Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik heb een decemberkind, en was ook vast van plan om hem twee jaar te laten kleuteren. Alleen nu wil de juf hem dus waarschijnlijk wel naar groep 3 (hij is vijf) laten gaan. In principe vertrouw ik haar oordeel wel, maar als ik jou nu lees, denk ik toch: is mijn gevoel niet beter? Gewoon nog een jaar laten kleuteren? Punt is alleen dat hij zich stierlijk gaat vervelen. Ik snap de juf wel dat ze daar geen zin in heeft . Moraal: als je het eens bent met de juf, vooral in meegaan. Ik denk ook dat een extra jaar kleuteren helemaal niet verkeerd is. Las zelfs een keer een onderzoek dat herfstkinderen 'die doubleren' en dus de oudste zijn het vaak het beste doen van de klas. Dat is weer goed voor zelfvertrouwen, etc....
Ah, hetzelfde 'probleem', en juut26 ook. Ik ben het er wel mee eens dat het ook afhangt van zijn vriendjes, maar mijn zoontje speelt met allebei. Wel speelt hij het meest met de herfstkinderen, en die gaan allemaal doubleren. Punt bij mij is vooral dat ik vanwege allerlei redenen (niet op je 11e naar de middelbare school...) liever had gewild dat hij nog een jaar naar groep 2 ging. Maar na het oudergesprek van februari zie ik ook dat hij wel klaar is voor groep 3. Ik ben er langzaam wel van overtuigd geraakt dat hij het kan. Ik wist wel dat hij het cognitief aan zou kunnen, maar hij wil bijvoorbeeld nu zelf ook schrijven, en begint lol te krijgen in educatieve taakjes, terwijl hij voorheen dat soort echte 'werkjes' niet wilde doen. De twijfels die ik daar voorheen over had, zijn dus wel minder. Ik heb het wel min of meer aan mijn zoontje voorgelegd. Of gezegd: misschien ga je wel naar groep 3 na de zomer. Dat het niet als een complete verrassing komt als het echt gebeurt. Maar de juf wil hem voor de zomer nogmaals testen en overleggen in het team, en met ons, en dan pas de beslissing nemen. Het hangt dus nog in de lucht.
In principe moeten ze 16 letters kunnen herkennen aan het eind van groep 2. En hakken en plakken gaat auditief, ze moeten het kunnen horen. De meeste kinderen eind groep 2 kunnen al wat eenvoudige woordjes lezen maar dit moeten ze niet kunnen. Lezen leren ze pas echt in groep 3.
Je moet inderdaad naar je kind kijken. Je kunt voor zoiets geen vaste regels hanteren. onze dochter is van eind oktober en gaat wel naar groep 3. Het is een onzeker kind, maar dat is echt het karakter. Wij zijn van mening dat ze geen baat heeft bij een extra jaar kleuteren. Ze scoorde 2x een a op de cito en is gewoon klaar voor groep 3. onze andere dochter is van eind december en zal wrs in het halfjaarlijkse systeem mee gaan. (Hulde voor onze school). Zij zal dus in febr overgaan. Maar wat ik zeggen wil: nooit en altijd bestaan niet. Je moet echt naar je kind kijken.
Dat kan de officiële grens wel zijn maar ik vind dat ze dan al veel te veel gemist hebben in het eerste jaar. Naar groep 2 over laten gaan snsp ik wel..maar dan niet ook meteen groep 3 het jaar erop. daarbij houden heel veel scholen hier 1-12 aan.
Nou dit klopt als een bus, 7 letters en een D score. Heb begin maart zijn 10 minuten gesprek gehad. Eerst dacht ik oke maar ik blijf twijfelen of groep 3 de juiste groep is voor hem. De juffen hebben gevraagd om met hem thuis extra aan de slag te gaan om hem sneller bij te laten leren. In de klas zit hij op vrijdagochtend in een speciaal aandachts klasje met nog 4 andere kinderen. De gehele groep bestaat alleen uit groep 2 kinderen, 22 in totaal. Dus ja hij speelt alleen met groep 2 kinderen. En hij is de aller jongste van de klas de leerling voor hem is begin oktober jarig dan tot zijn verjaardag niemand....
