Wij zitten met hetzelfde dilemma. Heb hier laatst ook een topic over geopend. Wat ik begrepen heb is dat je kind alleen pro of bl-lwoo kan doen vanaf groep 7 , dus tl kan sowieso niet. Vind t en heel moeilijke beslissing. ...
Hier is kort geleden ook een topic over geweest. Daar is sprake van een vergelijkbare situatie. Voor sommige kinderen is het inderdaad zinniger om vanaf groep 7 door te gaan naar het voortgezet onderwijs. De stof van groep 8 is voor deze leerlingen te hoog gegrepen. Ze zitten aan hun 'plafond' zeg maar. Het is niet zo dat ze hierdoor met een 'gat' zitten qua leerstof omdat deze leerlingen niet naar het havo of hoger doorstromen. Succes met het maken van de beslissing.
Maar niet vanaf groep 7 toch? Wat ik begrepen heb is dat we de keus hebben pro of bl-lwoo. Tl is toch qua niveau hoger dan bl?
Qua opbouw niveaus: Praktijkonderwijs (Pro) Basisberoepsgerichte leerweg (BB of BL genoemd) Kadergerichte leerweg (KL) Theoretischgerichte leerweg (TL) Havo Vwo Vwo+ Dan is er ook nog een gemengde leerweg (GL), dit hoort in te houden het theoretische van tl en het praktijkgerichte van kl. In de praktijk werkt deze leerweg niet echt en wordt weinig aangeboden. Net als TL (of hoger) met lwoo, op Cluster 4 gericht op kinderen met autisme heb je deze leerwegen, maar in regulier nagenoeg niet.
Het niveau is afhankelijk van het niveau dat een kind heeft op het moment van uitstromen. Ik ken een meisje dat ging na groep 7 naar het gymnasium.