Groep 1 vraag!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by esklessebes, Jan 22, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. esklessebes

esklessebes VIP lid

Mar 23, 2014
    7,013
    3,667
    113
    #1 esklessebes, Jan 22, 2021
    Last edited: Jan 22, 2021
    Kunnen de kleuterjuffen mij misschien vertellen wat de kindjes in groep 1 leren.
    Soort van schema.

Dagen van de week kent hij, ook wat morgen en gister enz was.
    Tellen tot zeker 20.
    Sommige letters herkent hij.
    Vormen kent hij, alle kleuren.
    Voor achter naast tussen.
    Links rechts.
    Wat is anders.
    Hij tekent, inkleuren boeit hem minder.
    Hij doet wat Squla en Gynzy en een site van school zelf al vind hij werkbladen leuker.

(Alle vrachtwagenmerken en speelt al Minecraft vanaf z'n 3e zeker en ook een soort boerderij spel dat je met echte trekkers enz opdrachten moet doen. Als wij ergens rijden en hij ziet boeren dat weet hij wat ze aan het doen zijn, maaien handelen ploegen noem maar op. Heeft hij allemaal niet van mij) daarnaast helpt hij mij met vanalles in huis niet omdat het alleen maar moet maar zit een werkertje in hij regelt het wel.

En ga zo door wat hij allemaal al weet.

Zoon zit in groep 1 en kreeg werkbladen mee met woorden met au ui oo enz erin en überhaupt woorden dat ik denk hij kan nog niet eens schrijven. Al doet hij soms ook alsof hij dingen niet weet,dag erna ratelt hij dat even op.

Dus erg benieuwd.

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,658
    27,305
    113
    Female
    Geen kleuterjuf, wel zoon praktisch even oud is als jouw.oudste.

Meer en minder, getallen vergelijken,rangtelwoorden (eerste, tweede etc) rekenen met getallen tot 10, letters en bij welke groep ( klinker en medeklinker) ze horen. Veilig leren lezen wordt gebruikt.
    En ruimtelijk inzicht: wat het poppetje ziet als hij aan de zijkant van een bank staat bv.
    Links en rechts

esklessebes likes this.
  3. esklessebes

esklessebes VIP lid

Mar 23, 2014
    7,013
    3,667
    113

Inderdaad wat jij ook opnoemt kwam ik ook tegen met hem op Gynzy.

Is jouw zoon te motiveren, de mijne heeft er vaak geen zin totdat hij bezig is,hij kan een hoop wel gewoon. M'n vriend zei al je zit tegenover jezelf en klopt ook wel hij lijkt heel veel op mij en ben natuurlijk niet zijn juf maar z'n moeder.

Daarom vraag ik mij af hoeveel moet hij weten eind groep 1.

4. JupitR

JupitR VIP lid

May 13, 2020
    6,732
    7,255
    113
    Female
    Hier ook een jongetje van ongeveer dezelfde leeftijd en volgens mij kan hij veel van de dingen die jouw zoontje noemt. Hij kan echter totaal niet rijmen. Wel heel goed teksten onthouden.

Geen idee wat ze eind groep 1 zouden moeten kunnen. Voor mijn zoontje is sociale omgang leren het belangrijkste. Daar heeft hij gewoon echt live school voor nodig.

esklessebes likes this.
  5. esklessebes

esklessebes VIP lid

Mar 23, 2014
    7,013
    3,667
    113

Vind het best jammer dat er bijv niet een soort van schema is, doe z'n werkjes en nog wel meer maar ben geen juf en wil dat ie straks niet achterloopt ofzo.

Idd met die sociale contacten heb je ook helemaal gelijk dat mist zoon ook echt wel. En ook goed voor hem.

6. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,332
    10,295
    113
    Wat ze hier in groep 1 ook kregen was hakken en plakken. Juf hakte een woord bijvoorbeeld b-oo-m wat zei ik. Kind zou het dan moet plakken tot boom.
    Zodra ze dat kennen kun je het ook omdraaien. Het kind mag dan hakken en juf moet dus het woord plakken.

Even denken wat hij nog meer moest kennen. Kleuren, getallen tot 20 tellen en herkennen tot en met 10.

Rijmen en in gr 1 mogen dat onzin woorden zijn. Rang telwoorden

Begrippen voor, achter, naast, hoog, laag, onder

Hier oefende ze ook met vlechten. Vouwen, rechte kruis als schuine kruis.

Als uitdaging en zijn motoriek is goed kun je ook veters strikken oefenen.

