peuter zeurt de hele dag om eten!

Discussie in 'Voeding' gestart door Daantje57, 27 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Mijn peuter van 27 maanden is altijd een goed eter geweest en dat is ook wel te zien. Hij is 14,5 kilo ongeveer nu,,, terwijl hij niet zo heel lang is (weet niet precies hoe lang, 87 cm ofzo)). Hij eet ongeveer het volgende:

ochtend: 2 bruine boterhammen met beleg + beker aangelengde sinasappelsap (hij wil dan altijd een derde boterham maar die krijgt hij niet.

tussendoor fruit en water (vaak echt, 1 banaan en bijv. nog 2 manderijnen)

smiddags: weer 2 boterhammen met beleg en een grote beker melk (200 ml) (weer wil hij een derde, geef ik niet)

dan vervolgens zeurt hij de hele middag door na zijn slaapje. Hij krijgt als hij wakker wordt limonade en bijv. rozijntjes of een bescuitje, maar dat is niet genoeg. hij zeurt en zeurt.. en vaak geef ik hem dan nog maar een rijstwafel of wat nootjes.

als ik bijv. op een verjaardag niet oplet, dan propt hij zich helemaal vol. Laatst wees mijn nichtje me er op dat hij het hele bakje kaasblokjes in zijn eentje op had gegeten toen ik even 10 minunten zat te kletsen. dat was ongeveer 200 gram kaas! :) ..

wat moet ik hiermee. herkennen mensen dit? wel een extra boterham? ik ben bang dat hij ook een vierde wil... haha... ik heb nog geen grens gevonden...

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik weet niet of dit pas is of al langer speelt?

Onze jongste en oudste aten vorige week;
    'S ochtends 2 boterhammen met beleg + beschuitje + drinken
    Tussendoor fruit (ongeveer 1,5 stuk) met drinken
    Middag 3 boterhammen met drinken
    Tussendoor keuze uit koekje/rozijntje/soepstengel + drinken
    Avondeten zoveel hij wil + drinken + toetje (fruit)

Hier gaat het met fases.
    Ze krijgen zoveel mogelijk volkoren producten, omdat dit meer vult.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb ook zo'n hongerig ding. Ze krijgt vaker op een dag eten dan de drie hoofdmaaltijden. En ze mag door de dag onbeperkt groente eten. Komkommer, tomaatjes, paprika...dat mag altijd. Heeft ze daar geen zin in, dan heeft ze geen honger, simpel.

4. tuc

tuc Niet meer actief

hier ook 2 holle vaten. Hier werkt duidelijk zijn heel goed. Goed eten is prettig en fijn en ik voel mij ermee gezegend maar het moet ook niet de spuigaten uitlopen.

Hier dus duidelijke eettijden/momenten, voor mijn dreumes is dit:

ontbijt: 2 boterhammen en een cracker, beker melk
    tussendoor: fruit 2 stuks
    lunch: 2 boterhammen, 2 crackers en beker melk
    tussendoor: 2 stuks fruit en soepstengel/rijstewafeltje erna
    +/- 17.00 uur bakje komkommer/paprika/wortel/tomaat
    avondeten: +/- 1,5 bord en salade

en nee hier heeft hij eigenlijk niet genoeg aan, hij krijgt al amper suiker dingen en veel voedzaam eten, maar hij moet het hier echt mee doen haha. Ik hou deze momenten echt aan dat schept duidelijkheid.
    Op verjaardagen enz weten mijn kinderen beiden heel goed dat er niet gesnaaid wordt, op de leeftijd van mijn jongste mogen ze sowieso niet zelf iets pakken. De oudste wel zolang ze dat netjes en met mate doet, maar dat kan ze heel goed.

5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Mijn dochter is even oud. Lange slanke dame van 13kg. Ze krijgt 's ochtends twee boterhammen en een cracker, en 's middags ook of drie boterhammen. Tussendoor fruit en een koekje. Eind van de middag krijgt ze biscuitjes/rijstwafel/ontbijtkoek en rozijntjes, en een paar keer per week maak ik een monkeyplatter. Ze krijgt dan komkommer, snoeptomaatjes, olijven, rozijnen, zonnebloempitten etc. op een bord. Van mij mag ze daar lekker veel van eten. Bij het avondeten gaat een groot bord meestal op, en krijgt ze een grote bak yoghurt.

Als je zoontje echt honger heeft zou ik hem een cracker of extra boterham geven.

6. rijkdom

rijkdom Lid

14 jun 2014
    89
    0
    0
    NULL
    NULL
    Omdat je kindje inderdaad op het randje zit van een ongezond BMI zou ik gewoon eens info inwinnen bij een dietist. Hoeft niet meteen een dieet te worden maar gewoon wat handvatten.

