Groep 1/2; speelafspraakjes?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Magnolia29, 12 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Nu onze dochter in groep 1 zit, krijgen we natuurlijk ook te maken met de eerste speelafspraakjes. En daar heb ik toch wat vragen over :o::roflmao:

    Hoe lang blijven ze bij jullie (of jouw kind ergens anders) spelen?
    Ga je eerst bij ouders thuis 'kijken' voordat ze daar mogen spelen? Of pak je dat anders aan?
     
  2. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Meestal speelt ze zo'n 2 a 2 en halfuur.
    Ik ga niet eerst bij ouders kijken, we wisselen uiteraard wel nummers en adressen uit.
     
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dochter zit in groep 1 en vraagt er nog niet naar gelukkig want heb haar na een schooldag het liefst lekker thuis bij mij.

    Toen zoon zo klein was had hij nog geen continue rooster (was om 15.15 uur vrij, op woensdag 12.15 uur) en speelafspraakjes na school duurden dan vaak tot 17.30 uur of soms bleef een kindje mee eten. Ik wilde wel altijd eerst weten hoe het kindje was en vond het niet fijn als mijn kind ergens speelde waarvan ik de ouders niet echt kende en niet wist waar/hoe ze woonden (denk bijvoorbeeld zijn er honden in huis enzo). Daarom had ik bij zoon altijd liever dat kindjes bij ons thuis kwamen dan dat hij met anderen mee ging. Ik denk, als ik het me goed herinner, dat hij zeker het eerste jaar niet bij kinderen heeft gespeelt waarvan ik de ouders niet echt kende. In dat jaar leerde ik de ouders van zijn klasgenoten wat beter kennen door de praatjes op het schoolplein, en de praatjes als zo een ouder een kind hier weer kwam ophalen (dan bood ik altijd wat te drinken aan) en maakte ik aan de hand van mijn indruk van die mensen de beslissing of ik wel of niet wilde dat mijn kind daar speelde. Mijn zoon vond zelf net als ik, speelafspraakjes hier thuis altijd het fijnste en veel ouders vonden het juist fijn als hun kind juist bij een ander thuis ging spelen dus dat kwam eigenlijk vaak wel goed uit en de meeste speelafspraakjes (schat zo een 85%) in al die jaren heeft hij dan ook hier thuis gehad. En als hij dan eens ergens anders wilde spelen dan was dat vaak tussen de middag 1 uurtje voor het broodje.
    Nu heeft dochter wel een continu rooster dus die afspraakjes voor een broodje tussen de middag ga ik met haar niet meer meemaken en merk door corona dat de korte praatjes met de andere ouders ook veel minder zijn. Dus denk dat ik met haar ook weer ga proberen zo te sturen dat ze in het begin de speelafspraakjes vooral bij ons thuis gaat maken.
     
  4. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Hier het eerste half jaar eigenlijk nog niks. Daarna uit school of de middagen 1,5-2 uur. Lang zat en zonder broodje eten of eten. Bij mijn oudste werd dat wel snel iets langer. Van 12 tot 15.00/15.30 inclusief broodje als lunch. Maar bij de jongste niet.
    Zeker geen avondeten gedaan nog, dan zijn ze helemaal op(zoon in groep 5 en dochter groep 2 nu)
     
  5. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #5 GossipGirlxoxo, 13 sep 2020
    Laatst bewerkt: 13 sep 2020
    Ik denk dat ik hier dat avond eten ook niet meer krijg nu dat continu rooster er is. Met zoon kwamen we vaak rond 15.30 thuis uit school dus dan was er nooit zoveel speeltijd waardoor de vraag snel kwam of ... mee mocht eten.
    Nu met het rooster van dochter zijn we om 14.15 uiterlijk thuis. Dan hebben ze tot eind van de middag gewoon voldoende tijd om te spelen dus zal ik sneller nee zeggen op ook nog blijven eten dan dat ik bij zoon deed.

    Dochter heeft trouwens wel af en toe speel afspraakjes met dochters van mijn vriendinnen of met onze nichtjes(6 meisjes schelen allemaal max 6 maanden van elkaar dus al vanaf dat ze kunnen kruipen echt vriendinnetjes) en dan doen we wel zo goed als altijd met eten. Dat is weleens op zaterdag of zondag van 10/11 uur in de ochtend tot 19/20 uur in de avond, of na schooltijd (zitten allemaal op andere scholen) dan samen naar ballet en nog samen avond eten en dat gaat altijd leuk zonder ruzie maken doordat ze vermoeid raken ofzo.
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vond dat bij onze oudste ook best spannend. Bij de jongste ook een beetje, maar wel minder. Ik probeerde er ook vaak een beetje op te sturen dat kindjes eerst een keer bij ons kwamen.

    Ik merk trouwens dat veel ouders dat zo doen hoor. Als onze zoons wilde afspreken met een jonger kindje, wilde die ouders dan vaak ook liever eerst bij hun thuis.
     
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier 'ouderwets' rooster tot 15.15, dan is een speelafspraakje tot uur of 5. Je komt dan vanzelf even in dat andere huis bij ophalen. Telefoonnummers uitwisselen voor als er wat is of kind wil eerder naar huis.
    Op woensdag tot 12.30 naar school. Als er dan mee geluncht wordt, dan zien we wel hoe lang ze het uithouden.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  8. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.054
    113
    Hier spelen ze op de korte dagen tot 14.30/15.00. Op de lange dagen tot 16 30/17.00. Ongeveer 2 a 2,5 uur speeltijd. Lang zat bij kleuters maar ook nu in groep 3.

    Ik geloof dat zoon na 3 maanden zijn eerste speelafspraakjes had. Nummers uitwisselen en dan afwisselend bij ons of daar. Bij ophalen een praatje en dan zag ik het huis.
     
