Groep 4 straks met 36 leerlingen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Porsche, 17 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Achterstandswijk staat niet gelijk aan rugzakjes. Sowieso is heel die rugzakjesfinanciering op de schop. De wegingsfactor is nog wel erg van belang. Daarbij wordt door de overheid oa gekeken naar het opleidingsniveau van de ouders. Daar kun je trouwens ook een mening over hebben (en die heb ik natuurlijk :D) maar het is nu eenmaal zo geregeld.
    Onze school staat in een wijk waar het opleidingsniveau gemiddeld erg laag is. Je zou dus kleinere klassen verwachten. Maar wat bij ons bijvoorbeeld een rol speelt, is dat we bij veel ouders toch onze twijfels hebben of ze dit goed opgeven. Ze kunnen bij wijze van spreken hun eigen naam niet spellen, maar zeggen wel dat ze in het land van herkomst de middelbare school hebben afgerond. Stukje trots? Angst dat wij die gegevens gebruiken bij het VO-advies van hun kind? Geen idee. Ze beseffen niet dat het voor de school, en dus voor hun kind, ongunstig uitpakt.

Verder maken we als school wel de keus voor twee parttime leerkrachtondersteuners, die overigens zwaar onderbetaald worden als onderwijsasssistent. Als we hun 'schrappen' kunnen we nog steeds niet een hele week een extra groep draaien. (Een fulltime leerkracht is duurder.) En die dames bieden wel heel goede ondersteuning en vooral ook continuïteit voor kinderen die het lastig hebben op school.

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    tupp; als in het land van herkomst een ander alfabeet gebruikt wordt dan heb je dat met schrijven. iran, Marokko, rusland, Griekenland, Arabische landen...

TS: 36 kinderen voor groep4 is veel te veel, vind ik persoonlijk. op dit moment op zoons school 31 kids in groep3. ik verwacht dat zij het niet allemaal halen naar groep 4 en mijn zoon komt er bij dus rond 30 kinderen in groep4 volgend jaar. en je hebt ook kinderen die groep4 nog een keer moeten doen misschien? ik vind 25 voor groep4 wel OK. we weten feitelijk nog niet zeker hoeveel kinderen volgend jaar in gr4 zitten. hoe komt dat jij het al weet voor volgend jaar? ze zijn nog met cito's bezig volgens mij.

3. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

36 is niet te doen voor een leerkracht alleen. Ik zou het zeker niet zonder goede uitleg over hoe ze dat gaan organiseren laten gaan. Goed dat je een mail hebt gestuurd.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Cito's zijn hier al gemaakt, rapporten gehad en wie blijft zitten is bij mijn kinderen op school ook al bekend. Over 3 weken is het hier al zomervakantie. Op sommige scholen laten ze kinderen alleen bij hoge uitzondering zitten, dus dan kun je het waarschijnlijk nu ook al aardig inschatten.

Mijn zoontje zit nu met 33 kinderen in de klas. Is een gezellige klas. Volgend jaar in groep 3 zullen het zo'n 25 kinderen zijn, maar uit die andere klas komen er een paar met behoorlijke gedragsproblemen die behoorlijk wat aandacht vragen. Ik denk dus dat de groep juist onrustiger wordt, ondanks dat er minder leerlingen in de klas zullen zitten.
    Overigens heeft zijn huidige juf ook een onderwijsassistente en 2 pabo-studenten die beurtelings meelopen in de klas. In groep 3 niet.

5. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.210
    1.269
    113
    Centrum België
    Hier max 25 kinderen per klas, meer worden ook niet aanvaard door de school. De juffen hebben ondersteuning van zorgjuffen voor zwakkere en sterkere kindjes.

Op zich wonen we in een klein dorp, maar het ligt op weg van "het platteland" naar Brussel, dus heel veel ouders zetten de kinderen op weg naar het werk af.
    Elke klas is dubbel, ofwel 50 kinderen per kleuterklas/leerjaar. Er kan er maar eentje bij als er iemand weggaat/verhuist. Enkel owv zittenblijven is er de uitzondering dat er een klas met 26 kindjes kan zijn...

6. beccie

beccie Niet meer actief

ik vind het ook erg veel,
    mijn zoon komt straks met 18 leerlingen in groep 3.

nu in groep 2 zitten 29 leerlingen omdat groep 1 gesplitst is zit 1b bij groep 2 in. ik vind het nu al veel hihi.

7. mamadeliefste

mamadeliefste Niet meer actief

Dochter zit nu in groep 3 die begon met 37.
    VolgenD schooljaar gaan ze met 35 door naar groep 4. (Eentje is verhuisd en eentje gaat verhuizen).
    Net zoals afgelopen schooljaar krijgt deze groep 2 lokalen en iedere dag twee leerkrachten. Huidige groep 4 is 17 lln en komende groep 3 rond de 27.
    Combi met huidige groep 4 zou kunnen maar dan zou je er daar een 10 bij plaatsen en die 10 vallen dan altijd buiten de boot. Zou in ieder geval niet willen dat miin dochter bij die 10 hoorde.

