Groep 8 overslaan

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Amarens, 14 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hij is nu bezig met stof van groep 7 en denkt eind januari mee klaar te zijn. Dan zou ik logisch vinden dat hij van feb tm juni nog groep 8 stof gaat doen. De school heeft echter geen concrete plan van aanpak, ze willen hem dus m8 cito laten maken en afhankelijk van de uitslag kijken hoe verder. Wel begrijp ik dat groep 8 een herhaling van alles wat ze geleerd hebben is en dat daar geen nieuwe dingen meer aan bod komen.
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Je raakt precies de kern! Wij hebben heel veel met zoon gesproken en zijn voorkeur is duidelijk: een reguliere vo-school waar hij zich prettig bij voelt. Ik denk dat ik tzt ook in gesprek zal gaan met de onderbouw coördinator om de situatie te bespreken. In januari zijn er proeflessen en open dagen waar wij dan naar toe gaan.
     
    Zonnestralen en Fuddey vinden dit leuk.
  3. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Je hebt scholen die bieden een tussenjaar aan. Wellicht is dat een optie ?
     
  4. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Helaas hier in de omgeving niet. Anders zou het inderdaad een optie kunnen zijn.
     
  5. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hier ook vo scholen die aan groep 8 leerlingen 3 dagdelen per week lessen bieden.
     
    lovewinnie vindt dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik weet niet of dat per school verschilt maar hier is in groep 8 de topo stof zeker nieuw en geen herhaling.
     
  7. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Jammer genoeg doen ze het hier niet. Het is zoals het is wij moeten kiezen uit de opties die er wel zijn.
     
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Topo leren ze in groep 6 Nederland in groep 7 Europa en in groep 8 de wereld. Bij de citos wordt de topo verder niet getoetst.
     
    lovewinnie en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat van de Cito's wist ik. Niet dat elke school hetzelfde tempo met topo aanhoud qua stof in welk lesjaar. Zoon is inderdaad bezig met de rest van de wereld nu.
    Voor jouw kind zal dat misschien niet veel voorstellen om te leren maar lijkt me wel belangrijk dat hij het gezien heeft omdat ze op de middelbare school er misschien vanuit gaan dat elk kind deze basis bezit?
     
    Amarens vindt dit leuk.
  10. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ik heb echt geen idee hoe ze het verder op het vo oppakken. Ik schrijf topo iig op als een aandachtspunt. Waar ik me zorgen om maak, is Engels. De basisschool doet daar erg weinig aan en ik weet zeker dat het op het vo wel verwacht wordt.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. tatie

    tatie Fanatiek lid

    21 feb 2014
    1.001
    93
    48
    Ja, onze zoon heeft dus groep 4/5 versneld en hij heeft nu nog steeds het gevoel dat hij 'achter' loopt met Engels. Omdat hij een stukje heeft gemist in groep 5 en omdat het volgens mij niet structureel/wekelijks gegeven werd, waar dat op andere basisscholen blijkbaar wel meer gebeurt. Hij haalt nu 8en en 9s voor toetsen waar hij voor kan leren en had laatst een 5 voor een luistertoets. Uiteindelijk denk ik dat hij het wel inloopt, maar het geeft hem nu een heel vervelend gevoel en 'Engels is stom', vindt hij. Talen sowieso vindt hij minder interessant ;)

    Vervelend dat jullie nu voor je gevoel zo maar wat moeten wachten tot de Cito's. Heeft jullie zoon buiten school wel leuke activiteiten (sport) met gelijkgestemden? Ik kan me voorstellen dat nu het idee ontstaan is om te versnellen, voor je zoon het onmogelijk maakt om het idee te hebben dat dit nog anderhalf jaar moet duren. Een jaar hb-onderwijs is dan nog het enige andere alternatief (naast dus versnellen). Sterkte met de beslissing!
     
    Amarens vindt dit leuk.
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Verschilt erg per basisschool en erg per VO-school. En het is niet dat hij met een jaartje extra ‘erg weinig Engels’ opeens wel een near native speaker zou zijn oid. ;)
     
    Amarens vindt dit leuk.
  13. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ik heb met mijn dochter op de basisschool Engelse boekjes van de bibliotheek gelezen. Ze hebben bij ons een bak met startersboekjes die oplopen in moeilijkheidsgraad. Toen ze naar het TTO ging zat ze op het niveau dat ze gewone B boeken in het Engels kan lezen. Iets te enthousiast want haar niveau ligt veel te hoog voor de lessen :roflmao:. Maar als je je zorgen maakt over zijn Engels niveau zou ik naar zulke boekjes kijken in de bibliotheek.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  14. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.072
    113
    Mijn broer heeft in verleden groep 8 overgeslagen (en was vroege leerling). Was voor hem beste zet ooit. Na jaren zeer ongelukkig te zijn geweest op basisschool, kon hij op gymnasium eindelijk 'gewoon' mee. Sociaal nooit problemen gehad, wel heeft hij op middelbare school ook nooit echt leren werken, het kwam hem aanvliegen.

