Groep 5 de moeilijkste klas? (versnellen)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 1 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Misschien eens aan de ib-er vragen om je zoon door te toetsen, dan weet je precies wat zijn niveau is. Dan pas kan je een goed plan maken en kijken wat hij nog nodig heeft.

Ik heb mijn kinderen na de kerstvakantie naar een andere school gedaan. De oudste liep ook helemaal vast in groep 5. Alles was saai. Er zat geen uitdaging in en school deed er ook niet veel aan. Ja, extra werk, dat hebben ze gauw door. Ze zitten nu op een jenaplanschool.

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    2de manier van compacten wat zij bij zoon ook toepassen-alleen met rekenen- is dat hij niet bij de instructie les (sommige) bijwoont. omdat hij al verder is. hij krijgt dan iets anders-taal denk ik-.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.947
    113
    Weer wat geleerd haha. Nou, dat scheelt dan weer iets.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.947
    113
    Bedankt voor de link. Ik zal eens gaan kijken!

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.947
    113
    Nou het loopt hier nu een beetje uit de hand. Wat er precies is, is niet bekend, maar gaat niet lekker met mijn zoontje.
    Hij is erg onzeker over zichzelf en heeft in drukke periodes vaak last van driftbuien, maar nu zei hij vanmorgen dat hij niet meer wilde leven en dat hij dood wilde. Leven is maar stom zei hij.
    Pfff. Het is niet de eerste keer dat hij zoiets zegt, maar meestal riep hij dat in een woedebui, maar nu was hij gewoon heel rustig en serieus. Morgen naar de huisarts. Ik weet niet wat er allemaal speelt, maar er moet iets gedaan worden in ieder geval, want dit vind ik niet ok voor een kindje van 8.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Nee, klinkt niet goed, heftig :(.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    :$ Dit kan gewoon echt niet. Scholen moeten gewoon passend onderwijs bieden en rekening houden met de onderwijsbehoeften van een kind. Dat betekent niet dat elke school een plusklas moet hebben. Maar simpelweg compacten en verrijken hoort simpelweg bij het basisaanbod van differentiatie. Een school moet er niet mee weg komen dat ze dit niet doen.

Voor veruit de meeste rekenmethodes zijn er gewoon kant en klare 'routeboekjes' waarin wordt aangegeven welke stof geschrapt kan worden voor de betere leerlingen. Rekenen is vaak het makkelijkst om mee te beginnen.

Aargh, zit op de iPad en de plakfunctie werkt niet goed dus ik kan even geen directe link invoegen: Google even op 'routeboekjes SLO' dan zie je ze wel.

Het principe is simpel: aan het begin van een nieuw hoofdstuk neem je alvast de toets af die bij het einde van dat hoofdstuk hoort. Als het kind dan al een goede score haalt (dus voordat de stof überhaupt behandeld is!) dan kun je gaan compacten. Die toets kunnen ze bij veel methodes trouwens digitaal afnemen, dus het kost nauwelijks extra moeite.
    Dan geef je een kind zo'n routeboekje. Daarin staat welke uitleg ze mee moeten doen en welke stof ze wel / niet moeten maken. Wel handig om als leerkracht aan het begin van de les ook zelf even te kijken met welke uitleg ze mee moeten doen. Er zijn flink veel leerlingen die gewoon helemaal niet meer meedoen als ze denken ermee weg te komen. ;)

Daarna houdt een kind dus extra veel tijd over. Want hij was al sneller en moet nu ook nog minder werk maken. PANIEK ;) Die tijd ga je gebruiken voor (en niet opvullen met!) verrijkingswerk. De meeste methodes bieden wel iets maar dat schiet vaak te kort. Op de site van Eduforce (wederom geen link, even googlen) staat veel materiaal dat over het algemeen van behoorlijke kwaliteit is.

Als een kind iets helemaal zelf (dus zonder uitleg / hulp) kan maken, is het GEEN verrijking want dan kon hij het al. Dus de leerkracht zal een moment moeten vinden om dit wel even voor en na te bespreken. Persoonlijk vind ik dat altijd het lastigste stukje: wanneer doe ik dat? In de bovenbouw kies ik vaak voor de schrijfles (die maken de pluskinderen dus niet of niet helemaal omdat we dan de plusstof van de komende week bespreken.) Maar in groep 4 is dat geen optie. Hebben ze geen 'werken in hoeken' / 'circuit' / 'weektaak' o.i.d.? Dan maken ze daarvan een opdracht minder (namelijk de saaie herhalingstaak die er vaak wel in zit. Niet de tekenopdracht of constructiewerk schrappen...) Dat is een mooi moment om even met een kind of groepjes kinderen te gaan zitten, al is het maar 1 keer per week.

