Hé meiden, het is een hele tijd geleden dat ik hier heb meegelezen en gekletst, maar heb nu toch wat onafhankelijk advies nodig! Korte situatieschets; Mijn oudste is vorig jaar December 4 jaar geworden, en is toen uiteraard gestart in groep 1! Voor de vakantie zijn de nieuwe plannen van de school besproken, het is een kleine school, allemaal combinatieklassen, minder leraren, minder geld, kortom groep 1/2 werd ook een combinatieklas, tot december en na de kerstvakantie gaat groep 2, bij groep 3 invoegen! Dit om groep 3 de tijd en aandacht te geven te leren lezen, schrijven en rekenen. En groep 2 beter voor te kunnen bereiden op groep 3. Oudste is na de zomervakantie begonnen aan groep 2, van de week 10 minuten gesprek gehad, Hij doet het goed, doet zijn werkjes goed (grotendeels) en netjes, is lief behulpzaam, maar lijkt ook wat spanning te laten zien. (Geen specifiek voorbeeld) Dit alles herken ik, het is een jongetje die moeilijk met de spanning om kan gaan, thuis laat hij dit zien door te gaan stuiteren, op school laat hij dit (gelukkig ) niet zien! Maar nu willen ze hem toch in groep 1 houden, dit alles alleen om de spanning die hij laat zien, ze zijn bang dat hij op zijn tenen moet gaan lopen, doordat hij zijn spanning niet kwijt kan, en door sommige jongetjes uit de klas, waar hij overigens wel gewoon mee speelt! Ik heb tijdens het gesprek al aangeven dat dit echt aan mijn hart gaat, en ik het hier niet meteen mee eens ben! Ik zie thuis een jongetje die erg leergierig is (bezig met cijfers en letters, rekenen op zijn niveau) en uitdaging nodig heeft! De juf geeft aan hem extra werkjes te geven, maar in de praktijk is gebleken dat dit niet zo werkt! Daarbij komt, wat voor mij nu nog minstens zo zwaar weegt, gaan al zijn vriendjes door naar groep 2! De kindjes die achter blijven, zie ik een groot verschil tussen, zijn net vier! 4 December gaan we het gesprek met de juf weer aan! Wij willen eigenlijk gewoon dat hij naar groep 2 gaat, maar willen wel een weloverwogen beslissing maken! Hemzelf in deze keuze betrekken heb ik nog niet aangedurfd, omdat ik eigenlijk weet wat zijn reactie gaat zijn: Verdrietig! Het is overigens zeker niet mijn intentie dat hij volgend schooljaar naar groep 3 moet/gaat! Wat moet ik hier nu mee? Dank dames!
Je laatste zin! Die is erg belangrijk in het gesprek met school. Twijfelgevallen groep 1/2 vind ik, moet je meenemen in 2 en dan in de loop van het jaar bekijken of ze toe zijn aan de overgang naar 3 of dat ze nog een jaar in 2 blijven. Erg jammer voor je zoontje dat ze de 1/2 combinatie gaan splitsen..... Maar goed daar doe je even niks aan. Vraag is in welke groep hij op dit moment her beste past qua aanbod, de 2/3 of groep 1. Wat er dat jaar daarna gebeurt kun je nu nog weinig over zeggen.
Ik zou niet wachten tot 4 december, geloof ik... Ook omdat het dan juist een hele spannende tijd is met Sinterklaas ed, de spanning zal dan niet minder worden, lijkt me? En ik zou wat betreft de spanning van school toch ook een specifiek voorbeeld verwachten/'eisen'...als dat de reden is dat zij voor groep 1 zijn. En laat ze daar maar een plan voor maken, los van in welke groep hij komt. Ik zou dus eerder al weer in gesprek willen, ook om je zoontje duidelijkheid te kunnen geven. Misschien kun je de juf een mail sturen met al je argumenten en dan daar het gesprek over aan gaan?
Gezien zijn emotionele ontwikkeling zou ik hem wel groep 1 laten. Wat je zegtnover leeftijd is niet zo reeel, als hij nu naar 2/3 zou gaan is hij een van de jongste en zijn ze ruim 1,5 jaar ouder. Dat in combinatie met zijn gedrag zou ik hem dat niet aandoen. Overigens vind ik het wel erg slorig van de school om dit halverwege een schooljaar te organiseren. Waarom hebben ze dit niet enkele maanden eerder gedaan? Dan had hii het nieuwe schooljaar gewoon kunnen beginnen in 1 en was er niets aan de hand geweest...