Zelf zou ik vaker water en groenten aanbieden ipv limonade, melk rijstwafel etc...

7. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    ja groente zou natuurlijk beter zijn, dat blieft hij niet echt, maargoed, ik zou ook kunnen denken, als hij echt honger heeft dan neemt hij dat wel! haha... dus bedankt voor de tip, ga voortaan eind van de middag wat groente aanbieden ipv andere dingen.

zelf vindt ik 1 beker melk wel nodig, moeten ze toch binnen krijgen. en 1x limonade moet ook wel kunnen toch? ik maak die heel dun hoor, water met een smaakje echt, dan drinkt hij veel beter. smorgens krijgt hij wel water.

8. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    hier is het geen fase hoor. Altijd zo geweest. toen hij nog bv kreeg moest ik hem na 45 minuten maar loshalen want zelf deed hij dat niet. later gilde hij de hele tent bij elkaar als zijn fles leeg was of als zijn bordje eten op was....

9. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    hier krijgt ze ook best veel (2 jaar)

6.30 uur fles 120ml +4 in bed

08.30 uur 140ml half volle melk met pap

10.00 Banaan en handje druiven en water/sap tussendoor

12.30 twee boterhammen met beleg, glaasje melk (niet veel) en nog wat druiven of een mandarijn of peer

15.00 uur koekje/rijstewafel/fruit/rozijntjes (of)

17.30 warm eten, groene vlees aardappel/pasta/rijst
    kommetje yoghurt/vla

19.00 fles 120m+4

Ze vraagt tussendoor om meer fruit (ik denk omdat ze daarvan alle benamingen weet) en geef haar dit of bied kleine tomaatjes/komkommer aan..

Waarom zou hij geen derde boterham mogen eigenlijk? Ik heb dit liever dan dat ze straks om snoep gaat vragen.

10. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    ja brood is beter dan snoep natuurlijk..maar is 6 boterhammen niet wat van de zotte voor zo'n klein ventje? Dat eet ik zelf niet eens! ... als je op de site van het voedingscentrum kijkt naar een voorbeeld menu voor peuters zeggen ze smorgen 1 en smiddags 1 boterham :$:(

11. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0

Ik zie het inderdaad, maar volgens dat schema eet mijn dochter ook veel te veel terwijl haar BMI goed is.

Het BMI van ts haar kindje is wel te hoog, dus ik zou idd een diëtiste inschakelen in dit geval.

12. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Jeetje... dat eet mijn dochter van bijna 7 ook.... minder zelfs en die is op dieet!

De tip is al gegeven. Groenten, bij het brood mag ook! Leert hij vanzelf en niet lusten is geen honger. ...Ook geen extra drinken geve alleen water. Na tijdje leren ze dan ze groenten mogen eten zoveel ze willen.

Zoontje eet nu

Ochtend 1 volkorenboterham met zoet beleg en beker melk 200 ml.

1 stuk fruit bekerg suikervrije ranja 200 ml

1 volkorenboterham met hartig beleg en beker melk 200 ml

1 stuk fruit en beker suikervrije ranja 200 ml

Avond eten volle bord 2/3 groenten en 1/3 e aardappelen en vlees klein stukje. Beker ranja 200 ml.

En dan tussendoor zoveel tomaten komkommer wortel paprika boontjes enz wat ze willen.

Dochter hetzelfde alleen twee boterhammen meer per dag.

13. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Hier hetzelfde probleem. Elise is 104 cm en 19 kg dus zwaar gernsgeval naar ongezond BMI terwijl ze veel minder eet als jouw zoontje. Ik had ook een toppic laatst geopend bij d epeuters, lotgenoten te zware kinderen alleen is het daar al effe stil.

Somiige kinderen hebben de pech dat ze van gezond eten gewoon te dik worden, ik heb zo'n dochter helaas. Ik vind het vooral sneu voor haar omdat ik weet dat ze het hier haar hele leven nog moeilijk mee gaat krijgen. Als ik haar op een verjaardag loslaat eet ze echt alles op, als er veel eten vrij toegankelijk is komt ze ook niet tot spelen, dat is ze alleen met het eten bezig. Thuis krijgt ze gezond eten en vooral met mate. Ik beperk haar dus wel degelijk maar ik weet nu al dat als ze 20 is en op zichzelf gaat wonen we een probleem hebben ;). Ik focus me maar op sport en bewegen in combinatie met gezonde voeding maar nog wel lastig hoor.

