Groep 8 uitstroom ervaringen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door puzzelstukje, 4 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.368
    12.060
    113
    Vrouw
    Oh wauw, intimidaties van medeleerlingen?:eek:
    Dat is wel heel naar.
    En echt erg dat je eigenlijk geen keuze hebt dan maar gewoon te blijven:(
     
  2. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    Blijft spannend hier, gesprekken zijn pas volgende week en week later inschrijven op middelbare school. Cito´s M8 zijn binnen. Begrijpend lezen IV, Rekenen III en Spelling I. Dochter wil zelf Mavo doen en was met hard werken mogelijk volgens lerares. Maar of het genoeg is...
     
  3. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik heb even niet bijgelezen. Hier een dramatische middag gehad gisteren. Thuisgekomen met rapport. Pff het was nog beter dan we gedacht hadden. Iedereen in tranen, dochter hysterisch. Ze wil echt niet naar een andere school. Niet naar een ander niveau. Man heeft gezegd dat dat wel moet. Dus ruzie en verdriet.

    we zijn nu bezig om een psycholoog te zoeken. We weten zelf echt niet meer wat we nu moeten en hebben een ongelukkig kind thuiszitten. Helaas hebben veel psychologen een wachttijd. Dus we kijken ook naar kindercoaching en dat soort brede dingen.

    daarnaast probeer ik een school hier in de buurt nog te benaderen maandag of we toch nog even binnen kunnen lopen. Open dag was erg slecht georganiseerd. Dat gevoel heeft haar geen goed gedaan. Misschien is dat hierdoor te veranderen.
     
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    oei. Het zal liggen aan die 4 voor begrijpend lezen. Een hoge 4 zou mavo kunnen worden. Ik hoop het voor haar.
     
  5. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.368
    12.060
    113
    Vrouw
    Waarom wil je man persé dat ze naar een andere school gaat?
    Kan ze met de hoge score niet toegelaten worden op de school van haar keuze?

    Onze zoon die nu in groep 8 zit heeft deze week zijn gesprek op school gehad.
    Zijn Cito's zijn allemaal heel goed gemaakt. Alles scoort hij vol Havo niveau en rekenen zelfs havo/vwo. Toch gaat hij naar het vmbo-g. Dat past veel beter bij hem.
    Dus niks geen gepusht om hem toch op havo te doen. Dat zou denk ik een groot drama worden.
     
    tuc, MissXray en puzzelstukje vinden dit leuk.
  6. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Hier ook gedoe en keuzestress van onze zoon tussen 2 scholen. Ene vwo is heel standaard eigenlijk, lijkt hem echt wel een leuke school. Andere is heel zelfstandig werken op eigen tempo, maken van planningen en projectmatig. Geen toetsweken. Zoon lijkt het geweldig. Wij twijfelen of hij dat wel aankan zo vrij...
     
  7. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.368
    12.060
    113
    Vrouw
    Die tweede school klinkt idd leuk. Ik snap goed dat hem dat wel wat lijkt. Maar ik snap jouw dilemma ook heel goed.
    Want is dat niet te vrij en gaat hij dat aankunnen?
    Ken jij iemand die daar op school zit?
    Dan kun je daar misschien wat info aan vragen.

    Succes met het maken van de keus!
     
  8. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    oei. Kan hij dit aan ja. Lastig. Is er een manier om erachter te komen hoe dat in de praktijk gaat?
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  9. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Adviesgesprek gehad vanavond.
    Definitieve advies is mavo havo. Maar… als t aan hem lag en hij ons niet zo goed kent (ik geef geregeld les op school om in te vallen) had hij alleen havo gezet.

    kind is intens verdrietig. Hij had gezegd dat begrijpend lezen, belangrijkste vak is, en dat zit op vwo niveau. Kader zal ze zich echt gaan vervelen. Ook omdat ze zulke goede studievaardigheden heeft…

    na een tijdje huilen begint de knop om te gaan. Ik ga morgen de scholen hier in de buurt bellen of ik gewoon even met haar rond mag lopen ok te zien wat haar gevoel er nu bij is.

    mijn hoofd zit vol. Ik ben emotioneel, ik weet echt oprecht niet waar ik goed aan doe.
     
  10. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.399
    113
    Wat erg hè dat het advies zo'n teleurstelling kan zijn voor een kind. Eigenlijk zouden ze het niet zo zwaar beladen moeten maken.
    Hopelijk heeft ze straks een goed gevoel bij de andere scholen.