  9. Saskia1984

    Saskia1984 VIP lid

    19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Meestal duren de afspraakjes hier gemiddeld 1,5 uur. Dat is voor mijn zoontje echt lang genoeg qua prikkels en vermoeidheid.
    Omdat mijn zoontje het spannend vindt bij kindjes waar hij nog niet is geweest, blijf ik vaak eventjes. Dat gaat gewoon heel spontaan, de meeste ouders begrijpen dat heel goed en bieden vaak zelf wat drinken aan of bieden aan om even te blijven.
     
  10. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier eigenlijk al in de eerste week dat hij kon blijven spelen en ik vond het heerlijk...
    Vele vriendjes zijn hier al geweest en hij ook veel bij vriendjes.
    Altijd even vragen voor de bijzonderheden en dan lekker spelen.
    Zo was er een knul die op de boerderij woonde, dus liever niet zonder begeleiding naar de speeltuin 100 meter verderop.
    Altijd prima. Dus altijd meegelopen met de jongens.
    Ook qua eten bijzonderheden etc.
    Maar ik vond het heerlijk.
     
  11. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Hier tot 14;00u les, dus speelafspraakjes tot 16;00/16;30.
     
  12. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik ben misschien een beetje raar, maar met 2 schoolgaande kinderen en een baby die aan mij hangt vind ik het wel prettig als er 1 of allebei bij anderen spelen :roflmao:
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Haha yep, hier ook :D

    Hier is woensdagmiddag school uit om 12:30 dus dan heeft hij speeldate. Tot 15:15 omdat hij er ook eerst gaat eten. Hij speelt ook met gemak op woensdagmiddag 2 uur buiten dus dat komt wel goed

    Ik ga niet eerst bij de ouders kijken, vertrouw ze wel. Als t niet meer wil kunnen ze zo appen en haal ik kind op
     
    Zonnebloem92 vindt dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik had er ook geen moeite mee als ze bij anderen gingen spelen. Ik kon altijd best inschatten aan school al wat voor gezin het is.
    Hier beiden vanaf groep 1 regelmatig speelafspraakjes.
     
    Wellesnietes vindt dit leuk.
  15. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Hier kwam het regelmatig spelen bij beide in groep 2 goed op gang. Ze zijn hier elke dag 14.15 uur vrij dus dan ben je rond 14.30 uur thuis. Spelen was eigenlijk altijd tot een uur of 16.00. Lang genoeg hoor. Ook in groep 3 en deels groep 4 nog. De oudste zit nu in groep 5 en daar is het nu wat verschoven naar half 5, soms 5 uur.
    In weekenden en vakanties is het regelmatig blijven eten etc, maar niet na een schooldag.

    Hier een dorpsschool dus ken je denk ik sowieso de meeste ouders sneller dan in een stad. Ik wist in ieder geval vrij snel welke ouder(s) bij welke kind(eren) hoorde(n). Maar ik zou niet zo snel zeggen dat mijn kind ergens niet mag spelen. Het ergste wat je kan gebeuren is dat ze teveel snoep krijgen of eens ergens zijn waar het niet schoon is ofzo. Ga je niet dood aan. Ik zou het alleen niet willen als ik wist dat het betreffende kind teveel vrijheid krijgt zoals bijvoorbeeld zelf door het dorp fietsen met 5 jaar ofzo. Dan zou ik zeggen kom maar bij ons spelen ;)

    De jongste speelt het liefst thuis dus bij hem stimuleer ik juist ook wel om eens bij een ander te gaan spelen. Bij de oudste gaat het redelijk om en om met haar vriendinnetjes.
     
  16. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Hier precies zo!
     
  17. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.687
    569
    113
    Gelderland
    Mijn ervaring met speel afspraakjes: spreek vooral af wat goed voelt. Soms hebben beide kinderen hier iemand mee en eten we lekker broodjes met knakworst of ik maak voor allemaal tosti's en soms staat mijn hoofd er gewoon niet zo naar en zeg ik: 'prima, gezellig, maar we eten eerst even rustig met elkaar, vanaf half 2 doen?' Eerst was ik bang dat ik dan iemand voor het hoofd stootte of ik egoïstisch over kwam. Nu weet ik dat je een leukere moeder bent als je gewoon duidelijk bent.
    Dus doe vooral wat voor jou goed voelt die dag, niet waarvan je denkt dat een ander het verwacht.
    Mijn dochter kwam op de eerste schooldag al met een meisje naar buiten en ging spelen. Moeder zag er super lief uit dus ik vertrouwde het helemaal.
    Zoon had wat moeite met ergens gaan spelen, dus ben wel eens meegelopen in het begin met desbetreffend vriendje en als ze dan aan het spelen waren ging ik naar huis.
     
  18. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Hier speelt hij alleen op woensdag. Dat is een halve dag. Het is altijd meteen na school mee, dus dan eten ze ook bij elkaar. Zijn beste vriendje durft nog niet ergens anders te spelen, als zoon daar speelt is hij zo tot na het avondeten daar, dat gaat zo ontzettend goed.
    Maar verdere afspraakjes is van 12.15 tot ongeveer 15.30 uur.
     
  19. Aries

    Aries Niet meer actief

    Meestal duren de speelafspraakjes rond de twee uur en bij een eerste keer drink ik meestal met de vader of moeder nog een kop koffie, of het nou bij ons of bij de ander is.
     
  20. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Ik vind het juist fijn als ze hier komen spelen. Ik vind het zo'n gedoe om voor de zoveelste keer de jongste (en eventueel ander kind wat niet heeft afgesproken) weer mee te zeulen om de ander op te gaan halen.
     

Deel Deze Pagina