Ze krijgt hier (alles is volkoren btw)
    1 boterham en 1 cracker en bekertje melk (of kwark met muesli en thee). beleg max 1 keer per dag hagelslag, verder hebben we magere vleeswaren, 20+ kaas, zonnature jam en appelstroop of gestampte muisjes.
    1,5 fruit met thee
    1 boterham en 1 cracker met bekertje amandelmelk
    beker verdund ranja (stevia ranja) met wat lekkers (goodies chipjes, soepstengels, rijstewafels, fruit)
    eind van de middag komkommer en wortel, soms nog wat gerookte vis
    warm eten, normale portie, veel groente, magere kwark met fruit als toetje
    thee met melk voor het slapen

En nog komt ze aan :(, niet veel maar toch. Ik hoop dat ze uiteindelijk wel stabiliseert

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat vindt ik ook...daarom krijgt mijn zoontje idd max 2 boterhammen per keer en eet daarna nog wel 1 of 2 volkoren crackers (volgens mij is dat dan nog hetzelfde als een boterham haha) maar hier eet hij groenten ook alsof zn leven er van afhangt. Bakjes paprika, komkommer, tomaat is zo op.

Nu heeft mijn zoontje een gezond bmi, eerder te laag dan normaal maar dan vind ik nog niet dat hij zich helemaal lens moet eten.

15. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Amandelmelk: Water, suiker, amandel (2%), magere cacao (1,5%), maltodextrine, tricalciumfosfaat, zeezout, stabilisatoren (johannesbroodpitmeel, gellan gom), natuurlijk cacao aroma met andere natuurlijke aroma’s, emulgator (zonnebloemlecithine), vitaminen.

Daar zou ik dus al eens mee stoppen, gewoon melk of water of thee.
    Verder zou ik qua beleg het zoete beleg beperken tot 1x per dag.
    Thee zonder suiker aanbieden (maar dat doe je waarschijnlijk al)
    Meer water aanbieden voor een vol gevoel?

Verder veel laten bewegen in de zin van buitenspelen, vaak wandelen etc. eventueel peuter zwemmen..

16. channe

channe Fanatiek lid

4 aug 2012
    1.147
    70
    48
    NULL
    Mag ik vragen waarom je dochtertje nog 2 flessen krijgt?

Hier ook een klein bootwerkertje...

Ontbijt 3 boterhammen zonder korstjes (smijt ze weg)
    Bekertje melk

Tussendoor 2 of 3 stuks fruit

Middag 2 boterhammen met water of cranberry sap aangelengd met water (ze heeft blaasontsteking gehad) of kopje thee.

Tussendoor koekje, ontbijtkoek, stukje kaas, rijstewafel of tomaatjes

Avondeten, meestal een goed bord...behalve als we aardappels, vlees en groente eten.(vindt ze niet zo lekker) En soms een bakje griekse yoghurt.
    Water tijdens het eten.

Natuurlijk tussendoor ook drinken, meestal water of pure sap aangelengd met water.

17. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ja hoor :) omdat de kinderarts dat adviseerde tot minimaal 2 jaar.. en ook daarna kon het geen kwaad, mits ze geen overgewicht heeft.

Nu is ze vorige week net 2 jaar geworden en hebben we de avondfles er bijna af, vaker niet dan wel, maar de ochtendfles is voor haar heilig :D

18. channe

channe Fanatiek lid

4 aug 2012
    1.147
    70
    48
    NULL
    Ok bedankt! Was even nieuwsgierig namelijk.

19. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    #19 Stefanie78, 28 okt 2014
    Laatst bewerkt: 28 okt 2014

euuhhh nee ;) Dit zijn nou net het soort reacties waar ik me echt aan erger en eigenlijk niet wil reageren. Mijn dochter eet gezonder als ik gok 80% van de kinderen van haar leeftijd...ik vind het goed zo. Thee zonder suiker, echt werkelijk :(:(

En zonder me te willen verantwoorden maar kennelijk moet je dat als moeder met een stevig kind, ze gaat 2 keer per week naar peutergym en 1 keer per week zwemmen en we lopen elke dag..getver ik wordt gewoon kwaad om dit soort "betweterige posts". Het feit dat je de ingrediëntenlijst van de amandelmelk opzoekt (en dan ook nog de verkeerde want er zit echt geen cacao in amandelmelk) om me de les te lezen, wamt zo voelt het

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ipv tarwe ook andere graansoorten aanbieden die de bloedsuikerspiegel minder laat schommelen dus minder snaaidrang?
    Spelt, rogge en haver bijvoorbeeld.

Jongste eet ook flink en is wat stevig. Weegt 15,5 kg
    Hier krijgen ze thuis geen kunstmatige suikers of zoetstoffen.
    Fruit in principe onbeperkt mits t niet de spuigaten uitloopt natuurlijk.
    Wel roomboter, olijfolie, Griekse yoghurt, etc
    Meestal water, 1x per dag mogen ze aangelengd sap of sterk aangelengde diksap.

Deel Deze Pagina