Groep 5 de moeilijkste klas? (versnellen)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 1 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Moeders van al wat oudere kinderen, zien jullie groep 5 ook als de moeilijkste klas? Gingen jullie kinderem ook heel erg achteruit qua scores in die groep?

Het zit zo namelijk, oudste zoontje verveelt zich op school, hij zit nu in groep 4. Hij is in groep 2 blijven zitten, iets waar we nu veel spijt van hebben, want hij heeft geen aansluiting meer in de klas.

Nu hebben we deze week of begin volgende week een gesprek met de leerkracht om te kijken wat er kan gebeuren. Nu zei ik vandaag tegen mijn moeder (al 30 jaar leerkracht basisonderwijs), dat ik versnellen eventueel ook wel een optie zou vinden als zijn juf ook denkt dat hij dat aankan. Haar reactie was dat hij dat niet aan zou kunnen, ze gaf aan dat groep 5 een van de moeilijkste klassen is en dat veel kinderen dan ineens achteruitgaan qua cijfers en cito scores. Ja, ik wil natuurlijk geen dingen voorstellen die niet realistisch zijn, maar we zitten een beetje met de handen in het haar.
    Dus wat zijn jullie ervaringen met groep 5, echt zoveel moeilijker?

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Is je moeder niet in de war met klas 5 (groep 7)?
    Ik heb nooit gehoord dat groep 5 moeilijk is, van groep 7 wel.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn dochter zit in groep 5 en ik heb niet de indruk dat ze het moeilijker vindt dan groep 4. Moet haar rapport nog krijgen, dus wie weet zit ik er helemaal naast, maar ik verwacht het niet.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier zijn tot nu toe alle oneven klassen wel iets pittiger. In groep 5 zijn het veel nieuwe vakken (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, wat engels, rekenen gaat met grote stappen door etc.). Gelukkig liggen de meeste vakken onze dochter erg goed (omdat ze daar al heel lang mee bezig is thuis) en heeft ze het heel erg naar haar zin, maar een aantal kinderen uit haar klas heeft echt wel wat moeite met die nieuwe vakken. Het is niet perse moeilijker, maar wel wat pittiger zoals ik het ervaar en het om mij heen zie.

5. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Maar als hij nu versneld gaat hij van midden 4 naar midden 5 hè? Dus je slaat de tweede helft van groep 4 over en de eerste helft van groep 5.
    Mijn dochter is net na de herfstvakantie versneld van 5 naar 6 en dat is met rekenen ineens wel een grote stap. Ze heeft daar een aantal hiaten die ze bij moet werken. Ineens wordt er best pittig hoofdrekenen gevraagd boven de duizend, keersommen onder elkaar, staartdelingen terwijl het in de voorgaande jaren erg langzaam vooruitging had ik het idee.
    Taal en spelling vind ze alsnog makkelijk maar of het dan ook echt voor haar is weet ik niet.
    Met mijn lekenverstand; ik zie het ook maar vanuit de zijlijn, zou ik zeggen, juist van midden 4 naar midden 5 versnellen lijkt me makkelijker.

Maar ik denk dat ze hem eerst even moeten doortoetsen? Dan weet je meer waar hij zit qua niveau.

6. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik heb die ervaring absoluut niet met groep 5. Mijn 3e zit nu in groep 5 en doet het met gemak.
    Groep 7 vindt ik wel een pittig jaar. Eigenlijk t moeilijkste jaar.

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Groep 5 is anders omdat ze dan hier op school ook proefwerken krijgen maar hier hebben de kinderen ze zeer goed doorlopen.
    Dochter zit nu in groep 6 en doet het met twee vingers in haar neus maar zij is erg slim.
    De oudste zit in groep 8 en zijn resultaten zijn duidelijk minder geworden vanaf groep 7.
    Groep 7 is een zwaar jaar met veel nieuwe stof en vooral heel veel huiswerk.
    Een aantal kinderen hier op school hebben groep 5 overgeslagen dus van 4 naar 6 en dat gaat zover ik weet zeer goed maar dat zijn wel de echte toekomstige vwo klanten.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Bedankt voor jullie reacties. Het is helemaal nog lang niet zover hoor, maar ik vroeg het me gewoon even af omdat ik het hier in de omgeving niet gelijk herken als moeilijkste klas.

