Hier heeft zoontje uitdaging in gr 2 nodig gehad. Hij liep voor maar net niet voldoende voor groep3 Ze hebben een plusklasje gemaakt met nog 3 andere kindjes en hier elke week 3 uur verdeelt over de week extra taken gegeven met moeilijkere opgaves. Tijdens de lessen van gr 2 werden er ook op momentjes hen wat lastigere vragen gesteld en ze mochten 2x per week in gr 3 meedraaien
Mijn dochter kon in groep 2 boekjes lezen op avi-M3-niveau. In groep 3 raakte ze echter op het gebied van lezen onzeker, ineens moesten ze bv gaan hakken en plakken, terwijl zij woordjes als ‘tak’ etc al vloeiend las. Ergens heeft haar zelfvertrouwen daardoor een klap gekregen, waardoor ze echt een aversie ontwikkelde voor lezen. En op school doen ze bv zo’n DMT met een timertje, van die computerspelletjes met lezen tikt ook ergens de tijd weg etc, dan kun je echt stoppen - van het idee van tijdsdruk of móeten presteren, klapt ze volledig dicht. We zijn nu met school extra aan het oefenen met lezen máár echt op een positieve, speelse manier. Geen wegtikkende timertjes, ze mag volledig lezen op haar eigen tempo - al hakkend en plakkend als dat haar houvast geeft. De hoop is dat we zo die onzekerheid kunnen overwinnen... Maar ik vind het echt wel moeilijk om te zien hoe ze van extreem zelfverzekerd is gegaan naar onzeker en bij vlagen héél verlegen etc. Sociaal-emotioneel gezien loopt ze eerder voor dan achter, cognitief ook alles goed op ‘groep-3-niveau’ zeg maar. Maar die onzekerheid zit in de weg. Qua oefenen komt dat vooral neer op thuis aan de slag, en 1 a 2x per week leest ze met de biebjuf op school (een vrijwilliger). Op school doet de juf even niks meer met timers etc, en krijgt ze een verlengde leesinstructie.
Valt mee toch... hoop vrije dagen en 2 weken vakantie erin. En tussendoor sowieso korte lijntjes als we gedragsverandering merken.
Daar zijn ze nog aan het kijken naar de mogelijkheden. Deels is het budget ingezet voor rekenen en ze zijn aan het kijken of dit naar taal kan, bijvoorbeeld 1 ochtend per week maar dat is dus nog niet duidelijk. Juf heeft sinds vorige week wel 2 dagen per week een stagiaire dus dat biedt hopelijk wat mogelijkheden.
Nog niet hoor. Is ook nog niks over bekend wanneer dat komt. Afgelopen schooljaar was het er ook inderdaad, maar dat was verdeeld in twee tijdvakken, bij ons liep het bijvoorbeeld tot de kerstvakantie. Voor volgend schooljaar wordt er wel weer extra corona budget verwacht maar wat hoeveel en wanneer...>????
In 4 weken kun je echt niet veel verandering/vooruitgang zien hoor. Als scholen elke maand gesprekken zouden voeren over kinderen die verder wel 'gewoon' de doelen halen... niet erg realistisch.
Dat is dan waarschijnlijk van het tweede tijdvak van dit schooljaar, nog vanwege de lockdown van afgelopen voorjaar. Van deze lockdown is er nog niks bekend over wat het extra budget gaat zijn.
Bij mijn jongste hebben vorig jaar ook gesprekken gehad over wat beste was. Groep 3 lezen was op voldoende niveau (M3 op einde van jaar na corona lockdown), rekenen was moeizaam en spelling ging wel. De eerste cito's die ze heeft gemaakt in groep 3 waren allemaal V- (snel afgeleid en niet gewend aan die manier van toetsen), maar bij veel methode gebonden toetsen scoorde ze voldoende. Juist omdat het lezen op niveau was en in groep 3 het leren lezen en schrijven een prominente rol heeft, waren juffen en wij bang dat ze het saai zou gaan vinden. De kinderen die bij start groep 3 kunnen lezen mogen een 'hoger' niveau doen, maar daar hoort ook een behoorlijke mate van zelfstandigheid bij, wat niet reëel zou zijn voor mijn dochter, want daar zit juist het grootste probleem (werkhouding, aandacht, motivatie ed). Ze scoorde op een IQ test bovengemiddeld, intelligentie was het probleem niet. Daarom nu met intensieve onderwijsarrangementen in groep 4. Dit betekent in de praktijk dat ze vaker verlengde instructies krijgt, in kleine groepjes (soms ook buiten de klas) extra werkt aan haar zwakke punten. Door alle corona-ellende weet ik helaas nog niet hoe goed effect dit allemaal heeft en waar ze nu staat, maar ik verwacht van school dat ze met een duidelijk plan komen. Ze hebben vanuit zorgplicht best wel wat verplichtingen wat ze allemaal moeten doen om kinderen te ondersteunen cq mee te laten komen. Zo nodig moeten er ook individuele handelingsplannen worden gemaakt (OPP).
Bedankt voor je berichtje. Goed om te lezen Zoon heeft op school m3 niet gehaald maar juf zei al, Eind van dit jaar heeft hij dat zeker. E3 leest hij thuis maar dan maakt hij nog teveel fouten omdat hij heel snel leest. Reken cito was een 4 (scheelde niet veel of het was een 3) en spelling cito was wel v-. Sinds deze week is er een stagiaire op de groep en ik begreep dat dat er nu wat extra aandacht tijdens het lezen is. Verder idd verlengde instructie bij lezen en wat hulp bij spelling. Zoon gaat nu met plezier naar school dus het zal voldoende hulp zijn.
Het belangrijkste is hoe het sociaal- emotioneel met hem gaat. Vind hij het prettig op deze manier? En kan hij verder wel goed werken (concentratie, taakgerichtheid e.d.)? Anders zou een jaar extra wel kunnen helpen en waar hij wat meer kan, kan hij evt met groep 4 meedraaien. Lijkt mij niet fijn om steeds op je tenen te moeten lopen.
Een kleine update van mijn kant, nu rapport binnen van cito's gemaakt in maart (groep 4). Inclusief dus weer nieuwe corona-lockdown lijkt het er op dat mijn dochter goed genoeg meekomt. Cito scores zijn veelal III en IV en ze heeft AVI M4 behaald. Over naar groep 4 was dus zeker voor haar de juiste keuze... Ze gaat met plezier naar school en doet het inmiddels sociaal-emotioneel een heel stuk beter dan in groep 3 (dankzij medicatie).