groep 2/3 stoel minder dan 15 kg

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Lolala, 18 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lolala

Lolala Niet meer actief

We zitten hier even met een probleem, in mei gaan we met mijn ouders mee op vakantie naar kreta met het vliegtuig.
    Nu hebben we een transfer van bijna een uur naar ons hotel.
    Hoe gaan we dat doen met onze peuters van 2 en 3 die beiden nog geen 15 kg wegen?
    Mijn man zegt, ach voor die ene keer houden we ze wel op schoot, maar eigenlijk ben ik daar een beetje op tegen.
    Onze groep 1 autostoelen meenemen is geen optie, ze mogen niet mee de cabine van het vliegtuig in, en in het ruim gaan ze er mee gooien. Plus daarbij hoe gaan we ooit 4 koffers, 4 handbagage, 2 autostoelen en 2 peuters in buggy bij de incheckbalie krijgen?

Nu had ik het idee om dan maar stoelverhogers mee te nemen in onze harde koffers, maar het probleem is dat onze peuters beide nog geen 15 kg zijn.
    men zegt dat de gordel niet werkt bij minder dan 15 kg, maar hoe zit het dan met een maxi cosi met een net geboren kindje er in? Dat weegt toch ook geen 15 kg?
    Onze autostoelen voor in de 2e auto zijn groep 123 stoelen, ze zitten nu dus nog met de 5punt gordel vast, maar de stoel zelf zit met de 3 punts gordel vast. Zou de gordel dan opeens niet meer werken als ik de jongens met de 3 puntsgordel vastmaak ipv de 5 punts gordel?
    Ik snap het even niet meer?:(

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.816
    2.674
    113
    Hoi Lolala,
    Ik ga proberen antwoord te geven op al je vragen, het is mijn vak namelijk ;)

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je je kinderen niet los op schoot wil vervoeren ter plekke, dat risico zou ik zelf ook nooit willen nemen. Voor het vervoer heb je de volgende opties:
    1. informeren bij je reisbureau/touroperator of er autostoelen in de transferbus zitten. Vaak kan dit wel geregeld worden als je er naar vraagt.
    2. Je eigen autostoelen meenemen in het vliegtuig. Als je kind een eigen stoel heeft mag die gratis mee aan boord, mits hij hiervoor goedgekeurd is. De Maxi-Cosi Tobi autostoel kun je bijvoorbeeld meenemen. Zie ook deze info op mijn site: Autostoel mee in het vliegtuig - Kids Travel Service
    3. Je eigen autostoelen inchecken als ruimbagage. Dit kan gratis bij de meeste maatschappijen. Je moet ze dan wel goed verpakken in een reistas. In één PramPack reistas zou je twee stoelen kunnen stoppen. Er zitten wielen onder deze tas dus je kunt hem makkelijk meenemen. De tas is echt stevig, kinderwagens komen er ook onbeschadigd mee uit het ruim van het vliegtuig.

Ik kan me voorstellen dat je liever niet met je autostoelen sleept als je ze alleen ter plaatse voor de transfer naar je hotel gebruikt. Het is echter wel de veiligste optie als de taxi geen stoeltjes heeft.

Een zitverhoger is helaas nog niet geschikt voor je kinderen als ze nog geen 15 kg zijn. Bij een crash of hevig remmen snijdt de gordel in de onderbuik omdat hij te hoog zit, en kan hij ernstig inwendig letsel veroorzaken. Ook blokkeert de gordel van de auto niet als je kind nog geen 15kg is.

Je vraag hoe dat zit bij Maxi-Cosi's is terecht. Ook bij de Maxi-Cosi blokkeert de gordel niet als je kind+Maxi-Cosi samen geen 15kg weegt. De Maxi-Cosi kan dan bij een botsing door de auto vliegen, maar de Maxi-Cosi biedt je kind dan een veilig 'omhulsel' (weet even geen ander woord). Daarom is het ook zo belangrijk om bij baby's in de Maxi-Cosi de beugel omhoog te doen.
    Hoe het zit met de 123-stoelen weet ik eerlijk gezegd niet, misschien kun je dat aan Kusjesmama vragen? Zij is autostoel-expert op dit forum.

Als je oudste in mei wel 15kg is zou je voor hem/haar een BubbleBum mee kunnen nemen. Dit is een opblaasbare zitverhoger, die aan alle eisen voor vervoer in de auto voldoet. Hij past zelfs in je handbagage en zit heel lekker.

Dan je vraag hoe je alles meesleept op het vliegveld. Ik zou geen 4 koffers en 4 stuks handbagage meenemen. Kijk even op de site van de vliegmaatschappij wat het maximale gewicht per koffer is, en pobeer dan de bagage van 2 koffers samen te voegen tot 1 grote koffer. Of het gewicht dat 4 personen mee mogen nemen verdelen over 3 koffers,dat scheelt er al weer één. Vaak is het maximale gewicht per bagagestuk 32 kg. Dan kun je dus 2x 15kg per persoon in één koffer doen. Ik zou je kinderen beiden één rugzakje met handbagage geven met speelgoed voor onderweg, en dan zelf nog één extra rugzak meenemen als handbagage. Je legt de koffers op zo'n grote koffertrolley op het vliegveld, één buggy er boven op, en je jongste zet je in het handbagagemandje voorop de trolley. Neem eventueel een spanbandje mee om de buggy op de koffers vast te knopen.

Als jullie gezamenlijk vliegen laat je opa en/of oma de buggy duwen (hun eest in laten checken) en hebben jullie de handen vrij voor de koffers.

Succes en laat je in mei nog even weten hoe je het opgelost hebt?

3. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Dat de gordel niet blokkert onder de 15 kg. is een fabeltje. Anders zou een groep 0+ stoeltje met pasgeboren baby inderdaad ook niet kunnen.
    (Gelukkig 'vliegt' een babystoeltje dus ook niet door de auto bij een aanrijding ;) )
    Wel zijn je kinderen te jong om op een verhoger te zitten. Onder de 4 jaar, liever nog 4,5 jaar, zijn de heupbotten nog niet ontwikkeld genoeg om een klap met de heupgordel te kunnen opvangen.
    De heupen moeten de heupgordel op zijn plaats houden. Bij kinderen jonger dan 4 jaar zijn de heupbotten nog niet breed genoeg om dit te kunnen doen. Daardoor zal de heupgordel bij een aanrijding omhoog komen, over de onderbuik lopen en daar ernstige schade kunnen aanrichten aan bijv. organen.

Ik begrijp jullie dilemma m.b.t. het gesleep voor zo'n kort ritje.
    Daarin kan ik je helaas niet adviseren, behalve dat ze in hun eigen stoel (groep 1) het veiligst zitten.

Deel Deze Pagina