Groep 8 uitstroom ervaringen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door puzzelstukje, 4 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.541
    113
    Ze bedoeld denk ik een kader/mavo advies.
    Officieel heet het basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg. Dat wordt afgekort tot kb.
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    @puzzelstukje: Geen BK, maar KB. ;) :) KB(L) staat voor kaderberoepsgerichte leerweg (en BB(L) voor basisberoepsgerichte leerweg). KB/MAVO is dus niets anders dan 'kader-mavo'. :)
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Dat is jammer! :( Al zou ik inderdaad in gesprek gaan met de school, wie weet zijn er toch nog mogelijkheden. Niet geschoten is in ieder geval altijd mis. En anders ook geen scholen waar een soort tussenweg mogelijk is (gemengd, kader met vakken op t-niveau, ...)?
     
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    en dan maar afvragen waarom mensen dit moeilijk vinden. :roflmao:

    thnx voor de uitleg. Hier benoemen ze dat heel anders.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Om de verwarring nog groter te maken: het MBO heeft ook BBL, maar dan staat het voor de beroepsbegeleidende leerweg. :|:roflmao: (Zelf gebruik ik de afkorting om die reden eigenlijk alleen m.b.t. het MBO (BBL en BOL) en als het gaat over VMBO gebruik ik basis en kader of een heel enkele keer vmbo-b en vmbo-k.)
     
  6. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113

    Ja dat klopt zo gebruiken wij dat hier ook.
     
  7. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    Haha ja die afkortingen zijn altijd lekker duidelijk ook. De andere school, waar ze naar toe zou gaan als ze losstaand kader zou krijgen heeft Mavo XL. Hier zouden we dr voor aan kunnen melden:

    Kader-mavo-XL klas Leerlingen met een kader/mavo-advies worden geplaatst in een, kader klas, kader/mavo-XL klas of in een mavo/XL klas. Per leerling met een kader/mavo-advies wordt op basis van onderwijskundig rapport en advies van de basisschool onderzocht welke klas het best passend is. In zowel de kader/mavoklas als in de mavoklas krijgen leerlingen les op mavo-XL niveau. Zo krijgen ze echt de kans om te laten zien of ze het mavo-XL niveau aankunnen. Uiterlijk voor 1 april van het eerste en tweede leerjaar bepaalt de coach van de leerling na overleg met de leerling en zijn ouders en met instemming van de locatieleider van de school of de leerling in principe verder kan binnen de mavo-XL of zijn schoolcarrière beter voort kan zetten binnen de kaderberoepsgerichte leerweg. Zo nodig wordt hierin wordt maatwerk geboden. Leerling en ouder(s) kunnen er bij een kader/mavo-advies ook voor kiezen ‘veilig’ te beginnen en van start te gaan binnen de kaderberoepsgerichte leerweg om van daaruit in de loop van de tijd op te stromen. Deze voorkeur kan op het aanmeldingsformulier worden aangegeven.

    Klinkt op zich prima moet ik zeggen!
     
  8. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    Ik denk ook dat het voor jongens anders is.
    Aan de andere kant weet de school dat ook en gaan ze goed helpen qua begeleiding zeggen ze. Er zijn veel coachingsuren ook om de kinderen op weg te helpen.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  9. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    lang over jouw post nagedacht.

    ze gaat toch voor een school hier in de buurt en gaat mavo havo doen.
    Het was een heftige week. Ze is een lijstje aan het maken met voors en tegens van beide scholen, maar ik denk dat ze er wel al uit is.

    enige nadeel alleen is dat er niemand uit haar klas heengaat. Voordeel is, de andere school was 17 km en deze school 2,2 km.
     
    evaleana, Baileyy, NiekeKris en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Dit zou voor mij als ouder wel zwaar wegen, de leerkracht maakt je kind mee overdag op school.
     
    Baileyy en puzzelstukje vinden dit leuk.
  11. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Hier nu ook een brugklasser in huis, er zouden huiswerkklassen etc zijn, maar in de praktijk valt dat dus heel lastig te combineren als je tot het laatste uur les hebt (3x in de week in haar geval), tsja ... Nu is ze het gelukkig niet nodig, maar als dat wel het geval was geweest, had ik daar stevig van gebaald.

    Ik zou dus vooral bij andere ouders die daar kinderen op school hebben zitten vragen hoe dat is met die coachingsuren. Scholen zullen zich altijd op hun best presenteren en ongetwijfeld met goede intenties, maar de uitvoering laat nog wel eens te wensen over. Dan zijn ervaringen van anderen wel prettig om mee te nemen.
     
    Baileyy en puzzelstukje vinden dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    #72 suus1983, 25 feb 2023
    Laatst bewerkt: 25 feb 2023
    Oh wat goed dat ze met lijstjes heeft gewerkt, heeft ze een goed gevoel bij de voorlopige beslissing?

    En die afstand is zeker een stuk in haar voordeel, heel fijn!
    Mijn dochter ging ook alleen (maar haar broer zat er al). Heeft nu heel leuke vriendinnen gemaakt, maar dat is helaas altijd even afwachten.

    Hopelijk pakt alles goed uit! Blijft altijd lastig zulke belangrijke beslissingen.

    Wat jammer dat ze in eerste instantie zo verdrietig was zeg. Ze mag zo trots zijn op zichzelf (en daarmee doel ik niet op perse op de hoge resultaten hoor, maar de groei, nieuwe school, inhalen etc etc).
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Oh in de brugklas al 3x per week tot het laatste? Dat is heftig en zeker raar als je geen huiswerkles meer kunt krijgen. Hier 2e en 3e klas en vaak 1 soms 2x tot 8e uur, nooit tot het 9e gehad tot nu toe.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  14. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.345
    113
    Dat eerste kan ook een voordeel zijn, een frisse start! En dat 2e, dat is echt een enorm voordeel! 17km is echt heel ver!
    Knap van haar, hopelijk gaat ze een leuke tijd tegemoet, voor zover je daarvan mag spreken op de middelbare school :rolleyes:
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  15. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ja dat fietsen is wel echt een verschil. Ze kan hierdoor een uur langer slapen elke dag. Er is geen school voor de vmbo richtingen hier in de buurt.

    ja, ik vind het ook erg spannend maar we gaan het allemaal wel zien.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.456
    113
    Ze doen genoeg op de meeste scholen om elkaar te leren kennen en de meeste kinderen maken aardig snel nieuwe vrienden.
    Fijn dat deze school ook aardig dichtbij is.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    17km is inderdaad wel echt écht ver! En kinderen leren kennen en nieuwe vrienden maken ed gaat vaak heel snel. Bij mijn dochter op de kennismakingsdag voor de zomervakantie al.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  18. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja dat klopt. Ze hebben dat hier ook eind juni.
    Ondertussen weten we van 2 kinderen dat ze naar die school gaan. Een jongen uit de straat hier die ze best best goed kent. En een meisje die ze al op de app heeft van kinderfeestjes. Die ook mavo havo gaat doen. Dus ze hadden het er al over om bij elkaar in de klas te willen en dat als voorkeur aan te geven. Vind het toch fijn, al kent ze iemand, vooral voor in het begin.
     
    Dubbelgeluk, Baileyy, NiekeKris en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    Dat vind ik ook, vandaar de grotere twijfel ook.
     
  20. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    Volgens andere ouders zijn de coschingsuren wel fijn. Maar nadeel als ouder heb je minder zicht op hoe het gaat. Veel groepswerk. De kinderen moeten wel zelf verantwoordelijkheid nemen steeds.
     

Deel Deze Pagina