Staat er op de website van jullie school niet hun doelen. Je kan ook zoeken op internet dan zoek je op leerdoelen rekenen/ taal groep 1

esklessebes likes this.
  7. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    esklessebes likes this.
  8. esklessebes

esklessebes VIP lid

Mar 23, 2014
    7,013
    3,667
    113

Thnxx voor je berichtje, een hoop klinkt gelukkig herkenbaar, was vorige week al in oa Gynzy bezig vollop met tellen en herkennen TM 20 terwijl hij vooral TM 10 nog moest doen :roflmao: dit gaat dus ook super makkelijk.

Sprak vandaag een juf even, omdat ik de werkbladen vooral voor groep 2 vond toen zei zij ook dat kinderen van groep 1 ook meeluisteren met groep 2. Nu dus werkbladen voor groep 1 gekregen maar heb gelukkig ook ietsje moeilijkere liggen die hij ook al doet en het ook echt leuk vind.

Ik ga van de week ook maar even vetersstrikken:)

Lisa280887 likes this.
  9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,797
    19,016
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Knippen is ook een goede vaardigheid om te oefenen. Goed voor de motoriek. Ook gewoon laten meehelpen in huis is echt heel goed. Zelf boterhammen smeren, sokken bollen etc. Ben je allemaal met motoriek bezig. En kleuters voelen zich er vaak ook heel groot door.

Een andere activiteit die je prima met kleuters kunt doen, is dingen sorteren. Bijvoorbeeld z'n knuffels sorteren op het gebied waar ze leven. Of planteneters / vleeseters.
    Je kunt ook spullen in huis laten zoeken die beginnen met dezelfde letter. pan, plant, potlood.

einad and esklessebes like this.
  10. esklessebes

esklessebes VIP lid

Mar 23, 2014
    7,013
    3,667
    113

Leuk! Thnx voor je berichtje.

Hij helpt al best veel mee en vind dat vaak nog echt leuk ook.
    Net ook boent hij de badkamer vloer zeg ik doe onder de wastafel ook nog even zegt ie nee dat doe ik zondag:roflmao::roflmao:. Heb een soort van huishoudelijke hulp.

Knippen vind hij ook leuk en zie ook dat het echt goed is voor hem.
    Zal nog eens wat dingen bedenken naar aanleiding van je tips.

11. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,513
    13,799
    113
    Female
    Noord- Holland
    https://www.oudersvannu.nl/kind/school/wat-leert-mijn-kind-in-groep-1/

https://www.onderwijsconsument.nl/wat-leert-mijn-kind-in-groep-1-en-2/

https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/dit-leert-je-kind-in-groep-1/page/1541/

esklessebes likes this.
  12. esklessebes

esklessebes VIP lid

Mar 23, 2014
    7,013
    3,667
    113

Thnxx!

Best grappig dat elk kind z'n eigen tempo heeft. Vind ik ook belangrijk.

Vandaag ook had ik namen voor iets opgeschreven van zijn klasgenootjes wijst hij gewoon een stuk of 5 namen aan dit is ... Dit is ...... Dit is...... En ga zo maar door. Gewoon ook goed. Vraag mij af of dat hij het herkend maar het is wel een begin.

Wat gaat het toch snel, zo zijn ze geboren en zo zitten ze alweer in groep 1 en beginnen al met lezen.

13. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,513
    13,799
    113
    Female
    Noord- Holland
    Geen dank :)

Gaat snel he! Die van ons is van begin mei en is nu bezig met het auditieve gedeelte.
    Zei van de week: huh-uh-t is samen hut.
    En toen ik van de week een woord van 3 letters spelde wist hij ook feilloos te vertellen welk woord dat was.

Denk wel dat hij echt die 5 namen van z'n klasgenootjes herkende, al dan niet de eerste letter(s), waardoor ze vaak vlug weten welke namen daarbij horen.

esklessebes likes this.
  14. esklessebes

esklessebes VIP lid

Mar 23, 2014
    7,013
    3,667
    113

Leuk dat hij er ook al druk mee bezig is. Gaat echt te snel haha.

Denk ook dat hij het herkende hoor aan de letters en vooral hoe het geschreven is.
    Hij lijkt veel op mij dus denk dat hij het ook opslaat als soort van fotografisch geheugen.
    Hij kent ook alle merken van vrachtwagens trekkers enz.
    Denk dat het lezen nu wel snel gaat, vroeger starte je daarmee in groep 3 nu gaan ze lezend naar groep 3.

hummeltje5 likes this.

Share This Page