Wat doet een klassenmoeder

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anna009, 24 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    Vraag zegt het al
    Wat doet een klassenmoeder bij jullie allemaal

2. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Ik was het vorig jaar bij mijn dochter.
    Stelde weinig voor. Ik gooide het in de klassenapp als er mensen nodig waren voor hulp in de klas of voor rijden.
    Met juffendag regelde ik geld voor een cadeautje en kocht dat, en aan het eind van het jaar verzon ik een creatief adscheidscadeautje voor de juf.

Dit jaar is er geen klassenmoeder en loopt het eigenlijk ook vanzelf, juf mailt wie kan rijden of helpen en onderling bespreken we dat een afscheidscadeau leuk zou zijn voor de juffen, en er is dan altijd wel een moeder die dat wil gaan kopen.

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik ben nu klassenouder en gaat hetzelfde als bij jullie. Ik heb wel wat privileges gehad, zoals bij de kerstviering mogen zijn :)

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Een vriendin is klassenmoeder en die helpt juf wanneer er mensen nodig zijn om te rijden of ander soort hulp nodig is.

Bij de kerst mocht ze ook aanwezig zijn.

Bij ons op school hebben we geen klassenmoeders. Alle hulp dat nodig is vragen ze via parro. Je schrijft je dan in.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Dat ligt ook deels aan de ouderparticipatie en hoeveel uitjes en extra dingen er georganiseerd worden. Ik heb wel gezien dat het in sommige groepen best veel werk was, op een andere school weer minder.
    En mijn school zit op school nummer 3 en daar is geeneens een klassenouder voor zover ik weet en het is al bijna vakantie. Kortom, het zal wel niet.

Oh, ik heb ook eens een heel irritante klassenmoeder gehad, die zelfs dingen appte als ‘het gaat regenen vandaag, vergeet je kind geen regenkleding aan te trekken’ of na vakanties ‘denken jullie aan de gymtassen’. Denk dat ze het begrip klassenMOEDER iets te letterlijk nam.

spruitje80 vindt dit leuk.
  6. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.439
    372
    83
    in een huis
    Hier ook geen klassenmoeder. Als ze hulp nodig hebben vragen ze het gewoon of op ouderportaal.

7. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    Ik snap dat klassenmoeder dus niet zo
    Als ze ergens heen gaan en ouders moeten rijden hangt er een briefje waar je je in kan schrijven

Er is een app waar het hele jaar geen woord gezegd

Krijg nu wel een bericht of iedereen geld wil geven voor een cadeau
    Nou nee ik koop zelf wel wat
    Onzin vind ik het

8. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    O help die was wel heel erg, jakkes! :roflmao:
    En dan vast ook 'het zonnetje schijnt vandaag, smeren jullie de kinderen goed in?' O kriebels krijg ik er al van :D.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Haha, ja zulke dingen. En die zette ze ‘s ochtends om kwart over 6 al op de app :roflmao:.

10. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    Haha vreselijk
    Heb ook gelijk een beeld erbij van een bepaald type :roflmao:

Jo79 vindt dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben klassenmoeder, we doen het inventariseren voor wanneer er hulp nodig is bij een uitje of activiteit.
    We regelen het luizen pluizen. Zetten vaak een vraag van de juf in de groepsapp of een herinnering om spullen mee te brengen. Niet omdat wij van die irritante figuren zijn als we erin zetten: morgen waterspelletjes, denken jullie aan insmeren, want dat is dan een verzoek van de juf om de simpele reden dat de app 100xsneller en vaker gelezen wordt.
    Maar ik zet er tegenwoordig dus boven: verzoekje van de juf:
    Omdat ik in dit topic al lees hoe zo iets op gevat kan worden.
    We regelen het juffencadeau oid.

12. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Die van de middelste zen klas, vooral zagen en doen alsof ze een mega belangrijke functie heeft :roflmao:
    .
    Bij de oudste is dat er niet eens.
    Was nog nooit een probleem.

