Groep 2 overslaan?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boekenwormpje, 31 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik weet niet hoe het bij jou zat op de basisschool; maar ik stopte met rekenen bij 'breuken'. Daar 'kon ik niet mee verder' omdat ik er geen ruk van begreep. Ik ben blijven hangen bij stomme watergeuzen bij geschiedenis omdat ik daar geen trek in had. De landen in Afrika bij topografie interesseerde mij niet omdat het zo ver van mijn bed was.

Geloof me; er is ALTIJD wel iets te leren voor degene die dat wil. Als ik mij had verveeld, was er nog genoeg te leren. Het is niet zo dat de lesstof opraakt. De lesstof raakt nooit op. Zelfs al zegt de school dat het wel zo is, dan verteld het internet en de bibliotheek wel iets anders. Boekverslagen, opstellen, spreekbeurten, muzieklessen, creativiteitsinvulling, maatschappijleer... Het is onzin dat ze niks hebben want er is altijd een verdieping en een verdieping op een verdieping.

Niemand weet 'alles' op de basisschool en die grens is niveauafhankelijk. Ik zat op Havo niveau - nog maar net - maar omdat ik te jong en te onbezonnen was heeft men gekozen voor de Mavo (laatste lichting). Had ik dat jaartje extra gehad, was het qua opleiding véél beter met mij gegaan.

Nogmaals, ik probeer niemand een kant op te duwen, maar in sommige gevallen is een klas overslaan niet verstandig. Als ik een tijdmachine had gehad om terug te gaan naar 1989, had ik de kleuterjuf een klap gegeven en haar beveelt om mij daar te houden.

2. penseel

penseel Niet meer actief

Ben wel de laatste om je een passend advies te geven.

Maar net vijf groep 3! Het klinkt zo sneu in mijn ogen. Ook in groep 2 kun je al verder leren. maar iets belangrijks vind ik het nog kunnen spelen. Leren kun je heel je leven. Klein zijn ben je maar heel even.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat is gebeurd bij de dochter van onze gastouder. Die deed eind groep 1 al groep 3 stof, maar ging toch naar groep 2, met extra stof. Had groep 3 dus al zo'n beetje doorlopen toen ze naar groep 3 ging en heeft dat jaar zich een hoop verveeld, ondanks veel extra werk en het feit dat ze in groep 3 feitelijk groep 4 aan het doen was.
    Heeft dus uiteindelijk groep 4 overgeslagen en is van 3 naar 5 gegaan.
    En dat was een grotere overstap dan overslaan van groep 2 geweest was...

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Welke keuze je ook maakt: er moet een plan gemaakt worden voor komend schooljaar. Ga nu alvast eens met school om tafel zitten om na te denken over een (ruw) plan voor beide opties. Nog geen details, die kun je uitwerken als je een keuze hebt gemaakt. Denk aan vragen als:
    Met wie zie je haar volgend jaar spelen als ze in groep 2 zit? En met wie als ze in groep 3 zit?
    Welke werkjes kan ze doen in groep 2? Denk daarbij niet alleen aan speciaal pluswerk. Ook met gewoon kleutermateriaal is best verdieping te verzorgen. Er is minder uitgewerkt dan voor de hogere groepen, da maakt het wel lastiger. Misschien kan er eens gekeken worden in het boek "Passend onderwijs voor begaafde leerlingen" (Drent en Van Gerven). Daar staan wat suggesties in. Het is niet echt uitgebreid uitgewerkt, maar een creatief leerkracht moet er wel wat ideeën op kunnen doen. In dat boek staat trouwens ook wel meer informatie over versnellen, ook op die leeftijd.
    Wat zien ze haar volgend schooljaar doen als ze naar groep 3 gaat? (En die vraag is ook van belang als ze eerst naar groep 2 en daarna naar groep 3 gaat.) Met alleen een klas verslaan zijn ze er niet, ook dan zal ze al gauw weer verdieping nodig hebben.
    Denk ook na over wat er eventueel dit jaar nog met gebeuren als ze volgend jaar naar groep 3 gaat. Moet ze dan nu nog versneld een paar dingen doen om haar daar helemaal optimaal op voor te bereiden?

Er zijn ook wel tools die je kunt invullen om te helpen een keus te maken. Bijvoorbeeld de versnellingswenselijkheidslijst. Natuurlijk met je naar je eigen kind kijken en naar wat de school te bieden heeft. Zo'n lijst helpt je wat gerichter te kijken.

