Groep 3 vvl zon en maan

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door one of kind, 27 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.215
    542
    113
    Onze jongste is ook dit jaar begonnen in groep 3, zij is eind groep 2 getoetst op avi E4. Wij hebben een paar weken geleden een gesprek gehad met de nieuwe juffen en zij gaven aan dat ze inderdaad goed leest en de zonboekjes voor haar te makkelijk zijn en ze haar juist op haar niveau willen laten lezen. Het is de bedoeling normaal gesproken dat ze aan het eind van groep 3 op E3 lezen en dat zij dan dus op E5 zou moeten zitten. Ze is nu begonnen met extra uitdaging met Slimme Taal. We hebben de juf hier nog niet over gesproken maar ze vind het in elk geval heel erg leuk.

one of kind vindt dit leuk.
  2. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Hij moet vandaag naar de bso dus vandaag kan geen juf aanspreken.
    Ik verwacht dat ze volgende week voor de herfstvakantie kern 2 afronden?
    Ik ga het iig wel weer met hun erover hebben en ben benieuwd wat volgende week uit kern 2 komt.

3. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Onze 5 jarige dochter zit ook in groep 3 en ook al is ze wat jong, het bevalt haar goed.

Wat mij opvalt is dat je schrijft dat jullie kind teleurgesteld is over het feit dat hij in maan zit en niet in zon. Waarom leggen ze daar zo'n nadruk op? Onze dochter leest ook zon met slechts twee andere kindjes in de klas (zittenblijvers). Onze dochter heeft echter geen idee van het niveauverschil met het meisje naast haar die in maan leest. Wij benadrukken dat ook niet, want het is verder geheel onbelangrijk voor haar dat zij al op dat niveau leest en andere kindjes niet.

4. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Dit wordt op deze school toevallig wel benadrukt.
    En op zijn oefenkampioen diploma stond het ook vermeld.
    Omdat hij ook de enigste is die al 2 keer het racelezen heeft moeten doen van de klas heeft hij ook nieuwsgierig gevraagd.

Hij is ook een van de weinige die geen " huiswerk" mee krijgt.
    Dus hij vroeg zich af waarom ben ik dan maan?
    Toen ik overigens vrijdag zijn juf vertelde dat hij zelf thuis avi M4 niveau leest zei ze wel wauw moeten we in de gaten houden.
    2 juffen is natuurlijk fijn maar 2 juffen denken ook vaak anders.

5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.627
    9.138
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Maar waarom legt school/de juf daar dan zo'n nadruk op? Dat vindt ik echt bijzonder en ik zou ook zeker navragen waarom ze dit doen.
    Bij ons op school is dit juist niet. In de eerste week groep 3 beginnen ze daar gelijk al mee. Dat je mag zijn zo als je bent, dat je niet mag opscheppen, niet mag zeggen dat iets makkelijk is (wel tegen de juf, maar niet tegen anderen, die het wel moeilijk vinden) enz.

Zoe123, Deliana en belize vinden dit leuk.
  6. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Zou per direct verzoeken of de juf wil stoppen met dit te benadrukken, in mijn ogen echt compleet debiel om niveauverschillen in een klas uit te spreken op zo'n manier. Onze dochter is dus een zon en loopt behoorlijk voor met lezen, maar wij leggen er juist geen nadruk op. Ze moet zich niet anders gaan voelen en al zeker niet "beter" dan de rest. Iedereen leert toch op zijn eigen niveau en dat is prima.

yaro en belize vinden dit leuk.
  7. yaro

yaro Niet meer actief

Ik zou ook direct de juffen verzoeken te stoppen om dat te benadrukken. Dat is natuurlijk zo slecht!!!

Hier overigens een kind die in maan ingedeeld is en in groep 1 al kon lezen.
    In geval van mijn zoon is het waarschijnlijk vanwege gebrek aan plezier in lezen en faalangst de reden dat hij in maan begint terwijl hij zon makkelijk aan kan.

Rekenen is meer feitelijk en is hij ook heel goed in en daar krijgt hij wel hoger werk.

De redenen kunnen dus vrij uitlopend zijn. Ik zou wel zorgen dat je zoontje jouw zorgen hierom niet mee krijgt. Dat voed alleen maar zijn verwarring nu.

8. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Wauw wat veel kinderen die al konden lezen toen ze naar groep 3 gingen. Mijn dochter had dit overigens ook maar mijn zoon niet, die kende 20 letters en hakte en plakte nog..
    Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier.

Blijf in gesprek met de juffen en zorg voor een goede communicatie met elkaar en sta vooral naast elkaar. Als je zoon/ dochter ziet dat je twijfelt aan de juf, zal dat in zijn ontwikkeling op school ook niet helpen.
    Zorg ook dat juf de reden met hem bespreekt, zodat hij dit niet van jou maar van juf hoort.
    Eigenaarschap van het kind doe je samen.

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Onze dochter zit nu in groep 3. Ze las al in groep 2. Ze is na de kern start wat twee welen duurt verder gegaan in het zon boekje.

De leerkrachten hadden gemeld op de info avond dat de evt zon kinderen meer moesten kunnen dan alleen lezen. Ze moesten alle letters kennen dus ook goed de au en ui enz. Ze moeten zelfstandig zijn, durven enz.

Ze is hier vorige week getest. In ieder geval de avi. Geen idee of ze de dmt gedaan hebben. Maakt me ook niet uit. Ze is een zonkind zo noemen ze dat bij haar.

