Grafiek cito-toetsen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Sascha87, 28 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    Is er toevallig iemand die mij kan uitleggen hoe ik deze grafieken moet lezen?

Zoon zit in groep 3 sinds september. Krijgt een aangepast programma voor lezen en rekenen. Ik weet dat hij voorloopt op de rest...maar ik heb zo’n grafiek nog nooit gezien. Snap ook dat hij de zwarte/bovenste lijn is. Maar dus niet wat de scores/getallen bij vaardigheden inhouden.

Heeft zijn rapport op de laatste dag voor de vakantie gekregen, dus ik kan het de juf niet vragen nu.

Hoop dat de bijlage te lezen is.

Bijgevoegde bestanden:

2. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    Nog even ingezoomd

Bijgevoegde bestanden:

3. Gerdatjuh

Gerdatjuh Bekend lid

27 feb 2012
    992
    23
    18
    Vrouw
    Fryslân
    De score gaat van 0 tot 5. 5 is het hoogste, 0 het laagste. Als ze rond 3 zitten zijn ze gemiddeld. Onze zoon zit rond gemiddeld alleen met 3 minuten toets onder gemiddeld. Kortom zijn tempo met lezen moet omhoog. Zo heeft de meester het uitgelegd vorige week bij de rapport bespreking.
    Aan de scores van jou zoon te zien zit hij overal ver bovengemiddeld.

4. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.028
    2.834
    113
    Hij zit idd ver boven de hoogste lijn ;)

1e bolletje is vorige keer, 2e is laatste toets.

En E4 staat voor eind groep 4 volgens mij, dat niveau heeft hij voor dat bovenste onderdeel.

En een A is de hoogste score.

Ff googelen kom je ook een eind :)

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
  6. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    Tnx voor de reacties. Het is me wel iets duidelijker geworden.

De rest zal ik aan de juf vragen maandag!

7. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Je mag me een PB sturen hoor ben cito coördinator op mijn school en analyseer dus vele cito's ;)
    Ik kan alleen het niet goed zien op de foto dus liever dan even doormailen ivm betere kwaliteit

8. Jezz84

Jezz84 Actief lid

30 dec 2012
    455
    111
    43
    Ik werk als intern begeleider op een basisschool. Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto maar de bovenste grafiek is van de AVI (tekst lezen) hij heeft bij de laatste afname AVI m4 of e4 (Kan het net niet goed lezen) beheerst. Hij gaat dus lezen in e4 of m5. De tweede grafiek is dmt (woordjes lezen) hier scoort hij erg goed op en de schuine lijn laat een mooie vooruitgang zien.
    De derde grafiek is van de rekenen/wiskunde cito. Ik denk dat hij vooruit getoetst is? Het zijn de afnames van m3 en e3 en beide scores zijn erg goed. Normaal gesproken neem je in groep 3 in januari de m3 af en in juni e3. Ook hier een stijgende lijn.
    Hoop dat het zo duidelijker is? Vraag gerust anders!

9. Jezz84

Jezz84 Actief lid

30 dec 2012
    455
    111
    43
    Klein foutje zie ik.. bij de 2e grafiek is de stijgende lijn niet te zien maar dat komt omdat er slechts 1 toets gemaakt is. De volgende keer dat weer deze toets afgenomen zal worden komt er wel een lijn te staan

10. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Die toetsen van rekenen m3 en e3 heeft hij idd in oktober en november gemaakt zie ik op dit blad staan. Daarna is hij begonnen met rekenwerk uit groep 4, maar daar niet op getest.

Er is even de vraag geweest of hij na de kerstvakantie naar groep 4 zou gaan. Maar uiteindelijk op aanraden van de juf die keuze niet gemaakt.

Hij zit nu dagelijks op de gang met een andere juf voor uitleg van ‘zijn’ werk. En na de uitleg gaat hij zelfstandig in de klas werken terwijl de juf met de stof van de rest vd kinderen bezig is.

Ik vraag me af hoe ze dit de rest vd jaren gaan doen, als hij steeds zo voor blijft lopen.

Daarnaast blijft hij aangeven dat het werk nog steeds te makkelijk is. Ik vraag me af of hij wel op zijn niveau werkt.

Hoe zou ik dit het beste bij de juf aan kunnen kaarten? Ik wil niet zo’n zeurmoeder zijn, maar ik zou het wel fijn vinden als hij ook echt nieuwe dingen leert.

11. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Waarom laat je hem niet naar 4 gaan als die mogelijkheid er is?
    Als hij zich verveeld en nu alles zo'n beetje alleen doet zonder zon klasgenootjes vind ik dat geen fijn vooruitzicht voor hem.

Mijn dochter is van groep 3 naar groep 4 gegaan destijds na de herfstvakantie.
    Inmiddels zit ze nu in groep 6 en het gaat goed met haar. Ze scoort nog steeds prima en krijgt nog steeds wat extra uitdaging maar kan ook veel gewoon met de klas mee doen en heeft niet meer die afzondering en aparte behandeling zoals voor de overstap.

12. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Is er geen plus klas op school waar hij aan kan deelnemen? Ik ben zelf geen voorstander van klas overslaan (heb dit zelf als kind gedaan) ivm mogelijk geen aansluiting met oudere kinderen op sociaal vlak. Heb zelf voorkeur voor verdieping op andere vlakken, bv technisch/wetenschappelijk wat je bv in plus klas kan krijgen of dingen als een muziek instrument leren of op Chinese les gaan (buiten school dus zelf aanbieden)

13. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    Helaas is er geen speciale plusklas. Het ‘speciale’ programma wat hij nu volgt noemen ze pluswerk, maar dit is gewoon groep 4 werk.

14. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    We hebben naar de juf geluisterd omdat zij zei dat hij goed in deze groep ligt. Maar ja, dit is ook niet leuk voor hem.

Eigenlijk hebben we in mei pas weer een gesprek, maar ik ga toch maar vragen of er tussendoor nog een gesprekje mag komen.

15. Jezz84

Jezz84 Actief lid

30 dec 2012
    455
    111
    43
    Goed om eerder in gesprek te gaan hoor! Ik zie natuurlijk maar een klein deel van de resultaten maar kan me indenken dat groep 4 niveau vrij makkelijk voor hem is. En het lijkt me niet fijn dat hij steeds apart moet gaan werken van de rest van de klas. Is hij wel eens onderzocht? IQ bedoel ik dan?

Deel Deze Pagina