Kijk eens op de site SLO.nl en schoolaanzet.nl Daar staat enorm veel informatie op over dit onderwerp. Eventueel ook interessant als je Engels goed is, is 'a nation deceived'. (Dat rapport is echt heel erg vóór versnellen, er zijn wel wat kritische kanttekeningen te plaatsen, maar het zet je wel aan het denken.)

Als je kiest voor versnellen, moet je het goed doen. Dus mèt een duidelijk plan en een goede reden. Maar ook als je nìet gaat versnellen zul je een plan moeten hebben.

5. sara2012

sara2012 Lid

21 mei 2014
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanuit jouw beschrijving zeg ik, groep 2 overslaan. Ik zou het overigens ook aan mijn kind zelf voorleggen, en mee laten beslissen

6. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Waarom staat dit in de Lounge? ;)

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #27 tupp, 31 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2015
    Ik begrijp jouw reactie helemaal penseel. Als je naar kinderen kijkt die zich 'volgens het boekje' ontwikkelen, zou dat ook zo zijn. En we zijn het ook niet echt gewend.

Maar toch even voor de ouders die echt voor deze keuze staan: beslis niet op basis van 'sneu klinken'. Voor veel kinderen is spelen heerlijk en ontzettend belangrijk. Maar voor sommige kinderen is leren veel fijner. Sommige kinderen (en volwassenen) hebben het echt nodig om te steeds nieuwe dingen te leren en constant (cognitief) uitgedaagd te worden om goed in hun vel te zitten, om gelukkig te zijn. Maak je keuze niet omdat "kinderen van 5 horen te spelen", als jouw kind diepongelukkig wordt van spelen!

Uitdaging bieden en iets nieuws leren hoeft trouwens heus niet per se door te versnellen. Maar sommige kinderen zijn zó snel en hebben echt andere behoeftes dan leefijdsgenootjes. Ga ze dan alsjeblieft niet proberen in hun groei en ontwikkeling te stoppen omdat wij vinden dat ze 'te snel' of te jong zijn. Een ander kind houd je ook niet tegen als hij stappen in zijn ontwikkeling zet waar hij op dat moment gewoon aan toe is. Want dat is pas ècht sneu! Dat geldt ook voor (zeer) hoogbegaafde kinderen die soms gewoon al een fase verder zijn dan hun leefijdsgenoten. Staar je dan net blind op de kalenderleeftijd of op wat de omgeving vindt 'wat hoort' of wat 'sneu' is. Maar kijk maar jouw kind en wat jouw kind nodig heeft.
    In de toekomst kijken kun je niet. Maar je kunt vaak wel inschatten waar je kind blij van wordt.

8. penseel

penseel Niet meer actief

Mooie uitleg.;)

Dan kan ik nog maar een passend echt advies geven. Voor ts na alles wat je overwogen hebt en onderzocht kies voornamelijk van uit je hart.

9. kersenflap

kersenflap Niet meer actief

Hier gelukkig niet aan de orde maar naar aanleiding van mijn ervaring persoonlijk zou het bij mij een Nee zijn. Ik heb het zelf gehad. Was 5 in groep 3 sterker zelfs nog maar ook 11 toen ik naar het voortgezet onderwijs ging en dat ging geheel mis. Daar was ik sociaal emotioneel mentaal niet aan toe dat is zo een grote stap op die leeftijd. Toen ging ik op mijn tenen lopen werd onzeker keek naar iedereen op. Ja ik zat ook met 14/15 jarigen in de klas. Uiteindelijk ook vanaf het VWO naar de Mavo 3 keer 1 klas en zonder diploma van school met een enorme berg faalangst. En een onzekere meid. Wat mij nog steeds kan beheersen.

Mijn advies begeleid gaar heel erg goed. Misschien niet nu maar straks 11 is jong hoor.

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Een boekenworm begrijpt toch wel dat dit topic niet in de lounge hoort. ;)

11. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Het doen van werkjes uit groep 3 is geen pluswerk voor vooruit werk.
    Vraag de school nog meer te bieden heeft en anders misschien in overleg met andere scholen.

12. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Iedereen die begrijpt dat het niet in de lounge hoort; is één keer zeggen niet genoeg? Ons gezonde verstand begrijpt toch ook wel dat het topic vanzelf verplaatst wordt. Wat dat betreft zijn we allemaal even intelligent zeg.