13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.719
    113
    Ik ben een aantal keer klassenmoeder geweest en het doel was eigenlijk altijd de juf wat werk uit handen nemen. O.a. door hulp te regelen voor activiteiten zoals luizenpluizen, excursies, knutselmiddagen, etc. We kregen meestal een kalender met activiteiten die al vastlagen vanuit de ouderraad, dus dan konden we zelf onze hulpvraag inplannen en tijdig in de app gooien. Had de juf geen omkijken naar.

En verder stuurden ze de foto’s bij die activiteiten door naar mij en ik gooide het weer in de groepsapp. Heel fijn namelijk als niet iedereen het mobiele nummer van een leerkracht heeft ;)

En daarnaast het regelen van attenties met verjaardag of leerkrachtendag oid. Wij regelden eigenlijk altijd een ‘klassenpotje’ waar ouders aan mee konden betalen en van daaruit werden de attenties bekostigd. Geld wat over was schoof door naar het volgende jaar en er werden bv ook ijsjes voor de klas van gehaald aan het einde van het jaar.

14. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Zo leest het dan toch ook gewoon? :roflmao:
    Als er staat dat de juf vraagt om: ..... dan vind ik dat ook totaal echt anders lezen dan als een moeder hierom vraagt :oops:. En je leest t dan toch namens die moeder ;).
    Uiteraard zal een moeder t namens haar zelf ook gewoon lief en aardig bedoelen maar ik kan me ook echt voorstellen dat iemand er een kriebelig gevoel van bemoeien van zou krijgen.

Bij ons op school werden aan t begin van het jaar alle taken als luizenpluizen en verschillende vieringen (werkgroepen) aan alle ouders gevraagd of ze dat zouden willen, klasseouder is daar dan ook een vraag van. Klassemoeders regelden alleen de auto's bij uitstapjes of bij een activiteit in de klas de hulp. En evt een cadeautje voor de juf.

15. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Heb er heel even over getwijfeld om dit volgend jaar te doen, maar sla mooi over. Voor beide kinderen al luizenmoeder en ik help vaak met activiteiten als het kan met werk.

Gisterenavond en vanochtend zo’n dikke rel in de groepsapp dat ik wel even klaar ben met bepaalde moeders :roflmao:

Bij ons is het ook een doorgeefluik voor de juf en regelen van rijders voor uitstapjes etc. In de Corona-thuisonderwijs periode ook de verdeling van de huiswerkpakketjes.

16. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    Wat voor rel haha

17. 2littlemonkeys

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Zit je? Want hier moet je voor zitten :roflmao:
    De rel werd veroorzaakt door een moeder die het ronduit belachelijk vond dat de zelf georganiseerde klassenfoto toch doorging vandaag, maar zonder haar dochter. Haar dochter mocht vanwege een lichte hoest niet naar school.

Vervolgens werden ouders uitgemaakt voor onverantwoordelijk en egoïstisch (moeder in kwestie wou dochter dan alleen voor de foto laten komen). Bij de geboden oplossing was moeder in kwestie nog steeds niet blij :rolleyes: (vandaag een moment, volgende week weer 1 in de hoop dat dan wél iedereen er is).

Can’t deal met dit soort ouders hoor.... gisterenavond om 22:30 uur en vandaag weer een halve ochtend. Mijn geduld was op een gegeven moment ook op :cool:

sillies, Jo79 en Anna009 vinden dit leuk.
  18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    En wat verwacht die moeder exact?
    Dat voor haar prinses alles aangepast word?

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    @2littlemonkeys , klinkt als iets uit de Luizenmoeder :D, vermoeiend zulke ouders.
    Ik ben ook zo blij dat we hier geen Whatsappgroep van school meer hebben.

20. 2littlemonkeys

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Dat denk ik wel inderdaad. Want een incomplete foto was maar stom; dat is geen klassenfoto. Ik heb toen maar gereageerd door te zeggen dat als je kind op officiële fotodag ziek is je gewoon pech hebt. Dan is er überhaupt geen tweede kans.

@Jo79 onze app van de oudste is soms écht net iets uit de luizenmoeder :roflmao:

Jo79 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina