In het geval van onze zoon is het niet jammer, maar heel fijn dat hij rustig aan mag doen. hier hebben ze meerdere niveau's en verdiepingsmogelijkheden op school, dus is het niet vreemd als hij zijn eigen route volgt. ik zou in jouw geval nog eens met juf praten.
Groep 3 is niet een fijne klas om over te doen. Ze start dan weer met het leren van de letters, het aanvankelijk lezen, de cijfers tellen etc. Ze zal dan waarschijnlijk ondervraagd worden. Ik zou er voor kiezen om toch naar groep 4 te gaan en mocht blijken dat ze dan niet goed meekomt dat jaar overdoen ipv groep 3. De school waar onze zoon op zit zegt dat groep 3 een jaar is waar ze kinderen niet laten zitten vanwege dat kinderen dan ondervraagd worden...groep 4 doubleren zou dan een betere optie zijn...mocht dat nog nodig zijn. Wie weet valt het kwartje, pakt ze de dingen wel goed op en hoeft ze niet meer te doubleren. Ga niet klakkeloos uit wat de docent tegen je zegt, maar kijk naar je kind, is ze toe aan groep 4? Niet alleen op didactisch gebied maar ook op sociaal emotioneel gebied? Als ouders heb je ook zeggenschap hierin! Succes met de keuze !
Dank voor je reactive. Het voelt als steun, dat is fijn. Ik denk dat we de juiste keuze maken door haar te laten zitten. Dat halverwege terug gaan, was eigenlijk heel snel weer van de baan. Dat gaat mn dochter helemaal niet trekken. Ik hoop dat haar basis zo idd wat sterker wordt en dat ze wat minder op haar tenen hoeft te lopen.
Hoe bedoel je dat ik nog eens met de juf moet gaan praten? Ik ga natuurlijk met de juf praten om te kijken hoe we er voor kunnen zorgen dat we het maximale halen uit het jaar dat ze overdoet. Niet dat ze een half jaar niets doet en dan aanhaakt en er weer achteraan gaat hollen.
Ik heb aangegeven op school dat we er erg op moeten letten dat ze zeker het eerste half jaar genoeg uitgedaagd wordt. Ik ga niet klakkeloos uit van wat de docent zegt hoor. Ik ken mijn dochter. De docent geeft aan dat ze achterloopt, die zegt niet: ze moet blijven zitten. Iedereen was wat aan het twijfelen, maar mede doordat mijn dochter ook jong is in gedrag, denken wij dat ze meer aansluiting zal vinden in groep 3 dan mee te gaan in groep 4. Al zal ze haar vriendjes en vriendinnetjes wel missen natuurlijk. Ze heeft ook nog niet alle letter helemaal geautomatiseerd en ik denk dat met wat extra werk of in elk geval moeilijkere opdrachten dat het mogelijk moet zijn om haar genoeg uit te dagen. Ze zal in eerste instantie mee lezen met de kinderen die al kunnen lezen in groep 2. Ik hoop dat ze rond de kerst lekker mee kan komen met de middenmoot en dat dat zo blijft.
Ik denk dat ik het wel begrijp wat ze bedoelt. Hier werken ze in 3 verschillende niveaus - 1 ster- kind heeft na de klassikale uitleg meer uitleg en begeleiding nodig - 2 sterren - kind kan na de klassikale uitleg zelfstandig aan de slag - 3 sterren - kind kan soms de klassikale uitleg overslaan en meteen aan de slag gaan, en krijgt vaak wat moeilijkere opgaven erbij Hier werken ze in boekjes (met rekenen) waar de opgave bladen dus ook verdeelt zijn in 1, 2 of 3 sterren. Het kan dus goed dat je kind dit jaar het hele jaar gedraaid heeft op 1 ster en dat wanneer het kind het jaar over doet volgend jaar meedraait in de 2 of 3 sterren groep
Ja die 3 niveau's hebben we hier ook. Al heet het hier zon, maan en sterren. De juf zei al iets dat ze niet wist of mn dochter mee zou kunnen met de zon-groep omdat daar ook een zelfzstandigere werkhouding werd verwacht. Ze heft graag duidelijke opdrachten en doet dan precies wat gevraagd wordt. Een opdracht als: werk maar verder in je boekje, vind ze heel lasting. Een opdracht als: maak blz 10, kan ze veel beter mee omgaan. Dan maakt ze blz 10 en gaat spelen of zitten wachten. Het komt niet in haar op om dan naar blz 11 te kijken, want dat was niet de opdracht. Ze lijkt een beetje autistisch in dat soort dingen. Ze doet precies wat gevraagd wordt, niet meer niet minder. Dus in een groepje waarin veel zelfstandig gewerkt wordt zou ze zich verloren voelen.
Mijn zoon is autistisch en ik weet dat dit heel makkelijk en simpel op te lossen is. Gewoon mee laten gaan met de rest en dan elke keer een b.v blauwe streep zetten tot waar ze moet werken en dan b.v een groene streep tot waar ze verder mag gaan als ze bij de blauwe streep is gekomen en er nog tijd over is om te werken. En dan gaan werken met een time timer (kan op tafel maar juf kan hem ook in het groot voor de hele klas op het digi bord zetten. Zodra ze dit gewend is hoeft juf alleen nog maar te zorgen dat de strepen in haar boekje staan en kan ze gewoon met de zonnen mee draaien
Wat een goed idee. Dat klinkt als iets dat heel goed bij haar zou kunnen werken. Heb je nog meer van dat soort tips? Ik weet niet of mijn dochter autistisch is, maar regelmatig denken wij: meid hang jezelf toch niet zo op aan al die regeltjes. Zeker als ze moe is dan werkt het het makkelijkste als alles via regeltjes gaat, dan weet ze wat er gaat komen en dan raakt ze niet ze snel gefrustreerd. Maar soms kan ze ook heel erg lachen als iets niet via de regels gaat.
Ik zou ook echt groep 3 doubleren. Het lezen moet echt wel oo niveau zijn anders krijg je een heel ongelukkig meisje in groep 4 ben ik bang. Overigens beginnen ze hier niet helemaal opnieuw hoor. Mijn dochter zit nu in groep 3 en 3 kindjes doen dat jaar nu over...zij mochten in kern 6 beginnen. Hoefden echt niet opnieuw mee te doen met maan roos vis. Hier een meisje dat alleen flink uitvalt op rekenen. Lezen en andere dingen zijn op of boven niveau. Sommen t/m 10 kan ze echt nog niet allemaal. Ze krijgt hier RT voor. Maar omdat de rest allemaal prima is kan ze hier niet op blijven zitten. Bij mij was het vroeger hetzelfde...puur en alleen rekenen. Liep ik een jaar of 2 achter.
Mijn buurmeisje ging na groep 2 nét over naar groep 3, was een beetje een twijfelgevalletje. In groep 3 is ze vervolgens blijven zitten omdat naar groep 4 gaan gewoon echt te hoog gegrepen was. Voordeel is dat ze hier een groep 3-4 hebben; haar groep 3 klasgenootjes bleven dus bij haar in de klas, alleen gingen die andere opdrachten doen. En vanuit groep 1-2 kende ze de kinderen die uit groep 2 over gingen naar groep 3 ook al van haar tijd in groep 2. Buurvrouw twijfelde erg, maar het was duidelijk de goede keuze. Inmiddels gaat ze naar groep 6 na de vakantie en gaat het echt prima.
Vanmiddag weer een gesprek op school. De juf heeft de uitslag van de cito toets. Maar eigenlijk hecht ik niet zoveel waarde aan de cito toets. Dat is maar een moment opname. Maar de juf wilde die graag even afwachten voordat we de beslissing namen. Eigenlijk is de beslissing al genomen. Nu alleen nog kijken hoe we het mn dochter gaan vertellen.
Cito uitslagen zijn binnen en ze zijn zoals verwacht. Rekenen een 4 (was een 5) en een beetje achterstand ingehaald Spelling een 5 (was een 5) maar wel een beetje achterstand in gehaald Lezen een 5 (was een 5) verder achterop geraakt. Dat lezen viel me wel een beetje tegen, ik dacht dat ze niet meer achterstand had opgelopen. Komende week gaan we het haar vertellen. Iemand nog tips hoe dit te doen? We denken aan zoiets: Je mag nog een jaar bij je juf blijven. Je hebt hard gewerkt dit jaar, maar het is allemaal best wel moeilijk. Dus je gaat nog een keer groep 3 doen. Je hebt al heel veel geleerd, maar we denken dat groep 4 nog iets te moeilijk voor je is.
Hoe zou je het vinden om nog een jaartje bij juf X te blijven? (Althans.. Alleen geschikt als je denkt dat ze die juf wel mag)
Ik zou het kort en simpel houden: "we hebben overlegd met de juf en je blijft volgend jaar nog een jaartje in groep 3" Als ze vraagt waarom dan kun je uitleggen dat ondanks het harde werken het toch nog erg moeilijk is voor haar en dat groep 4 dus nog echt te moeilijk is.
Kan het niet zo zijn met lezen dat ze niet achteruit is gegaan, maar hetzelfde is gebleven? De normering is nu strenger waardoor het mogelijk lijkt alsof ze achteruit is gegaan?
inderdaad. en omdat het veel te moeilijk is is het ook niet leuk, moet wel leuk blijven om naar school te gaan en te leren.
Ze is niet achteruit gegaan met lezen. Bij de vorige cito had ze een score van 8 nu een score van 12. Maar ze had 10 punten vooruit moeten gaan. En ze is maar 4 punten vooruit gegaan. Bij rekenen had ze vorige keer een score van 85 en nu 120. Ze moest 24 punten omhoog gaan om "bij te blijven" en ze was dus 35 punten omhoog en heeft daar dus achterstand ingelopen
Ik wilde dat eigenlijk niet zo zeggen, dan is het zo alsof we het achter haar rug omdoen. Ik wilde het haar vertellen en dat zei het dan aan haar juf gaat vertellen. Maar misschien maak ik het wel te moeilijk voor haar dan. Ze vraagt eigenlijk nooit om uitleg. Dus ik wil het wel in 1 keer duidelijk uitleggen.