Groep 3 en al huiswerk

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Paarse80, 12 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn oudste zit in groep 3. Hij heeft huiswerk. Eigenlijk heet het schoolwerk voor thuis, maar ik vind dat gewoon huiswerk. Ik vind het erg veel voor een kind van 6 om elke dag 20 minuten verplicht te moeten lezen. Ik vind het ook niet nodig om dit op 6 jarige leeftijd al te doen. Mijn zoon loopt voor, zit in een plusklas, heeft dit niet nodig.

Heeft jullie kind ook huiswerk in groep 3? Wat vinden jullie ervan?

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nee hier heeft de oudste, inmiddels in groep 5, nog nooit huiswerk gehad.
    We oefenen thuis wel eens wat maar dat is vooral hoofdrekenen waarbij wij willekeurig sommen op noemen en hij antwoord geeft. En s avonds lazen wij altijd samen. De jongste, nu in groep 2, leest ook zelf en wij kijken mee.
    Sommige kinderen krijgen op school wel huiswerk mee, maar die hebben dat ook 'nodig'.

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Volgens mij is het heel belangrijk voor een kind om dagelijks 10-15 minuten te lezen, vanaf het moment dat ze leren lezen.

Ik noem dat persoonlijk geen huiswerk, maar gewoon wat de meeste kinderen vanaf die leeftijd doen. Als de verlengde van het dagelijks voorlezen door de ouders.

Maar hier krijgen ze een lijstje met simpele woordjes om te oefenen met lezen 'maan-aan-vaas'
    Als je zoon in de plusgroep zit, hoeft hij die toch niet te gaan oefenen?

Ik heb die lijstjes maar in de verzameldoos gestopt, mijn zoontje zit ook in groep 3 en leest momenteel 'de waanzinnige boomhut', en hij leest echt wat langer dan 20min per dag.
    Ik vertrouw erop dat die woordjes ook wel zullen lukken dadelijk met de leestoets 😉

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier krijgen ze volgens mij in groep 3 ook nog geen huiswerk, maar als een kind moeite heeft met bepaalde dingen, krijgen ze wel extra oefenwerk mee voor thuis om samen met je kind te doen.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze oudste zit nu in de 1.Klasse van de Grundschule (zelfde als NLe groep 3)... beter gezegd wij wonen in Duitsland :D Hier is het heel normaal om huiswerk mee te krijgen. Voor deze leeftijd is maximaal 20 minuten huiswerk toegestaan, wettelijk vastgelegd in Duitsland.
    Anderzijds... onze kinderen gaan "maar" van half negen tot half één naar school... dus je moet ergens de resterende tijd compenseren.
    Ze krijgen eigenlijk alleen maar huiswerk mee voor Duits en Mathe, oftewel Taal en Rekenen. In het eerste jaar is het vooral het leren schrijven van de letters en cijfers. En het "getalsbegrip", dus hoeveel beestjes staan er op een plaatje en daar dan het juiste "geschreven cijfer" bij zoeken of vermelden.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    #6 Shakes, 12 okt 2015
    Laatst bewerkt: 12 okt 2015
    Groep 3 is in België het eerste leerjaar, en dan krijgen ze hier inderdaad ook al huiswerk. Elke dag lezen lijkt me heel belangrijk om die vaardigheid onder de knie te krijgen, dus zo zwaar vind ik dat niet echt.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm ik bind huiswerk nog 1 ding...

Maar elke dag 20 minuten vind ik wel heel veel.
    Bij ons duurt school tot half 4... Dan 4 uur thuis.
    En dan nog 20 minuten verplicht lezen?
    Hier ook een hele vlotte lezer... Ik geloof niet dat ik dat een strak plan vindt.

In groep 4 bijles rekenen... Ook toen vond de juf die de bijles gaf... 20 minuten per dag veel te veel.
    Want je moet na school ook gewoon relaxen en je eigen ding kunnen doen.