    Dat gaf problemen toen hij op zijn 16e naar universiteit ging en het studentenleven ontdekte... Heeft daar (met hulp van mijn vader) leren leren en voor eerst van zijn leven moeite moeten doen ;). Uiteindelijk helemaal goed gekomen, is daarna ook gepromoveerd en nog nooit van zijn leven een sollicitatiegesprek gehad (ze staan voor hem in de rij :p).

    Zijn dochter (eveneens HB) zit nu in groep 7 en ze zijn nu ook aan het dubben of zij niet gewoon naar VO moet (wil ze heel graag, heeft ook vriendinnen op voortgezet onderwijs). Ze had nog een paar 'hiaten' in de leerstof van basisschool die ze nu aan het vullen zijn, maar ik denk dat ze aan het eind van schooljaar echt wel klaar is.

    Veel sterkte met dit soort moeilijke keuzes...
     
    Amarens vindt dit leuk.
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hebben jullie al overleg gehad met de middelbare school van jullie keuze?
    Hebben zij een programma/talentenklas voor de kinderen van de basisschool?

    Mijn zoon zit ook in groep 7 en gaat nu 1 dag per week naar het vwo, en volgt daar diverse aanvullende vakken (Chinees, sterrenkunde, wiskunde B enz).
    Verder krijgt ie in groep 7 vanuit de plusklas diverse projecten waar hij voornamelijk uitgedaagd wordt in moeilijkheidsgraad en leren leren. Dus confrotatie met complexiteit waarvoor hij echt moeite moet doen.

    Ik heb eerlijk gezegd daar eerder voorkeur aan dan aan het overslaan van een klas. Bij ons vooral omdat zoon een jonge leerling is en ook klein voor zijn leeftijd.
     
    lovewinnie en Amarens vinden dit leuk.
  16. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dank jullie wel voor alle reacties, ze doen mij goed! Gelukkig is het nu vakantie en kunnen wij tot rust komen en leuke dingen doen. Januari wordt een drukke/spannende maand omdat wij dan keuzes moeten gaan maken ook m.b.t. middelbare schoolkeuze en omdat dan cito’s afgenomen gaan worden.
     
  17. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dank je wel, wij gaan zeker kijken bij de bieb! Het tto hier heeft overigens al aangegeven dat het niveau van de Engelse taal hun niks uitmaakt. Uit ervaring weten ze dat kinderen het snel oppikken.
     
  18. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Erg leuk dat je zoon zoveel verrijking krijgt! Ik begrijp helemaal dat het jouw voorkeur is. Wij hebben nog geen definitieve schoolkeuze gemaakt qua middelbare school maar geen een school hier biedt zoiets aan. Van onze basisschool heb ik ook niet gehoord dat het mogelijk is. Ik weet wel zeker dat zoon zoiets erg leuk/welkom zou vinden. Zeker was ik van plan om in gesprek te gaan met middelbare school om te kijken hoe ze over denken. Dit ook mbt plaatsing in een plusklas wat ik sowieso voor hem wil. In januari zijn er open lessen en open dagen daar gaan wij nog naar toe. Plusklas zit zoon trouwens wel in en het is inderdaad projectmatig werken. Ze zijn nu net klaar met een project uit het eerste jaar vwo. Zoon vindt het helemaal fantastisch maar geeft ook aan dat het voor hem te weinig is, hij zou elke dag naar de plusklas willen. Ik begrijp overigens heel goed dat wij social emotioneel aspect zwaar mee moeten gaan wegen. En ik denk dat het in zijn geval geen bezwaar is (hoe lastig inschatten ook). Wij hebben heel veel gesprekken met hem gehad waarin ik alle nadelen dik had benadrukt en uitgelegd. Ook hebben wij een optie besproken om voor een jaar naar een hb groep te gaan maar dan moeten wij hem gaan testen. Zelf denkt hij niet dat hij hb is overigens en ziet het testen daarom niet zo zitten. Lastig is het zeer zeker en ik betreur dat het zo moet lopen maar de situatie zoals het nu is, is ook onhoudbaar.
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Kijken naar het sociaal-emotionele aspect kan natuurlijk ook juist wijzen naar 'wel naar de middelbare school', een kind kan namelijk ook op dat gebied voorlopen.

    Hem laten testen kan, denk ik, sowieso geen kwaad, het geeft een school (ook een VO-school) handvatten en dat is nooit verkeerd. En als er geen hb uitkomt, dan komt het er niet uit; niet het einde van de wereld, toch?
     
    Zonnestralen en Amarens vinden dit leuk.
  20. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Zo zie ik het precies! Dat heb ik ook tegen hem gezegd, wat maakt het uit, het is zoals het is en het verandert verder niks. Ik denk dat het bij hem een beetje faalangst is. Wel had hij achteraf gezegd dat hij het grappig zou vinden om te weten. Ik ben alleen helemaal niet thuis in het testen, geen idee hoe en waar te beginnen.
     

Deel Deze Pagina