En tijdens de rekenles kan een kind ook gewoon een vraag hebben. En ja: dat kost tijd. En ja: dat is heel jammer want jouw kind was nou nèt dat kind waar ze nooit langs hoefden te lopen tijdens de rekenles zodat ze meer tijd kunnen besteden aan een slechte rekenenaar. Maar oh, wacht even... Jouw kind heeft net zoveel recht op de tijd en aandacht van een juf als een ander! Het is niet zo omdat hij 'beter' is, dat hij met minder goed onderwijs genoegen moet nemen!

Dit is gewoon basisaanbod wat elke school zou moeten kunnen bieden.mik raak echt een beetje pissed-of als ik weer eens lees dat een school dat vertikt.

En ja: dit kan gewoon. In iedere klas! Het is even een kwestie van wennen en goed kijken naar je rooster. Maar als je het drie hoofdstukken zo gedaan hebt, heb je het in je vingers en weet je niet meer beter. Ik doe dit ook in klassen van 30 leerlingen met meerdere kinderen op een eigen leerlijn. En ook wij hebben in elke klas een aantal kinderen met ADHD en / of autisme, kinderen die laagbegaafd zijn of taalspraakstoornissen hebben, hechtingsproblematiek of andere trauma's etc etc.

En we zijn echt geen superschool met superjuffen. Ook wij kunnen niet 100% aan de behoefte van elk kind toekomen... Maar dat het niet 100% lukt is geen reden om er dan maar helemaal niet aan te beginnen! 60% is nog altijd beter dan 0%. En vanuit die 60% kun je naarmate je er als leerkracht handiger in wordt doorgroeien naar 70% of 80% of wie weet hoe ver je komt.

Probeer eens contact te leggen met scholen in de regio (van hetzelfde bestuur wellicht) waar ze wel op deze manier werken. Misschien dat jouw moeder een beetje weet in welke hoek ze zoeken moet? Veel scholen zijn best bereid expertise te delen en elkaar op weg te helpen. Binnen hetzelfde bestuur valt er zelfs vaak wel wat materiaal te delen (kopiëren om uit te proberen of het bevalt.)

Maar zeker als jouw kind zó ongelukkig wordt, zou ik geen genoegen nemen met 'we doen dit nou eenmaal niet'. Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. En er zijn absoluut grenzen aan wat op een reguliere school haalbaar is. Maar een beetje compacten en verrijken valt daar echt niet onder, dat is gewoon basisaanbod. En als die leerkrachten dat nog niet kunnen: geeft niks. Maar dat is nu wel het moment om het te gaan leren.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Aanvulling op mijn toch al lange verhaal: versnellen omdat een school het te veel moeite vindt om te (leren) compacten & verrijken vind ik geen goed idee. Dan is het namelijk geen positieve keuze (omdat het beter is voor het kind) maar een negatieve (omdat de school miet weet wat ze met hem aanmoeten).

In geval van jouw zoon is versnellen -als ik het zo lees- goed om toe te komen aan zijn behoefte om meer aansluiting te hebben bij zijn klasgenootjes. Dan zou ik nu zeggen: ga compacten. Schaf geen verrijkingswerk aan, maar ga al in de klas versnellen door hem sneller door de leerstof te laten gaan. Dan heeft hij dus over een paar weken de boeken van groep 4 uit en kan verder gaan met stof uit groep 5. Dan kan hij eventueel een klas overslaan. Daar zal hij de eerste weken misschien even wat harder moeten werken om weer 'bij' te komen bij de rest. Daar is dus goede hulp en begeleiding bij nodig. (En een leerkracht die achter dit besluit staat en er dus tijd en moeite in wilt investeren.) Op zich een goede ervaring voor je kind: had moeten werken, frustratie omdat het niet meteen lukt. Maar dat is alleen een goede ervaring als het goed begeleid wordt. Dat hij leert dat fouten maken mag en dat doorzetten loont.

Zodra je kind bij is, heb je grote kans dat hij op een gegeven moment weer voor gaat lopen. Ik vermoed dat je niet nog een keer wilt versnellen dan (zolang het contact met de klasgenootjes dan goed is, zou ik het in ieder geval niet meteen aanraden.) Dan is dus weer de tijd gekomen om te gaan compacten alleen dan wel verrijkingsstof aanbieden. Dan ga je dus meer 'in de breedte' werken en niet vooruit werken.