Afgelopen jaar een goed jaar gehad als or lid paar weken geleden met directeur, leerkrachten groep 3 en MR deze opzet besprokenen geëvalueerd en voor komend jaar dus dezelfde opzet.
    Door de twee lokalen en de twee leerkrachten kunnen ze dus splitsen op Nivo of met vakken.
    De uitleg van de stof doen ze alle 35 samen in 1 lokaal en daarna dus splitsen. Of ze splitsen een deel rekenen ander deel tekenen oid.
    Ondanks dat we eerst ook wat huiverig waren met veel ouders is dit achteraf super bevallen. De ouders hebben zich drukker gemaakt om het aantal dan de kinderen. Dochter hier heeft nooit geklaagd en scores zijn goed.

8. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.200
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Onze zoon gaat ook naar groep 3 en gelukkig met 25 kindjes. 36 zou ik niet accepteren hoor.

9. koala28

koala28 Niet meer actief

Misschien doen sommige ouders dat ook wel en dan zitten er uiteindelijk minder in de klas volgend jaar.

10. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Oudste zit met 26 kinderen in de klas (ze gaat nu naar groep 5) en de jongste met 20 of 22 kinderen (groep 3)

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik vind het inderdaad ook wel erg veel, heb je de directeur al gesproken naar aanleiding van je mail?

Onze jongste gaat naar groep 3 in een combi klas groep 3-4 en daarin zitten in totaal 20 kinderen. En onze oudste gaan naar groep 5 in een combi klas groep 4-5 en daarin zitten in totaal 24 kinderen.

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik ben heel benieuwd hoe ze het bij ons gaan doen (38 kindjes die over gaan naar groep 3)

Ondertussen is de geruchtenmachine goed op gang gekomen.

De tot nu toe gehoorde optie's

- gewoon 39 kindjes in 1 klas (er is dan 1 kindje bij dat groep 3 nog een keertje doet)
    - een combi klas van 3/4 en een volledige groep 3
    - 2 kleinere groepen 3 (zoals ze nu ook 2 kleinere groepen 2 hebben)
    - een combi klas van 3/5 en een volledige groep 3

Vandaag krijgen ze de rapporten en hopelijk horen we het dan ook want over 2 weken is het hier al vakantie

13. tuc

tuc Niet meer actief

Zoals de tweede optie gaat het hier ook vaak. Hier houden ze ongeveer 20 kinderen per klas aan vanaf groep 3 dus dit jaar waren er bv 40 kinderen dus makkelijk 2 groepen 3. Het jaar ervoor waren er 30...hebben ze 1 groep 3 en 1 3/4 en een losse 4. Zij zijn dit jaar een 4/5 losse 4 en losse 5.

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik ben benieuwd de groep die groep 4 gaat worden bestaat uit 22 kindjes, daar kunnen dus 8 kinderen bij en dan zit je al op 30 en dan houdt je er in de andere klas ook 31 over. Dan heb je dus nog 2 behoorlijke grote klassen over.

Maar goed we gaan het wel zien, we kijken het volgend jaar gewoon aan en komt de kleine meid in de verdrukking trekken we gewoon aan de bel.

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Spannend wel op zich pluk.
    Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar hoe ze dat gaan doen.

Hier nog geen enkele roddel te horen.
    Ib-er heeft wel stilletjes gezegd dat de kans heel groot is dat ze bij een bepaalde leerkracht gaat komen maar dat was zeker geen belofte dus we wachten het nog af.

Geen idee hoe dat gaat met aantallen overigens.. Nu 2 klassen met elk bijna 30 leerlingen.

16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik ook niet, maar ik ga er gewoon vanuit dat de school de beste oplossing zoekt voor alle kinderen. En ja dat kan betekenen dat mijn wensen (2 kleine groepen 3) niet kan uitkomen.

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Groep 3 is ondanks meer kinderen wel rustiger he?
    Hier dan wel geen ervaring met zo'n grote klas, maar Thirza ging hier van groep 1/2 met 19 kinderen naar groep 3 met 26. Toch is dat in de praktijk eigenlijk net zo druk/rustig (net hoe je het bekijkt ;)) als het in groep 1/2 was, omdat ze gewoon meer schools en klassikaal aan hun eigen tafeltjes zitten.

18. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Nu met 16 ll in groep 3, straks in groep 4/5 met 26 ll geloof ik!

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    hier hebben we nu duidelijkheid er komt 1 groep 3a met daarin 28 kinderen (en waar mijn dochter geplaatst is) en 1 groep 3b/5b waarin van elk 10 kinderen in komen.

20. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Hier groep vier met 34 kinderen. Er zijn 2 vaste krachten die de groep gaan draaien met 2 bij krachten die met gedeeltes van de groep gaan werken waar nodig. Op dit moment is het ook zo dat de groep zo nu en dan gesplitst wordt en los van elkaar werkt elk onder een andere kracht. Zo hopen ze dat er niemand ondergesneeuwt raakt

Deel Deze Pagina