groep 2 of groep 3...waar doen we goed aan??

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 15 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hopelijk kan iemand mij wat wijsheid verschaffen?

    Onze dochter is van eind oktober en dus een herfstleerling. Vorig jaar een maand voor het einde van groep 1 had ik een gesprek met de juf en daarin hebben we gezamenlijk besloten onze dochter nog een jaartje groep 1 te laten doen.
    Toen is er met haar in een maand tijd zoveel gebeurd op school dat we op het allerlaatste moment haar toch naar groep 2 hebben laten gaan.

    Dit jaar op het eerst oudergesprek eind januari een goed gesprek met de meester van dit jaar gehad en alvast voorzichtig van beide kanten geinformeerd hoe we evt. volgend jaar zagen. Beider gevoel ging uit naar een jaartje extra kleuteren, maar zouden nog wel even afwachten wat er in de loop van het jaar zou gebeuren. Rekenen blijft een moeilijk punt, ze scoort slecht, maar lijkt er ook weinig interesse in te hebben, maar is de interesse een gevolg van het niet kunnen of andersom;) Ik heb zelf dyscalculie dus dat neemt men in het achterhoofd mee. Met taal gaat ze eigenlijk redelijk met de groep mee maar dacht dat er in nog een jaar groep 2 ook nog wel genoeg uitdaging te bieden viel.

    Tot we er vorige week tot onze verbazing, maar ook die van de meester achter kwamen dat ze al kan lezen. Zonder ook maar 1 keer een leesboekje aangeboden te hebben gehad leest ze de avi 2 serie (die na ongeveer 3 maanden leesonderwijs) met gemak voor.:$ Nooit heeft ze daar iets van laten merken op school en thuis en leek zelfs moeite met hakken en plakken te hebben, zei ik: buh-ooo- mmm riep ze rustig poes. Nu ik haar vertelt heb dat ik denk dat ze dat toch echt wel kan nu ze ook boekjes kan lezen gaat het ineens foutloos.

    Komende week hebben we dus een gesprek met de meester over hoe en wat en hij heeft al door laten schemeren (zeker na het leesverhaal) dat hij het nog erg moeilijk vindt. En wijzelf ook. Het is verder ook nog een echte kleuter, woont het liefste in de poppenhoek en zal niet uit zichzelf een moeilijk werkje kiezen, maar kiest dan klei of een kralenplank.

    Wat moeten we toch??
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat is zo moeilijk he? je kunt ook niet vantevoren zien hoe het zou kunnen gaan. maar goed;

    ik denk nog altijd; lang kleuteren goed is voor kinderen. zolang het kan, gewoon laten kleuteren. als het kind het leuk vindt en kleuter gedrag toont.
    maar je dochter is ook een kind dat misschien er voor kiest zo te doen bij gebrek aan in de juiste vorm aangeboden uitdaging? ik zou kijken waarom zij geen moeilijke werkjes wil maken. ze is ook oud genoeg om zelf ook wat te vertellen. wat wilt zij?
    dat rekenen kan ook ineens te voorschijn komen. dat is ook niet erg. als een kind blij is en geen problemen toont moet hij gewoon lekker door gaan met kleuteren.
    is het slecht om een al lezend kind te laten kleuteren? ik vind van niet. zoontje kan ook lezen en heeft wel meer dan een half jaar in de kleuter klas gezeten. en hij heeft ook een vriendin die ook kan lezen. alle kinderen kijken de boeken in en zoontje leest ook de tekst. niks aan de hand.

    mijn zoontje wil graag hele moeilijke werkjes maken en wil zo enorm graag naar gr3. we zitten zelf ook met de vraag dus helaas. maar het verhaal van zoontje is toch anders. hij toont geen kleuter gedrag zegt de juf. dat laat ik dus onderzoeken door een expert. want mij lijkt hij zoals hij is. ik zelf kan dat niet zo goed beoordelen.

    moeilijk dus. ik hoop dat jullie samen een goede oplossing vinden; of goede manier om die beslissing te maken.
    succes!
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Je weet nooit waar je goed aan doet... Ik zou vooral kijken naar hoe ze is en met wie ze speelt. Als al haar vriendinnetjes in groep 2 zitten, dan zou ik haar geloof ik door laten gaan naar groep 3 (mits ze aan het merendeel van de voorwaarden voldoet). Sommige kindjes zijn gewoon niet zo initiatiefrijk en hebben wat minder zelfvertrouwen...dat los je niet altijd op dmv een extra kleuterjaar. Net als dyscalculie, als ze dat heeft, dan zal een jaar extra kleuteren het niet wegnemen. Zou inderdaad ook vragen wat ze zelf zou willen.

    Mbt een lezend kind laten kleuteren: is niet dramatisch, als de school er maar een beetje op in speelt. J. heeft zichzelf halverwege groep 1 leren lezen en ze moet dus nog een jaar groep 2, gelukkig wel met verrijkingsmateriaal.
     