Met hem thuis aan de slag zodat hij bij kan leren?? Dat zou voor mij zeker een teken zijn om nog een jaar te kleuteren.
tuc, volgens de juffen zit hij tegen een hoger nivo aan maar omdat hij de jongste is duurt het bij hem wat langer. Kortom hij heeft een achterstand ten op zichte van de kinderen die begin van het jaar jarig zijn.
Dat stukje auditief gaat hier dus op school niet zo goed... Het gekke is thuis wel.... Maar ook hierom adviseerde ze dat het waarschijnlijk toch beter was nog een jaartje extra groep 2
Fijn om er hier ook over te kunnen kletsen.. Saskia jij ook bedankt voor je reactie! En idd, we zitten met een paar in hetzelfde schuitje dus.. Mijn zoon speelt echt voornamelijk met groep 2 kindjes (praat ook al stoer over " de kleintjes" haha) Halfjaarlijks over kunnen gaan heeft zeker wel zijn voordelen!
ik moet ook gewoon steeds denken aan het feit dat ie dan idd 11 jaar is en van de basisschool afgaat...dat vind ik als moeder heel wat...
Ja, dat zou ik echt ideaal vinden: halfjaarlijks overgaan. Overigens is mijn kind best heel erg druk en snel afgeleid, waardoor ik ook zou zeggen: laat nog maar even wachten, die groep 3. Maar de juf geeft ook aan dat dat gewoon zijn aard is, en dat zij dat in principe niet als reden ziet om hem niet door te laten gaan. Hij gaat nooit enorm rustig worden, zegt zij. Daar heeft ze wel gelijk in. Alleen rustigER. En dat is hij al. Dat is dus net als met die onzekerheid: als het in je kind zit heeft het geen zin om te wachten totdat het over is.
Dat heb ik ook. Ook omdat ikzelf een enorme puber was, en ik ben van januari, dus was al ruim 12. Maar op die leeftijd wilde ik vooral helemaal NIKS. Natuurlijk is elk kind anders, maar ik vrees er wel voor. Ook omdat mijn kind heel graag stoer wil doen, en ook is, en op die leeftijd is stoer doen natuurlijk dom doen, dus ik zie die middelbare schoolcarriere dan al helemaal verkeerd beginnen.
Dan zou ik het echt niet doen.. Grote kans dat hij er dan altijd onderaan blijft bungelen. Of je moet het doen, maar dan in je achterhoofd houden dat hij ws blijft zitten in een hogere klas. Het is jammer dat hij in een gr2 klasje zit en dus alleen gr2 vriendjes heeft. Wat hebben jullie zelf voor schoolniveaus doorlopen? Bij ons is het zo dat decemberleerlingen een B score 'moeten' hebben om door te kunnen (plus het hele beeld moet goed zijn natuurlijk). Degene met A en C score hierboven lijkt me idd een lastigere keuze. Mijn dochter scoort A/B op groep 2 niveau (is van febr en zit in gr1). Maar ze hebben nog een extra test gedaan, waarbij ze zo snel mogelijk letters moeten lezen. Ondanks dat ze al woorden en zinnetjes kon lezen in gr0, scoorde ze hier een D (of C/D, weet t niet meer precies) op. Dit hebben we thuis nog eens gedaan en dat kan ze idd nog niet zo snel (moet echt snel gaan!). Het zou dus best kunnen dat ze, ondanks haar voorsprong, moeite kan krijgen met het bijhouden in gr3. Dit hebben ze trouwens niet gezegd op school, maar heb ik zelf gelezen (op school zeiden ze, gaan we wat mee oefenen). Dus misschien is dat nog iets om aan te vragen als je zelf twijfelt? Deze toets is los van de normale cito, volgens mij.
