Wij wonen in Duitsland en onze oudste zit nu in klas 2 (dus groep 4). Ze gaan 22 uur in de week naar school en krijgen in principe 4 dagen p/w huiswerk mee voor taal en rekenen. De hoeveelheid tijd die ze mogen besteden aan huiswerk is wettelijk vastgelegd op leeftijdsnivo. Vorig jaar mochten ze max 20 minuten per vak gebruiken en nu 30 minuten per vak. Het huiswerk wordt individueel vastgesteld op het nivo van het kind. Oefenen met lezen wordt ook hier geadviseerd. Gelukkig is dat voor onze oudste geen straf, ze leest graag en goed. In principe lezen we als onderdeel van het bedritueel samen. Zij een blad, ik een blad Verder krijgt ze regelmatig een leesoefening als onderdeel van het huiswerk.
Ik krijg altijd de neiging om het huiswerk van onze dochter te maken, terwijl zij lekker kan gaan spelen
mijn dochter kreeg in groep 4 tafelbladen mee en woordenlijsten om op tempo te lezen. meer niet. ze las het een paar keer door en dat was het wel. scheelt ook dat ze makkelijk leert dus ook niet veel tijd nodig is. eind van de week krijgt ze haar eerste rapport van groep 6 dus ik zal het wel zien hoe ze het nu doet. het is nu elke week een repetitie topo die ze leren moet. maar daar steekt ze ook niet heel veel tijd in en komt thuis met 9 en 10
Hier krijgen ze oefenbladen mee maar maken we eigenlijk nooit. En we lezen hem elke avond voor, maar probeer hem wel te stimuleren ook zelf te gaan lezen. Dat doet hij op school wel heel veel (als hij de tijd er voor heeft), maar thuis niet haha
Hier de oudste in groep 3 en krijgt elke maandag 1 á 2 oefenbladen mee als huiswerk. Zelf stimuleren wij de jongens om te lezen. Oudste heeft vorige week weer een boek uit mogen kiezen in de boekhandel. Dit doen wij vaker. Vanaf groep 4 is het een spreekbeurt en 2x oefenbladen in de week.
Hij neemt iedere week een lijstje mee met woorden die hij moet kennen voor de spelling toetsen. Die stop ik dan in een klapper en af en toe 'overhoor' ik hem. Zelf lezen gaat prima en doen ze op school ook nog 2x in de week. Verder doen we thuis niks. Ja soms vanuit het niks '9x7=?' vragen gewoon om te kijken of het erin zit.
Mijn zoon in Grade 2 moet iedere dag een aantal Engelse woorden 'leren' vanwege de spelling. Tevens 20 minuten lezen. Dit doen we voor het slapengaan. Tevens doet hij elke avond 20 minuten sommen en oefenen we de tafels. Mijn man is wiskundige dus hij heeft in principe snel alle regeltjes onder de knie. Dan lezen we twee keer in de week Nederlands en krijgt hij elke vrijdag een uur Nederlandse les van mij. En tevens zijn we nu bezig met Russisch. Voornamelijk lezen en leren schrijven. Met mijn middelste van 6 (laatste jaar Kindergarten) volgen we Veilig Leren Lezen. Ik zit nu bij Kern 4 en hij krijgt ook elke dag een boekje mee uit school. Tevens doe ik met hem de zogenaamde 'sight words' in het Engels. Elke dag schrijven ze 10 minuten een stukje over uit een boekje voor het handschrift. Schrijven vinden ze allebei erg leuk. Verhalen schrijven gaat ze erg gemakkelijk af.
Fijn al deze reacties We gaan zelf wat meer oefenen. Hij is snel afgeleid en geconcentreerd dus daar misschien mee oefenen.
Hier een juf van groep 4: het verschilt gewoon echt ontzettend per kind (en ook wel per ouder). De meeste kinderen lezen thuis wel 10-15 minuutjes per dag. Sommige kinderen krijgen daarnaast nog extra werk mee naar huis: soms omdat ik denk dat het goed is, soms omdat ouders er op staan. Maar over het algemeen vind ik dat ze zoveel mogelijk kind moeten zijn, dus als ik iets meegeef probeer ik er wel voor te waken dat ouders elke dag een half uur van alles met kind gaan oefenen. Op een speelse manier tafels oefenen bijvoorbeeld is veel leuker. Of laat kind een briefje schrijven naar opa/oma of een vriendje in plaats van een werkblad invullen. Op school moeten ze al zoveel.
