ja dat zou ik ook hebben. En je wil het liefst natuurlijk geen schoolwissel maken. Lastig hoor. Wanneer is de inschrijving?
Voor 1 april.. Volgende week is de informatie avond van zijn 2e optie, dus daar gaan we nog heen. Ik hoop dat hij en wij dan een keuze kunnen maken.. Schoolwissel wil ik inderdaad liever niet.
Dat is wel fijn. Hier zijn alle avonden al geweest voor het definitieve advies. 8 maart zijn de inschrijvingen al.
wij hebben dus ook belangrijke avonden gemist. Van de school waar ze eerst heen zou gaan wist ik alles. Nu weet ik niets… ik baal er wel van want zo zit ik niet in elkaar. dochter zegt dat ze de kleinere school van die twee wil. Waar meer coaching voorkomt en er meer naar het kind gekeken wordt. Ik ben daar dus wel blij mee. Alleen gaat niemand uit de klas dus. we zijn nu op vakantie en moeten snel nog foto’s laten maken voor volgende week tijdens de inschrijving. ze maken er op die school een feestelijke dag van. Ook weer nieuw.
Dat er niemand uit de klas gaat, is van de ene kant jammer. Maar het geeft ze ook volop kansen om een mooie nieuwe startte maken. Mijn oudste kwam niet bij zijn vriend in de klas. Achteraf vinden we dat eigenlijk helemaal niet erg, want ze zien elkaar nog via het sporten en soms onderweg. Maar verder maken ze nu zelf nieuwe vrienden en dat is helemaal prima.
Goed dat ze zelf beslist. Ook al is het toch jammer he geen oude klasgenoten. Maar blijkbaar vindt ze dat zelf minder erg? Onze zoon gaat ook alleen, dat vind ik toch jammer voor hem, ook al maken ze vast nieuwe vrienden. Wat bedoel je met foto's nog laten maken? Moeten ze die inleveren bij de inschrijving?
Mijn oudste ging ook alleen, de jongste onverwacht niet. We moeten nog zien hoe dat uitpakt, zal vast prima gaan, maar kan natuurlijk ook dat je doordat je ‘vast blijft zitten’ aan bestaande vriendschappen je je minder open stelt voor nieuwe. Zolang ze het zelf geen probleem vinden, zou ik dat er ook niet van maken. En vinden ze het wel een probleem, dan zou ik dat gevoel erkennen, maar vervolgens ook kijken hoe je het ‘om kunt buigen’ naar een kans oid.
Dat er verder niemand uit de klas heen gaat hoeft niks te zeggen. Q zit nu in de eerste, samen met een klasgenootje van de basisschool. Ze hebben allebei hele andere vriendinnen nu. Soms spreken ze wel samen af, maar alleen als er ook anderen van de meiden bij zijn waar ze mee om gaan. Qua fietsen net zo. Q vindt dat de klasgenootjes van de basisschool te vroeg vertrekken (in andere klassen zitten meer kinderen van de basisschool). Q fietst bijna nooit met het ‘oude’ groepje mee.
Ik vind het fijn dat ze geen 17 km enkele reis hoeft te fietsen. Dat lucht zeker op! ze is in groep 6 naar een andere school gegaan omdat ze gepest werd op haar oude school. Ze ligt nu goed in de groep en heeft vriendinnen. Met een aantal vriendinnen zou ze naar die school gaan die ver weg is. Die gaan allemaal naar basis of kader. Voor ons gevoel zit ze nog niet zo lang op deze school en nu moet ze weer zo haar best doen om vrienden te maken. Maar ze is een enorme doorzetter. Dat zeiden de leerkrachten ook al. Ze heeft de achterstand van de andere school ook helemaal weggewerkt. Dat hadden ze niet voorzien. Toen ik tegen de groep 7 leerkracht zei vorig jaar dat ik als doel had om haar rekencito van een 5 naar een 3 te krijgen zei ze dat dat echt niet ging lukken. En kijk waar ze nu is! Ze flikt t toch allemaal maar met goede ondersteuning vanuit school en thuis. En wij zijn echt niet van die push ouders, ze wilde het zelf ook heel graag. Vandaar ook de bijles. Als ze op haar andere school was gebleven was ze erg ongelukkig en had ze waarschijnlijk basis kader advies gekregen. Maar, punt is, voor ons gevoel moet ze nu dus weer opnieuw beginnen. Maar goed, het grote loslaten is begonnen… dus we gaan het zien. Ze schrijft in ieder geval 2 meisjes op die ze kent via iemand anders. Dat maakt de eerste dagen al makkelijker. ze maken er op die school een heel feest van, het inschrijven donderdagavond. Er er moet inderdaad een pasfoto bij. Dus die moeten we nog even maken.
