Is het een aanbeveling of moet dat persé? Sinds dit jaar krijgt iedereen in groep 3 die rijtjes mee van veilig leren lezen, maar ja, dat is drie minuten werk ofzo. Verder moet je het zelf een beetje weten. Wij lezen onze kinderen al van baby af aan voor en sinds een aantal weken laten wij ons zoontje (groep 3) ook zelf elke avond twee bladzijden voorlezen uit een boekje. Daar is hij ongeveer 5 minuten mee bezig. 20 minuten vind ik wel veel per dag in groep 3.
ik vind trouwens wat zij op school moeten doen echt veel genoeg. mijn zoon wil echt niks na school. erg moe. voor het slapen gaan wil hij vaak wel iets voorlezen voor mij. hij kan niet wachten dat het herfstvakantie is en hij niks hoeft te doen.
Hier in groep 4 1x per week 6/7 woordjes spelling die ze 2x over moeten schrijven. Ze krijgen het 's maandags mee en het moet uiterlijk vrijdags weer ingeleverd zijn. Verder ook wel het verzoek om te flitsen en de tafels (op dit moment de tafel van 2) te oefenen.
Was hier ook idd. Maar bij ons werd 10 minuten geadviseerd. Ik vind het niet raar om dat te doen eigenlijk. Het zorgt er voor dat het allemaal beter beklijft. En misschien heeft jouw zoon het idd niet nodig, maar er zijn heel veel kinderen die het wel nodig hebben.
Hier zijn ze sinds 2 weken ook met huiswerk begonnen (groep 3). Dit huiswerk is onderdeel van de methode die ze, ook in de klas, gebruiken om te leren lezen en schrijven. Ze lopen in principe een week achter. Dus we oefenen thuis wat ze op school geleerd hebben. We hebben iedere week 3 werktijden van 15 min. Soms lezen wij een verhaal voor. Soms leest zoon uit zijn eigen boekje (plaatjes met kleine woordjes). Vaak hebben we ook een knip en plak opdrachtje, of een woord spelletje. Al met al goed te doen. Voorlezen doen we sowieso veel. Zoon is erg onrustig en hij vindt het heerlijk om met een boekje op schoot te kruipen gelukkig
Hier hetzelfde. Onze dochter leest graag en goed, dus dat doen we veel samen. Sommige online leeromgevingen vindt ze wel leuk, maar andere zijn voor haar niet echt uitdagend genoeg. Maar ik geloof niet dat het 'verplicht' is. Dagelijks samen lezen wordt wel aangeraden.
Het zijn idd rijtjes met woorden. En dan via de voor-koor-door methode. Mijn zoon vindt het gewoon niet zo leuk om te doen. Hij kan de woorden lezen. Lezen doen we dagelijks, we hebben een abonnement op de Donald Duck. We doen op een speelse manier lezen, dat gaat prima. Ik vind lezen ook belangrijk. Het gaat me meer om het verplichte karakter.
Maar dat is toch niet verplicht? Een kind dat al kan lezen hoeft thuis toch niet te oefenen met 'aan-in-pan-pap'? En anders ook niet, net is niet zo dat ze strafwerk krijgen als ze hun werkstuk niet inleveren. Het kind mag thuis oefenen met die woordjes, dat is een goede stimulans om te keren lezen. Als ie daar geen zin in heeft, dan niet. En al helemaal niet als het niet eens nodig is, natuurlijk heeft ie daar geen zin in, laat hen lekker Donald Duck lezen.
Groep 3 hier. Er wordt geadviseerd om elke dag minstens 5 minuten te oefenen met lezen. We krijgen en woordenlijst mee van de veilig leren lezen methode. Ik zie het niet echt als huiswerk, mat ik zie eet wel het nut van in. Mijn zoon vindt het ook leuk. Als jouw zoon in de plusgroep zit, dan is hij er toch zo doorheen?
Het gaat om die woordjeslijsten van kerndoelen van veilig leren lezen. Op vorige pagina gaf ts aan dat haar zoon deze heeft gekregen om te oefenen, maar dat hij al kan lezen. Dan is de conclusie dat je dan inderdaad geen 20min doet over het oefenen met die woordjes, als je ze dan überhaupt nog gaat oefenen. Het was dus geen huiswerk om 20min in zijn algemeenheid verplicht te lezen per dag Volgens mij is 'laat uw kind dagelijks even lezen' verder een algemeen advies wat gegeven worst vanaf groep 3.
Ahna het begon met 20 minuten lezen per dag... Vandaar Maar die lijsten doe je sowieso geen 20 minuten over inderdaad... Dat is zo gebeurd. Onze meester adviseerde ze overigens toch ook aan de goede lezers om ze eens door te lezen. Gewoon ondat hoe vaker je een woord leest, hoe beter het gaat. Ook als je al heel goed leest kunnen er best woorden bijzitten die je nog nooit hebt gelezen. Dus ook voor goede lezers zijn die lijstjes nuttig. (Hij vond overigens ook dat doorlezen dan voldoende was... Dus geen uren aan besteden... Je kunt ook een boek lezen)
dat werd hier precies zo geadviseerd. Ondanks dat de woordjeslijsten hier vanzelf gaan oefenen wij die dus wel. In de klas doen ze ze ook. En als het makkelijk gaat ben je er in een paar minuten doorheen.
VLL woordenlijsten kosten voor een gemiddelde lezer schat ik 3 minuten tijd, een snelle lezer zal er in 2 minuten ofzo doorheen zijn. Mijn zoontje leest best aardig, maar we oefenen die rijtjes ook, zoveel werk is het niet en hij vindt het wel leuk om te doen.
Ik liet ze vaak even voorllezen terwijl ik het ontbijt klaarzette. Doorgaans was ze eerder klaar dan ik. Het hele voor-koor-door hebben we overgeslagen alszijnde niet nodig.
Mijn zoon zit ook in groep 3, hij krijgt geen huiswerk. ze mogen wel elke week 3 boeken meenemen uit de school bibliotheek, dus we lezen wel veel, ik lees vaak gewoon voor. maar zoon vind het erg leuk om te oefenen en probeert het eerst zelf te lezen. hij leest dus alleen thuis als hij zin heeft, het is geen verplichting.
Ben nu wel benieuwd hoeveel pagina's jullie dan moeten oefenen... want als je die VLL woordenlijstjes hebt, dan moet je wel héél veel pagina's lezen in 20 minuten! Wij doen meestal 2 pagina's. Geen idee hoe lang we er over doen. Wij doen het overigens niet 'voor-koor-door'. Mijn zoon leest het zelf. Alleen als hij er geen zin in heeft, lezen we de woordjes om en om.
Hier ook lezen, elke dag 10-15 minuten. Mijn zoontje vindt het erg leuk. Verder heeft hij nog rekentuin en taalzee waar hij op mag, maar dat hoeft van mij niet. Dit doet hij ook niet vaak thuis. Ik vind lezen geen huiswerk. En als het een dag niet lukt, prima. Hij leest verder prima.
: Is er een andere methode dan zelf lezen of begrijp ik je niet goed? Mijn dochter pakt ook dat boekje s avonds en leest 2-3 pagina's Door, het wordt snel behoorlijk saai natuurlijk. Kan het ook op een andere manier worden gelezen dan?