groep 0 peuter 2,5 jaar

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Lizanne84, Dec 12, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Ik begrijp je helemaal ☺, het is vooral een cultuurverschil waar zij mee te maken krijgt.
    Daarnaaast komt dat ze dadelijk op psz en school geen warme maaltijd krijgt maar zelf een boterham mee moet nemen, en dat alle andere kinderen pas s avonds warm eten.

De vergelijking is een beetje alsof een Nederlands kind van 5,5jaar ineens verhuist naar een land waar ze pas met 7j naar school gaan. In dat land zijn alle 5jarigen nog heel erg aanhankelijk aan thuis, doen nog een middagdutje en 'zijn lekker kind'.
    Voor deze 5jarige die al 1,5j op school, zwemmen, sport es zit zou dat een hele achteruitgang zijn.
    Onze kennissen hebben dit recent meegemaakt.

Zo voelt het waarschijnlijk ook voor jouw dochter in NL

2. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,533
    5
    38
    @amdaa: inderdaad! :)
    We dachten: een verhuis naar Nederland valt wel mee qua aanpassing maar er blijken dus toch wel duidelijke cultuurverschillen. Nu ja, komt vast wel goed maar zal even wennen worden ;)

3. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,771
    18,916
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Onze jongste is net drie geworden. Hij gaat twee dagen in de week naar een gastouder. Verder ontmoeten we buiten wel eens andere kinderen. In het winkelcentrum zit een klein speeltuintje, vooral onder schooltijd zitten daar eigenlijk altijd wel een paar moeders met peuters. En onze jongste trekt zich natuurlijk op aan zijn grote broer. Dat heeft jouw kindje straks ook wel.

Wij zijn niet van plan onze jongste naar de psz te laten gaan. Ik ben door de week twee dagen thuis en mijn man één. Wij genieten erg van de tijd die we dan nog met onze zoon hebben. Ik vind het zonde om hem dan weg te brengen naar de psz.
    Bij onze oudste was ik toen hij drie was wel full-time thuis (zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof van de jongste.) Toen bracht ik hem wel twee dagdelen per week naar de psz. Leuk voor hem en er bleef genoeg tijd over voor ons samen.

Eén van onze kleuterjuffen zei laatst wel dat zij het verschil merkt tussen kinderen die al op een psz hebben gezeten en kinderen die tot vier jaar thuis zijn gebleven of alleen naar een gastouder gingen. De kinderen die als 'ervaring' hebben op een psz, zijn sneller gewend op school. Ik geloof onmiddellijk dat ze daarin in veel gevallen gelijk heeft hoor. Maar dan denk ik: een 'psz-kind' is misschien na 1 of 2 weken gewend. Een kind dat niet naar de psz is geweest pas na een maand ofzo. Ik kan er geen seconde slaap over verliezen.

Overigens: als je kind een spraak-/taalachterstand heeft, zou ik in alle gevallen WEL voor een psz kiezen. Dan is het niet alleen maar een kwestie van wennen, maar ook van het wegwerken van een achterstand.

Share This Page