@puzzelstukje: Hier was de situatie met de oudste vergelijkbaar. Zij heeft zelf echter heel bewust de keus voor een bepaalde school gemaakt. En het gaat naar omstandigheden best goed. Het alleen er naartoe gaan was in ieder geval geen probleem. Bijna alle kinderen beginnen op het VO opnieuw, dat scheelt veel. Maar wel fijn als ze straks twee bekende gezichten in de klas of op school heeft, al is het maar voor jou.
Gisteravond was het zover. Oudste ingeschreven op school. Het was erg leuk. Hapjes en drankjes. Echt een welkom gevoel. de avond ervoor had ze nog tranen dat ze echt zo graag op de oude school wilde. Maar na gisteravond was het helemaal goed. Veel leuke bekenden gezien. Sfeer was goed. Leerkracht die ons hielp was top. Was toevallig de leerkracht van de extra klas die ze zou willen volgen. Dus dat had zo moeten zijn. alleen… die vrouw zei, je hebt een dubbel advies. Dat betekent hier op school dat je op het hoogste niveau begint. Je start dus op havo niveau. het is een go school. Gepersonaliseerd onderwijs dus ze kan gelukkig ook snel naar beneden bijstellen zonder dat ze naar een andere klas moet ofzo. Meerdere niveaus door elkaar. Spannend!
Spannend hoor @puzzelstukje maar het klinkt echt wel heel erg goed! Ze heeft het vanuit een pestverleden ontzettend knap opgepakt dus dat gaat haar weer lukken!
Klinkt goed hoor! Het is ook een hele stap hoor van de basisschool naar de middelbare. Maar als ik zo lees hoe goed jullie dochter het doet, komt dat vast goed! Wat bijzonder zo'n inschrijfavond. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wij hebben vorige week onze zoon ingeschreven. Gewoon een formulier online invullen en klaar. Hoe leuk het ook klinkt zo'n inschrijfavond, ik vind zo even achter de laptop toch wel erg makkelijk. Onze agenda staat al vol genoeg...
Ja dat snap ik ook zeker hoor. We zijn allemaal al druk genoeg. Voor die oudste van ons is het wel heel fijn om er nog een keer heen te gaan, sfeer te voelen en te zien of er bekenden zijn. Er zijn altijd voors en tegens. Maar ik had dit inderdaad ook nog niet zo gehoord. ik hoop ook dat t goed komt, met jullie kids ook. Toch een hele stap! En wel lastig hoor dat blijven schakelen. Eerst kader nu havo. Blijf het een bijzondere route vinden. Ben wel vast voorbereid op de jongste dat het dus zo kan gaan.
Hier ook gewoon online en verder niets. En dan nu de tijd uitzitten totdat er wel of niet geloot wordt. De ene school loot wel en de andere school loot niet. Komende week de uitslag en dan bij afwijzing direct inschrijven op keuze 2.
Oh dat is dan wel spannend. Hier gewoon ingeschreven bij een school. Nog nooit gehoord dat een leerling daar niet toegelaten werd. Dus ik verwacht gewoon binnenkort het mailtje dat hij definitief geplaatst is.
hier horen we het begin april. Maar er is ook geen loting ofzo. Wij gaan ervanuit dat ze gewoon wordt toegelaten. Kon je niet gelijk meerdere keuzes doorgeven? Dat had dan wel handiger geweest? School 1 wordt t niet dan automatisch school 2?
Wij moeten voor 17 maart opgeven. Ze vragen hier minstens drie keuzes in te vullen, maar we hebben er maar twee ingevuld, net als bij de oudste. Ze willen alleen naar de ingevulde twee scholen en de scholen hebben tot nog toe beide geen loting, dus dat moet vast goed komen. Hier is het bij mijn weten niet dat je als school 1 niet lukt automatisch bij school 2 komt. Maar goed, oudste is geplaatst op haar eerste keus, ik ga er vanuit dat dat bij de jongste ook lukt (gezien de school die ze gekozen heeft).