@anouk2005: volgens zijn juf wordt hij als hij zo doorgaat een vwo leerling, maar ik vraag mij echt af of je dat nu al kunt zeggen? En dan nog zegt het niet zoveel, ik heb vwo gedaan en daarna mbo, man vmbo en doet nu wo. Ik vind het het belangrijkste dat hij het weer naar zijn zin heeft en op dit moment is dat absoluut niet het geval.

9. veense

veense Niet meer actief

Hier was groep 5 zo simpel en overduidelijk saai dat in die groep besloten is haar door te toetsen en op grond daarvan heeft ze groep 6 overgeslagen.
    Groep 7 is daarentegen wel pittig (en dus leert ze eindelijk iets ;) )

10. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    dl zit ook in groep 5 en ze vind het niet moeilijk.
    denk ook dat het groep 7 is die echt moeilijk word omdat ze dan ook klaar gestoomd worden voor de cito's in groep 8.
    dl komt altijd met goede cijfers thuis als ze een proefwerk heeft gehad dus ik verwacht een heel goed rapport straks

11. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    #11 Line, 2 feb 2016
    Laatst bewerkt: 2 feb 2016
    Ik weet niet of dat waar is.

Zelf heb ik als kind groep 5 overgeslagen. Met dezelfde reden als jouw zoontje. Ik ben jarig in oktober, groep 2 dubbel gedaan. Groep 4 begreep ik alles al, leerde niets nieuws.
    De leerkracht heeft oefeningen gedaan met de lesstof van groep 5. Daar had ik geen moeite mee. Na de zomer over gestapt naar groep 6. En dat is een goede keuze geweest.

Daarbij wil ik nog wel noemen dat het zo'n lastige leeftijdsgrens is. M'n oudste dochter is van eind september en zit nu in groep 5. Cognitief kan ze alles aan, sociaal emotioneel zie ik (en de leerkracht ook) dat ze jong is.

Zelf merkte ik dit in het voortgezet onderwijs. Ik ben best verregenen dan voelde ik me ook zo jong.

Succes met jouw overwegingen.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Bedankt voor jullie reacties!

@line: fijn een persoonlijke ervaring! Ja, ik vind het ook erg lastig. Vrijdag hebben we nu eerst een gesprek eindelijk en dan even kijken hoe en wat. Sociaal emotioneel was eerst de reden dat hij bleef zitten in groep 2, maar nu is hij veel verder dan de rest en speelt hij alleen nog maar met kinderen uit hogere klassen. Hij vindt geen aansluiting meer bij de rest van zijn klas, dat is zo jammer.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    waarom denk je dat de school hem midden van het jaar gaat/kan versnellen? Dat hij zich verveelt en tijdens de pauze met oudere kinderen speelt is geen reden om een kind te versnellen volgens mij. Hij moet verrijking krijgen. en eens goed kijken waarom hij zich verveelt. krijgt hij andere problemen dan alleen verveling?

de vakken zoals natuur, geschiedenis krijgen ze wel in gr4.
    ik denk niet dat gr5 moeilijker is. als het goed is hebben ze geleerd in boekjes te werken, goed zitten en luisteren naar de juf, instructies volgen. klein en mooi schrijven, tempo lezen en schrijven. allerlei schoolse zaken dus leer je op gr4.
    en op gr5 werk je hiervan verder. en het wordt ook leuker denk ik.
    maar als je de basis niet goed hebt dan valt het moeilijk op gr5 denk ik.

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn oudste zit in groep 5. Hij loopt nogal voor en doet veel dingen op niveau van groep 6 en zit daarnaast in een plusklas. Zijn geluk is dat hij in een combinatiegroep met groep 6 zit, dus het is heel simpel om op een hoger niveau te werken, ook voor de juf.