Aan de andere kant word er nu dagelijks een half uur gelezen in bed.
    Dat is niet echt een inbreuk op onze dag.
    (En wellicht 1 van de oorzaken dat ze vrijwel avi-uit was in groep 4 :) )

8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Niks moet hier (groep 4 maar in groep 3 al) echter is wel het advies om iedere dag inderdaad even 15 minuten een boekje te lezen omdat je lezen nu eenmaal leert door te lezen. Niks mis mee denk ik zo. Hier doen we het savonds altijd bij het naar bede gaan, vroeger lazen wij haar voor nu leest ze dan zelf even

9. Rozaly

Rozaly Bekend lid

26 apr 2011
    736
    0
    16
    Ik sta zelf voor de klas. Wij geven altijd het advies om te gaan lezen, bij sommige kinderen is het advies wat dringender dan bij anderen.
    Kinderen die ergens op uitvallen krijgen nog wel eens een hulpboekje mee in overleg met de ouders. Maar echt huiswerk komt pas vanaf groep 6. Dan krijg je een leerblad voor een toets mee. In groep 7 worden de toetsen wekelijks en krijgen ze een weektaak (niet af op school, dan thuis verder maken). Maar 20min aan huiswerk vind ik echt veel op jonge leeftijd. En wees eerlijk, hoeveel energie hebben ze nog als ze thuis komen uit school?

10. Saskia78

Rozaly: hier nu in groep 5 een weektaak die echt af moet en voor het eerst een toets.
    Maar het niveau van de toets is "met een keertje doorlezen kom je al een heel eind"

Maar die weektaak werken ze hier al vanaf de kleuters naar toe.
    Daar begint het met 2 verplichte werkjes waarbij je mag kiexen wanneer je die doet... En zo bouwt dat langzaam op.
    Doorgaans is het niet de bedoeling dat de weektaak mee naar huis gaat.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hier gr4.nog geen huiswerk gehad. maar wel zo dat hij een boek moet lezen en straks bij boekenkring moet hij vertellen wat voor een boek het is enzo. een soort spreekbuurt over boeken.

12. Saskia78

Een boekbespreking belize :)

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier elke donderdag een werkboekje met opdrachten per dag. Rekenen, taalwoorden leren voor de toets, lezen. Denk dat ze zo'n 20 min per dag bezig is.

In de vakanties ook dagelijks huiswerkl.

14. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    TO: begrijp ik nu goed dat het alleen om 20 minuten lezen per dag gaat? Want dat is hier ook de gewoonte. Kinderen moeten leeskilometers maken, alleen daardoor leren ze lezen. Maar als je zoon het echt verschrikkelijk vindt en hij doet het verder goed, zou ik het lekker laten. Je wil absoluut niet dat een kind lezen als iets stoms of verplichts ziet. Het gaat erom dat kinderen leren genieten van boekjes lezen en het leren door het veel te doen.

Verder geef ik zelden wat mee. Alleen leerlingen die moeite hebben met het een of ander krijgen werkbladen mee om thuis te oefenen. Maar dat gaat niet om 20 minuten per dag. Hooguit 2x20 min per week.

15. p1982

p1982 Niet meer actief

hier in groep 1 al huiswerk mee en ong 15 min oefenen per dag

16. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ja hier ook huiswerk:

dagelijks lezen
    letters "flitsen"
    en een stuk of 5 online leeromgevingen om te oefenen

ik word er gek van, mijn oudste trekt dat echt niet! Lezen doen we wel maar de rest laat ik voor wat het is. Toen we hem aanmeldden hebben we gevraagd naar het huiswerk beleid en dat zou pas met groep 6 komen, maar blijkbaar is dat veranderd de afgelopen jaren..

17. Rozaly

Rozaly Bekend lid

26 apr 2011
    736
    0
    16
    Lezen kan trouwens ook uit bijvoorbeeld de Donald Duck. Ik zou m'n kind dat wel hardop laten lezen, anders wordt het alleen plaatjes kijken. Of de Kidskrant oid. Vaak vinden kinderen de afwisseling dan fijn en wordt lezen geen straf.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    #18 belize, 12 okt 2015
    Laatst bewerkt: 12 okt 2015
    ja. dat is wel een te groot woord voor het hoor. :)

19. tuc

tuc Niet meer actief

dat vind ik overigens wel veel hoor...20 min per dag wat dus geen lezen is neem ik aan en in de vakantie ook nog.

hier ligt het eraan hoe makkelijk de letters en woorden gaan denk ik. Rekenen is sowieso niks hier. Op splitsen na...maar dat is 5 min denk.
    Hier de veilig en vlot rijtjes wel..flitsen is hier niet nodig omdat ze de letter in groep 2 al kende. De veilig en vlot rijtjes doen we braaf elke dag zodat ze al went aan het meekrijgen van schoolwerk. Maar dochter heeft het niet per se elke dag nodig.
    Boekjes lezen zie ik niet als huiswerk, maar lezen is mijn tweede natuur en dat probeer ik ook op dochter over te brengen.

20. Saskia78

Ach je moet klein beginnen he :)

Deel Deze Pagina