OT
    Lastige kwestie. Is er geen middenweg te vinden? Dat ze bijvoorbeeld op de helft van groep twee één a twee dagen in groep drie gaat werken? Wij hebben hier ook een "eureka" groep. Dat is één ochtend per week waarin ze op een heel andere manier dan taal en rekenen uitdaging krijgen. Ze doen dan echt proefjes met van alles en nog wat. Erg leuk. Daarnaast mag er meegewerkt worden in groep 3. Bij ons is geen sprake van een groep overslaan trouwens, wel van een kind dat extra uitdaging nodig heeft. De stof van groep 3 zou ze prima aankunnen, maar sociaal emotioneel had ik het een stap te ver gevonden. Ongeveer twee maanden na de zomervakantie merkten we wel dat het niet goed ging, gelukkig merkte school dit ook op en door dit aan te kaarten zijn we op deze mooie middenweg uitgekomen. Verder bieden we thuis ook wat extra uitdaging in de vorm van spelletjes, extra lezen, leuke puzzelboekjes en op creatief vlak.
    Succes, geen makkelijke keuze!

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Is er bij jullie geen speciaal onderwijs beschikbaar? Onze school werkt samen met een school voor hoog begaafd onderwijs indien een kindje erg veel voor zou lopen.

14. veense

veense Niet meer actief

Onze dochter gaat groep 6 overslaan, en wordt dan in juli 11 voor ze naar de middelbare school gaat. Ze heeft een voorsprong van ruim 3 jaar en is sociaal-emotioneel zeer sterk. In haar klas zitten nu ook kinderen van 2 jaar ouder die zich al behoorlijk puberaal gedragen, en dat handelt ze ook prima. Juist omdat ze zo haar eigen plan trekt in wat ze wel en niet boeiend vindt, is ze populair in de klas (aldus haar juffen).
    Nu al groep 2 overslaan zou ik ook erg snel vinden, maar onze dochter heeft toen half groep 2 overgeslagen op haar oude school, ze was toen echt toe aan groep 3. Op die school starten ze ook in februari met een groep 3. Toen ze overstapte naar deze school heeft ze dus anderhalf jaar groep 4 gedaan, direct naar 5 vonden wij toen een te grote stap, en was voor haar nieuwe school ook een erg grote stap natuurlijk, ze kenden haar niet eens. Nu na anderhalf jaar is toch echt duidelijk dat er meer moet gebeuren, ook al doet ze bijna alleen nog maar eigen werk, de juffen zien alleen maar verveling in haar ogen. Het gros van haar leeftijdsgenootjes vindt ze ook maar kinderachtig.
    En het scheelt ook nogal of een kind jong het vmbo of het gymnasium binnen wandelt. Op dat laatste niveau zitten waarschijnlijk meer versnellers (en op vmbo meer zittenblijvers, dus nog weer een jaartje ouder) en is de sfeer toch wat anders. Merk in haar huidige klas dat de meiden die echt al puberaal doen en zich als diva's gedragen, de meiden zijn die al een keer zijn blijven zitten en op het vmbo terecht zullen komen, gezien hun prestaties en beroepswensen.

Dochter is nu 8, wordt in juli 9, en is door de versnellingsplannen tot op het bot gemotiveerd om haar best te doen (die motivatie miste ze volledig de afgelopen jaren). Haar droom om naar het gymnasium te kunnen (want als je Latijn en Grieks kunt lezen kun je tenminste lezen wat er op ruines staat ;) ) komt opeens een jaar dichterbij en daar is ze heel blij mee!

15. veense

veense Niet meer actief

Spelen kan ook als je op school erg goed presteert hoor. Mijn 8 jarige die volgend jaar naar groep 7 gaat speelt thuis uren met de Lego, en speelt op school lekker buiten in de pauzes met haar klasgenootjes. Het kan ook en/en zijn, niet alleen en/of...

16. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Hmz... Hele lastige keuze!
    Je schrijft iets over angermanagement in je reactie en dat dat vooral thuis voorkomt. Begrijp ik daar goed uit dat ze thuis dus flinke driftbuien heeft?
    Als dat zo is, dan kan dat namelijk ook komen doordat ze overprikkelt is op school. Zo te lezen heb je een heel leergierig meisje dat graag alles wil weten en ondanks dat ze veel dingen begrijpt en het makkelijk oppikt kan het dus wel heel goed zijn dat ze het eigenlijk niet helemaal kan bolwerken en dat zou de driftbuien kunnen veroorzaken.
    Stel je kiest voor groep 3 dan kunnen deze driftbuien wel nog erger worden. Ook heeft ze in groep 3 straks veel minder momenten dat ze even lekker kan bewegen en dus kan ontladen.