Hij vindt het niet moeilijk, zijn rapport was prachtig. Allemaal 9, 10 en zeer goed. Hij moet nu alleen 'leren te leren' en dat is voor hem wel lastig. Voorheen wist hij alles gewoon al wat er op school werd gedaan en nu komen er ook wel eens nieuwe dingen voorbij, bijv. bij geschiedenis en aardrijkskunde. Taal en rekenen niet, alles wat hij daar moet leren, weet hij al.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Dat denk ik helemaal niet. Ik ben me alleen aan het oriënteren op mogelijke opties. Hij krijgt al verrijking aangeboden, maar dit helpt nog niet afdoende. Er speelt nog meer dan alleen verveling ja. Driftbuien thuis, geen zin meer om nog makkelijke werkjes te maken, expres fouten gaan maken omdat hij "het al 100 keer heeft gedaan" etc. Dit speelt ook al sinds hij is blijven zitten in groep 2. Hier overigens geen natuurkunde en geschiedenis in groep 4.

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dan het compacten van zijn werkjes zou beter helpen in combi met verrijking. hij hoeft die naturlijk niet 100 keer te doen! en de juf moet ook tijd hebben om die verrijking op een proper manier aan te bieden.
    zoontje en een vriend van hem zaten laatst in de gang met een boekje verrijking. brainwerk of zoiets. en ze konden het maar niet begrijpen en uiteindelijk half uur op een verkeerde wijze aan het werk gegaan. Alles was dus fout! bah. allebei de jongens baalden zo. zelfs de gr7 kids die ook met hun verrijking er in de gang waren konden het niet helpen/begrijpen. dan heb ik een geiiriteerd kindje thuis natuurlijk.

de juf moest goed instructies geven. kinderen met fotokopy blaadjes naar de gang sturen als DE verrijking, dat maakt het soms echt veel erger.
    wat zegt je kindje over zijn verrijking? hoe wordt dat aangeboden? zitten ze wel 2-3 keer met de juf alleen? vaak is dat niet het geval. en heeft hij goede partner voor zijn verrijking. want in zijn eentje is het ook soms niet zo leuk.

ze gebruiken soms een versnellingswenselijkheidsberekeningslijst denk ik. je vult de antwoorden in en het geeft je advies. als je dat googlet kun je ook kijken hoe erover besloten wordt en wat allemaal telt in die beslissing vanuit de school.

ik hoop dat ze snel oplossingen vinden. want dat is basis school. het hoort echt heel erg leuk/fun te gaan!

17. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    @suus1983 Als ik jouw verhaal lees dan zijn alle voorwaarden aanwezig om je zoontje een klas over te laten slaan. Zijn de leerkrachten hierin meewerkend? Dan zou ik er zeker werk van maken.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    vorig jaar begin april wisten we dat zoontje gr3 zou overslaan. toen wilde we dat hij dan vaker in de toenmalige gr3 zat. maar hij mocht er om te wennen 2uur per week gaan. voornamelijk gespeeld, achter de comp opdrachten gemaakt en vooral geknutseld. ze doen het niet zo makkelijk een kindje over naar een andere groep. zoontje was ongelukkig op gr2 om het zacht uit te drukken.
    heel vreemd dat geen geschiedenis/natuur les is. het stelt ook niet zoveel hoor. maar goed, het is wel een les.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Hier op school doen ze maar weinig, dat is het hele punt. Daarom probeer ik overal wat informatie over op te doen. Verrijking is idd vaak kopietjes zonder uitleg, waar hij niet altijd weet wat te doen. Hij is de enige met verrijking überhaupt op school volgens mij haha niet dat er niet meer slimme kindjes zijn hoor lijkt mij, maar hier is het meer, doe maar gewoon.
    Maar zo als het nu gaat kan het niet langer in ieder geval.

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    kijk, dat is het probleem. versnellen helpt ook niets op een gegeven moment. ik hoop ze snel beter verrijking regelen. (makkelijk gezegd dan gedaan misschien)

Deel Deze Pagina