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    #50 lovewinnie, 9 feb 2016
    Laatst bewerkt: 9 feb 2016
    Groep 5 is denk ik net wat moeilijker omdat er naast de vakken rekenen en taal ook ineens aardrijkskundige. Geschiedenis, natuur en techniek enzo erbij krijgt en Je dus de vakken rekenen en taal wel goed onder de knie moet hebben wil je hier goed blijven score.
    Dochter haalde in groep 4 alleen maar A en A+ en nu nog steeds. Dochter leert makkelijk en vind groep 5 juist leuker omdat er meer uitdaging is en meer nieuwe dingen om te leren. Ze is 8 en wordt in groep 6 ( september) 9

We hebben.besloten dochter moeilijker huiswerk te geven samen met de juf en in de klas kreeg ze vorig jaar werk groep 5 en nu al een beetje van groep 6. Ook werkt ze veel zelfstandig omdat ze vaak al verder is dan de klas. Dit samen met groepje van totaal 2/3 kinderen.
    Klas overslaan vond ik geen goed idee omdat onze dochter emotioneel en sociaal nog echt een 8 jarige is

Ze volgt nu dus een eigen leerlijn. Versnelt en moeilijker dan de rest voor net dat beetje extra uitdaging om zich niet te vervelen. Werkt uitstekend. Gaat sinds dit plan met plezier naar school

Zoontje volgt ook eigen leerlijn. Wel andere kant op. Hij leert erg moelijk. Waarschijnlijk zal hij in groep 8 uitstromen niveau groep 6. Dat kan dus ook. Hierdoor kan hij ondanks autisme op regulier onderwijs blijven

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.947
    113
    Wow Tupp, heel erg bedankt! Wat een fijne en duidelijke uitleg, daar was ik echt naar op zoek. Heel erg fijn.

Ik ga even op zoek naar de linkjes die je aangeeft, even weer wat lezen, dank je!

12. LaLune

LaLune Actief lid

27 dec 2015
    445
    172
    43
    Vrouw
    Mijn zoon is ook 8 jaar (van augustus en groep 5) en presteert sinds begin van dit jaar slecht. Vorig jaar in groep 4 ging alles goed. Vooral spelling (5 keer een 1, voor de coulance een 4 op zij rapport) is een drama. Pas na de kerstvakantie kwamen wij erachter dat hij vijf 1-en had gehaald en hebben nu gevraagd om voorlopig even niet meer te toetsen op spelling (is toch vreselijk, om 5 x een 1 te halen?). De juffen hebben het ook niet gemeld, daar zijn wij pas na doorvragen, achter gekomen.

Binnenkort wordt zijn IQ getest, maar het is zo'n uitgekookt mannetje, ik twijfel niet aan zijn capaciteiten. Ik denk dat andere zaken meespelen, zoals motivatie, zelfvertrouwen/faalangst, opgeven/ doorzetten, enorme blokkades bedenken om iets te gaan doen. Met rekenen en begrijpend lezen haalt hij of een 10 of een 1,2 of 3. Daar zit niets tussen.

Nu heb ik gegoogeld op 8-jarigen en de ontwikkeling die zij doormaken. Mijn zoon is ook heel zwart-wit; er hoeft maar iets te gebeuren, ook in het weekend, wat niet volgens zijn verwachting gaat en dan is het "weer een stomme dag" en gaat op de grond dweilen en "ik verveel me zo, wat moet ik doen". Eigenlijk is hij momenteel een drama queen.

Met zijn boekbespreking sprongen de tranen al in zijn ogen toen hij de instructie moet lezen, hij zag er zo tegen op. Uiteindelijk met uren aan begeleiding heeft hij een hele mooie spreekbeurt gehouden en een 9,5 gehaald. Hij kan het wel, maar man o man, wat is het moeilijk om ervoor te gaan zitten!

Voor 8-jarigen is het structureren van informatie ontzettend lastig. Het schijnt dat meisjes daar wat sneller hun weg in vinden. Mijn zoon heeft een hele trilogie aan obstakels in zijn hoofd bedacht waarom hij bepaalde vakken wel of niet kan of leuk vindt. Daar zal hij eerst doorheen moeten! Hoewel hij extra instructie krijgt, is ook voor de ontwikkelingsfase van 8 jarige in mijn beleving weinig aandacht op school en onderpresteert hij. Mijn andere zoon zit nu in groep 7 en dat was in groep 5 enigszins vergelijkbaar, maar dat is een geboren optimist, dat scheelt!

Deel Deze Pagina