  4. Miracles

    Miracles Fanatiek lid

    20 apr 2014
    1.832
    16
    38
    Misschien wat extra aandacht op het lezen enzo, maar ik zou der nog lekker laten kleuteren.

    T gaat in groep 3 wel ineens heel erg hard... en ze zijn allemaal ouder. Kan er voor zorgen dat ze onzeker wordt.
     
  5. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je kind al kan lezen, zeg ik groep 3!

    De peildatum ligt op 1 januari.
    Bij mijn zoon (groep 1) veel groep 2-herfstkinderen en die zijn nu stierlijk vervelend, verveeld en bazig, vooral tegen de nieuwe instroom groep 0-kinderen (leeftijdsverschil in klas is + 2,5 jaar). En dan is het dus geen 'lekker extra jaartje kleuteren' meer.
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Je weet nooit van tevoren hoe het precies zal uitpakken, maar ik zou toch naar groep 3 neigen. Ze kan al lezen en dat ze nog erg speels is, kan de komende maanden ook nog zomaar veranderen.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    O jullie maken het nog moeilijker haha. Qua vriendinnetjes maakt het niet zoveel uit...ze heeft zowel in groep 1 als 2 nu vriendjes en vriendinnetjes en ze maakt zo makkelijk contact dat ik mij daar geen zorgen over maak.
     
  8. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou dan.....
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Dit zie ik in de huidige klas ook gebeuren...2 jongens die zich echt veel te groot voelen voor de kleine kleuters. Je weet het nooit natuurlijk, maar dat is iets waar ik mij bij onze meid niet zo'n zorgen om maak...ze trekt juist naar de jongere kindjes toe. Ook nog waarom ik twijfel over groep 3...ze heeft nu in de klas ook totaal geen aansluiting met de oudere kindjes.

    lezen wat ik bedoel is wel hakkend-plakkend lezen he;) dus niet vloeiend hele boeken haha.
     
  10. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je zegt net dat ze ook vriendinnetjes heeft uit groep 2 en dat ze makkelijk contact maakt.

    Wat zegt het leerlingvolgsysteem/toets?
     
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    De meeste kindjes die in groep 3 beginnen, lezen nog niet vloeiend, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Ja ze heeft vriendinnetjes in groep 2...bij de kindjes die ook vorig jaar van groep 1 naar groep 2 gegaan zijn. Ze heeft niks met de kindjes die vorig jaar ook groep 2 hebben gedaan en dit nu nog een keer doen. De kindjes van 6,5 zeg maar. Het makkelijk contact maken is dus vooral met kindjes die nieuw in de klas komen. Door oudere kindjes voelt ze zich vaak onzeker.

    De cito's zijn slecht steeds...dat is volgens de meester een concentratieprobleem iig voor taal want daar komt ze dus goed mee mee in de klas. Rekenen is nog niet zo duidelijk waar het aan ligt.

    volgens de KIJK! (Observatiemethode) scoort ze bij veel dingen conform leeftijd..is alleen soc-emo wat zwak...vind alles wat afwijkt vam het dagelijkse eng, heeft een groot concentratieprobleem en is heel (té) alert....heeft geen filter wat betreft dingen die in de klas gebeuren.
     
  13. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    Dan groep 2 met evt verdieping, Al zou het puur voor zekerheid soc-emo zijn.
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @ tuc: hier ook slechte Cito puur omdat ze dacht dat het zo snel mogelijk moest.
    En de Cito daarvoor had ze gewoon geen zin en heeft ze random dingen ingevuld.

    Ze hebben ook nog een schoolrijpheidstest.. Hoe heeft ze die gemaakt?
    Die kun je namelijk niet heel slecht maken als je goed kunt lezen.
    Althans.. Je kunt hem natuurlijk prima slecht maken maar dat is dan niet omdat je het antwoord niet weet.
    Dan is er wat anders aan de hand.

    Je moet dan dingen aanstrepen zoals de laatste, eerste middelste bijvoorbeeld.
    Of dat je een rijtje met B en 1 D hebt... Dat je degene die afwijkt aan moet strepen.


    Aan de andere kant als ze zich zelf prettiger voelt bij de kleinsten...
    Kun je altijd nog een jaar groep 2 doen en dan evt uitgebreid programma mbt lezen als ze wel naar groep 3 gaat.
    Veel scholen zijn daar besg handig mee.

    Ik zou de juf/meester eens beide scenario's laten bekijken plus wat ze dan eventueel kunnen doen.
    In groep 3 nu... En wat als ze evt toch nog op haar plek lijkt.
    En groep 2 nog een keer.. Incl wat ze dan kunnen doen als ze straks ineens toch meer groep 3 materiaal blijkt
    Of groep. 2 nog eens en dat ze dan het jaar erna min if meer vloeiend lezen naar groep 3 gaat.
    En wat ze dit jaar dan evt extra kunnen bieden indien nodig.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Schoolrijpheidstest...geen idee nog nooit iets over gehoord. De uitslag van de laatste cito van dit jaar weet ik overigens nog niet..die hoor ik ook dan. Die 2 van vorig jaar en de eerste van dit jaar waren slecht iig;)
     
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    oke inmiddels al een stuk wijzer op dit gebied dus hier komt het.

