lopen ze er wel weer af" nou nee niet altijd dus.

Natuurlijk zijn er ook ouders die er van alles aan doen.
    En ondergewicht blijft een moeilijk ding. Itt wat sommige mensen denken is aankomen als het moet veel moeilijker dan afvallen.

13. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Als ik eerlijk ben dan vind ik je dochter helemaal niet zo licht. Mijn vent is 1,5 kilo lichter nog met dezelfde lengte en ik vind hem niet heel dun ofzo. Hij is gewoon slank. Enige nadeel is dat wanneer hij een periode slechter eet het wel gelijk te zien is. Hier zijn ze op t cb prima erover te spreken omdat hij gewoon op zijn eigen lijn zit. En zelfs toen hij tussen 11 en 14 mnd maar 210 Gr aangekomen was en 4,5 cm gegroeid vonden ze t ook nog prima. Dit heeft hij toen ook weer ingehaald toen hij weer beter ging eten.

14. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Ik was altijd een beetje bang dat het cb al vrij snel zou roepen dat zl te dun is. Zit op de -1 lijn. Maar hier zijn ze altijd positief over zijn gewichht!

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja tuurlijk, ik zie dat ook... een baby van 2 maanden oud die al 8 kg weegt, bij een startgewicht van ruim 3,5... dan gaat er toch iets niet goed. Maar dat zie je dan ook in de groeilijn, lijkt me. Soms krijg ik de indruk dat CB's alleen maar focussen op gewicht in cijfers zonder de specifieke groeilijn van het kind te volgen.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat klopt wel...ze kijken vooral naar gemiddelden van gewicht en lengte en idd minder naar het kind zelf. Dat is natuurlijk niet goed. Hier een kind altijd op de -2 lijn en daar nooit gezeur over gehad.

Maar ik merk ook dat sommige ouders waarvan het kind wel overgewicht heeft het moeilijk vinden hun kind dingen te ontzeggen. " ja maar een halve liga, dat kan toch geen kwaad" tja dat zijn wel de suiker dingen die aan kunnen zetten. Ouders met allergische kinderen moeten hun kinderen ook dingen ontzeggen. En dat kan ook niet 1 keertje. Dat is niet makkelijk maar dat doe je voor je kind toch?

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Helemaal mee eens. Het lijkt me heel moeilijk om een kind met overgewicht te hebben, ik merk zelf al dat ik het ook moeilijk vind mijn dochter (-1 qua gewicht) dingen te ontzeggen, terwijl dat echt nodig is... elke dag een koekje of zoet beleg hoeft gewoon niet, maar ze weet nu dondersgoed wat het is en zeurt er dan om ;) Gelukkig eet ze ook goed fruit en warm eten, dus ben ik geneigd ook wat losser te worden, maar wil wel de balans in het oog houden.

18. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    #18 Nahla2013, 30 okt 2014
    Laatst bewerkt: 30 okt 2014

Het stoort mij heel erg dat het cb zich blindstaart op cijfertjes en het algemene gewicht. Mijn dochter is geboren met 8 pond en daar deden ze al heel spastisch over. Alsof ze een reus was. "Het gemiddelde geboortegewicht is 3500 gram blablablabla..."
    Nu is ze 76 cm en 1200 kg. Ze volgt netjes haar lijn. Maar man, ze kijken me steeds aan alsof ze huuuuge is en alsof ik haar verwaarloos.
    Volgens mij mag je van een baby niet eens stellen dat ze overgewicht heeft :(

Ze komt niet aan dat gewicht omdat ze te veel eet. Ze krijgt niet eens tussendoortjes. Ik geef haar nu maar kant en klare potjesvoeding omdat ik me verplicht voel. Dus echt niet van harte.
    Ik heb liever dat ze verse vis eet en gestoomde groente. Maar elke keer krijg ik commentaar. "Vette vis is wel vet he? Aardappelen bevatten ook heel veel koolhydraten en zetmeel" *zucht*

Ze hebben me zelfs afgeraden om haar avocado en banaan te geven, want dat zijn "echte dikmakers". Ik weet het niet meer....

19. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    hier ook commentaar met 13 mnd, zoon was toen bijna 13kg..met 18 mnd kwamen we terug en zoon woog nog steeds bijna 13 kg. Tja hij heeft gewoon in het begin een meegestuurd gemaakt, maar dat trekt dus vanzelf recht.

Daarbij kreeg hij echt geen koekjes, danoontjes, diksap oid.
    Ik kwam binnenlopen en de eerste opmerking" Zo dat je mama je nog kan tillen zeg" .pfff ze mogen best wel informeren hoe t gaat, maar zo achteloos commentaar leveren, dank je de koekoek.

20. tuc

tuc Niet meer actief

dan ben je slecht voorgelicht en zelf ook niet goed onderzoek gedaan, want potjes geven bij "overgewicht" is klinkklare onzin. Kun je direct mee stoppen en verse groenten geven.

Deel Deze Pagina