    Hier heeft dochter een vmbo-t advies en ze is er heel blij mee en ik dus ook. Dat terwijl ik denk dat ze veel meer kan, maar op dit moment komt het er gewoon niet uit. Haar begrijpend lezen toetsen gingen van V naar II, naar IV en weer terug. Met rekenen net zo. Alleen lezen en spelling zitten vrij stabiel tussen II en I+
    De meester zei al, het ligt er puur aan welke tekst ze voor zich heeft. Bij interesse gaat het goed, anders niet. Tja, dat zal ze ook tegen gaan komen bij schoolvakken die ze wel of niet leuk vindt, dus helemaal goed dit advies. Ook voor haar zelfvertrouwen.
     
    Zxcvb en puzzelstukje vinden dit leuk.
  11. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ja ik snap hem wel. Ik zou deze school zelf ook fantastisch vinden. Maar ik was zelf wel wat serieuzer met school. Hij is echt niet zo goed in plannen en weektaak afkrijgen, vindt vanalles leuker. Ik ben dan bang dat het te vrij wordt, hij achterstand gaat oplopen (wij kunnen dat niet zo controleren meer). Tja en dan krijgt hij ook weer extra stress want hij moet plannen en zelf lessen aanvragen voor extra uitleg bijvoorbeeld. Ik vind het erg lastig en hij ook.
    We hebben leerlingen gesproken. Eigenlijk vindt iedereen die daar zit het fantastisch. Snap ik ook want het is een bewuste keuze natuurlijk. Wel hoor ik dat vooral jongens erg veel last hebben met het zelfstandig werken... Tja

    Hij was wel enorm in tranen na het adviesgesprek met zijn groep 8 juf. Zij zei ook dat hij het qua niveau best aan zou kunnen maar qua zelfstandig werken misschien niet de beste keus voor hem is. Ook gezien het feit dat als het niet goed zou gaan, hij echt naar een andere school moet..
     
  12. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ach wat sneu dan he. Logisch dat jullie emotioneel zijn. Wat is het dan ook allemaal zwaar beladen he.
    Goed dat je een belrondje doet om rond te kijken! Alleen al goed voor haar eigen gevoel toch? Sterkte!!
     
  13. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.368
    12.060
    113
    Vrouw
    Pff, lastig hè!
    Ik hoop heel erg voor jullie dat ze een goed gevoel krijgt bij een van de andere scholen. En dat ze het er super naar haar zin zal krijgen.

    Sterkte met de definitieve keuze!
     
  14. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.368
    12.060
    113
    Vrouw
    Oei, dan wordt het idd denk ik wel een lastige keus.
    Vooral om dat hij de ene school zo graag wil, maar de andere waarschijnlijk beter zal passen bij hem.
    Dan wordt het gevoel vs verstand.

    Succes met de knoop doorhakken!
     
    Baileyy en puzzelstukje vinden dit leuk.
  15. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113

    Zelfstandig werken is ook wel echt een moeilijk iets. Er wordt veel van je gevraagd. Over het algemeen denk ik dat dit vaker voor jongens moeilijker is dan voor meisjes. Maar dat is echt een gevoel.

    jullie kennen je kind het beste. Maar het is moeilijk als hij uiteindelijk ook van school af moet. Lastig hoor!
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  16. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113

    Onze dochter zit op het gymnasium. Dit was heel erg mis gegaan als ze op een school zoals jij beschrijft was gekomen. Plannen. Extra lessen aanvragen.

    Ze zu dit niet kunnen en was heel gestressed geraakt .

    Als je al twijfels hebt zou ik het echt niet doen.
     
    suus1983, Baileyy en puzzelstukje vinden dit leuk.
  17. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Morgenmiddag hebben wij een rondleiding op een school in het dorp hiernaast. Donderdagochtend ook op een andere school in een ander dorp.

    toen ik belde vandaag stonden ze er helemaal voor open en vonden ze het niet gek. Dus ik ben daar al een stuk geruster op.
    Kijken hoe ze het daar vindt. Dan zien we wel verder.
     
    suus1983, Baileyy en Zxcvb vinden dit leuk.
  18. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    Helaas is het hier een kb/mavo advies geworden, iets waar je niets aan hebt want die klassen hebben ze hier niet. Gaat dus kb worden. Of de eindtoets moet beter worden maar dat zal vast niet zo zijn. Kind is teleurgesteld want kan met dit advies niet naar de school die ze graag wilde. Daar heb je los staand mavo advies voor nodig.
     
  19. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.273
    2.443
    113
    Vrouw
    kan je niet een extra toelating doen op de school van je keuze. Zou even informeren. Vind kader/mavo altijd wat lastig advies. Vaak zit dat ook niet op 1 locatie.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  20. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    maar dat zijn eigenlijk meerdere adviezen samen. Hier geven ze of basis kader of kader mavo. Niet bk mavo.

    wat vervelend dat het advies tegenvalt. En nu? Wat zijn jullie opties?
     

Deel Deze Pagina