Ik weet niet precies wat ik in jullie situatie zou doen. Je wil haar aan de ene kant echt niet tegenhouden in haar ontwikkeling, maar aan de andere kant klinkt het ook een beetje of ze beschermd moet worden tegen alle informatie die ze binnenkrijgt en echt opzuigt.

17. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Gebaseerd op wat jij verteld zou ik haar naar groep 3 doen. Wel een slag om de arm houden en een back-up plan hebben.
    Groep 3 zou zomaar ook snel kunnen gaan vervelen en de school moet wel bedenken wat ze dan gaan doen.
    Werken ze niet samen met andere scholen? Je hebt het Leonardo onderwijs tegenwoordig,speciaal gericht op hoogbegaafde leerlingen. Niet dat ze daar meteen naar toe moet maar ze kunnen vast ervaringen en stof uitwisselen.

Vraag wat er mogelijk is op school. Het lijkt me ook een goed idee dat ze bijvoorbeeld de ochtenden in groep 3 werkt en de middagen lekker kan spelen in groep 2. Zoiets moet best mogelijk zijn. Mocht groep 3 dan nog een brug te ver voor haar zijn in sociaal -emotioneel opzicht kan ze makkelijk nog terug naar 2.

18. lootje80

lootje80 Niet meer actief

De cortex is pas rond de zevende verjaardag uitgegroeid (niet uitontwikkeld, dat is pas rond de 25 ste verjaardag).
    In de cortex wordt sociaal-emotionele ontwikkeling geregeld en ook dingen als plannen van taken.
    Wanneer je een jong kind werkjes kaat doen die wel bij de intelligentie passen maar nog niet cortexrijp zij, zals zo jong al bezig zijn met lezen, reken, plannen van de taken op school, etc. Kan, let op kan(!!!) dit zorgen voor problemen later in de ontwikkeling. Zoals kinderen die moeite blijven houden met plannen van opdrachten, of kinderen die niet meer mee kunnen komen met de groep.

Wanneer een kind een klas overslaat omdat de ontwikkeling van het kind vooroploopt is het, vanuit dit oogpunt, dus te adviseren omdit na de zevende verjaardag van het kind te doen. Dus bijvoorbeeld groep 4 of 5 overslaan.

Dit is natuurlijk geen afweging passends bij jouw kind, jij kent haar het beste. Maar neem dit wel mee in je overwegingen.

19. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83

Mijn advies, op basis van wat ik boven lees: naar groep 2. Laat haar nog een jaar spelen en kleuteren. Spelenderwijs leren kinderen heel veel. Onderschat niet hoe belangrijk dat is. Hier ook twee dochters die slim zijn en speels. Dan geef ik die speelsheid ruimte in de kleuterjaren. Bij mijn oudste dochter zag ik al dat het resulteerde in driftbuien in groep 3. Zij was 5 en werd in september 6.

Als het alleen om iq en cognitief vermogen gaat dan zou ik haar niet naar groep 3 laten gaan.

Wat is je eigen gevoel en instinct?

20. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou dat laatste klopt op zich wel, alleen ze blijft het steeds opzoeken. Thuis vraagt ze bijvoorbeeld heel veel aandacht, ze wil puzzelen, drie minuten later weer verven, maar wil vooral heel veel praten en vragen stellen. Dan blijft ze maar doorgaan en doorvragen totdat ze het echt helemaal snapt. En dat gaat echt over de gekste dingen. Ze wil bijvoorbeeld weten hoe mijn salaris dan precies betaald word, gaat dan doorvragen hoe het hele pin en bankensysteem werkt, hoe je moet sparen en hoe het kan dat je ook steeds geld moet uitgeven. Dan komen we op de hypotheek, gaat ze daar weer allemaal op doorvragen. Soms vraagt ze ook dingen waar ik helemaal het antwoord niet op weet. Kortom ze gaat maar door en put zichzelf soms helemaal uit. Ik ben zelf sinds kort alleenstaand en werk ook nog. Ik heb vaak helemaal geen tijd voor haar 101 vragen uurtje, en dan is ze dus boos. Ik heb een tablet gekocht toen ze 3 was, onder andere om haar bezig te houden. Daar speelt ze educatieve spelletjes op. En soms zet ik haar gewoon voor de tv, zodat ze even kan ontspannen. Maar dan haakt ze na een kwartier ook af.

Ik worstel er echt best wel veel mee. Vooral ook in de opvoeding. Want ze is ook continue discussie aan het zoeken over wat ze draagt aan kleding en eten is altijd een gedoe, omdat ze zogenaamd niks lust.

Deel Deze Pagina