Groep 2 nog een keertje overdoen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lov23, 26 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angel77

angel77 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    ik ben blij dat ik dit topic heb gevonden, het houd me echt bezig

2. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik ben zelf de andere kant van het verhaal. Ik ben van oktober en de school liet herfstkinderen standaard een jaar langer kleuteren. Ik was dus bijna 7 toen ik eindelijk naar groep 3 mocht. Ik ben heel traag gaan werken om me maar aan het niveau van de anderen aan te passen. Ik voelde me een buitenbeentje en had een periode wel oudere vriendinnen in een combiklas, maar dat hield dan ook weer op als we in verschillende klassen kwamen doordat ik zelf in het hoogste leerjaar zat. Op de middelbare school vond ik het ook juist vervelend dat ik ouder was als de rest. Alsof ik gedoubleerd had terwijl dat niet eens zo was en daardoor voelde ik me juist wat onzeker.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ik vond het nooit een punt om altijd de jongste te zijn.
    Deed niet onder voor de rest terwijl ik eigenlijk vrijwel altijd de jongste van de klas was.

Mijn kleuterjuf vond nog een jaartje kleuteren, mijn ouders vonden van niet en het gebeurde dus ook niet.
    Nooit spijt van gehad.

4. Tamio

Tamio Niet meer actief

Kan zijn dat ze anticiperend leest. Ze kan de woorden deels raden door de context en een langer woord heeft meer houvast om te lezen dan een kort woordje. Het woord 'vogelbekdier' begrijp je nog als je een letter veranderd, terwijl het woord 'met' een hoop andere woorden kan worden, snap je? Dan kunnen ze een tekst veel beter lezen dan een rij korte losse woordjes.
    Mijn dochter had dat ook in groep 1. Ze las zonder problemen Heksje Lilly, maar met doortoetsen struikelde ze al over DMT. (Ik denk ook dat de stopwatch er bij die test nog wat mee te maken had ;))
    Nu een jaar later zit ze technisch en begrijpend op eind 5.

5. nijntje1

nijntje1 Bekend lid

25 apr 2010
    951
    0
    16
    Limburg
    Mijn dochter is van eind december. Als ze een paar dagen later geboren was dan was er geen probleem maar nu weet ik niet waar ik goed aan doe.

6. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik denk dat het altijd een moeilijke keuze blijft.
    Als ik naar mijn dochter kijk(december kind), die gaat na 1,5 jaar kleuteren naar groep 3. Ik doe haar geen plezier met nog een jaar kleuteren, ondanks dat ze nog heel graag speelt.
    Als ze niet de cognitieve aanleg/voorsprong had gehad die ze nu heeft was het nog wel een behoorlijk dilemma geweest hoor.
    Ik denk dat het belangrijk is naar je kind te kijken. Ook in sociaal emotioneel opzicht. En dan samen met de juf in overleg te bepalen wat een goede keuze is.

succes!

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    Mijn dochter is die onzekere. En natuurlijk zou een jaar langer kleuterem helpen om vervolgens bij de betere van de klas te horen en dat geeft zelfvertrouwen.

maar dat gaat voor mijn dochter niet op. Ze is al de beste van de klas op veel vlakken (en op veel andere vlakken niet) en ze levelt nu al niet met haar klagenoten. Ze gaat al 1x in de week naar de plusklas en geniet daar heel erg vanm gewoon omdat dat anders is dan een.kleuterklas.
    ze is heus niet geweldig slim en kan ook niet zoals anderen hier al goed lezen of schrijven.

Maar ze weet gewoon veel, van de dictatuur in noordkorea tot aan ziedemaanschijntdoordebomen. Nee die schijnt niet door de bomen.
    Ze snapt de kinderen in de klas niet die gewoon maar spelen. Ze kan daar weinig mee. En andersom kunnen die kinderen weer weinig met haar.

en onzeker zal ze blijven. Daar gaan we aan werken. Maar ik denk dat ze ervan gaat genieten om in groep 3 gewoon achter een tafeltje te gaan zitten.

er zijn trouwens geen officiele grenzen meer. Er is vastgelegd dat kinderen het recht moeten hebben om de basisschool in 8 jaar te mogen doorlopen.

En ja. Een halfjaarlijkssysteem is voor veel kinderen een uitkomst!! Zo kunnen ze bij ons op school ook bv alleen met rekenen een half jaar verder werken.

8. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    fijn om ook een paar positieve verhalen er tussen te lezen van wel laten doorgaan! :)
    soms wou ik dat ik een man was haha....
    mijn man maakt het heel simpel..gewoon advies van de juf opvolgen, en dan zien we wel, blijft ie later een keer zitten, dan zien we dat wel weer..het gaat uiteindelijk ook maar om een geboortemaand he...
    Maar goed, ik haal natuurlijk van alles in mn hoofd erbij...dat is moeder eigen denk ik..

9. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    hier kon ons zoontje het cognietief makkelijk aan om 1,5 jaar e kleuteren maar sociaal emotioneel echt niet , no way en hij heeft dus 2,5 jr gekleuterd ..... Vorig jaar alsnog de vraag gehad hem een jaar te laten overslaan ( hij is nu 9 en zit in groep 5 ) maar daar zou je hem echt niet gelukkig mee maken . Zo zal het voor ieder kind verschillend zijn .

10. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel

en hij heeft gelijk .........maar goed een vriendin van mij heeft ook dit probleem en die heeft het gevoel juf en zij totaal niet op 1 lijn zitten en dat ze niet voldoende voor haar kindje doen om het goed mee te laten komen ivm met haar concentratieproblemen ..

11. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant

Duidelijke zaak dus!! En dus heel goed ingeschat door jullie en de leerkracht.
    Mag ik vragen of hij nu wel echt aansluiting vindt bij zijn klasgenootjes?
    Van wanneer is jullie zoon?

12. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Hij vindt wel aansluiting bij zijn klasgenootjes heeft veel vriendjes maar het is soms heel erg moeilijk voor hem dat hij anders denkt dan zijn leeftijdsgenootjes . Hij zit nu 1 dg in de week in een plusklas en het eerste wat hij zei is mama die kindjes denken net als ik dat is makkelijk ...

Mijn zoon is van dec 2004

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    Dus ondanks het 'anders denken' vindt hij wel aansluiting? Voelt hij zich wel op zn gemak? Fijn zeg!!

14. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel

ja juist met de kinderen gaat het erg goed !! De juf van de plusklas heeft een gesprekje met hem gehad en daar blijkt alleen uit dat hij er heel erg mee zit dat ondanks dat hij vele moeilijkere werkjes krijgt in zijn klas en dat eigenlijk altijd goed maakt er nooit complimentjes voor krijgt van zijn juf , terwijl als andere kinderen hun werk goed maken dat wel krijgen .......en at vindt hij niet leuk , want wat hij doet is toch ook goed !!

15. Saskia78

En terecht natuurlijk!

16. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel

ja helemaal , vond het ook wel sneu om te lezen eigenlijk ..

17. Saskia78

Wel heel goed dat hij het zo heeft uitgesproken.
    Dat is best knap.

18. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel

ja vond ik ook !!

19. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben juist echt moeten vechten om onze dochter een jaar extra te laten kleuteren. Ze loopt met alles goed mee met de rest, maar ze vertoont veel gewenst gedrag, doordat ik erg ziek ben geweest. Ze probeert iedereen te ontlasten zeg maar.
    Daarom willen we dat ze een jaar rust krijgt en uiteindelijk is dat gelukt :)

20. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel

goed gedaan !!!

Deel Deze Pagina