Wat zouden jullie doen? Dochter wordt vaak lastiggevallen op kdv.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 2g4e, 21 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Mijn dochter is 3 jaar en zit al vanaf 12 weken op dezelfde kdv. Dochter is erg sociaal maar laat zich vaak ondersneeuwen door andere kindjes. Thuis kan ze een echte kat zijn maar in het bijzijn van andere kindjes is ze wat afwachtend laat ze zich zo het kaas van het brood eten.

Nu klaagt ze al vaker dat een en dezelfde jongen haar duwt of slaat. Nu ga ik iets zeggen waardoor ik vast kritiek ga krijgen maar ik wil wel eerlijk zijn. Als zij dit ons verteld, zeggen we haar dat ze in een volgende situatie hetzelfde terug mag doen en het dan mag melden bij de juf. Waarom zeggen dat ze het terug mag doen? Omdat we stiekem weten dat ze het (soms helaas) toch niet doet maar we willen gewoon dat ze een beetje van haar af gaat bijten.

Van de juffies krijgen we noooooit iets te horen over dat ze is geslagen oid maar dan horen we het weer als we onderweg naar huis zijn.

Nu stond er vandaag in haar schriftje dat ze een botsinkje had gehad met een van de kindjes en dat ze hier heel verdrietig over was. Toen ik haar vroeg wat er was gebeurd, zij ze dat ze geen botsing had gehad maar dat ze weer op haar joofd was geslagen door dat kindje. Toen ik vroeg wat zij toen had gedaan, antwoordde ze met niets en zei "mama, laat maar." Ik vond het zo zielig! Maar ik ben eigenlijk wel een beetje boos want dit is de zoveelste keer en dan zegt de juf dat ze een botsinkje heeft gehad wat dus totaal niet het geval is.

Het kindje is ook nog eens het zoontje van een van de juffen dus snap dat dat het wat moeilijker maakt maar dit keur ik niet goed. wat zouden jullie doen?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik zou haar leren hoe ze zich verbaal kan weren ipv haar te zeggen hetzelfde terug te doen. Hier op het KDV is het standaard zinnetje 'stop, houd op, ik vind het niet meer leuk' en als dat niet helpt, dan ga je naar de juf en laat je het aan de juf over.

Verder zou ik een gesprek aanvragen met de juffen om te bespreken wat ze thuis vertelt en het sowieso iedere keer dat je er wat over hoort aangeven.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Gesprek aangaan op het kdv!

4. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Dat zinnetje doet hem niks want hij walst over iedereen heen en ze heeft het al vaker tegen de juf gezegd. Het is gewoon een erg pittig mannetje en hij trekt zich denk ik niet echt iets aan van deze waarschuwingen. Ik vind het lastig...

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Je moet echt het gesprek aangaan. Ik kan me niet voorstellen dat de juffen er niets van zouden zeggen, ook al is het jochie een zoontje van een collega. Ook die moet zich aan regels houden.
    Ook, en daarmee wil ik je dochter niet tekort doen, kan het best zo zijn dat er soms botsinkjes gebeuren, maar dat dat geïnterpreteerd wordt als slaan. Het jongetje is dan te wild, maar doet het niet expres. Je dochter is er echter verdrietig om, dus daar moet je wel iets mee.

6. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Ik begrijp niet waarom je allang niet dit met de juffen hebt besproken? Als je dochter dit al meerdere keren heeft aangegeven?
    kortom bel morgen gelijk het kdv op en vraag wat er precies speelt! Zodat je duidelijkheid krijgt. Je dochter zal zeker niet liegen maar het is wel een peuter van 3 jaar die lang altijd nog niet precies kan vertellen wat er gebeurd is. Gewoon even navragen en bespreekbaar maken!
    Succes!

7. tuc

tuc Niet meer actief

ja je moet dit echt bespreken (nou ja je moet niks;)) maar ik vind dit echt nodig om te bespreken en zet in dat gesprek even van je af dat dit het zoontje van een andere leidster is...dit is gewoon niet nodig en je mag hier zeker je onvrede over uiten en vraag wat hun plan van aanpak is...hoe ze hier mee omgaan of op gaan letten.

8. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Sowieso zou ik hier een gesprek over aangaan. Voor jezelf en je dochter, maar ook voor de moeder van het jongetje. Mocht mijn dochter namelijk andere kinderen op de psz slaan, zou ik hier ook graag van afweten zodat we er iets aan zouden kunnen doen.

En dat het toevallig een zoontje van een leidster is, nou en?! Dat maakt het kindje niet hoger in rang hoor :)

9. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    Zeker bespreken,gewoon goed nadenken wat je gaat zeggen,zodat het niet aanvallend overkomt naar de leidster.
    Wij hebben in dezelfde situatie gezeten is weer helemaal goedgekomen hoor,ik weet het doet pijn....maar daarom moet je het bespreken.

