Mijn dochter van 4,5 heeft waarschijnlijk alopecia areata.. eigenlijk weet ik het wel zeker.. ze heeft sinds 1,5 week een kale plek.. grote van een kwartje op haar hoofd. ik zie nog helemaal niets van nieuwe haren.. nu zit dit bij mijn vriend in de familie.. (aan zijn vaders kant hebben meerdere mannen dit) en zijn broer heeft alopecia totalis.. (echt nergens haar) Nu is er helemaal niets aan te doen.. behalve hopen dat het bij dit kleine plekje blijft.. en als het ooit terug komt het ook maar kleine plekjes blijven... nu uit deze ziekte zich door stress.. het kwam een dag nadat ze 2 dagen koorts had en we haar hadden uitgelegd dat de hond binnenkort naar de wolken gaat.. (ze is eergisteren ingeslapen) Maar ze wil ook al weken niet zwemmen en is dan ook echt ongelukkig... Ze zwemt 2x per week en 1x in de week gymen.. nu heb ik dat gymen afgezegd..omdat ik denk dat het misschien te druk is voor haar en dat daar de stress doorkomt.. maar zeker weten doe ik het niet.. het is toch niet normaal om met 4 stress te hebben.. hoe kom ik er jou achter wat de stress was/is? En heeft hier nog iemand ervaring met alopecia areata? Ik wil er eigenlijk geen aandacht aangeven.. zodat ze ook leert dat het niet erg is.. maar wat als het straks erger terug komt? En ze gepest gaat worden erom?
Ik heb zelf ook alopecia areata. Gelukkig is het op het moment rustig. Ik heb een paar jaar geleden een hele heftige aanval gehad waardoor ik een tijdje een pruik heb gedragen. In het ziekenhuis ben ik hiervoor behandeld (niet aan te raden voor een kind want er werd een allergische reactie op mijn hoofdhuid uitgelokt) en hier is me verzekerd dat je dit niet direct terug kunt voeren op stress. Het is een auto immuun aandoening waarbij je lichaam de eigen haarzakjes gaat aanvallen alsof deze indringers zijn. Ik heb vorig jaar weer een klein kaal plekje gehad en deze is behandeld met injecties corticosteroiden en dit heeft gelukkig geholpen. Ik vrees dat het gewoon afwachten is voor je dochter. In de meeste gevallen komt het haar ook vanzelf weer terug op die plek. Ik had er alleen niet het geduld voor
Hier ervaring met deze haarziekte De tante van mijn man heeft het maar die is al haar haar kwijt en is ook nooit meer terug gekomen. En 10 jaar geleden ik leerde net mijn man kennen heeft het broertje van mijn man het gekregen hij is ook al zijn haar kwijt en dat is ook nooit meer terug gekomen. Ik ken ook iemand die heeft het ook gehad in stressvolle periodes en daar is het wel weer bij terug gekomen. Nu zag ik het laatst weer dat hij verschillende kale plekken heeft. Heftig hoor! heel veel sterkte!