    Onze zoon kan ook heel goed lezen en spellen daardoor (en omdat hij echt niet op zijn plaats was in het kleuteronderwijs) dus besloten om hem naar groep 3 te doen (ipv 2) - maar dat is bij je geloof ik al bekend-

    Wat wij toen niet wisten en afgelopen vrijdag dus achter zijn gekomen is dat vanaf groep 3 de didactische leeftijd gaat tellen ( elk jaar aan onderwijs staat voor 10 maanden) Vanaf dan wordt er ook niet meer naar haar werkelijke leeftijd gekeken maar moet ze presteren op haar didactische leeftijd (en dan niet allen voor taal maar ook voor rekenen etc).

    Ons probleem nu is dus ook dat hij afgerekend wordt op zijn didactische leeftijd ipv zijn kalenderleeftijd.

    Zouden ze naar zijn kalender leeftijd kijken dan presteert onze zoon goed (buiten spelling en taal zit alles op een E4 niveau, daar waar hij dus kalender technisch behoort te zitten) Helaas kijken ze naar zijn didactische leeftijd (en daarbij behoort een E5 score) en daardoor heeft hij dus nu het predicaat gekregen dat hij intens begeleid moet worden (hij zit op speciaal onderwijs).

    Nu hadden we al besloten (zonder cito scores) dat hij dit jaar lekker over zou doen ivm zijn extreem jonge leeftijd.

    Maar dit is zeker iets waar je je in kunt verdiepen, want gaat je kindje door naar groep 3 omdat ze nu kan lezen maar ze loopt voor de rest op haar tenen (rekenen etc) is het dit dan wel waard.

    Als ik toen alles had geweten wat ik nu weet hadden we toen al besloten voor het speciale onderwijs. Helaas heeft het reguliere onderwijs ons dit er nooit bij verteld.
     
  17. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Op welke manier is ze soc-emo zwak?

    Mijn oudste is van augustus(nu bijna 7, eind groep 3) dus niet een uit de wel/niet groep.. maar hij had ook niet veel haast. Misschien herken je iets eruit, om toch voor 3 te kiezen..

    Hij is een jochie dat soms iets onhandig is met vriendjes. Qua weerbaarheid iets onderdoet voor zijn vriendjes, en ze ook niet erg sterk opzoekt.
    Hij pakte vaak makkelijke werkjes. Vooral als het wat drukker/onrustiger was in de klas. Hij koos dan voor iets makkelijks zodat hij alle energie aan het opvangen van de prikkels kon geven. Hij wist in de tijd dat het in de klas rustig was wel zijn groep2 werkjes te doen.

    Qua rekenen lag hij ruim op schema in groep 2. Maar qua taal dus helemaal niet. Letters heeft juf na kerst groep 2 echt actief mee moeten helpen. Ook hakken/plakken ging pas laat. Ergens in april/mei, net voor de Cito's. Hij ging dus met lezen echt minimaal over naar groep 3. Qua rekenen ruim, en qua sociaal ook matig..


    Maar nu in groep 3 bloeit hij echt op. Is een combi 3-4-5 op montessori.
    In de klas is het veel rustiger waardoor hij geen makkelijke werkjes meer nodig heeft om zijn prikkels te verwerken. Juf heeft hem ook de ruimte gegeven om sociaal zijn tijd te nemen. Door hem wat vaker te laten samenwerken dan doorsnee, en hem te helpen bij situaties die hij niet snapt.
    En ondanks die focus op het sociale, wat echt goed vooruit is gegaan. Is zijn rekenen op hoog niveau gebleven (Hoge A scores).
    Het lezen zat midden groep 3 op dat gemiddelde niveau, en vorige week hoorde ik dat hij Avi e4 had gelezen, en ook de taal cito goed had gemaakt.

    Dus juist door de rust van groep 3 kreeg hij de ruimte om dat sociale te ontwikkelen en zijn zwakke punt heel hard ingehaald en doorgestoomd tot goed.
    Ik weet niet of dat nog iets zou kunnen zijn om toch voor 3 te kiezen?
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Oke..dat is zeker interessant om in te verdiepen en te overwegen.
     
  19. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als sociaal-emotioneel nog niet voldoende is, zeg ik: doorkleuteren!
     
  20. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Same here. Rust in de klas deed wonderen.
    En onze dochter speelde ook alleen met de jongste kleuters.
    Die luisterden tenminste :)

    Verhaal van deepfreeze had ik over onze dochter getypt kunnen hebben.
    Alleen was ze zwak met rekenen... Nu doet ze mee met haar vriendin die een groep4 rekenboek heeft.
    Kon ze stiekem toch gewoon tellen :)
    (Volgens de kleuterjuf snapte ze echt niks van cijfers... Kon ze nog geen 7 knopen op een hoopje schuiven)
     

Deel Deze Pagina