groep 0 peuter 2,5 jaar

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Lizanne84, Dec 12, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,533
    5
    38
    in de hoop dat iemand hier antwoord heeft op mijn vraag:

In augustus 2017 verhuizen we van Belgie naar Rotterdam met ons gezin.
    Mijn oudste dochter is dan bijna 5,5 en hoort dus in groep 2. De jongste is echter nog maar 2,5 en zou dan in groep 0 of de voorschoolse groep terecht komen, correct?

nu vraag ik me af hoe jullie Nederlandse moeders dat doen als ze maar 6 uur per week in zo een groepje terecht kunnen?
    Ik zou mijn dochter immers liever vaker brengen zodat ze vaker leert omgaan met leeftijdsgenootjes. Hier in Belgie gaan ze al naar de kleuterschool op 2,5-3jaar en dus dagelijks van minstens 8u30-12u en als ze er klaar voor zijn op ma-di-do-vrij ook nog van 13u-15u30 (welliswaar niet verplicht maar wel mogelijk).

Ik heb dan ook schrik dat mijn 2,5 jarige peuter te weinig uitgedaagd gaat worden door slechts 6 uur per week om te gaan met leeftijdsgenootjes en spelletjes op maat te doen.

Dus hoe doen jullie dat? Wat doen jullie met je peuter van 2,5-3 jaar?
    Kunnen ze op een of andere manier toch vaker naar een voorschools groepje?

alvast bedankt!

2. tuc

tuc Niet meer actief

Met groep 0 bedoel je de peuterspeelzaal neem ik aan. Daar gaan de 2,5 jarigen heen.

Voor de meeste 2,5 jarigen is dit voldoende hoor. En ook thuis kun je van alles zoeken: spelletjes zoals mini loco, gezelschapsspelletjes, puzzels e.d.
    Lekker veel naar buiten, bos, kinderboerderij e.d.
    Nu heb ik zelf een pedagogische achtergrond dus wellicht is het voor mij wat makkelijker maar ik wil je gerust tips geven als je naar specifieke dingen op zoek bent.

Edit: op een kinderdagverblijf kun je haar zo vaak brengen als je wilt, maar dat wordt een dure bedoening als je geen KOT krijgt.

3. Soulfood

Soulfood Niet meer actief

Wanneer ouders beide werken gaan kinderen hier vaak naar een Gastouder of kinderdagverblijf. In ons geval twee hele dagen. Op het kinderdagverblijf volgen ze een "lesprogramma" vanaf 2/2,5 als voorbereiding op de basisschool. Dit is wel afhankelijk van het kinderdagverblijf.

Je kunt er ook voor kiezen om je kleintje voor te bereiden op de basisschool doormiddel van de peuterspeelzaal. Dit is inderdaad een aantal dagdelen per week.

De dagen dat zoontje niet naar het kinderdagverblijf gaat vullen zich hier snel. En hij loopt prima mee voor zijn leeftijd en ontwikkeld zich goed. Hij heeft in elk geval genoeg uitdaging!

Je zou zelf wat extra uitdagende programma's kunnen gebruiken natuurlijk om hem uit te dagen?

4. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,533
    5
    38
    dankjewel vr de reactie
    het is niet zozeer dat ik haar thuis niet zou kunnen bezighouden (al komt er in juni wel een beebje bij dus zijn we weer even wat beperkter in uitstapjes) maar ik vind het vooral belangrijk dat ze leert samenspelen met kinderen van haar leeftijd. Wellicht komt dit voort uit het systeem in Belgie waarbij we niet anders gewoon zijn en misschien maak ik me zorgen voor niets maar ik zou echt wel willen dat ze vaker in contact komt met kinderen van haar leeftijd en samen dingen doet met hun.
    Hier in Belgie leren ze in de kleuterschool van 2,5-3 jaar al spelenderwijs bv over verkeerslichten, de kleuren, de seizoenen, gaatjes en buizen, hard en zacht, groot en klein, ... etc en dat dan in spelvorm met kinderen van dezelfde leeftijd. Daarom lijkt het me weinig om maar 6u per week gelijkaardige interacties en uitdagingen te hebben.

Maar misschien zijn het dus zorgen om niets :)

5. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,533
    5
    38
    ja wellicht zal ik me er in moeten verdiepen dan :)
    Maar spreken jullie dan soms af met andere mama's met kindjes van dezelfde leeftijd? Of komen ze de dagen dat jullie thuis spenderen dan niet echt in contact met leeftijdsgenootjes?

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier doen ze dat inderdaad op de peuterspeelzaal, dat is voor mijn dochter straks zo'n 12u per week (4 ochtenden).
    Maar kleuren en vormen etc kun je toch ook zelf spelenderwijs aanbieden? Dat vind ik dingen die je ook al voor de 2,5 aanbiedt?
    Hier dus straks 12u peuterspeelzaal en verder gaan we er gewoon veel op uit en speelt ze met kindjes die ze kent of we gaan bv naar de bieb, speeltuin etc en ze speelt daar met kindjes.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat je je zorgen om niks maakt;) wat ze in BE doen is absoluut goed hoor, maar ook de Nederlandse kindjes komen goed terecht:p

Die dingen die jij noemt doen ze idd ook op het kdv en de psz. En ik bied het als gastouder ook aan. Ik werk ook met de kindjes in thema's.
    En op de psz is het idd "maar" 6 uur per week. Maar merk dat de meeste kindjes daar toch genoeg aan hebben.
    Door op stap te gaan met ze naar bv binnen of buitenspeeltuin, kinderboerderij e.d. leren ze in een andere situatie weer kindjes kennen.
    Ik moet zeggen dat mijn peuter het wat dat betreft makkelijk is, omdat ik go ben komen hier meerdere keren per week kindjes over de vloer.

8. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,533
    5
    38
    ah ja idd
    mijn moeder was vroeger ook go en dan heb je automatisch contact met andere kinderen.

En ik zal het idee dat 6u te weinig is idd moeten 'loslaten' en wat vriendjes id buurt moeten zoeken ofzo ;) of misschien ook een leuke go vinden :p

9. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Mijn dochter ging 2 verlengde ochtenden naar de peuterspeelzaal die in de basisschool zit, van 08.30 - 14.00 uur. Dat is al 11 uur per week. Wel een duur grapje met een tarief van €6,85 euro per uur..
    Verder standaard 1 ochtend peuterzwemmen, 1 ochtend samen naar de speeltuin bij de kinderboerderij en 1 ochtend per week vrij voor een keer ballorig, mamacafe, afspreken vriendinnen met kids, winkelen, bieb etc. Zo zag ze elke dag wel ergens leeftijdsgenootjes.

10. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,533
    5
    38
    ah dat klinkt idd wel ideaal! dan moet ik wel tijdens peuterzwemmen bv nog een oppas vinden voor de kleinste telg vd familie maar zo komt de middelste idd wel aan genoeg sociale contacten

11. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,533
    5
    38
    en idd wel niet goedkoop die peuterspeelzaal!
    te bedenken dat de kleuterschool in Belgie dus "fulltime" is voor 30 euro per maand ofzo = quasi gratis dus

12. tuc

tuc Niet meer actief

Als jij niet werkt krijg je voor de psz subsidie als die van jullie onder de wet kinderopvang valt. Valt die niet onder die wet dan is het sowieso een heel stuk goedkoper.

Voor een kdv geldt dit niet. Dan zit je idd aan bijna 7 euro per uur.

13. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,533
    5
    38
    ja dat moeten we dan idd ook nog uitzoeken in welke categorie we vallen
    maar financieel zou t normaal wel ok moeten zijn, maar hoe minder duur hoe liever natuurlijk :)

14. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Niet eens 30 euro per maand. 45 euro per jaar.

TS: ik begrijp je bezorgdheid. Ik ben ook van België en ik sta er hier ook altijd van te kijken hoe verschillende die kleuterleeftijd in België en Nederland aangepakt wordt. Maar ze zullen vast wel even goed terecht komen. Het wordt alleen zwaarder voor jou in Nederland, zeker met een baby erbij, omdat je oudste in België gewoon al hele dagen op school zou zitten. Maar dat komt vast wel goed.

15. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,533
    5
    38
    ja die 30 euro per maand is inclusief warme maaltijden ;)
    bedankt voor het begrip en geruststellend bericht: het zal idd wel goedkomen :)

16. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Bij ons zwembad is er tijdens het baby- en peuterzwemmen gratis kinderopvang voor jongere broertjes en zusjes die niet meezwemmen. Misschien is er bij jou ook zoiets?

17. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,533
    5
    38
    Ah dat zou handig zijn! Bedankt vr de info, ga t zeker checken.

18. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Met groep 0 bedoelen ze de groep kinderen die na 1 januari instroomt in groep 1. Die worden dus na 1 januari 4 en gaan niet na de zomervakantie naar groep 2. Zij komen in groep 0 en gaan na de zomervakantie naar groep 1. Als je na de zomervakantie 4 wordt (tot 1 januari dus) kom je direct in groep 1.

Peuterspeelzaal is vanaf 2,5 tot 4. Onze zoon gaat 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal en aansluitend de middag naar het kdv (gewoon hetzelfde pand) omdat wij die dagen werken. Voor hem genoeg uitdaging. Meer dagen / uur vind ik niet nodig nu. Als hij 4 wordt gaat hij 5 dagen naar school. Voor die tijd mag hij al 6 ochtenden wennen.

19. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Onze kinderen gaan/ gingen als peuter 2 dagdelen naar de psz. De rest van de week zijn ze dan gewoon thuis. Speelafspraakjes hebben ze dan nog niet. Ik ga ook niet eindeloos met ze op stap ofzo. Volgens mij hebben ze dat ook niet nodig. Onze kinderen zjjn allemaal heel sociaal en doen het prima op school.

Maar als jij meer vor je kind wil moet je zeker op zoek gaan.

20. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,533
    5
    38
    ja ze is nu al gewoon van elke dag naar het kdv te gaan en te spelen met andere kinderen dus als ze dan plots alleen met mama en een baby thuis gaat zitten vrees ik dat ze zich gaat vervelen maar dat valt natuurlijk nog af te wachten.
    Moest ze het altijd gewoon geweest zijn van meerdere dagen thuis te zitten zou ik er ook niet mee inzitten maar nu gaat de overgang baby, verhuizen en dan thuis zitten misschien wel veel zijn, of misschien heeft ze het net nodig van thuis eerst te wennen alvorens naar nog een andere plek te worden gebracht, kan allemaal. We zullen wel zien maar het verschil tussen wat Belgische 2,5-3 jarigen doen en Nederlandse is dus wel groot. Dus ff wennen voor de mama en papa ook ;)

Share This Page