Ik geef les aan groep 4 en adviseer de ouders om elke dag max 15 minuten de kinderen hardop te laten lezen. Daarnaast stuur ik de ouders een mail wanneer we een nieuwe tafel hebben geleerd. Nu na halverwege het jaar zijn dat 1 t/m 5 en 10. Om dit goed te automatiseren is het heel fijn als ouders dit thuis ook oefenen. Niet omdat ik perse wil dat de kinderen het op kunnen dreunen, maar omdat ze er in de komende leerjaren simpelweg heel veel profijt van hebben als ze dit dan niet meer hoeven uit te rekenen. En dit kan idd op verschillende manieren, even op de computer of 5 minuten na 't eten opnoemen enz....
Van 2 juffen een reactie is helemaal toppie Hoelang wordt ervan een kind in groep 4 verwacht aan een stuk door geconcentreerd te werken?
Die laatste vraag is heel erg verschillend per leerling.... En wat versta je onder geconcentreerd... Echt stil zelf werken? Ik heb als standaard bij elke les de eerste 8 minuten stil en zelfstandig werken, daarna mogen ze samenwerken. De meeste kinderen halen dat wel... Maar een aantal ook niet 😉
Hier in Spanje, Huiswerk vanaf groep 2 (5 jaar) ieder weekend een werkblad. Middelste dochter zit in groep 4 en krijgt iedere vrijdag 2 bladen taal mee en een werkblad rekenen. Een spreekbeurt per jaar en nog wat kleine extra dingetjes om thuis voor te bereiden. Oudste dochter zit in groep 5 heeft iedere dag wel huiswerk; rekenen, taal, Engels, aardrijkskunde etcétera. Ze heeft een agenda waar ze zelf in moet opschrijven wat ze aan huiswerk heeft. Ik laat haar het helemaal zelf regelen. Veel ouders hier kijken agenda´s na, controleren of ze het goed hebben opgeschreven en of ze huiswerk maken. Belachelijk vind ik het dat een 8/9 jarige zoveel verantwoording al krijgt op deze leeftijd. Als je hier mee in de brugklas begint is dat vroeg genoeg.
Hier (Duitsland) is het vanaf de eerste klas/groep3 dat ze al een Hausaufgabenheft (agenda) hebben en per dag invullen wat ze aan huiswerk hebben. Aan ouders wordt gevraagd/geadviseerd om het schrift regelmatig te controleren en of de kinderen hun werk af hebben. Regelmatig staan er nl ook verzoeken of mededelingen in van de leerkracht. Varierend van "rekentoets op 15/2" of "wilt u voor uw kind een nieuw schrift meegeven" etc. (in Duitsland is het gebruikelijk dat ouders alle gebruiksmaterialen op/voor school zelf aanschaffen)
Ja daar ook al zo vroeg? Uiteraard kijk ik wel de medelingen van de leerkracht na, maar ik ¨regel¨ niet haar huiswerk. Ik ga niet aan andere ouders per whatsapp vragen of ze huiswerk doorsturen omdat mijn dochter bijvoorbeeld haar map op school is vergeten.
Ja, het is inderdaad al vanaf de eerste klas, dus als ze nog maar net leren lezen en schrijven. Haar klassenleerkracht heeft een aantal zaken/problemen hierin ondervangen, door alle kinderen hetzelfde huiswerkschrift voor te schrijven en een aantal andere schriften waren het eerste jaar ook voor alle klasgenoten precies gelijk. Vergeet ook niet dat onze kinderen in de eerste klas "maar" 20 uren op school doorbrengen en in het tweede jaar 22 uren. Dat is behoorlijk minder als in NL. In het eerste jaar hebben we wel het huiswerk "geregeld", als in helpen met wat ze moest doen en begeleiden bij vragen/problemen. Nu is het zo, "ga je huiswerk maken, en als er vragen zijn, dan zijn we in de buurt" Overigens ga ik er ook nog regelmatig bij zitten om te controleren of ze het daadwerkelijk begrijpt.
Dochter zit in het eerste leerjaar (BE). Elke maandag/dinsdag en donderdag huiswerk: een aantal regels schrijven (letters, woorden of korte zinnen). Verder 10 minuten lezen ongeveer 2 keer per week test voorbereiden (dictee, lezen, schrijven, rekenen, wo, verkeer, godsdienst,...) Soms zijn deze testen op maandag of donderdag dus moet er tijdens weekend of woensdag ook geleerd worden. Verbeteren van de testen is soms ook huistaak Verder temporekenen moet thuis geoefend worden (nu alles +en - tot 10) Agenda wordt tot de paasvakantie ingevuld door de leerlingen van het vierde leerjaar (juf kijkt wel na) en vanaf erna kennen / kunnen ze voldoende om zelf hun huiswerk in te schrijven. Ouders moeten de agenda dagelijks tekenen zodat ze op school weten dat we mee zijn