Groep 2 en speeldates

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door roever, 7 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Je moet er ff door. Het wordt makkelijker hoor :) je moet zelf ook wennen eraan. Ik ga tegenwoordig gewoon mijn gang. Het begin is wennen maar t is wel zinvol voor de kinderen zelf ook: ze leren veel van speeldates.

roever vindt dit leuk.
  2. roever

roever Niet meer actief

Het kindje wilde voornamelijk alleen maar bekijken wat voor speelgoed er was…

Hebben gelukkig grote tuin dus mogelijkheden zat :)
    En met meerdere kleine kids eropuit is geen optie nog..
    voorlopig blijft het dus bij sporadische speelafspraakjes… :)

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Haha ja dat kan idd. We hebben onze zoon zelf wel eens gevraagd of baby A er was bij het vriendje: 'geen idee' 'ja vast' totaaaal geen interesse, valt hem niet eens op
    Wel ideaal, wel zo veilig dat ze t niet zien als grote aankleedpop hihi

4. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Uuhh… :rolleyes:
    Ja joh, je kind heeft net voor het eerst een speeldate gehad en jij trekt meteen al de conclusie dat alle kinderen zo zijn? :roflmao::roflmao:

Dubbelgeluk, Riverdale87 en Sado vinden dit leuk.
  5. roever

roever Niet meer actief

Het zal zeker ook even een fase wezen waar ik doorheen moet haha
    Maar om dan de eerste en beste speeldate zo te ervaren is echt funest!

En ben echt ontzettend blij met het feit dat zoon accepteert om op school met vriendjes te spelen en thuis met broertjes/zusjes….
    Die speeldates kunnen altijd nog :)

Maar iig m’n ogen flink geopend omtrent andere kids en baby’s :|

6. roever

roever Niet meer actief

nee absoluut niet!
    Althans dat zal niet best zijn ha!
    Maar kijk jij nooit om je heen dan…?

7. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.885
    5.832
    113
    Vrouw
    Ik heb hier allerlei soorten kinderen gehad. Van heel verlegen tot aantreffen in de spaarpot van de oudste dochter. Kinderen die druk doen, al het speelgoed uittrekken, elke sec iets anders willen doen, juist een uur lang super stil zitten knutselen terwijl mijn eigen kind er al lang klaar mee is, kindjes die met grote zus willen spelen ipv de jongste dochter, kindjes die babybroertje super leuk vonden en daarom kwamen spelen. Het kind uit de rijkste familie die echt heel vervelend doet en het jongetje met een flinke rugzak waar iedereen vooroordelen over heeft en echt een super lief ventje was.
    Mijn ervaring is: met kleuters is het aanpoten en het wordt vanzelf beter, juist door het wel te blijven doen. Ook het ophalen wordt dan juist vanzelf beter.
    Ik vind spelen met andere kinderen buiten het gezin echt heel belangrijk, ze leren er ontzettend veel van

hummeltje5, Lm2, Fristi2012 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.885
    5.832
    113
    Vrouw
    Hier trouwens beide meiden op hun eerste schooldag direct een speelafspraakje. En nu nog (gr 4 en 7) zeker 3 tot 4 x per week. Niet altijd hier, ze gaan ook graag bij de ander. En ook dat vind ik super. Je ziet ze groeien, weer stapje verder in het loslaten en hun eigen persoontje worden, ze zien hoe het bij andere kinderen gaat, zowel leuke als minder leuke kanten. Zo was dochter als 4 jarige verbaasd dat ze bij een ander kindje ook maar 1 snoepje mocht na school, ze dacht dat ik gewoon heel streng was :roflmao:

hummeltje5, amdaa en roever vinden dit leuk.
  9. roever

roever Niet meer actief

Dat ben ik met je eens; ervaren hoe het elders gaat.
    Maar dit zou ook prima op latere leeftijd kunnen. Hangt/staat niet met groep 1/2 oid

daarnaast, word er op school flink gespeeld met heel veel verschillende kids en ook wel met neefjes en nichtjes etc
    Maar.. dat is idd hoe een ieder er in staat.

Persoonlijk vind ik het ook wel belangrijk.. maar vind het belangrijker dat er rust in mijn gezin blijft en het allemaal te regelen is/valt :)

En dát valt me nog niet mee dus met nog 3 ukkies :)

De tijd zal het leren… helemaal ervoor afsluiten zal ik ook niet doen, maar m’n gezin erdoor op stelten brengen al zéker niet :)

hummeltje5 vindt dit leuk.
  10. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik ben ook blij met de buurtkinderen, dat zijn de meest ideale speeldates: ze spelen op straat, of hoppen van huis naar huis. Ben ik ze zat, bonjour ik ze eruit. Soms heb ik 3 kids te spelen in de tuin of spontaan kinderen te lunchen en andere dagen zitten ze bij buren in huis. Nooit gedoe met ophalen: hij komt zelf thuis als ik ff app naar de buren. Pauze van het spelen inlasten, geen probleem. Moet ik naar de winkel, app ik 1 buuf even waar ze dan spelen of a andersom: of ik ff op haa kind wil letten. Perfect! Je kent de ouders, de huizen, de gezinnen. Ik hou ervan die zoete inval dan :)

meis1987, hummeltje5, amdaa en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ja tuurlijk, nu moet ik bekennen dat mijn zoon niet veel opheeft met heel drukke/wilde kinderen, dus die heb ik dan ook zelden over de vloer. De meesten zijn wel redelijk ‘beleefd’. Meestal gaat het om ‘verwend’ gedrag: dus (onbeperkt) eten/drinken/snoep vragen, maar ook dat komt weinig voor, hebben ze geen tijd voor!
    Ik wil wel dat er opgeruimd wordt na het spelen, vooral als er vanalles tevoorschijn is gehaald en overal ligt. Bij mij mag er best veel maar ik houd ook graag mijn huis leefbaar en netjes. Ik zal nooit fan worden van speelafspraakjes, maar ik weet aan de andere kant ook: goed voor mijn zoon (enig kind) en zijn sociale ontwikkeling!