Maar wat zegt af en toe gespannen zijn over de volledige emotionele ontwikkeling? En is dit iets wat over een jaar zeker weten anders zal zijn? Sommige kinderen vinden dit soort dingen nu eenmaal lastiger dan andere kinderen. 1,5 jaar ouder hoeft ook geen probleem te zijn. Mijn dochters zitten allebei minder kinderen in de klas die soms twee jaar ouder zijn. Zelf heb ik op Jenaplanonderwijs gezeten, daar zijn ze soms wel drie/vier jaar ouder. Ik heb er niets aan overgehouden en ik heb ook niet het idee dat mijn kinderen er last van hebben.
Hmmm ik zou er niet blij mee zijn als groep 2-3 gecombineerd zouden worden! Bij dochter was het jaar vorig jaar begonnen met groep 1-2-3 combi's, maar dat werkte niet, omdat de behoeften en het ritme van groep 3 te anders zijn dan van een kleuterklas. Groep 2 is immers nog echt kleuteren met veel spelen, bijbehorend lawaai en vrijheid, groep 3 heeft rust en veel instructie nodig. Dan kan je beter de kinderen die daar behoefte aan hebben (in beide richtingen) af en toe even laten oversteken. Ik zie ook niet zo in waarom je hier halverwege het jaar mee zou gaan experimenteren (of is de eigenlijke reden dat het beter past qua personeel en ze zo meer kleuters kunnen aannemen?) On topic: ga het gesprek aan met de juf. Bij een decemberkind ligt het heel erg aan het kind of hij na anderhalf jaar klaar is met kleuteren of meer tijd nodig heeft. Als je hem toch lang wil laten kleuteren, zou ik hem nu in groep 1 laten. Ook dat is een voordeel van groep 1-2 combi's trouwens: je hoeft niet te kiezen, zo'n tussenin-kind kan meepikken van groep 2 waar hij aan toe is, en een tandje terug gaan waar hij behoefte daaraan heeft. Kleuters ontwikkelen zich grillig, en het keuzemoment komt dan later in het jaar als hij nog wat ouder is.
Ik zou niet blij zijn als groep 2 bij mijn zoon in de klas komt, maar dat terzijde. Wat is de exacte reden dat ze hem in groep 1 willen laten? Is hij te speels? Hoe ervaart hij groep 2 zelf? En hoe is hij in de klas? Gaat hij graag naar school? Jij kan zelf wel willen dat hij in groep 2 blijft, maar als je zoon er niet aan toe is, is daar niks mis mee. Nieuwe vriendjes maken ze ook opnieuw in groep 1. En groep 2 die dan in groep 3 zit, kan hij ook nog prima mee afspreken toch? Hier een meisje van eind september '12 in groep 1. Wij waren blij dat ze groep 1 mocht overdoen. Ze liep op haar tenen, werd hierdoor heel erg onzeker en was vaak overstuur aan het huilen en was vaak boos. Ze was ons vrolijke meisje niet meer en had aan het eind van vorig schooljaar echt geen zin meer in school. Ondanks dat zij cijfers leest, voor- en achteruit kan tellen tot 10 (vooruit tot veel verder) Ze doet nu groep 1 over. Ze doet het erg goed, is lief, vrolijk en helpt de hele jonkies (helpt juf) wat haar veel zelfvertrouwen geeft. Ze gaat iedere dag met veel plezier naar school. In gedrag is ze ook enorm gegroeid. Haar vriendinnetje moest van haar ouders naar groep 2 om dezelfde reden die jij noemt. Hebben er alles aan gedaan dat hun dochter naar groep 2 ging en nou vooruit dan maar. Het meisje moeten ze meestal de klas in sleuren. Ze wonen om de hoek en kan horen als ze naar buiten gaan om naar school te gaan zo met periodes. Dan hoor ik het meisje overstuur huilen en als ik dichterbij kom hoor ik haar inderdaad zeggen dat ze niet wilt. Precies zo ging mijn dochter naar school eind van het schooljaar. Ik vind het zo zielig voor, in dit geval meisje, ze loopt echt op haar tenen en dat zie je zelfs als buitenstaander. Vriendinnetje van mijn oudste doet groep 2 over en die speelt ook nog gewoon met kindjes van groep 3. Meisje doet het prima in groep 2 en moeder zegt nu zelf ook dat ze op haar plek zit. Blijven zitten/kleuterverlenging is niet slecht! Zeker niet als het nodig is.