10. bloem3

bloem3 Actief lid

17 mrt 2013
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maak bespreekbaar dat je dochter regelmatig thuiskomt met verhalen over slaan of duwen door hetzelfde kindje. Vraag of ze erop willen letten... Is toch een normale vraag?

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou inderdaad wat de andere ook zeggen het gesprek aangaan met de leidsters.

En je kindje niet terug laten duwen of slaan, maar verbaal sterk laten worden en naar de leidsters toe laten stappen om aan te geven dat het jongetje vervelend is. Bij ons op school zijn ze niet blij als kinderen terug gaan slaan of duwen (ik vind het persoonlijk ook geen goede optie, tenzij ze ouder zijn en echt gepest worden), dus ik zou dat niet gaan aanleren.

12. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ik heb nu iig in haar schriftelijk geschreven dat het "botsinkje" zoals de juf dat omschreef, geen daadwerkelijke botsing was maar dus een klap van een van de kindjes. En ik hoor sommige zeggen over dat ze drie is en het misschien toch anders gegaan is als zij zegt maar mijn dochter kan zich uitstekend verwoorden en is niet van de dingen verzinnen, daar ken ik haar goed genoeg voor. We zullen hier zeker op terug gaan komen maar ik denk dat mijn man dat beter kan afhandelen. Ik ben (net als mijn dochter) veel te lief... Cursus assertiviteit zou niet slecht zijn :D

13. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Gesprek aan gaan met de juf.

En ik ben dus wel 1 van die (aso ;)) moeders die haar kind gaat leren dat je terug mag meppen als iemand jou mept.

14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Dat probleem had mijn zoontje ook, verbaal aangegeven dat het jongetje moest stoppen omdat hij het niet leuk vond hielp niet. Uiteindelijk heeft mijn zoontje hem een keer uit zichzelf terug geduwd en sindsdien nooit meer last gehad van dat kind.
    Overigens hoorde ik later dat veel meer kindjes last van hem hadden, maar dat het de ouders van die 'pestkop' allemaal niets interesseerde. Opzich dus ook ergens zielig voor het kind.

15. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Bij onze dochter is er ook een kindje die andere kindjes duwt.
    Die is ook regelmatig onderwerp van gesprek hier thuis.
    Mijn dochter heeft daar zelf de ideale oplossing voor gevonden, want toen ik haar vroeg duwt N. jou ook wel eens? Zei ze Nee! Hoezo duwt hij jou niet? Dan ga ik hard wegrennen :D
    Dat kun je dr ook nog leren dus!

"Geweld" met "geweld" oplossen vind ik geen optie, want daardoor leren ze geen goede conflicthantering...

16. adi

adi Niet meer actief

Of heel hard gillen :). Dat heeft mijn dochter gedaan toen ze de eerste weken gepest werd in de klas. Als die jongen haar duwde of haar spullen afpakte gilde ze heel hard 'JUUUFFF', zodat ze meteen de aandacht hadden van de juf en de hele klas. Na 2x heeft ie het nooit meer gedaan.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Heel hard gillen vind ik wel een goeie...dat trekt aandacht zonder dat je er iemand mee benadeeld..maar terugslaan zou ik nooit adviseren..zo hou je het slaan enz toch in stand?? En wat wil je dan nog aan kritiek op het andere kindje geven, want als de juf verhaal gaat halen dan zegt dat kind gewoon: ja hij of zij sloeg ook...

18. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113

Ben ik wel eens hoor. Slaan hoort niet.
    Maar als mijn dochter later wordt getreiterd, geslagen etc. dan mag ze van mij van zich afbijten. En als ze dan niet weten wie er is begonnen dan weet de "pestkop" iig dat er met haar niet te sollen valt.

Ik had op de basisschool een jongetje in de klas (groep 2) die liet me altijd struikelen en duwde keihard. Ik heb hem 1 keer heel hard laten struikelen, en het was over :D.
    De juf deed er nooit wat aan die liet het allemaal maar een beetje gebeuren. Toen heeft mijn moeder gezegd. En nu is het genoeg (bij blauwe plek nummer zoveel) vandaag bijt je van je af.

Overigens is 3 jaar misschien ook wat vroeg om dit mee te geven. Ik leer mijn dochter nu echt nog niet dat ze mag meppen als een kindje haar mept.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Zou toch wel een gesprek hierover aangaan met de leidsters. Dan weten zij ook dat je dochtertje hier echt last van heeft en kunnen ze haar wat beter in de gaten houden.
    Overigens, ik leer ze altijd eerst te zeggen dat het andere kind op moet houden, gaan ze toch door, dan naar de leidster/juf en als ze toch door blijven gaan, terwijl ze steeds zeggen dat het pijn doet/ze moeten stoppen en al zo vaak voor hetzelfde kind naar de leidster/juf geweest zijn, tja, dan mogen ze van mij dat andere kind wel een harde duw of tik geven, ze hebben ook hun grenzen.

20. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Vind ik leuk!
    En ga ik proberen te onthouden voor hoop ik (veel) later!

Deel Deze Pagina