roever en Saartje33 vinden dit leuk.
  12. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Oei dat klinkt alsof je dik pech hebt gehad! Lang niet alle speelafspraakjes zijn zo. En als dat wel zo zou zijn zou ik het ook niet trekken! Kan me voorstellen met drie eronder dat je het druk genoeg hebt en er niet op zit te wachten aldoor er achter aan te moeten lopen. Ik zou dit specifieke vriendje voorlopig even niet meer uitnodigen. Als het een klasgenootje is kunnen ze ook 5 dagen in de week op school samen spelen. Misschien over een jaar weer eens proberen, als ze dan nog vriendjes zijn, en wie weet is het dan wat bijgetrokken.

roever vindt dit leuk.
  13. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Bij kleuters kun je niet verwachten dat ze rustig ergens gaan zitten om hun drinken op te drinken. Die willen hun energie kwijt.

Vooral als een kindje voor de eerste keer komt spelen (op deze leeftijd) blijf ik er in het begin bij. Afhankelijk van hoe het gaat blijf ik de hele tijd ‘toezicht’ houden. Drinken zet ik neer, als het erg warm is moeten ze van mij wel een paar slokjes drinken, mag ook staand. Hier hebben we een continurooster, de meeste kinderen (inclusief M) hebben echt honger uit school. Vaak willen ze een boterham, wat fruit en / of wat groenten. Daarna kunnen ze nog een klein snoepje krijgen. Boterhammen worden zittend opgegeten, de rest zet ik in een bakje neer en kunnen ze gewoon pakken. Als er eten in zit heb je vaak weer hele andere kinderen.
    Over de grote mond en het gooien met spullen, etc. ga ik in gesprek met het kindje. Ik vind … niet prettig. Bij ons is … de regel. Zullen we afspreken om zo te gaan spelen, dan is het voor iedereen fijn.
    Bij de meeste kinderen werkt dit prima, bij sommige heeft het wat herhaling nodig. Soms gaat de eerste keer erg goed en gaan ze meer uitproberen als ze een aantal keer zijn komen spelen. Mijn grenzen maak ik wel altijd duidelijk.

hummeltje5, roever en Saartje33 vinden dit leuk.
  14. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik reageer even op je laatste zin ‘ik zal nooit fan worden van speelafspraakjes’. Dat dacht ik ook, maar het wordt echt beter. Q is nu 11 en de meeste van haar vriendinnen zijn echt prettig om over de vloer te hebben. Gister heeft ze zelfs met een vriendin het hele kippenhok opnieuw ingericht en schoongemaakt :).
    Het wordt dus echt beter!

Kolibrie2, Saartje33, roever en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier heeft de oudste een vriendin die houdt van opruimen, iedere keer als ze is geweest staan de knuffels van groot naar klein op de kast, alle boeken recht etc :D En dochter vindt het door haar ook heel leuk om het zo netjes te maken, heerlijk! :D

Kolibrie2, hummeltje5, amdaa en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Heerlijk!
    Zo’n vriendje ga ik zoeken voor m’n zoon. Hahahaha

17. roever

roever Niet meer actief

Ik ben dus eigenlijk dan wel echt van mening dat elk kind even 5 minuutjes stil zou kunnen zitten voor wat eten en drinken… al onze kids kunnen dat gewoon, maar dat hebben we ze wel van jongs af aan geleerd! En als onze kinderen elders zijn, kunnen ze ook dikke prima een kwartier rustig aan tafel zitten, al is het een mega pretpark! Dat is toch een stukje opvoeding lijkt me….
    Zelfs onze 2 jarig kan dit, met wat ondersteuning ;)

Voor nu laat ik het ook gewoon rusten… en kijken over tijdje later wel weer verder :)

en fijn te horen zeg van die behulpzame tieners! <3 I like!

hummeltje5 vindt dit leuk.
  18. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    De meeste kinderen kunnen dat ook wel. Hier moeten ze soms ook gewoon blijven zitten als we ergens zijn. Maar net uit school, waar ze meestal al meerdere uren hebben moeten zitten, is voor veel kinderen echt lastig.

Saartje33 vindt dit leuk.
  19. roever

roever Niet meer actief

ja dat zal dan wel denk ik haha
    Ik weet niet beter dan dat ze hier uit school gewoon even rustig aan tafel komen hapje drankje en dan lekker spelen oid…
    Weer wat geleerd ;)

20. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Dochter had ook zo’n vriendin op de basissschool.
    Helaas werkte het hier niet en werd het nog steeds elke keer een zwijnenstal op haar kamer.
    Vriendin zou nu ook best weer even langs kunnen komen :D

Deel Deze Pagina