Ze moest wel een hele bladzijde voorlezen uit haar boekje voor de klas! Dat vind ik best pittig, maja zo gaat t daar.

10. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Inmiddels is kern 2 uit.
    Hij moest echter naar de bso dus heb juf niet meer kunnen spreken.
    Ik weet niet welk plan ze hebben nu.
    Hij heeft iig weer een zeer goede en goede score bij zijn werkboekje.
    Zijn lezen was naar 49 minuten in 1 minuut.
    Maar zoals ik al zei voor de rest heb ik de juffen niet kunnen spreken.

11. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.215
    542
    113
    Hier begint de ellende weer dat ze zich heel erg verveeld in de klas. Ze heeft met rekenen nu ook een plusboekje maar de juf gaf al aan dat die ook te makkelijk voor haar is. Met lezen heeft ze nu van zon kern 11 om te oefenen. Ze gaat zich nu alleen heel erg bemoeien met de andere kinderen omdat ze zich verveelt. Nu hebben we een week vrij en daarna maar een gesprek met de juffen aangaan wat het verdere plan is om het schooljaar door te komen...

12. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Dat ligt dan aan de school.

Hier moeten ze 17 woorden voor maan lezen en 40 voor zon.

13. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Ja denk ook dat dit hun principe is.
    Hij had er nu 49.
    Op de pagina van zwijsen zelf staat heel anders de info dan de school toepast.

14. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Ja tuurlijk anders krijgt ze straks nog problemen doordat ze zich met anderen gaat bemoeien. Ik snap je.

mama2bengeltjes vindt dit leuk.
  15. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    386
    48
    28
    Ik ben benieuwd naar het oudergesprek na de vakantie.
    Ik vind dat hele leesgebeuren best vaag, ik kan op dit moment helemaal niet inschatten of die het nu standaard doet of nog niet zo goed. Wij kregen wel oefenmateriaal voor de vakantie mee en ik zag nog een stapeltje bij de juf op tafel liggen, maar weet niet of elk kind het kreeg, denk het eigenlijk niet. Heb mij in ieder geval opgegeven als leesmoeder, dan hoor ik ook eens andere kinderen lezen ter vergelijking.
    Het gaat in elk geval allemaal niet vanzelf en ook best langzaam.
    Ik kan mij ook helemaal geen voorstelling maken, hoe kinderen het zichzelf kunnen leren....Mijn zoontje zeurt al wanneer een letter tussenstaat "die ze nog niet gehad hebben".

16. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Hier begon hij in de zomer zelf. En als hij iets niet wist vroeg hij wat het was.
    Heb hem uiteindelijk bv gezegd de ou van koud en de eu van reus.
    Nu herkent hij ze meteen.

17. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier worden alle kinderen in november getest op oa avi niveau. Geen idee wat het is, zolang hij maar les krijgt op zijn niveau (montessori, groep 3-4-5). Hij schrijft met de groep 3-ers mee met de kernen, hij leest wat hij wil uit de kast (avi S tot E5, hij heeft niveau E4 of M5 denk ik), hij rekent in eind groep 3 boekje en krijgt klokkijkwerkje uit groep 5..
    Weinig dingen die echt heeeel moeilijk zijn, maar een beetje makkelijk is ook fijn om te wennen aan alle regeltjes en manier in groep 3-4-5. Hij is van eind december en dus echt jong en klein in de klas. Cognitief een buffer dus, en sociaal-emotioneel wat meer uitdaging.

Hier dus erg blij dat juf echt naar het kind kijkt. Ze kunnen op die manier ook niet echt vergelijken, omdat iedereen wat anders doet, in andere volgordes ook.

18. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Maar kinderen met een leeftijd van 5/6 jaar horen toch niet in E4/M5 boeken te lezen?
    Mijn oudste dochter heeft zichzelf ook leren lezen, maar ik wilde niet dat ze hoger dan E4 ging lezen ivm herkenning/beleving.

Als een kind technisch kan lezen, dan is dat klaar. Laat het kind lekker lezen en focus op andere dingen; begrijpend lezen, studerend lezen. Of helemaal wat anders.

19. yaro

yaro Niet meer actief

Mijn idee ook een beetje. Mijn zoon word op school bewust aan een lager niveau gezet dan voor hem haalbaar is met lezen. En met extra werk en herhaling. Hij kan heel goed technisch lezen, maar begrijpend lezen zal echt een ding worden bij hem dus daar word zo vroeg mogelijk op ingespeeld. En doordat hij op dat niveau ook extra werk krijgt verveeld het hem niet.

Nou heeft hij een disharmonisch IQ en heeft ASS, maar toch. Alleen maar hoger en hoger verwachten omdat het kan is niet altijd de manier. School en leren draait ook om herhalen herhalen herhalen.

Dan vooral bij lezen.

Rekenen bijv is feitelijk en als dat er eenmaal in zit dan zal hetzelfde niveau echt weinig uitdagend zijn, maar bij lezen kan je op hetzelfde niveau zoveel afwisselen.

En dan hoeft natuurlijk niet iedereen bij de maan kindjes te horen en exact hetzelfde niveau te doen, maar lezen draait idd om zoveel meer dan alleen woordjes snel oplezen.

20. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Dat is wel zo met A en B boeken, A boeken is tot 9 jaar geloof ik.

Deel Deze Pagina