Groep 5 de moeilijkste klas? (versnellen)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 1 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    Mijn ervaring is dat groep 4 en groep 7 het lastigste zijn. Groep 4 omdat het opeens veel meer wordt en groep 7 is gewoon moeilijk.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.948
    113
    Nou vandaag gesprekje gehad op school en de cito uitslagen gekregen. 4 keer een hoge A en op begrijpend lezen een hoge B. Ze geeft aan hem alleen extra werk te kunnen geven, maar dus geen compacting/verrijking, maar wat gekopieerde vellen. Pff, hebben we dus niks aan. Daarmee gaat het voor hem niet interessanter worden, want extra werk ziet hij als straf. Hij is al klaar, maar krijgt dan nog extra werk. Weet echt even niet wat ik hier mee moet.

3. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Nee daar heb je niks aan wat waardeloos zeg. Waarom kan ze niet compacten? Ze kan toch vooruit toetsen en op basis daarvan compacten? En dan moet daar wel wat interessants voor in de plek komen. Niet meer van hetzelfde. Logisch dat hij dat ziet als straf. Anders vraag je een gesprek aan met de ib-er? Heb je versnellen aangekaart? En doortoetsen?

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier werd vorig jaar uitgelegd dat juist groep 4 een pittig jaar is voor slimmere kinderen.

Tot groep 4 komen ze weg met "doen wat er als eerste innje hoofd opkomt"
    In groep 4 moeten ze regeltjes en strategieen leren toepassen.

Wat echt even een knop is die omgezet moet worden...
    En wat dus erg lastig is als de 6 jaar ervoor altijd alles gewoon uit zich zelf goed ging.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Tja waarom zou je dan ook harder werken... Om nog meer van hetzelfde te mogen doen?
    Welk kind zou daar nou wel intrappen?

6. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    Wat idioot. Als dit echt het enige is wat ze hem kunnen bieden zou ik op zoek gaan naar een andere school. Anders raakt hij gefrustreerd en gaat hij binnen de kortste keren onderpresteren.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.948
    113
    Hmm. Ik dacht een heel verhaal te hebben getypt, maar niks...
    Ja, wat ik hier nu mee moet, geen idee eigenlijk. Ik baal ervan, maar heb ook het idee aan een dood paard te staan trekken. Andere school is door mijn hoofd geschoten, maar dat gaat niet zo makkelijk. Dan moeten we al 10km verderop, want wat ik van mijn moeder begreep is dat deze instelling een beetje gemeengoed is hier in het dorp op de scholen. Bovendien heb ik nog 2 kinderen natuurlijk.
    Ben een beetje erg aan het balen iig en weet het zo goed niet nu.

8. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Dat is mij ook wel eens gebeurd, daarom kopieer ik mijn reactie voortaan altijd voordat ik op verzenden druk ;)

Ik zou denk ik een gesprek met de IB-er of de directeur aanvragen als de juf zo duidelijk aangeeft niet te gaan compacten of verrijken. Ze zijn wel erg lang in de tijd blijven hangen hoor ;)

9. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    Inderdaad het is echt uit de tijd om pluskinderen alleen maar meer werk te geven.
    Zij hebben net zo goed een eigen leerlijn nodig als kinderen die moeilijk kunnen leren.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.948
    113
    Maar is hij met deze scores dan echt een pluskind te noemen? Hij had deze keer wel een (weliswaar hoge) B erbij. Ze focussen zich daar alleen op.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.948
    113
    En ja ze lopen hier enorm achter heb ik wel eens het idee helaas, verder is het hier fijn wonen.

12. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Ik weet niet wat de definitie van een pluskind is (als daar al een eenduidige definitie van bestaat). Maar dat zijn wel hoge scores waarbij een kind compacten van de stof en verrijking kan gebruiken. Daarbij is alleen op de cito's afgaan sowieso niet goed lijkt me.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.948
    113
    Nee, snap ik. De rest scoort hij eigenlijk nog hoger (methodetoetsen etc zijn vrijwel altijd foutloos, ook zijn tafel-toetsen).

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Inderdaad, dit eerst regelen als je met de juf niet verder komt. Wie weet gaat er dan wat aan veranderen.
    Met hoge A's en een B krijg je bij de meeste scholen wel pluswerk/levelwerk. En ja, natuurlijk hoort compacten daar dan ook bij en niet als extra werk geven bovenop wat hij al moet doen.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    compacten doen ze echt niet automatisch. denk niet meteen zo aan een andere school of versnellen en zo. maar geef aan, duidelijk en zonder verwijtend dat je kind dat echt nodig heeft.
    voortoetsen ook; even kijken wat hij al weet.(het compacten kan dus nooit zonder voortoetsen, de juf moet met een methode toetsen met hem zitten, half uur of meer) en dan pas kan de lessen verantwoord compact gemaakt worden. dat doen ze hier met aan kruisen van de oefeningen in werkboekje die hij moet maken. een heleboel zijn niet aangekruist.
    kijk de juf moet even tijd voor hem maken om te zien wat voor een kind hij is en wat hij al kan. gewoon vertellen dat hij daar echt last van heeft.
    het is ook vaak dat een A kind na het compacten ineens lager gaat scoren. de juffen schrikken daar van denk ik.

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    een andere reden om niet te compacten is dat het kind al zelf het werkjeboekje niet afmaakt, en dat gedogen wordt. heb jij zijn werkboekje gezien? maakt hij alles keurig af? of slechts er een paar van van zelfde opdracht en een heleboel overslaan? dat doen de kinderen als ze zat zijn.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    een kindje dat met mijn zoon verrijking krijgt klaagde een paar dagen geleden dat zij zelf hun werkjes moesten controleren en dat dit hem zoveel tijd kostte en daarom geen tijd was om extras te krijgen.(mijn zoon kreeg wel zijn extras)
    deze kinderen die dat steeds moesten doen, tot nu toe, kregen nu gr5 werkboekjes en mijn zoon en deze jongen kregen extra moeilijke werkjes. (maar mijn zoon hoefde nooit zijn eigen werk te controleren)
    ze kijken naar het kind en hoe lastig hij het ervaart. dat kost echt tijd voor de juf. die tijd moet zijn ect vrij maken. want dat levert haar ook weer tijd in de toekomst als het kind gemotiveerd is.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.948
    113
    Dat klopt, dat doet hij vaak al, in overleg met juf, dat is dus ook een vorm van compacten?

Ik heb er echt geen verstand van hoor eerlijk gezegd.

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hahaha ja dat is compacten!

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    LEUK he suuss! ja, dat wist ik ook niet aan het begin van het jaar. maar goed, mijn zoon compacte al zelf om het zo te zeggen. en zei zoiets van, dat weet ik, dat kan ik, dat is saai, dat is weer meer van het zelfde, hihihi. (tja was nog een kleuter toen het jaar net begon, had geen idee van HET WERKJE AF maken) daarna voorgetoetst, en bevrijd.
    maar hij wist bijvrbeeld niets van liter, kilograms, CM etc. nou dat moest hij dan wel maken. met een meetlaat meten etc.

Deel Deze Pagina