Hier ervaring met een groep 2/3 en dat ging echt heel goed. Het hele systeem in de klas werd goed ingericht. Er stond een klassenassistent extra op de groep. Men splitste vaker de groepen op en dan had de juf minder kindjes. Dus meer aandacht om iets te leren of om iets samen te doen. Dat werkte heel positief. Ook werkte het goed voor alle kinderen. Als jij zo overtuigd ben dat hij het beste door kan gaan naar groep 2 dan zou ik dat ook zo aangeven op school.
Dank voor het meedenken meiden! De reden dat voor deze combinatie is gekozen, is dat groep 1 & 2 te klein waren om zelfstandig door de gaan! Groep 3 eigenlijk ook, maar omdat deze moeten gaan leren is ervoor gekozen hun wel zelfstandig te laten starten, om ze ook echt de tijd en aandacht te geven die ze nodig hebben nodig hebben om te leren lezen, schrijven en rekenen! Na de vakantie word groep 1 weer groter, en kunnen ze de kinderen van groep 2 beter voorbereiden op groep 3. De oudste kan goed meekomen in de klas, werkt netjes, doet zijn werkjes goed, de enige reden die ik uit het gesprek gehaald heb is de spanning die hij heeft! Er zijn kenmerken van hooggevoeligheid, ik denk dus dat dit niet opgelost word met een jaar groep 1, dit is mijn ventje, en daar moet extra aandacht voor zijn, al realiseer ik mij ook dat dit in een klas moeilijk is! Mijn idee is eigenlijk nu mee naar groep 2, en dit volgend jaar nog een keer doen! Hij hoeft van mij zeker niet door naar groep 3!
Mijn oudste kreeg pas goed rust toen hij naar groep 3 ging. In die klas was meer rust, juist de kleinste kleuters gaven hem onrust en bouwde daardoor spanning op over de dag.. Dus ik zou eigenlijk juist om die reden naar 2/3 kijken, want dan ben je de onrust van de jongste kinderen kwijt. De klas is ordelijker (als ze het goed doen) De klas is qua aantal ook stabiel, geen nieuwe kindjes meer erbij.. Als zijn vriendjes daar ook heen gaan, dan is in groep 1 plaatsen ook niet goed voor zijn veilige gevoel. En als hij cognitief wel het groep 2 werk aan kan, dan kan in groep 1 plaatsen juist ook een knauw zijn voor zijn zelfvertrouwen. Als je pech hebt gaat hij denken dat hij niet genoeg doet. Dat kan ook spanning opleveren.. Ik zou van juf vragen wat zij dan verwacht dat voor hem in groep 1 anders zou zijn, wat zijn spanning dan zou verminderen. Als het een kwestie van karakter is, doen moet hij er mee leren omgaan en dan kan de leerkracht van groep 1 dat net zo goed als de leerkracht van groep 2.. Bij ons op school hebben ze wel eens de combi 2/3 gemaakt, maar er was ook een 1/2, Dus in 2/3 hebben ze alleen de sterkste kinderen geplaatst, omdat die zelfstandiger konden werken. Maar 1/2 deed ook volwaardig groep 2 werk. Dus dat is anders..
Als je dit onder elkaar zet is het toch wel vreemd, je wilt dat hij doorgaat naar groep 2 en 1 van de redenen is dat als zijn vriendjes naar die groep gaan, maar je idee is eigenlijk om hem naar groep 2 te laten gaan om deze vervolgens nog een keer over te doen. Lijkt mij dat hij dan hoe dan ook niet meer bij zijn vriendjes in de klas komt en dat je deze reden eigenlijk wel kunt schrappen. Je geeft aan dat ze spanningen zien bij hem op school maar dat ze daar geen voorbeelden bij noemen, misschien kun je vragen of de IB (intern begeleider) hem een paar keer kan observeren wellicht dat hij/zij daardoor wel kan "zien" waar de spanningen ontstaan en of deze met overvragen (of wellicht ondervragen) te maken heeft. Ik persoonlijk zou dan wel graag willen weten waar die spanningen vandaan komen en of de juf misschien gedrag wat jullie (bij hem) als normaal zien (gewoon zo is je kind) als spanningen omschrijft. Want wanneer hij hooggevoelig is kan het zomaar zijn dat hij reageert (onbewust) op signalen die personen om hem heen (onbewust) uitzenden.