Nou, dat betwijfel ik. Als een kind al onzeker is, dan kan het wel nog erger zijn om óók nog eens de jongste te zijn en niet 'de beste'. Als hij/zij een jaar wacht en de oudste is, dan kan dat zeker wel meer zelfvertrouwen geven. Mijn dochter is niet heel onzeker, maar af en toe wel een beetje. Ze is nu een van de oudsten en een van de grootsten en dat vindt ze heerlijk. Als ze naar gr3 zou gaan, zou ze daar best wel een stukje onzekerder door kunnen worden. Zelf ben ik van oktober en heb 3 jaar gekleuterd. Ik was dus ook een van de oudsten en 'de beste' van de klas. Ik vond dat heel erg fijn. Enige is dat ik hoop dat ze zich niet teveel gaat vervelen, dat had mijn vriend wel heel erg. Maar die had dat ook al bij de kleuters, waar hij zich al enorm ging afzetten en dat heeft dochter (nog) niet. Dochter krijgt nu wel al extra werk/uitdaging. En nu we gaan verhuizen, heb ik ook gekeken naar scholen waar ze veel ervaring hebben met kindjes die extra uitdaging nodig hebben.
Mm, heb die toets net nog eens gedaan (laatste keer op school was begin schooljaar) en nu doet ze t wel beduidend sneller.
@Arevinol: ik denk dat je gelijk hebt wat betreft onzekerheid. Maar wat betreft onrust denk ik dat het bij mijn zoontje weinig uitmaakt. De juf denkt zelfs dat de structuur in groep 3 hem goed zal doen. Ikzelf heb inderdaad ook lang gekleuterd en heb het nooit vervelend gevonden. Het was toen natuurlijk ook geen keus. De grens lag op 1 oktober en daarmee basta. Het rare is dat ik bijvoorbeeld ook pas in groep 3 heb leren lezen. Dat deed je toen gewoon niet eerder. Ik was daardoor ook de beste van de klas, en dat was inderdaad fijn. Ik heb uiteindelijk op mijn sloffen het vwo gehaald in zes jaar. Het punt is dat ik zie dat mijn zoontje ook slim is. Waar ik bang voor ben is dat ik niet kan overzien wat voor consequenties deze beslissing kan hebben, en dat vind ik moeilijk.
Ik zelf heb MAVO en MBO En vriend LTS en diverse praktijk opleidingen Ik geloof dat er in mei/juni nog een keer getest gaat worden. Dus optie 1 doorlaten en onderaan qua nivo, wat misschien ook wel zijn nivo is..... Optie 2 laten zitten en een rustigere start ipv op de tenen lopen en misschien wel een hoger nivo halen....... Pfffffffff moeilijk om tegen de juffen in te gaan, zij hebben hem 5 dagen per week in de klas en zouden het toch moeten weten.....
Ik zelf ben van 31 okt. Grens lag vroeger idd op 1okt maar doordat ik vlot was niet een jaar langer gekleuterd. Voor mij eigenlijk tegenovergestelde verhaal als Lindangel, altijd erachter aan gehobbeld. Jongste van de klas, met 11 naar de middelbare. Uiteindelijk via brugklas havo/vwo naar 3 havo gegaan om daar erachter te komen dat ik eenmaal jaartje ouder best vwo aankon en van drie havo naar 4vwo overgestapt. Ook grote overhang dus wederom erachteraan blijven hobbelen. Pas tijdens de eindexamens "snapte" Ik natuurkunde. Achteraf gezien toen pas mentaal rijp voor de stof. Uiteindelijk ben ik er ook nominaal gekomen. Zowel middelbare als universiteit binnen normale tijd doorlopen. Wel dus op mijn 17e op kamers etc etc.... Mijn dochter is van eind nov denk dat ze wrs wel extra gaat kleuteren. Ze is Nog heel jong dus we moeten zien hoe het tzt is, maar ik zou er niet terughoudend in zijn.